Aika-ajoformaatit ennen ja nyt

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24312
Sijainti
lappeen Ranta
Se lisäisi jännitysmomenttia huomattavasti jos tippumisvaarassa olevan kuljettajan jäljelläolevaa aikaa osoittavan sekuntikellon tilalle otettaisiin samanlainen laskuri kuin oli 24-sarjassa. Oikein kunnon klang klang -ääni ja isot digitaalinumerot, niin hiukan yksinkertaisempikin aika-ajon seuraaja ymmärtäisi jännittää.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Se lisäisi jännitysmomenttia huomattavasti jos tippumisvaarassa olevan kuljettajan jäljelläolevaa aikaa osoittavan sekuntikellon tilalle otettaisiin samanlainen laskuri kuin oli 24-sarjassa. Oikein kunnon klang klang -ääni ja isot digitaalinumerot, niin hiukan yksinkertaisempikin aika-ajon seuraaja ymmärtäisi jännittää.
Tähän kun vielä lisätään se, että tuossa kohtaa kuski on jo ilman ajoasua juomapullo kädessä punnituksessa. Huikeaa draamaa ja Pertti Peruskatsoja miettii, että kellossa on viisi sekuntia, äänet voimistuu, vieläkö se kerkeää nousemaan :D
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7209
Miten tämä on ongelma? Tämähän on juuri se uuden formaatin pointti ja hienous. Ensimmäisten vetojen jälkeen tiputetaan hitaimmat pois ja jo siinä siis pitää onnistua. Ennen sai alkuun ajella miten sattuu, riitti että sai hyvän ajan session loppuun mennessä.
Et ole sitten katsonut kummankaan kisan aika-ajoja, koska muuten olisit huomannut sen, että osioiden viimeisellä kolmella minuutilla radalla ei ole ollut käytännössä ainoatakaan autoa ja sen takia aika-ajoissa ei ole ollut enää mitään jännitettävää viimeisten minuuttien aikana.

Aika-ajojen kiinnostavuuden kannalta olisi tärkeää, että jokaisella osiolla taisteltaisiin ajan loppumiseen asti tosissaan ja nyt sitä ei ole nähty.

Eikä ne aika-ajojen osiot niin pitkiä ole, että niillä on voinut alussa ajella miten sattuu vaan hyvä aika on ennenkin ollut pakko saada heti ensimmäisellä yrityksellä, eli vielä viime kaudella käytössä olleeseen aika-ajojärjestelmään ei todellisuudessa ollut minkäänlaista tarvetta tehdä muutoksia.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Kuten tuolla aiemmin totesin, Skylla sanottiin että ainoa ehdotus joka nyt on pöydällä ja josta äänestetään on tämä "kahden kierroksen yhteenlaskettu aika", eli jokaisessa osiossa tämä systeemi siis. Jos se ei kelpaa, pysytään nykyisessä.
Eli tässä käytetään tätä perustaktiikkaa että annetaan paskalle vaihtoehdoksi vielä paskempi, niin saadaan kaikki lopulta hyväksymään se paska vaihtoehto.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kuten tuolla aiemmin totesin, Skylla sanottiin että ainoa ehdotus joka nyt on pöydällä ja josta äänestetään on tämä "kahden kierroksen yhteenlaskettu aika", eli jokaisessa osiossa tämä systeemi siis. Jos se ei kelpaa, pysytään nykyisessä.
Selvä, kiitos.

Jotenkin on semmoinen kutina että Kiinassa mennään vielä tuolla nykyisellä systeemillä. Tallit varmaan kettuillaakseen äänestää uudistusta vastaan.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Eli tällä nykyisellä taidetaan mennä jatkossakin. Olisi tuossa kahden ajan ehdotuksessa ollut puolensa, mutta toisaalta hyvä vaan ettei enää monimutkaisemmaksi tehdä. Olisi kuitenkin ollut vähintään yhtä raakile systeemi, kuin tämä nykyinen.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Eiköhän Kiinassakin vielä ajeta tällä formaatilla.
Näinpä taitaa käydä.

Tässähän on sekin mahdollisuus, että kaikkien negatiiviset mielipiteet nykyisestä systeemistä pehmenevät kisojen sekä tuloksettomien kokouksien myötä ja sillä mennään kauden loppuun saakka.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Ei ajeta vaan vanha otetaan käyttöön
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
No eipä olisi uskonut. Hienoa että tallien voimien yhdistäminen tuotti tulosta.
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
No eipä olisi uskonut. Hienoa että tallien voimien yhdistäminen tuotti tulosta.
Jollain tuolla sirkuksessa on sentään pysynyt järki päässä.

Berniestä tulee mieleen yksi edesmennyt valtion päämies. Kukaan ei uskalla yrittää saada häntä pois vallasta vaikka vanhuus alkaa tehdä tepposensa.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Bernie sai ainakin näkyvyyttä sarjalle tällä totaalisen turhalla saagalla. Mutta pysyvän idiootin leiman sai ainakin Todt ja Ecclestone tästä. Ensi vuonna ilmeisesti haluavat mullistaa koko formaatin. Ihan sama, en tule katsomaan.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Onhan tässä vielä monta päivää aikaa seuraavaan kisaan niin eiköhän se Bernie vielä keksi jonkun ihan uuden ja ehkä jopa vielä älyttömämmän systeemin joka otetaan käyttöön kahden päivän varoitusajalla.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
Pitää olla aika tyhmä, jos ei tajua keskustelualueella olevan ketjun sisältävän keskustelua ilman, että siitä kerrotaan erikseen otsikossa.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Itse olen sitä mieltä että viimeinen AA-osio pitäisi ajaa 2005 malliin niin että jokainen ajaa yksitellen oman aikansa. Sillä saataisiin hajontaa ja yllätyksiä. Nyt kun jokaisella on se kaksi yritystä käytännössä niin yleensä lopputulos on on juurikin perinteinen vallitsevan nopeustilanteen suhteen. Lisäksi kun kaikki ajaa yhtäaikaa niin käytännössä yhden kuskin kierros nähdään kokonaan ja muilta vain muutaman sekunnin vilahdus kun ylittävät maalilinjan. Minun mielestä todella tylsää, jännempää olisi seurata jokaisen kuskin viimeinen veto ja nähdä missä ne erot tulee.
 

abish

Well-known member
Liittynyt
14.10.2011
Viestit
193
Miksi nopeimman ei pitäisi lähteä paalulta? Tuskin olisi myöskään täysin mahdotonta toteuttaa jonkinlaista kuva kuvassa -systeemiä, mutta turha tässä on liikoja toivoa.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Itse olen sitä mieltä että viimeinen AA-osio pitäisi ajaa 2005 malliin niin että jokainen ajaa yksitellen oman aikansa. Sillä saataisiin hajontaa ja yllätyksiä. Nyt kun jokaisella on se kaksi yritystä käytännössä niin yleensä lopputulos on on juurikin perinteinen vallitsevan nopeustilanteen suhteen. Lisäksi kun kaikki ajaa yhtäaikaa niin käytännössä yhden kuskin kierros nähdään kokonaan ja muilta vain muutaman sekunnin vilahdus kun ylittävät maalilinjan. Minun mielestä todella tylsää, jännempää olisi seurata jokaisen kuskin viimeinen veto ja nähdä missä ne erot tulee.
Itse myös kannattaisin että vika osio ajettaisiin top 8 tai 10 kesken yksi kerrallaa. Siinä juuri korostuisi kuljettajien kyky täräyttää se nopea kierros. Lisäksi kun nyt tänä vuonna saavat sen yhden pehmeimmän setin renkaita sinne Q3:seen, niin kaikki voisivat hyvin ajaa sen yhden vedon sillä nopeimmalla renkaalla.
 
Ylös