Aika-ajoformaatit ennen ja nyt

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
En yllättyisi jos tällä samalla jatketaan. Ferrarin ja Mersun näennäinen otatus toimii hyvänä tekosyynä.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Itse olen pitkään miettinyt semmoista systeemiä että Q1 ja Q2 samalla lailla kuin viime vuonna, ja Q3:ssa ajavat kukin yksi kerrallaan omat kierroksensa. Ajojärjestys menisi niin, että Q1 ja Q2 ajat lasketaan yhteen ja se kuka on nopein, saa ajaa viimeisenä.

Koko aika-ajon one shot quali on siitä epäreilu että jos kelit vaihtelee niin koko juttu menee ihan sekaisin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Kahtia jako ei tulisi kuuloonkaan, koska silloin toisella osalla kuskeista ei olisi mitään mahdollisuutta kympin joukkoon. Mutta kolmannessa sessiossa todennäköisesti toimisi paremmin ihan vaan ajojärjestys Q2 8. -> 1.
On tuota MotoGP-puolella nähty, etteivät "varmat" kuskit aina selviä viimeiseen aika-ajoon (jossa taistellaan kärkiruuduista), jolloin tietysti siihen tilalle nousee joku harvinaisempi nimi. Lisäksi q1:n parhaat otetaan mukaan myös viimeiseen aika-ajoon, joten joka tapauksessa siellä on mahdollisuuksia niilläkin, jotka eivät yleensä ole kärkivauhdissa. MotoGP:ssä kahtiajako suoritetaan siis harjoitusaikojen perusteella, minkä lisäksi tosiaan q1:n nopeimmat pääsevät ajamaan parhaista lähtöpaikoista.

Ecclestone on nyt ollut sitä mieltä, että aika-ajoihin on saatava joko täysin arvottu ruudukko tai hyvin raskaat "aikapainot", joten veikkaanpa että Kiinassa näemme sitten sellaisen aika-ajon, missä Hamiltonille ja kumppaneille lätkäistään muutama sekuntia lisää kelloon ja paalulla istuukin Ricciardo.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Susi mikä susi. Mutta susi alkaa olla kyllä koko laji joten kaipa tämä sitten on ihan paikallaan.
Samat fiilikset. Odotukset oli korkealla pitkän talven jälkeen uuden kauden suhteen mutta onhan nää lauantait olleet aikomoisia antikliimakseja. Sinänsä sopii tosiaan lajin nykykuvaan. Melbournessa himmailtiin Q3 lopussa, nyt lopetettiin yrittäminen kesken jo Q2:ssa. :confused: Vanha formaatti takas tai jää ainakin lauantait jatkossa katsomatta. Jos kehitys jatkuu samaan malliin hiipuu kiinnostus kohta sunnuntaitakin kohtaan.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Formuloissa on miljoona asiaa mitkä kaipaa korjaamista, mutta aika-ajot eivät ole yksi niistä. Palataan viime vuoden systeemiin ja sitten annetaan sen olla. Ei kosketa. Edes metrin kepillä.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Itse olen pitkään miettinyt semmoista systeemiä että Q1 ja Q2 samalla lailla kuin viime vuonna, ja Q3:ssa ajavat kukin yksi kerrallaan omat kierroksensa. Ajojärjestys menisi niin, että Q1 ja Q2 ajat lasketaan yhteen ja se kuka on nopein, saa ajaa viimeisenä.

Koko aika-ajon one shot quali on siitä epäreilu että jos kelit vaihtelee niin koko juttu menee ihan sekaisin.
Samalla lailla se sade voi alkaa yhtäkkiä Q3:n aikana, ja Q1:n ja Q2:n nopein starttaakin sijalta 10. Mestaruus voi ratketa siihen, oisko jännää? Samaa ajatusta vois soveltaa vaikka siihen, että jääkiekon MM-finaalissa arvotaan joka erässä sattumanvaraisesti 2 min ajanjakso, jolloin arvonnan hävinneen joukkueen maalivahti joutuu pötköttämään jäällä selällään. Urheilullinen ratkaisu?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Samalla lailla se sade voi alkaa yhtäkkiä Q3:n aikana, ja Q1:n ja Q2:n nopein starttaakin sijalta 10. Mestaruus voi ratketa siihen, oisko jännää? Samaa ajatusta vois soveltaa vaikka siihen, että jääkiekon MM-finaalissa arvotaan joka erässä sattumanvaraisesti 2 min ajanjakso, jolloin arvonnan hävinneen joukkueen maalivahti joutuu pötköttämään jäällä selällään. Urheilullinen ratkaisu?
Tosin tällä hetkellä sarjaan pusketaan joka tapauksessa sellaista aika-ajomallia, missä nopein mies ei starttaa paalulta. Olisi se toki reilumpaa, jos myös toiseksi ja kolmanneksi parhaat kuskit joutuisivat jonon perälle, kuin jos pelkästään yksi kärkijoukosta joutuu.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Nostellaas tätäkin jo valmiiksi. Jean Todtin mukaan on keskusteltu systeemistä, jossa Q3:ssa käytäisiin ajamassa vuorotellen yhdet nopeat kierrokset. Myös ylimääräisestä rengassetistä on puhuttu. Jokin muutos viimeiseen osioon pitää Todtinkin mielestä tulla.
Uuh, tätä olen itsekin pyöritellyt mielessä ja maininnut täälläkin. Olisi mun mielestä paras systeemi. Yksi kierros tekisi sen, että jokaisen kuskin kierroksen näkee kokonaisuudessaan, virheiden myötä saataisiin yllätyksellisempiä gridejä ja kun ajojärjestys märäytyy Q3:ssa Q2-aikojen perusteella, niin taktikointi huononevien kelien suhteen olisi periaatteessa omissa käsissä.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
taktikointi huononevien kelien suhteen olisi periaatteessa omissa käsissä.
No eihän olisi, aiemminkin nähty miten arpapeliä sään ennustaminen tiimeille on, sää tekee ihan mitä haluaa, eikä siihen taktikoinnit ja ennustelut auta. Ja sekös vasta hauskaa olisi, jos kaikki ennustavat sadetta alkavaksi Q3:n puolivälissä, ja siihen uskoen Q2:ssa kilpaillaan sitten siitä että kuka jatkoon pääsevistä ajaa sijalle kymmenen että pääsee ekana radalle.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
No eihän olisi, aiemminkin nähty miten arpapeliä sään ennustaminen tiimeille on, sää tekee ihan mitä haluaa, eikä siihen taktikoinnit ja ennustelut auta. Ja sekös vasta hauskaa olisi, jos kaikki ennustavat sadetta alkavaksi Q3:n puolivälissä, ja siihen uskoen Q2:ssa kilpaillaan sitten siitä että kuka jatkoon pääsevistä ajaa sijalle kymmenen että pääsee ekana radalle.
Niin, paino sanalla periaatteessa. Joka tapauksessa kun koko nippu ei ajaisi yksi kerrallaan niin se tasoittaisi kelien aiheuttamaa satunnaisuutta kun kahdeksatta sijaa alemmas ei voisi pudota. Kannattaa myös huomata ettei millään systeemillä päästä satunnaiduudesta eroon, eikä siihen pyrkiminen ole edes mielekästä. Nytkin toisen kuljettajan aiheuttama keltainen tai punainen lippu voi olla ratkaisevassa roolissa lähtöruudukon määräytymisessä.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
On se jumalauta hienoa, kun viimeiset kolme minuuttia sessiota jäljellä ja kuskit on jo haalarit poissa punnituksissa, kun ei voi enää parannella aikoja renkaiden yms. syyn takia, jolla kisa voisi mennä liian tuskaiseksi. Vikat kolme minuuttia nähdään huikeita hidastuksia savuavista renkaista ja muusta "actionista" jota oli ja sitten pidetään se normaali tauko osioiden välillä vielä. Q3:ssa nyt oli jo vähän jopa jännitystä aivan lopussa ja ikävä sanoa, mutta sitä en olisi toivonut koska nyt on mahdollisuus, että siellä norsunluutornissa luulevat tämän systeemin olevan hieno idea ja pitävät sen jatkossakin.

Ihan järkyttävää seurattavaa, jonka johdosta en todellakaan katso enää aika-ajoja muun elämisen kustannuksella. Saatan tulospiilossa elää ja katsoa ne torrentin kautta kelaamalla omaan tahtiin kiinnostaviin hetkiin. Telkkarista jaksa tuollaista koko tuntia kyttäillä. Toki vanhalla systeemillä aluksi oli hiljaisempaa, mutta ainakin oli selvät sävelet kaikille, että lopussa kaikki radalla ja katsotaan mitä tapahtuu ehkä ihan kärkijätkiä lukuunottamatta. Nyt on pari autoa ja loput ei jaksa edes yrittää...
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Niin, paino sanalla periaatteessa. Joka tapauksessa kun koko nippu ei ajaisi yksi kerrallaan niin se tasoittaisi kelien aiheuttamaa satunnaisuutta kun kahdeksatta sijaa alemmas ei voisi pudota. Kannattaa myös huomata ettei millään systeemillä päästä satunnaiduudesta eroon, eikä siihen pyrkiminen ole edes mielekästä. Nytkin toisen kuljettajan aiheuttama keltainen tai punainen lippu voi olla ratkaisevassa roolissa lähtöruudukon määräytymisessä.
Toisen kuljettajan aiheuttama keltainen tai punainen lippu tulee milloin tulee, samoin kuin sade. Se on kaikille sama, ja oma moka jos ei ole sitä ennen saanut kierrosta tehdyksi, jos radalle saa mennä milloin haluaa. Se on aivan oikein. Täysin eri tilanne, kuin se että et saa mennä radalle silloin kuin keli on hyvä vaan vasta silloin kun sataa vettä.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
286
Kyllä on vaan älyttömän huolestuttavaa, että tuollainen systeemi ollaan voitu luoda ja hyväksyä. Siis jos ei muka ole pystytty ennakoimaan kuinka siinä käyn, niin on kyllä aivan väärät päättäjät asialla. No, ei ole ensimmäinen kerta ja tuskin jää viimeiseksi.
 

mm2006

Well-known member
Liittynyt
16.8.2008
Viestit
358
Peukku single vedoille Q3:ssa. Gladiaattoreiden onnistumiset ja epäonnistumiset tulisi ihan eri tavalla esille. Vettelin kliinisyys nousisi varmasti puheenaiheeksi, kaveri on kone tekemään täydellisen vedon juuri kun se merkitsee. Loppu viestistä menikin raskaasti ohi aiheen, joten tiivistän näin.
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
On se jumalauta hienoa, kun viimeiset kolme minuuttia sessiota jäljellä ja kuskit on jo haalarit poissa punnituksissa, kun ei voi enää parannella aikoja renkaiden yms. syyn takia, jolla kisa voisi mennä liian tuskaiseksi. Vikat kolme minuuttia nähdään huikeita hidastuksia savuavista renkaista ja muusta "actionista"
Ylimääräiset renkaat eivät muuten edes muuta tilannetta mihinkään kun viimeisen kolmen minuutin aikana radalla voi olla enää 2 siihen asti nopeinta, muuthan on "liputettu" jo ulos. Ja jos on vähänkin tiukempaa joutuvat nämä 2 nopeintakin menemään ulos 5-6 minuuttia ennen loppua jotta ehtivät varmasti ajaa nopean kieroksen jos muut parantavat.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Samalla lailla se sade voi alkaa yhtäkkiä Q3:n aikana, ja Q1:n ja Q2:n nopein starttaakin sijalta 10. Mestaruus voi ratketa siihen, oisko jännää? Samaa ajatusta vois soveltaa vaikka siihen, että jääkiekon MM-finaalissa arvotaan joka erässä sattumanvaraisesti 2 min ajanjakso, jolloin arvonnan hävinneen joukkueen maalivahti joutuu pötköttämään jäällä selällään. Urheilullinen ratkaisu?
Juu, se on ihan totta, mutta se nopein lähtisi silloin tosiaan ruudusta 10, eikä koko letkan hänniltä. Se olisi mielestäni ihan ok, ottaen huomioon sen että yhden kierroksen vedot noiden kärkikuskien kesken olisi jännää katsottavaa, koska siinä korostuisi hyvä aika-ajaja entistä enemmän, tarjoten kuitenkin pieniä yllätyksen mahdollisuuksia. Kuten esim. tänään Hamilton mokasi sen ensimmäisen yrityksensä. Kuitenkin yleisesti ottaen ne nopeimmat ja parhaimmat aika-ajajat olisivat siellä kärkisijoilla.

Koko aika-ajon muuttaminen yhden kierroksen vedoiksi on myös siinä mielessä huono, että noita kuskeja näkisi silloin vain sen yhden kerran radalla. Erikseen ajettavat osiot laittavat kuskit ajamaan enemmän.

Minulle se on toisaalta ihan sama miten niitä aika-ajoja ajetaan, kun en siihen asiaan voi mitenkään vaikuttaa. Kunhan tämä nykyinen formaatti voitaisiin kuitenkin jo kuopata. En ymmärrä miten kukaan voi Q1:sta ja/tai Q2:sta hyväksi kehua. Teoriassa tämä systeemi kuulosti ihan hyvältä, mutta käytännössä se on vaikealukuinen ja jollain tavalla vain antikliimaksinen, kun parin minuutin välein pari-kolme kuskia päättää että tämä olikin tässä.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Minä jotenkin ymmärtäisin tämän kokeilun ja sekoilun tämän aika-ajoformaatin kanssa jos entinen olisi ollut pahasti viallinen formaatti. Mutta kun se ei ollut! Siinä ei oikeastaan ollut mitään vikaa ja aika-ajo oli yksi niistä harvoista asioista tämän päivän ykkösissä joka oli ihan hyvällä tolalla. Ja juuri se piti mennä muuttamaan.

Minä en enää pidä sitä minkäänlaisena vitsinä kun sanotaan että Ecclestone ehtii tuhota F1:n vielä ennen kuolemaansa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Itsellä kävi mielessä ehdotus tästä nykyisestä supersurkeasta formaatista, että entä jos kerralla tiputettaisiin kunkin session puolivälissä 2 tai 3 kuljettajaa ja loppuaikana muut ehtisivät sitten ajaa toisen nopean.
Pitäisi olla tarpeeksi kova veto heti aluksi ja sitten kuskit ajaisivat ne toisetkin vedot, koska ehtisivät.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Sehän riippuu sitten täysin FIA:sta, mitä vaihtoehtoja he päättävät äänestykseen laittaa. Hieman tuntuu minusta siltä, että nyt kun tällainen täysin idioottimainen aika-ajomuoto on saatu huijattua voimaan, FIA ja Pööni voivat käyttää sitä vipuvartena kiristääkseen talleja johonkin täysin uudenlaiseen (ja vähintään yhtä huonoon) aika-ajoformaattiin.
 
Ylös