Ehkä se neljäs voisi olla tämä ensi vuonna lanseerattava Seat Ibiza Sports Cup tai vaihtoehtoisesti Ruotsista apinoitava Rellu Clio RS Cup. Riippuen kumman merkin maahantuoja innostuu asiasta enemmän. Xtreme Bemareita (mikä niissä muutes mahtaa olla niin "extriimiä"???) lukuunottamatta tuo on kuin nykyiset PRCF:n kisat. AKK:ssa osataan tää jaottelu kultapossukerhoon ja rupusakkiin yhä edelleen vaikka Murkula ei enää lajipäällikkönä vaikutakaan.AKK muuten esitteli tänään Ahvenistolla huumoripläjäyksen otsikolla "Rata-autoiluun suunnitteilla uusi huippusarjaformaatti".
Tää huippusarja on kolmen kisan (13.5., 10.6. ja 23.9. (radat ja järjestäjät auki) SM-sarja nimellä FTCC. Luokkina V1600T (V1600 ja T1600 sekaisin), Xtreme BMW ja Porsche, sekä ehkä joku neljäskin, jos joku suostuu. Kisat pe-la.
Ja se suolenkin spotti on liputustuspiste 11 takana/vieressä oleva rinne. Josta kaupunki saisi useammastakin pyynnöstä viisastuneena raivata tiheässä olevan risukon pois kokonaan. Samalla voisi hieman siirtää verkkoaitaa, jonka alta maata on sortunut. Todettakoon vain, että tästä näki radan alkuaikoina esteettä myös mäen ylitykselle, joka on huima kohta avauskierroksella.Pointsit järjestäjille :thumbup: Hyvä yritys on ollut päällä ihan tapahtuman brändäämisestä lähtien ettei olla tekemässä nimetöntä perus RataSM kisaa. Samaa jatkettu sitten sisältöön jossa vain V ja FF perusmoodissa. Painotus F4 ja Legends NEZ, BMW Baltia jengillä ja V8 Ruotsalaisilla höystettynä. Vaikka autoja oli ihan kivasti jäi teema hieman vajaaksi koska V8 lukuunottamatta Bemareihin ja Legendsiin ei ulkkareita sitten kovin paljoa tullutkaan. Jos samalla konseptilla jatketaan ensi vuonna niin pitäisi panostaa vielä enemmän varmistamaan ulkomaalaisten kuskien mukaan saaminen. Nyt mukana olleet varmasti toimivat hyvinä äänitorvina kotimaassaan ja auttavat rekrytoimaan ensi vuodelle paremmat geimit mutta tuskin siitäkään haittaa on jos järjestäjä itse houkuttelee kuljettajia paikalle eri keinoin. Rata-katsojallehan Appara on mahtava uniikki paikka, "stadionilla" sekä suolenkillä pystyt yhdestä spotista näkemään paljon ja läheltä. Tapahtumia riitti. Luulen että jatkossa tällainen formaatti voi vetää hyvin niin katsojia kuin kilpailijoita Hämeenlinnaan. Lisää vaan hyvin kohdennutta edullista markkinointia.
Ja Ahveniston turva-alueet tai oikeastaan niiden puute kävi jälleen kerran hyvin ilmi. Joku vaalea Camaro valui varikon jälkeisessä ylämäessä vähän leveäksi ja ponnahti rengasvalleista suoraan Lähteenmäen keulaan ja takana tulleella Palnerilla ei ollut mitään palaa väistää syntynyttä kasaa. Jollain asiallisemmalla radalla olisi ollut ulkokurvissa riittävästi tilaa ja härdellin aloittaja olisi vain juuttunut nätisti pysäytyshiekoille ja mitään sen ihmeellisempää ei olisi tapahtunut. En ihmettelisi mikäli svenssonit jatkossa pysyttelisivät poissa Ahvenistolta. Ja nyt oli vielä ihan bueno keli. Kuinka paljon kallista romua olisikaan syntynyt märällä radalla?Ei tarvittu kuin kaksi ulosajoa varikkomäessä niin aikataulu myöhästyi jo niin paljon ettei viimeistä lähtöä ehditty aloittaa ennen meluajan (klo 18) loppua. Onneks muuttivat lähtöjen järjestystä ja ajamatta jäänyt lähtö oli V1600 eikä F4.
Olin pessimistinen ruotsalaisten vieraiden määrästä, mut oli siellä 26 veekasia ruudukossa. Nurminen oli taas ylivoimainen. Jotain menestyspainoja sille pitäis kehitellä...ehkä Soliferi perään. Aika moni yleisöstä lähti pois ennen formulalähtöä. Menettivät hyvän kisailun. Harmi, että se loppui pari-kolme kierrosta etuajassa varikkomäkiulosajon takia, koska mulle jäi sellainen kutina, että se mestaruutensa varmistanut Red Bull kuski ois yrittäny viimeisillä kierroksilla väkisin ohi ykkösmutkassa.
Siihen ei Ahvenistolla päästä, että kyseisessä kohdassa vain pysäytyshiekoille juututtaisiin. Mutta jos kaupunki ymmärtää ottaa asiakseen, niin tähän radan sisällä eristyksissä olevaan ulkokaarteen metsään kipataan reilusti lisää täyttömaata. Jolloin kaidetta voidaan siirtää useita metrejä kauemmas. Melkoinen pudotus on kaiteen takana nykyisin, että ihan muutama kasetti ei täyttöön riitä.Ja Ahveniston turva-alueet tai oikeastaan niiden puute kävi jälleen kerran hyvin ilmi. Joku vaalea Camaro valui varikon jälkeisessä ylämäessä vähän leveäksi ja ponnahti rengasvalleista suoraan Lähteenmäen keulaan ja takana tulleella Palnerilla ei ollut mitään palaa väistää syntynyttä kasaa. Jollain asiallisemmalla radalla olisi ollut ulkokurvissa riittävästi tilaa ja härdellin aloittaja olisi vain juuttunut nätisti pysäytyshiekoille ja mitään sen ihmeellisempää ei olisi tapahtunut. En ihmettelisi mikäli svenssonit jatkossa pysyttelisivät poissa Ahvenistolta. Ja nyt oli vielä ihan bueno keli. Kuinka paljon kallista romua olisikaan syntynyt märällä radalla?
En tilannetta nähnyt, kun oleilin ykkösmutkan rinteessä, mutta eikös tuo tilanteen aloittanut ollut Petri Blomqvist, jonka "armeijan vihreää" autoa en ehkä kuvailisi vaaleaksi?Joku vaalea Camaro valui varikon jälkeisessä ylämäessä vähän leveäksi ja ponnahti rengasvalleista suoraan Lähteenmäen keulaan ja takana tulleella Palnerilla ei ollut mitään palaa väistää syntynyttä kasaa.
Kyllä, Blomqvist P oli kuski. Sitä ei nähty, että oliko pakotettu oikaisemaan sisäpuolen nurmikolta vaiko yrittikö väkisin ohi. Mutta siitä pidon menetti eikä auto oiennut mutkaan.En tilannetta nähnyt, kun oleilin ykkösmutkan rinteessä, mutta eikös tuo tilanteen aloittanut ollut Petri Blomqvist, jonka "armeijan vihreää" autoa en ehkä kuvailisi vaaleaksi?
Stilisoin tekstiäsi vastaamaan puhelun todennäköistä sisältöä.Olisin halunnut olla sentraalisantrana, kun toimittaja Särkkä soittaa lajipäällikkö Säynevirralle: "pitääkö paikkaansa, että järjestämässänne tapahtumassa on sattunut RALLIonnettomuus?"
Huh huh, olipas ilkeen näköinen homma. Oliko vaihdemissi vai mikä?Ja tästä Viktor Vorobjovin voltit Legendsillä: https://www.instagram.com/p/BKOiNc2D86K/