Rata-autoilun sm sarja 2016

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Voi vain edelleen ihmetellä miten keväällä niin hyvältä kuulostanut Gran Turismo kuivui kasaan näin lyhyessä ajassa. Alastarossa enää 4 ilmoittautunutta. Sarjaan ilmoittautui alunperin 27 kuljettajaa, joista yhteensä ainoastaan 13 on osallistunut yhteen tai useampaan kisaan... Huoh! :wall:
Alunperin GT piti olla mukana vain Botnialla, Kemorassa ja "Vauhti"ajoissa. Lisäksi ainakin nyt Alastaron kisan kanssa päällekäin on Motoparkissa Kädelle.com festivaali. Eli TA-kuskit on vähiin päin siellä. Ja vanhoja SS-kuskeja, lähemmin Kyllöstä, ei sittenkään kiinnostanut taluttaa Audia viivalle edes kotikisaan. Kämäräisen Jari totes aiemmin kesällä Naamakirjassa että kun on n. 10 vuotta ollut ajamatta, niin kyllä se motivaatio touhuun on aika hyvin haihtunut.
Lisäksi GranTurismon ilmoittautumismaksu on 300 egee (ei nyt ihan sairaan kallis) samaan aikaan kun Kädelle.com bileisiin pääsee ajamaan 130:lla. Kiva noin 100% SM-kilpailulisä. Katetta tuolla summalle ei valitettavasti ole mahdollista löytää, koska Kädelle.com bileissä on a) enemmän yleisöä ja b) enemmän boogieta kuin AKK:n SM-tapahtumissa (kun ja jos joku sellaista kaipaa)
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Tulipa käytyä Vauhtiajoissa. Päivän kuudesta lähdöstä jäi multa kaksi näkemättä, koska aikataulu oli yli puolitoistatuntia myöhässä.
Legendseissä taisi Marjamäellä mennä jarrut maaliintulon jälkeen pääsuoralla. Ehti kääntää auton poikittain ennen osumista matalaan hiekkavalliin kylki edellä. Siitä lennokas voltti ja putosi pyörilleen vallin toiselle puolelle eikä ukko ainakaan pahemmin loukannut. Varmaan pienin mahdollinen törmäysvoima tuolla tavalla.

Luokissa taisi autoja olla suurinpiirtein sen verran kuin ilmoittautuneitakin. Ekan mutkan kuoppa on tainnut taas vuodessa pahentua, melkoisia pomppuja muutamissa luokissa.
Gt-luokassa ihan mukavaa murinaa. Driftingin kiisselimersu oli myös komee.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Legendseissä taisi Marjamäellä mennä jarrut maaliintulon jälkeen pääsuoralla. Ehti kääntää auton poikittain ennen osumista matalaan hiekkavalliin kylki edellä. Siitä lennokas voltti ja putosi pyörilleen vallin toiselle puolelle eikä ukko ainakaan pahemmin loukannut.
Ukko ja auto olivat sen verran hyvässä kunnossa ilmalennosta huolimatta, että pääsivät vielä mukaan A-finaaliin. Autoa täytyi tosin vähän korjailla, kuskia ei niinkään.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Ukko ja auto olivat sen verran hyvässä kunnossa ilmalennosta huolimatta, että pääsivät vielä mukaan A-finaaliin. Autoa täytyi tosin vähän korjailla, kuskia ei niinkään.
Tiedätkö minkä takia siellä oli aikataulu toista tuntia myöhässä jo ennen kilpailulähtöjä?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tiedätkö minkä takia siellä oli aikataulu toista tuntia myöhässä jo ennen kilpailulähtöjä?
Ensimmäinen viivästys taisi tulla kun Jönkkäri romutti Bemarin warmupissa... En muista ehtikö joku jo sitä ennen.

Sittemmin erinäisiä autoja pitkin seiniä ja seiniä pitkin ojia, sekä yksi mopopoika betoneissa. Kaikki selvisivät ilmeisesti silti hengissä – onneksi. Sitä en tosin ymmärrä, miksi ihmeessä piti päästää supermopoja ja driftingpellejä radalle kaatosateessa, kun oltiin jo valmiiksi reilusti myöhässä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Sitä en tosin ymmärrä, miksi ihmeessä piti päästää supermopoja ja driftingpellejä radalle kaatosateessa, kun oltiin jo valmiiksi reilusti myöhässä.
Tota supermotojen näytösajoa toisaalla ihmettelinkin. Rata lainehti ja ne jantterit veti jo aikaisemmin päivällä melkoista haipakkaa rataa ympäri. Arvasin, että joku kaatuu.

Lähteenmäen tiimissä on ollut ohjelmaa.
https://www.facebook.com/RacingTeamLahteenmaki

Eilen tuli osumaa, yöllä saivat auton kuntoon ja sitten kävi näin:

Se siitä. Pojat teki aivan uskomattoman työn viime yönä ja pisti auton kuntoon, mutta V8 Thunderin katsastaja ei selvästikkään halua että osallistun kilpailuun eivätkä tuomarit uskalla sitä päätöstä kumota.
Kummallisinta tässäkin apuputki tapauksessa oli se, että katsastaja teki kilpailunjohtajalle esityksen että minä en saa osallistua kilpailuun ja kilpailunjohtaja hyväksyi sen KUULEMATTA laisinkaan meitä. Pojat teki yön hommia ja aamulla sanottiin että et saa ajaa ja V8 Thunderin katsastaja väittää päin naamaa, kirkkain silmin että meitä on kyllä käyty kuulemassa asiasta mutta on näköjään niin iso organisaatio että ei muista kuka on käynyt. Kilpailunjohtaja kyllä myönsi jälki käteen että olivat tehneet virheen.
Homma on mennyt niin naurettavaksi että päätimme vetäytyä sarjasta loppukaudeksi. Ahvenistolla vielä nähdään kun Ruotsin V8 Thunderit tulevat vierailemaan ja ajamme heidän sarjan yhteydessä ruotsin pisteistä. Mikäli sama kaveri jatkaa suomen V8 Thunderin katsastajana myös ensi kaudella me ajamme jossain muualla tai sitten zoomaillaan vaan katsomon puolelta.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Taas on luvassa ISOJA uudistuksia. Tästäkin kaudesta piti tulla #‎Kaikkienaikojenratakesä‬, niin kuin joka vuosi. Rata-SM:llä alkaa olla paineita, kun Porsche GT3-porukallakin taitaa olla ensi kesäksi muutama valtti taskussa.

Näytä liitetiedosto 23202
Kuvakaappaus Ilkka-lehden nettisivulta.
 
Viimeksi muokattu:

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Rata-SM:n Facebook sivuilla sensuroidaan aika nopsasti kriittinen keskustelu. Nytkin oli poistettu kommentti, joka liittyi kolarointeihin. Ilmeisesti nuo Facebook sivut on pyhitetty pelkästään mainostukseen, kun siellä ei keskustelua suvaita.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Suorat televisiolähetykset varmasti toisivat sm-sarjalle sen kaipaama julkisuutta ja uusia faneja. Ongelma on, että tv-aika ja -tuotanto maksaa rutosti. Nettituotannolla pääsisi halvemmalla, mutta koska ei ole olemassa "Urheilun Netfilixiä", lähetyksiä olisi vaikea markkinoida.
Koosteita toki on tullut aina milloin YLEltä kuin MTV:ltä, mutta "suora lähetys on urheilun suola".
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Rata-SM:llä alkaa olla paineita, kun Porsche GT3-porukallakin taitaa olla ensi kesäksi muutama valtti taskussa.
Mitähän ne valtit mahtaa olla? Sellaisiakin huhuja liikkuu, että toisesta leiristä on kyselty, josko kuitenkin pääsisivät takaisin...

Rata-SM:n Facebook sivuilla sensuroidaan aika nopsasti kriittinen keskustelu. Nytkin oli poistettu kommentti, joka liittyi kolarointeihin.
Racing Team Lähteenmäen Facebook-sivuun taas näyttää iskeneen itsesensuuri. Ihmeen vähän muutenkin kommentteja tai videokuvaa tuosta Nurminen–Lähteenmäki(–Punkari)–tilanteesta missään...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Mitähän ne valtit mahtaa olla? Sellaisiakin huhuja liikkuu, että toisesta leiristä on kyselty, josko kuitenkin pääsisivät takaisin...
Porsche GT3 Challenge on kuitenkin sieltä mielenkiintoisimmasta päästä Suomessa ajettavia kilpa-luokkia. V1600 luokassa PRCF:n kisoissa on ollut enemmän autoja ja liki kaikki kärkipään kuskit, ensi kaudella lanseerattava Seat Trophy
ei ainakaan voi mielenkiintoisuudessa olla huonompi kuin nykyinen BMW Extreme jos autoja vaan on viivalla edes 10. Porsche Sports Cup on sekin ihan bueno seurattava. Siipi-formulat saatiin AKK:n "omista" kisoista tapettua kun kansalaiset eivät innostuneetkaan päivittämään vanhoja F4:ia uusiin Formula-Relluihin... FF-luokka on jo vuosikaudet kärsinyt sekin väen vähyydestä - ja siitä, että sen jälkeen ei ole mitään mielekästä sarjaa mihin jatkaa seuraavaksi.
Vielä kun GranTurismot siirtyisivät GT3 Trophyn oheisohjelmaksi, jolloin ehkä jokunen Porsche-kuskikin voisi eksyä joukon jatkoksi, niin aina parempi.

Nykyisellään GT:n ongelma on siinä, että vanhoja SS-autoja ei saada oikein millään talleista viivalle, kuskeja ei vaan enää kiinnosta, TA-jengistä yksi tai kaksi viitsii ajaa joitain kisoja jos ja kun omilta kisoilta joutavat ja saavat "hallitukselta" luvan. SuperTouring autoja ei taida oikeastaan muita enää Suomessa olla kuin tuo Laivolan Siitin ja ex-Lähteenmäki Honda Civic. Porsche GT3:t ajavat omissa kisoissaan ja Ferrarit on kaikki myyty joko ulkomaille tai jonkun helppo-heikin myyntisomisteiksi... Ja Westmanin klaani ei varmaan koskaan ole ajanut koko sarjaa läpi... Jo 90-luvulla oli tavanomaista, että John K toi Sierransa viivalle Kemorassa ja ehkä jopa Ringillä, mutta etelän kisoissa ei juuri näkynyt.

FF-kuskeille tarvittaisiin joku suht. vapailla säännöillä oleva siipi-formula luokka ja ehkä Ruotsin mallin mukainen Radical-luokka. Touring-puolella Camarojen ja Porsche GT:n ja mahd. Gran Turismon oheen joku jälleen Ruotsista apinoitu silhuetti-Touring Car luokka.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Suorat televisiolähetykset varmasti toisivat sm-sarjalle sen kaipaama julkisuutta ja uusia faneja. Ongelma on, että tv-aika ja -tuotanto maksaa rutosti. Nettituotannolla pääsisi halvemmalla, mutta koska ei ole olemassa "Urheilun Netfilixiä", lähetyksiä olisi vaikea markkinoida.
Koosteita toki on tullut aina milloin YLEltä kuin MTV:ltä, mutta "suora lähetys on urheilun suola".
Vauhtiajoista oli suttustriimi youtubessa. Pari kameraa jotka missasivat kaikki tapahtumat. Selostus oli sentään ihan ok. Täytyy olla äärimmäisen kiinnostunut tai vähintään joku puolituttu ajamassa, että jaksaa katsoa kun viisi vanhaa Bemaria ja Datsun 100A kiertää rataa. Jos tuota Seinäjoen viritystä voi radaksi sanoa. Ehkä ihan hyvä ettei kukaan satunnainen katsoja näe noita kisoja. :rolleyes:
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Ahvenisto seuraavana. Eli olisi tarjolla V8 thunder luokan Ruotsin ja Suomen yhteinen osakilpailu. Olisko parhaimmillaan semmoinen 35 autoa mahdollista... Saa nähdä montako on sitten todellisuudessa. Fia F4:set tulevat. Myös GT luokka ajaa kisan vaikka ei pisteitä jaetakkaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Olisko parhaimmillaan semmoinen 35 autoa mahdollista... Saa nähdä montako on sitten todellisuudessa.
Ei kai sentään. Suomessa on tämän kauden ennätys 14 autoa ja en tiedä lähteekö Putte noin kauas ajamaan, vai jääkö kotikisa kauden ainoaksi... Eli Suomen sarjasta voisi 12–13 olla realistinen luku. Ruotsissa on ollut ilman suomalaisia parhaimmillaan 17 autoa viivalla. Ihan kaikki tuskin jaksavat lähteä Suomeen...

Vertailun vuoksi Mantorpissa oli keväällä 10 autoa Suomen sarjasta. Jos innokkuus matkata naapurimaahan on samalla tasolla, tarkoittaisi se 12 autoa Ruotsista. Pitäisin realistisena määränä 24–28 autoa.

Ahvenistolla muuten päättyy myös Legendsien NEZ-sarja, jonkamuut kisat ajettiin auto24ringillä ja Bikerniekillä. Baltian kisoissa oli kummasikin kolme lähtöä, Ahvenistolla vain kaksi.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Ei kai sentään. Suomessa on tämän kauden ennätys 14 autoa ja en tiedä lähteekö Putte noin kauas ajamaan, vai jääkö kotikisa kauden ainoaksi... Eli Suomen sarjasta voisi 12–13 olla realistinen luku. Ruotsissa on ollut ilman suomalaisia parhaimmillaan 17 autoa viivalla. Ihan kaikki tuskin jaksavat lähteä Suomeen...

Vertailun vuoksi Mantorpissa oli keväällä 10 autoa Suomen sarjasta. Jos innokkuus matkata naapurimaahan on samalla tasolla, tarkoittaisi se 12 autoa Ruotsista. Pitäisin realistisena määränä 24–28 autoa.

Ahvenistolla muuten päättyy myös Legendsien NEZ-sarja, jonkamuut kisat ajettiin auto24ringillä ja Bikerniekillä. Baltian kisoissa oli kummasikin kolme lähtöä, Ahvenistolla vain kaksi.
Saatat olla ihan oikeassa. Olisi hyvä määrä tuokin. Vielä kun äänet saisi kohdalleen näihin laitteisiin. Fia:n 110db käytössä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Vielä kun äänet saisi kohdalleen näihin laitteisiin. Fia:n 110db käytössä.
Paljonkohan noissa on todellisuudessa varaa nostaa meteliä? Mittaustapa (kaikilla 4500rpm) on vähän epäreilu isoille ja/tai kuristetuille moottoreille. Se, miltä autot kuulostavat radalla, ei ole aina linjassa mittausten kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Katsojien kannalta Ahvenisto on nykyisellään lähes yksinomaan stadionalueen rata. Päättäjät haluavat piilottaa ilmeisesti luonnonsuojelun takia autokilpailuissa tapahtumarikkaan suolenkin tiheän ryteikön taakse. Radan alkuaikoina liputuspiste 11 viereiseltä rinteeltä näki esteettä koko suolenkin. Samalta rinteeltä oli avoin näkymä myös harjun ylitykselle liputuspiste 7 saakka. Huima kohta lähdönjälkeisellä kierroksella, kun joskus autoja ilmestyi kolme rinnakkain. Lisäksi oli näkemä liputuspiste 15 jälkeiselle osuudelle, josta autot kääntyvät takaisin kohti kaartuvaa pääsuoraa. Jäntevimmät kipusivat tältä rinteeltä katsomassa lähdön harjun päällä ja sitten takaisin.
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Katsojien kannalta Ahvenisto on nykyisellään lähes yksinomaan stadionalueen rata. Päättäjät haluavat piilottaa ilmeisesti luonnonsuojelun takia autokilpailuissa tapahtumarikkaan suolenkin tiheän ryteikön taakse. Radan alkuaikoina liputuspiste 11 viereiseltä rinteeltä näki esteettä koko suolenkin. Samalta rinteeltä oli avoin näkymä myös harjun ylitykselle liputuspiste 7 saakka. Huima kohta lähdönjälkeisellä kierroksella, kun joskus autoja ilmestyi kolme rinnakkain. Lisäksi oli näkemä liputuspiste 15 jälkeiselle osuudelle, josta autot kääntyvät takaisin kohti kaartuvaa pääsuoraa. Jäntevimmät kipusivat tältä rinteeltä katsomassa lähdön harjun päällä ja sitten takaisin.
Kannattaa ottaa yhteyttä radan isäntään niin eiköhän hän jotain pysty asialle tekemään. Samaa mieltä kyllä, että puustoa voisi edelleen harventaa.
 

Fastlane

Well-known member
Liittynyt
1.2.2011
Viestit
141
Suorat televisiolähetykset varmasti toisivat sm-sarjalle sen kaipaama julkisuutta ja uusia faneja. Ongelma on, että tv-aika ja -tuotanto maksaa rutosti. Nettituotannolla pääsisi halvemmalla, mutta koska ei ole olemassa "Urheilun Netfilixiä", lähetyksiä olisi vaikea markkinoida.
Koosteita toki on tullut aina milloin YLEltä kuin MTV:ltä, mutta "suora lähetys on urheilun suola".
Eikös Fanseatin voi laskea tuollaiseksi "urheilun netflixiksi"?
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Kannattaa ottaa yhteyttä radan isäntään niin eiköhän hän jotain pysty asialle tekemään. Samaa mieltä kyllä, että puustoa voisi edelleen harventaa.
Luulempa, että Isäntä hallinnoi itse rataa sekä turva -alueita. Stadionin rinteitä käyvät apulaiset niittämässä. Metsänhoito on kaupungin heiniä. Yhteydenotot sinne eivät johda minkäänlaisiin toimenpiteisiin. Kuitenkin liputuspiste 11 rinne on merkitty katselualueeksi ratakarttaan. Hieman kivikkoista siinä paikoin on, mutta ylivoimainen näkemä olisi koko alueelle. Maksavan yleisön kannalta ajateltuna.
 
Ylös