carl
Well-known member
- Liittynyt
- 28.1.2009
- Viestit
- 1387
Laitetaan vähän ulkolaisiakin kuskeja tähän urakeskusteluun mukaan. "El matadorin" ura käynnistyi 80-luvun puolivälissä ja suomalaisten tietoisuuteen hän tuli vuonna-88 ajaessaan ensimmäistä kertaa Jyväskylässä tehtaan Ford Sierra Cosworthilla. Siitä ura lähtikin vauhdilla nousuun. Seuraavana vuonna hän ajoikin jo Toyotalla ja vuonna-90 tuli jo maailmanmestaruus. Vuonna-92 espanjalainen uusi mestaruutensa Toyotalla, jonka jälkeen siirtyi Lancialle. Tietääkö joku miksi tuore maailmanmestari ei jatkanut Toyotalla, vaan siirtyi hiipuvaan Lancia-tiimiin, jolla ei ollut enää suurempaa panostusta sarjaan vuonna-93? Vai olikos se yksityistiiminä silloin mukana? Seuraavaksi matka jatkui Subarulle ja sieltä Fordille. 98-ja -99 ajoi Toyotalla ja palasi Toyotan vetäydyttyä takaisin Fordille. Ura päättyi Citroenin ratissa 2004. Tämän jälkeen on ollut rallin parissa aktiivisesti mukana mm. aavikkoralleissa ja nyt viime vuodet VW:n WRC-tiimissä kehittämässä Polo WRC:tä. Nyt on vahva ehdokas VW:n tallipäälliköksi Jost Capiton väistyessä tehtävästä.
Sainz oli 90-luvun alussa suomalaisyleisön suuri suosikki voittaessaan Jyskälän -90 jalka paketissa. Taisi pohjustaa suosiotaan jo edellisenä vuonna-89, suorittaessaan legendaarisen kaadon ja sillankaiteeseen ajon Juupajoella johtoasemasta. Kaatoja taisi tuohon aikaan tulla kohtuullisen usein, mm. Australiassa-91 rullasi varmaan parikymmentä kierrosta ympäri pellolla. Jyskälässä-91 ajoi myös ulos Surkeessa kärkitaistelussa. Yksi kaato oli myös mestareiden kisassa-89, jossa hän pyöri kaiteen päällä monta kierrosta katon kautta ympäri ja teloi kätensä. Uran negatiivisin hetki on varmasti RAC-98, kun mestaruus karkasi 600 metriä ennen viimeisen pätkän maalia Corollan moottorin hajottua.
Espanjalaiset ovat tunnetusti kuumaverisiä, mutta Sainz on mielestäni ollut aina yllättävän tyyni päällepäin. Ilmeestä toki näkee, koska hermot on pinnassa, mutta harvinaisen lunkisti on ottanut epäonniset tilanteet. Sen sijaan kartturi Luis Moyalta tarinaa tulee ja kypärät lentelee. Sainz on myös tainnut aina olla sellainen kaveri, joka tuntee itsensä tähdeksi ja haluaa myös sen mukaista kohtelua. Esimerkiksi vuonna-98 taisi olla tilanne, että Bosselle oli annettu pieni hetki aikaa testata Toyotaa, mutta Sainz ei omasta testiajastaan halunnut tinkiä yhtään. Mielumminkin kulutti aikaa istumalla kaikessa rauhassa autossaan koko sovitun ajan, huolimatta siitä että Bossen ajot jää vähiin. Kaikesta huolimatta yksi rallin historian kovimpia nimiä ja varsin karismaattinen persoona.
Sainz oli 90-luvun alussa suomalaisyleisön suuri suosikki voittaessaan Jyskälän -90 jalka paketissa. Taisi pohjustaa suosiotaan jo edellisenä vuonna-89, suorittaessaan legendaarisen kaadon ja sillankaiteeseen ajon Juupajoella johtoasemasta. Kaatoja taisi tuohon aikaan tulla kohtuullisen usein, mm. Australiassa-91 rullasi varmaan parikymmentä kierrosta ympäri pellolla. Jyskälässä-91 ajoi myös ulos Surkeessa kärkitaistelussa. Yksi kaato oli myös mestareiden kisassa-89, jossa hän pyöri kaiteen päällä monta kierrosta katon kautta ympäri ja teloi kätensä. Uran negatiivisin hetki on varmasti RAC-98, kun mestaruus karkasi 600 metriä ennen viimeisen pätkän maalia Corollan moottorin hajottua.
Espanjalaiset ovat tunnetusti kuumaverisiä, mutta Sainz on mielestäni ollut aina yllättävän tyyni päällepäin. Ilmeestä toki näkee, koska hermot on pinnassa, mutta harvinaisen lunkisti on ottanut epäonniset tilanteet. Sen sijaan kartturi Luis Moyalta tarinaa tulee ja kypärät lentelee. Sainz on myös tainnut aina olla sellainen kaveri, joka tuntee itsensä tähdeksi ja haluaa myös sen mukaista kohtelua. Esimerkiksi vuonna-98 taisi olla tilanne, että Bosselle oli annettu pieni hetki aikaa testata Toyotaa, mutta Sainz ei omasta testiajastaan halunnut tinkiä yhtään. Mielumminkin kulutti aikaa istumalla kaikessa rauhassa autossaan koko sovitun ajan, huolimatta siitä että Bossen ajot jää vähiin. Kaikesta huolimatta yksi rallin historian kovimpia nimiä ja varsin karismaattinen persoona.