Formula 1 - 2016 - Bahrainin GP - Kisan jälkihöyryt

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bahrain ei petä, hyvä, tapahtumarikas kisa. Poikkeuksellisen paljon irtoili hiilikuituosia (joita ei onneksi siivoiltu turva-auton takana). Ehdotonta plussaa myös voimasuhdeyllätykset: Vandoorn, Wehrlein ja Grosjean erityisesti. Tästä voi tulla ihan mielenkiintoinen kausi (kunhan lopettavat aika-ajosekoilut).
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14201
Melkoinen kilpailu nähtiin sitten Bahrainissa. Nico Rosberg jatkoi voittoputkeaan, mutta kausi on vieläkin hyvin pitkä ja kaikkea voi tapahtua vielä. Kimi Räikkönen oli oikeastaan kisan parhaimpia kuljettajia huonoa lähtöä huomioimatta.

Ehkä hieman harmittava tilanne oli eräässä vaiheessa kilpailua Räikkösen aika isokin Rosbergin eron kiinniajaminen vain menettääkseen sitten myöhemmin etunsa ja tämä etu oli muistaakseni jonkun verran ennen viimeisiä pysähdyksiä ja ennen isompia määriä kierroksella ohitettavia. Siinä olisi voinut olla iskun paikka.

Joka tapauksessa pisteettömyyttä vasten ehdottomasti hyvä sijoitus ja paikka ottaa pisteet kotiin toisenkin sijan muodossa. Lewis Hamiltonin kolmospaikka oli myös taattu kun ei autoon ihme kyllä enempää vahinkoa tullut vaikka jotenkin tuntui kyllä liioitellun oloiselta tuo vaurionkin aste kaiken kaikkiaan kun Mersun vauhdin tietää.

Tuomariston suhde Hamiltoniin taas... Tuttua myös Sennan ja Schumacherin ajoilta asti sinänsä, että aivan sarjan nimimiehillä on melkein koskemattomuus mitä tulee pieniin rikkeisiin tai jopa vakavampiinkin rikkeisiin suhteessa toisiin ajajiin nähden. Tosin ei ollut Hamiltonin pahimpia tekoja eikä edes maineikkaimpia tuomariston antamia suosioita.

Derek Warwick veti ainakin huonoimman kisansa tuomarina/tuomariston kuljettajaneuvonantajana ehdottomasti tähän asti vetämistään kisoista myös aloituskierroksen suhteen ilman suomalaiskorttiakin taustalla.:thumbdown

Maikkarin selostus tuntui taas olevan joissakin tilanteissa aivan kuutamolla kuten jälleen jatkuvasta varikkokäyntien keston valittamisesta ilman syytäkään ja enemmän tunnuttiin tekevän viihdeohjelmaa kun vakavaa kisaselostusta ajoittain. Ei ollut huonoin selostus tietenkään kun muistaa viime vuoden tai sitä edellisen vuoden jotkut selostukseltaan karmaisevan huonot kilpailut, mutta ajoittain oli kyllä jotain todella huonoa ja Vilanderillakin lähti ote lapasesta pariin otteeseen.

Ei oikein tunnu mies osaavan välillä keskittyä ja sitten aletaan höpistä Finglishiä ja ihan liian ylihehkutettua Haasin tai muun tallin juttua ilman osaamista kokonaisalaan tai tilanteeseen nähden.:frank: Tosin Haas on kyllä tarjonnut onnistumisen iloa lajiin katsojille, mutta taustat muistaen pian olisi huonollakin aloituksellakin jotain tulosta pitänyt tulla siinä missä viime vuosien tulokastallit ovat tosiaan aloittaneet vaatimattomammista taustoista ja Manoria huomioimatta jo hävinneet historiaan.

Williamsin tasonlaskusta en vielä ala mennä paniikkiin, mutta mikäli tämä tilanne jatkuu Espanjan tai Monacon aikaan ja puhumattakaan sen jälkeen suoritustasossa niin sitten olen huolissani.

Kieltämättä ikävä oli romahtaa noin alas lähes kärkisijoilta lähdön jälkeen, mutta nyt pistäisin enemmän kyllä taktiikkapuolen piikkiin. Uppiniskainen taktiikan pitäminen ja lisäksi sen jatkaminen jo alkuperäisen virheen lisäksi toi sen pahimman iskun mahdollisesti odotettavissa olleelle kisamenestykselle. Autokaan ei Bahrainiin sopinut vieläkään niin hyvin kuin mitä se vielä voi sopia muille radoille joskin paremmin auto toki sopi kuin Melbourneen.

Ja Valtteri Bottas kärsi kyllä aika tarpeettomasti ensimmäisen kierroksen perusteella annetun rangaistuksen kun periaatteessa tuollaisesta missä Hamilton ei edes kärsinyt enempää tai jopa keskeyttänyt niin olisi pitänyt antaa vain aikarangaistus ja vielä mieluummin olla ensimmäisen kierroksen perusteella olla antamatta mitään rangaistusta lainkaan koska pahempiakin tilanteita lähtötilanteissa on sattunut lähivuosina ja niissä tilanteissa Hamilton on ollut usein se tekijä jota tuomaristo on katsellut läpi sormien.

Haasin puolesta tietenkin pitää jälleen nostaa peukkua ylöspäin Romain Grosjeanille hyvästä suorituksesta. Nuo varikkokäynnit eivät olleet sinänsä ongelma, mutta ilmeisesti pulttipyssy jumitti ja pyörä ei mennyt jotenkin kohdilleen.

Sellaisia sattui tänään paljon eri talleille ja lisäksi yhdellä tallilla ei kunnolla syttynyt valo vihreäksi varikkokäynnin aikana valojärjestelmässä. Ja ei varikkopysähdykset olleet ollenkaan niin pitkiä edes siltä miltä ne näyttivät. Tai taas kuulostivat vähemmän yllättäen Maikkarin selostuksissa.:yuck: Surkuhupaisasti esimerkiksi Williamsin pysähdykset toimivat, mutta taktiikka meni tänään pieleen.

Esteban Gutierrezin ja Jenson Buttonin keskeytykset harmittivat paljon tänään. Buttonilla kun kerrankin näytti olevan asiaa jopa pisteille ja Gutierrez ajoi huonoimmillaankin paljon paremmin kuin Melbournessa vain keskeyttääkseen taas tekniseen vikaan joka vain iski myöhemmin siinä missä Melbournessa tekninen vika tai vaurio iski jo vähän lähdön jälkeen.:frown:

Parhaimmillaan Gutierrez ajoi alle 2 sekunnin päästä Grosjeanista ja kisasta oli otettavissa ainakin pisteitä. Samoin tämä oli pitkään aikaan paras kisa Gutierrezilta sinänsä vauhtitason pysymisestä vakaana myös kisan alkuvaiheessa ilman omituisia putoamisia tai alkupuolen heikkoutta vain myöhempää parantumista varten usein liian myöhään.

Varmaankin sitten 2014 Yhdysvaltain tai Brasilian Grand Prixin jossa Sauberilla olisi ollut rohkeammalla taktiikalla ollut paikka jopa PR-mielessä tehtyyn johtamiseen kisassa ennen taktiikkavastaavan pelkuruutta.:wall:

Ennen Gutierrezin keskeytystä meksikolaisen aiemman varikkopysähdyksen yhteydessä tehneet korjausyritykset saivat hänelle muistaakseni peräti 9,4 sekunnin pysähdyksen ja mikäli Gutierrezille se olisi ollut renkaanvaihto vain niin kyllä olisi ottanut pannuun paljon enemmän kuin lopulta edes ottikaan ja Oskari Saaren itkut 3 sekunnin stopeistakin mahdollisesti liian hitaana olisivat kohdanneet siinä kyllä voittajansa ärsyttävyydessään.

Pian olisi Estebanin pakko saada edes jotain pisteitä tai muuten jatkuvat taas kerran ne kuuluisat roskapuheet huonoudesta...

Sauberilla kyllä on myös erittäin onnetonta ollut kausi ja Felipe Nasr vaikutti enemmänkin turhautuneelta kun Markus Ericsson vaikka toki Ericssonillakin oli vaikea kilpailu. Talousvaikeudet tuntuvat olevan kroonisia ja yhtään ei helpota Pascal Wehrleinin todella hieno Manorin ajokaan Sauberin asiaa. Ja huonoimmillaankin vaikka Williamsilla olisi mennyt miten huonosti tahansa niin Force Indian tilanne oli uskomattoman huono. Huonoin ja mitäänsanomattomin vähään aikaan pois lukien paria Nico Hülkenbergin hienoa ohitusta.

Red Bullilla ja Toro Rossolla kilpailut sujuivat tasaisen hyvin vaikka Sainzin tilanne tietysti murheellinen olikin. Päivän kuljettaja ehkä sinänsä Grosjeanin ohella myös oli aivan ehdottomasti osin toki Jenson Buttoninkin keskeytyksestä hyötynyt tilapäinen tallikaveri Stoffel Vandoorne joka ajoi heti pistesijalle.:alppu:

Päivän taas potentiaalisesti ikiajoiksi kysymykseksi jäänyt nimi oli Magny-Coursin 1996 Michael Schumacherin tapaan kilpailunsa lämmittelykierroksella moottorivikaan tai voimayksikköön mahdollisesti jäljitettävään vikaan menettänyt Sebastian Vettel. Toivottavasti Ferrari saisi tästä eteenpäin ajaa jatkossa molempien kuljettajien kohdalla ilman vikoja.

Taktisesti hienolta näyttää tällä hetkellä lajissa ja tapahtumia ainakin riittää ja sitä ilontunnetta mitä tästä tuleekaan niin sitä tarvitaan näinä aikoina jolloin laji tuntuu olevan merkittävässä sisäisessä murrosvaiheessa ja jonka kulisseissa kuhisee tavalla jolloin viimeksi on todella mullistavasti kuhissut vain silloin kun eräs nimeltä mainitsematon formulamoguli haastoi nuoruuden innossaan oman belgialaisen edeltäjänsä lajin taloudellisesta johtajuudesta.

Saa nähdä, että mitä kaikkea tästä seuraa.

Omasta mielestäni vain muutama tietty asia kaipaa enää viilausta ja suomalaiset voisi tietysti menestyä paremmin, mutta muutoin tästä taitaa tulla hieno vuosi seurata!:)
 

T.K

Sähkö-ukkeli
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
3883
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Sitä oli kyllä pakko tuomaroinnista ihmetellä että Hamiltonia ei otettu sisään siitä roikkuvasta hiilikuidun palasesta turvallisuusriskinä, puhuttiin kuitenkin ihan hyvän kokoisesta palasesti ilmanohjaita yms.
On herkemminkin varikolle käsketty korjaamaan rangaistuksen uhalla. Ottaen huomioon että Hamiltonin mersussa se hyvän kokoinen palanen näytti siltä että se putoaa millä sekunnilla hyvänsä,varsinkin kun raapi maata kokoajan.
Noh, ihan ihme toimintaa taasen.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13720
Sitä oli kyllä pakko tuomaroinnista ihmetellä että Hamiltonia ei otettu sisään siitä roikkuvasta hiilikuidun palasesta turvallisuusriskinä, puhuttiin kuitenkin ihan hyvän kokoisesta palasesti ilmanohjaita yms.
On herkemminkin varikolle käsketty korjaamaan rangaistuksen uhalla. Ottaen huomioon että Hamiltonin mersussa se hyvän kokoinen palanen näytti siltä että se putoaa millä sekunnilla hyvänsä,varsinkin kun raapi maata kokoajan.
Noh, ihan ihme toimintaa taasen.
Oiskos irronnutkin, ja sitten Grosjean ajoi sen yli loppuosan nopeassa oikeassa...
Bottaksen rankku oli yllätys, vaikka näköjään lähti hieman irti vauhdista johtuen. Pysyi silti melko sisälinjalla ja Hamilton siinä leikkasi ulkoa sisälle kuin muita autoja ei olisikaan. Samoin kuin Bottas viime vuonna Unkarissa Verstappenia päin.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Poikkeuksellisen paljon irtoili hiilikuituosia (joita ei onneksi siivoiltu turva-auton takana).
Tätä mietin kisan aikana että pitäisikö noihin ottaa vähän tiukempi linjan kisan johdon toimesta ja liputtaa kylmästi porukkaa varikolle vähintäänkin tarkastettavaksi heti kun huomataan että joku osa repsottaa selkeästi irti. Kyllä noista vaan voi seurata vaaratilanteita kun pienikin hiilikuidun pala lentelee radalla, eilenkin Vandoorne ja Grosjean otti aika kovan osuman mutta onneksi nuo osat ei nousseet ylemmäs kohti kuljettajaa eikä renkaat puhjenneet vaikka aika suoraan eturenkaaseen näytti osuvan.

Tuntuu että noissa autoissa on nykyisin kiinni yhtä jos toista pikkuhärpäkettä joiden vaikutus auton kulkuun/ajettavuuteen ei ole ratkaisevan suuri, joten tallit eivät halua niitä alkaa korjaamaan tai vaihtamaan kesken kisan koska vaihto vie enemmän aikaa kuin mitä rikkinäisen osan aiheuttama aikamenetys on. Joten siksi jatketaan vaan ja tuo rikkinäinen osa purkautuu pikkuhiljaa pala kerrallaan radalle.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Muut onnistujat kun onkin jo mainittu, niin Magnussen nousi varikonporttilähdöllään lopulta sijalle 11. Aika vahva suoritus, kun itse autokaan ei kovin häävi ole. Mielenkiintoinen rengastaktiikkakin, soft-super-super-super.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Kauhea rike tuo pakitteleminen, varsinkin kun sille oli perusteet, kuten maikkarilla kerrottiin. Olit varmasti myös vuonna 2007 vaatimassa bemareiden hylkäystä, jotta Hamilton nousisi mestariksi?
En ollut, mutta ihmettelenpä vain miksi tuomariston linja tuntuu olevan niin ailahteleva. Vielä ennen tätä kautta oli puhetta siitä ettei kaikista pikkujutuista tänä vuonna edes jaeta rangaistuksia.

Ei minustakaan Hamiltonin rike ollut mikään paha varsinkin kun ottaa ne syyt huomioon, mutta Bottaksen ja varsinkin Magnussenin rangaistukset olivat niin kovat että siinä valossa tuo Hamiltonin saama varoitus on vähintäänkin kyseenalainen.

Täälläkin on höyrytty kovasti tuosta halosta kuinka perseestä se on, mutta se ei hyvää kilvanajoa estä. Tämmöiset rangaistukset yms, ne vasta sen kilvanajon tappaakin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5193
Kauhea rike tuo pakitteleminen, varsinkin kun sille oli perusteet, kuten maikkarilla kerrottiin. Olit varmasti myös vuonna 2007 vaatimassa bemareiden hylkäystä, jotta Hamilton nousisi mestariksi?
Pakittamiselle ei ollut mitään perusteita. Hamiltonin ajettua merkatun paikan ohi, hänen olisi pitänyt pysähtyä ja odottaa ratahenkilökuntaa. Oli virhe ajaa merkatun paikan ohi ja sille oli perusteet. Täysin erillinen virhe oli pakitella radalla, eikä sille ole mitään tekosyytä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
+ taas viihdyttävä kisa Bahrainissa
+ Kimi. Näitä lisää.
+ Haas ja Grosjean. Hieno alku uudelle tallille.
+ Vandoorne. Kypsän oloinen suoritus.
+ Wehrlein ja Manor. Vihdoin mukana taistelussa. Ei siihen mennyt kuin kuusi vuotta.
- Williams. Suunta alaspäin?
--- Aika-ajosekoilu. Nyt joku roti tuohon hommaan. Näyttäisivät että edes hiukan kiinnostaa mitä maksavat asiakkaat ajattelee.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Pakittamiselle ei ollut mitään perusteita. Hamiltonin ajettua merkatun paikan ohi, hänen olisi pitänyt pysähtyä ja odottaa ratahenkilökuntaa. Oli virhe ajaa merkatun paikan ohi ja sille oli perusteet. Täysin erillinen virhe oli pakitella radalla, eikä sille ole mitään tekosyytä.
Kyse oli vissiin siitä että jotain käytäntöjä ei oltu sovittu miten toimitaan yms.

Mutta niin, virhe on virhe ja ei minusta kyllä mennyt (taaskaan) tasapuolisesti nämä rangaistukset.

Magnussenista vielä sen verran, että miksi harjoituksissa autoja edes punnitaan? Sanotaanko säännöissä että auto ei saa olla alipainoinen myöskään harjoituksissa? Mitä väliä sillä on? Ajaahan ne noiden kaikenlaisten maalien ja mittalaitteiden ja muidenkin tötteröiden kanssa välillä.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Kyse oli vissiin siitä että jotain käytäntöjä ei oltu sovittu miten toimitaan yms.

Mutta niin, virhe on virhe ja ei minusta kyllä mennyt (taaskaan) tasapuolisesti nämä rangaistukset.

Magnussenista vielä sen verran, että miksi harjoituksissa autoja edes punnitaan? Sanotaanko säännöissä että auto ei saa olla alipainoinen myöskään harjoituksissa? Mitä väliä sillä on? Ajaahan ne noiden kaikenlaisten maalien ja mittalaitteiden ja muidenkin tötteröiden kanssa välillä.
Vähän tuo kyllä. Magnussenin virhe oli täysin samaa kastia kuin Hamiltonin, ei vahingoittanut ketään eikä vaikuttanut tuloksiin millään tavalla. Silti toinen lähti varikolta ja toinen paalupaikalta.

Ei sillä, tuskin Hamiltonille olisi pitänyt kakkua antaa muttei myöskään Magnussenille. Minkä takia noita painoja edes vahditaan harjoituksissa, eikö nuo autot kuitenkin punnita ihan aika-ajojen ja kisojen jälkeen kaikki? Mitä erityistä hyötyä saisi ajamalla harjoituksissa alipainoisella autolla, eikö siitä pikemminkin olisi testidatankin kannalta haittaa?
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Vähän tuo kyllä. Magnussenin virhe oli täysin samaa kastia kuin Hamiltonin, ei vahingoittanut ketään eikä vaikuttanut tuloksiin millään tavalla. Silti toinen lähti varikolta ja toinen paalupaikalta.

Ei sillä, tuskin Hamiltonille olisi pitänyt kakkua antaa muttei myöskään Magnussenille. Minkä takia noita painoja edes vahditaan harjoituksissa, eikö nuo autot kuitenkin punnita ihan aika-ajojen ja kisojen jälkeen kaikki? Mitä erityistä hyötyä saisi ajamalla harjoituksissa alipainoisella autolla, eikö siitä pikemminkin olisi testidatankin kannalta haittaa?
Säästäähän siinä teoriassa moottoria :D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14201
Unohtui isommin laittamatta tosiaan juttua noista Pirellin renkaista joista nähtiin tässä kilpailussa melkoisia variaatioita niiden sopivuudesta radalle eri olosuhteisiin. Ferrari tuntui tallina olevan paremmin hereillä kuin Williams taktiikoidensa osalta tai periaatteessahan Williams teki aluksi vielä menettelevästi oikean ratkaisun, mutta itsepäisyyttään päätyi samassa taktiikassa virheeseen.

Viime vuosinahan Williamsin varikkotaktiikat ovat voineet olla toimiviakin, mutta varikkokäyntien kestot sitten eivät joskin niiden osalta on sorruttu välillä todella vakavaan ja ylimenevään liioitteluun. Kiinnostavaa onkin nähdä variaatioiden toimivuudet renkaiden osalta Kiinassa. Ratana sekään eli Shanghai ei ole ihan Williamsin rata vaikka auton pitäisi sopia sinne aivan yhtä hyvin kuin Bahrainiin ja paremmin sentään kuin Melbourneen. Ferrarilla otteiden pitäisi jatkua vahvana kuten kahdessa edellisessä kilpailussakin, mutta saa nähdä otteiden osalta vielä.:dunno:
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Unohtui isommin laittamatta tosiaan juttua noista Pirellin renkaista joista nähtiin tässä kilpailussa melkoisia variaatioita niiden sopivuudesta radalle eri olosuhteisiin. Ferrari tuntui tallina olevan paremmin hereillä kuin Williams taktiikoidensa osalta tai periaatteessahan Williams teki aluksi vielä menettelevästi oikean ratkaisun, mutta itsepäisyyttään päätyi samassa taktiikassa virheeseen.
Kuka tahansa oli paremmin hereillä kuin Williams. Haasilla on 2 kisaa alla ja molemmissa osoittanut lähes taktista neroutta jota nyt ei juuri tulokastallilta odottaisi. Australiassa tekivät ainoan renkaiden vaihdon punaisen lipun aikana. Bahrainissa tekivät 3 stoppia ja käyttivät kolmet super softit. Tuskin tarvii mainita mitä teki Williams.
 
Ylös