Melkoinen kilpailu nähtiin sitten Bahrainissa. Nico Rosberg jatkoi voittoputkeaan, mutta kausi on vieläkin hyvin pitkä ja kaikkea voi tapahtua vielä. Kimi Räikkönen oli oikeastaan kisan parhaimpia kuljettajia huonoa lähtöä huomioimatta.
Ehkä hieman harmittava tilanne oli eräässä vaiheessa kilpailua Räikkösen aika isokin Rosbergin eron kiinniajaminen vain menettääkseen sitten myöhemmin etunsa ja tämä etu oli muistaakseni jonkun verran ennen viimeisiä pysähdyksiä ja ennen isompia määriä kierroksella ohitettavia. Siinä olisi voinut olla iskun paikka.
Joka tapauksessa pisteettömyyttä vasten ehdottomasti hyvä sijoitus ja paikka ottaa pisteet kotiin toisenkin sijan muodossa. Lewis Hamiltonin kolmospaikka oli myös taattu kun ei autoon ihme kyllä enempää vahinkoa tullut vaikka jotenkin tuntui kyllä liioitellun oloiselta tuo vaurionkin aste kaiken kaikkiaan kun Mersun vauhdin tietää.
Tuomariston suhde Hamiltoniin taas... Tuttua myös Sennan ja Schumacherin ajoilta asti sinänsä, että aivan sarjan nimimiehillä on melkein koskemattomuus mitä tulee pieniin rikkeisiin tai jopa vakavampiinkin rikkeisiin suhteessa toisiin ajajiin nähden. Tosin ei ollut Hamiltonin pahimpia tekoja eikä edes maineikkaimpia tuomariston antamia suosioita.
Derek Warwick veti ainakin huonoimman kisansa tuomarina/tuomariston kuljettajaneuvonantajana ehdottomasti tähän asti vetämistään kisoista myös aloituskierroksen suhteen ilman suomalaiskorttiakin taustalla.:thumbdown
Maikkarin selostus tuntui taas olevan joissakin tilanteissa aivan kuutamolla kuten jälleen jatkuvasta varikkokäyntien keston valittamisesta ilman syytäkään ja enemmän tunnuttiin tekevän viihdeohjelmaa kun vakavaa kisaselostusta ajoittain. Ei ollut huonoin selostus tietenkään kun muistaa viime vuoden tai sitä edellisen vuoden jotkut selostukseltaan karmaisevan huonot kilpailut, mutta ajoittain oli kyllä jotain todella huonoa ja Vilanderillakin lähti ote lapasesta pariin otteeseen.
Ei oikein tunnu mies osaavan välillä keskittyä ja sitten aletaan höpistä Finglishiä ja ihan liian ylihehkutettua Haasin tai muun tallin juttua ilman osaamista kokonaisalaan tai tilanteeseen nähden.:frank: Tosin Haas on kyllä tarjonnut onnistumisen iloa lajiin katsojille, mutta taustat muistaen pian olisi huonollakin aloituksellakin jotain tulosta pitänyt tulla siinä missä viime vuosien tulokastallit ovat tosiaan aloittaneet vaatimattomammista taustoista ja Manoria huomioimatta jo hävinneet historiaan.
Williamsin tasonlaskusta en vielä ala mennä paniikkiin, mutta mikäli tämä tilanne jatkuu Espanjan tai Monacon aikaan ja puhumattakaan sen jälkeen suoritustasossa niin sitten olen huolissani.
Kieltämättä ikävä oli romahtaa noin alas lähes kärkisijoilta lähdön jälkeen, mutta nyt pistäisin enemmän kyllä taktiikkapuolen piikkiin. Uppiniskainen taktiikan pitäminen ja lisäksi sen jatkaminen jo alkuperäisen virheen lisäksi toi sen pahimman iskun mahdollisesti odotettavissa olleelle kisamenestykselle. Autokaan ei Bahrainiin sopinut vieläkään niin hyvin kuin mitä se vielä voi sopia muille radoille joskin paremmin auto toki sopi kuin Melbourneen.
Ja Valtteri Bottas kärsi kyllä aika tarpeettomasti ensimmäisen kierroksen perusteella annetun rangaistuksen kun periaatteessa tuollaisesta missä Hamilton ei edes kärsinyt enempää tai jopa keskeyttänyt niin olisi pitänyt antaa vain aikarangaistus ja vielä mieluummin olla ensimmäisen kierroksen perusteella olla antamatta mitään rangaistusta lainkaan koska pahempiakin tilanteita lähtötilanteissa on sattunut lähivuosina ja niissä tilanteissa Hamilton on ollut usein se tekijä jota tuomaristo on katsellut läpi sormien.
Haasin puolesta tietenkin pitää jälleen nostaa peukkua ylöspäin Romain Grosjeanille hyvästä suorituksesta. Nuo varikkokäynnit eivät olleet sinänsä ongelma, mutta ilmeisesti pulttipyssy jumitti ja pyörä ei mennyt jotenkin kohdilleen.
Sellaisia sattui tänään paljon eri talleille ja lisäksi yhdellä tallilla ei kunnolla syttynyt valo vihreäksi varikkokäynnin aikana valojärjestelmässä. Ja ei varikkopysähdykset olleet ollenkaan niin pitkiä edes siltä miltä ne näyttivät. Tai taas kuulostivat vähemmän yllättäen Maikkarin selostuksissa.:yuck: Surkuhupaisasti esimerkiksi Williamsin pysähdykset toimivat, mutta taktiikka meni tänään pieleen.
Esteban Gutierrezin ja Jenson Buttonin keskeytykset harmittivat paljon tänään. Buttonilla kun kerrankin näytti olevan asiaa jopa pisteille ja Gutierrez ajoi huonoimmillaankin paljon paremmin kuin Melbournessa vain keskeyttääkseen taas tekniseen vikaan joka vain iski myöhemmin siinä missä Melbournessa tekninen vika tai vaurio iski jo vähän lähdön jälkeen.:frown:
Parhaimmillaan Gutierrez ajoi alle 2 sekunnin päästä Grosjeanista ja kisasta oli otettavissa ainakin pisteitä. Samoin tämä oli pitkään aikaan paras kisa Gutierrezilta sinänsä vauhtitason pysymisestä vakaana myös kisan alkuvaiheessa ilman omituisia putoamisia tai alkupuolen heikkoutta vain myöhempää parantumista varten usein liian myöhään.
Varmaankin sitten 2014 Yhdysvaltain tai Brasilian Grand Prixin jossa Sauberilla olisi ollut rohkeammalla taktiikalla ollut paikka jopa PR-mielessä tehtyyn johtamiseen kisassa ennen taktiikkavastaavan pelkuruutta.:wall:
Ennen Gutierrezin keskeytystä meksikolaisen aiemman varikkopysähdyksen yhteydessä tehneet korjausyritykset saivat hänelle muistaakseni peräti 9,4 sekunnin pysähdyksen ja mikäli Gutierrezille se olisi ollut renkaanvaihto vain niin kyllä olisi ottanut pannuun paljon enemmän kuin lopulta edes ottikaan ja Oskari Saaren itkut 3 sekunnin stopeistakin mahdollisesti liian hitaana olisivat kohdanneet siinä kyllä voittajansa ärsyttävyydessään.
Pian olisi Estebanin pakko saada edes jotain pisteitä tai muuten jatkuvat taas kerran ne kuuluisat roskapuheet huonoudesta...
Sauberilla kyllä on myös erittäin onnetonta ollut kausi ja Felipe Nasr vaikutti enemmänkin turhautuneelta kun Markus Ericsson vaikka toki Ericssonillakin oli vaikea kilpailu. Talousvaikeudet tuntuvat olevan kroonisia ja yhtään ei helpota Pascal Wehrleinin todella hieno Manorin ajokaan Sauberin asiaa. Ja huonoimmillaankin vaikka Williamsilla olisi mennyt miten huonosti tahansa niin Force Indian tilanne oli uskomattoman huono. Huonoin ja mitäänsanomattomin vähään aikaan pois lukien paria Nico Hülkenbergin hienoa ohitusta.
Red Bullilla ja Toro Rossolla kilpailut sujuivat tasaisen hyvin vaikka Sainzin tilanne tietysti murheellinen olikin. Päivän kuljettaja ehkä sinänsä Grosjeanin ohella myös oli aivan ehdottomasti osin toki Jenson Buttoninkin keskeytyksestä hyötynyt tilapäinen tallikaveri Stoffel Vandoorne joka ajoi heti pistesijalle.:alppu:
Päivän taas potentiaalisesti ikiajoiksi kysymykseksi jäänyt nimi oli Magny-Coursin 1996 Michael Schumacherin tapaan kilpailunsa lämmittelykierroksella moottorivikaan tai voimayksikköön mahdollisesti jäljitettävään vikaan menettänyt Sebastian Vettel. Toivottavasti Ferrari saisi tästä eteenpäin ajaa jatkossa molempien kuljettajien kohdalla ilman vikoja.
Taktisesti hienolta näyttää tällä hetkellä lajissa ja tapahtumia ainakin riittää ja sitä ilontunnetta mitä tästä tuleekaan niin sitä tarvitaan näinä aikoina jolloin laji tuntuu olevan merkittävässä sisäisessä murrosvaiheessa ja jonka kulisseissa kuhisee tavalla jolloin viimeksi on todella mullistavasti kuhissut vain silloin kun eräs nimeltä mainitsematon formulamoguli haastoi nuoruuden innossaan oman belgialaisen edeltäjänsä lajin taloudellisesta johtajuudesta.
Saa nähdä, että mitä kaikkea tästä seuraa.
Omasta mielestäni vain muutama tietty asia kaipaa enää viilausta ja suomalaiset voisi tietysti menestyä paremmin, mutta muutoin tästä taitaa tulla hieno vuosi seurata!