Rata-autoilun sm sarja 2016

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Eli onko suomalaisen rata-autoilun suurin ongelma, että luokkia ajetaan liian paljon yhdessä kisassa vai mitä tuosta huippuformaatista pitäisi päätellä?
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
Voi hyvä luoja, mikä järki tossa nyt sitten on? *facepalm*


Paras järjestely mielestäni olisi kaksi koppiautoluokkaa (V1600 ja V8/Porsche GT3/Avoin GT tms.), kaksi formulaluokkaa (FFord ja F3:a vastaava) ja Legendsit. Viisi luokkaa, 10 kisalähtöä + aika-ajot. Jos aikaa jää, voidaan mukaan ottaa muita luokkia (esim. Bemarit)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
AKK muuten esitteli tänään Ahvenistolla huumoripläjäyksen otsikolla "Rata-autoiluun suunnitteilla uusi huippusarjaformaatti".

Tää huippusarja on kolmen kisan (13.5., 10.6. ja 23.9. (radat ja järjestäjät auki) SM-sarja nimellä FTCC. Luokkina V1600T (V1600 ja T1600 sekaisin), Xtreme BMW ja Porsche, sekä ehkä joku neljäskin, jos joku suostuu. Kisat pe-la.
Ehkä se neljäs voisi olla tämä ensi vuonna lanseerattava Seat Ibiza Sports Cup tai vaihtoehtoisesti Ruotsista apinoitava Rellu Clio RS Cup. Riippuen kumman merkin maahantuoja innostuu asiasta enemmän. Xtreme Bemareita (mikä niissä muutes mahtaa olla niin "extriimiä"???) lukuunottamatta tuo on kuin nykyiset PRCF:n kisat. AKK:ssa osataan tää jaottelu kultapossukerhoon ja rupusakkiin yhä edelleen vaikka Murkula ei enää lajipäällikkönä vaikutakaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Ei tarvittu kuin kaksi ulosajoa varikkomäessä niin aikataulu myöhästyi jo niin paljon ettei viimeistä lähtöä ehditty aloittaa ennen meluajan (klo 18) loppua. Onneks muuttivat lähtöjen järjestystä ja ajamatta jäänyt lähtö oli V1600 eikä F4.

Olin pessimistinen ruotsalaisten vieraiden määrästä, mut oli siellä 26 veekasia ruudukossa. Nurminen oli taas ylivoimainen. Jotain menestyspainoja sille pitäis kehitellä...ehkä Soliferi perään. Aika moni yleisöstä lähti pois ennen formulalähtöä. Menettivät hyvän kisailun. Harmi, että se loppui pari-kolme kierrosta etuajassa varikkomäkiulosajon takia, koska mulle jäi sellainen kutina, että se mestaruutensa varmistanut Red Bull kuski ois yrittäny viimeisillä kierroksilla väkisin ohi ykkösmutkassa.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Pointsit järjestäjille :thumbup: Hyvä yritys on ollut päällä ihan tapahtuman brändäämisestä lähtien ettei olla tekemässä nimetöntä perus RataSM kisaa. Samaa jatkettu sitten sisältöön jossa vain V ja FF perusmoodissa. Painotus F4 ja Legends NEZ, BMW Baltia jengillä ja V8 Ruotsalaisilla höystettynä. Vaikka autoja oli ihan kivasti jäi teema hieman vajaaksi koska V8 lukuunottamatta Bemareihin ja Legendsiin ei ulkkareita sitten kovin paljoa tullutkaan. Jos samalla konseptilla jatketaan ensi vuonna niin pitäisi panostaa vielä enemmän varmistamaan ulkomaalaisten kuskien mukaan saaminen. Nyt mukana olleet varmasti toimivat hyvinä äänitorvina kotimaassaan ja auttavat rekrytoimaan ensi vuodelle paremmat geimit mutta tuskin siitäkään haittaa on jos järjestäjä itse houkuttelee kuljettajia paikalle eri keinoin. Rata-katsojallehan Appara on mahtava uniikki paikka, "stadionilla" sekä suolenkillä pystyt yhdestä spotista näkemään paljon ja läheltä. Tapahtumia riitti. Luulen että jatkossa tällainen formaatti voi vetää hyvin niin katsojia kuin kilpailijoita Hämeenlinnaan. Lisää vaan hyvin kohdennutta edullista markkinointia.
 
Viimeksi muokattu:

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Pointsit järjestäjille :thumbup: Hyvä yritys on ollut päällä ihan tapahtuman brändäämisestä lähtien ettei olla tekemässä nimetöntä perus RataSM kisaa. Samaa jatkettu sitten sisältöön jossa vain V ja FF perusmoodissa. Painotus F4 ja Legends NEZ, BMW Baltia jengillä ja V8 Ruotsalaisilla höystettynä. Vaikka autoja oli ihan kivasti jäi teema hieman vajaaksi koska V8 lukuunottamatta Bemareihin ja Legendsiin ei ulkkareita sitten kovin paljoa tullutkaan. Jos samalla konseptilla jatketaan ensi vuonna niin pitäisi panostaa vielä enemmän varmistamaan ulkomaalaisten kuskien mukaan saaminen. Nyt mukana olleet varmasti toimivat hyvinä äänitorvina kotimaassaan ja auttavat rekrytoimaan ensi vuodelle paremmat geimit mutta tuskin siitäkään haittaa on jos järjestäjä itse houkuttelee kuljettajia paikalle eri keinoin. Rata-katsojallehan Appara on mahtava uniikki paikka, "stadionilla" sekä suolenkillä pystyt yhdestä spotista näkemään paljon ja läheltä. Tapahtumia riitti. Luulen että jatkossa tällainen formaatti voi vetää hyvin niin katsojia kuin kilpailijoita Hämeenlinnaan. Lisää vaan hyvin kohdennutta edullista markkinointia.
Ja se suolenkin spotti on liputustuspiste 11 takana/vieressä oleva rinne. Josta kaupunki saisi useammastakin pyynnöstä viisastuneena raivata tiheässä olevan risukon pois kokonaan. Samalla voisi hieman siirtää verkkoaitaa, jonka alta maata on sortunut. Todettakoon vain, että tästä näki radan alkuaikoina esteettä myös mäen ylitykselle, joka on huima kohta avauskierroksella.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Ei tarvittu kuin kaksi ulosajoa varikkomäessä niin aikataulu myöhästyi jo niin paljon ettei viimeistä lähtöä ehditty aloittaa ennen meluajan (klo 18) loppua. Onneks muuttivat lähtöjen järjestystä ja ajamatta jäänyt lähtö oli V1600 eikä F4.

Olin pessimistinen ruotsalaisten vieraiden määrästä, mut oli siellä 26 veekasia ruudukossa. Nurminen oli taas ylivoimainen. Jotain menestyspainoja sille pitäis kehitellä...ehkä Soliferi perään. Aika moni yleisöstä lähti pois ennen formulalähtöä. Menettivät hyvän kisailun. Harmi, että se loppui pari-kolme kierrosta etuajassa varikkomäkiulosajon takia, koska mulle jäi sellainen kutina, että se mestaruutensa varmistanut Red Bull kuski ois yrittäny viimeisillä kierroksilla väkisin ohi ykkösmutkassa.
Ja Ahveniston turva-alueet tai oikeastaan niiden puute kävi jälleen kerran hyvin ilmi. Joku vaalea Camaro valui varikon jälkeisessä ylämäessä vähän leveäksi ja ponnahti rengasvalleista suoraan Lähteenmäen keulaan ja takana tulleella Palnerilla ei ollut mitään palaa väistää syntynyttä kasaa. Jollain asiallisemmalla radalla olisi ollut ulkokurvissa riittävästi tilaa ja härdellin aloittaja olisi vain juuttunut nätisti pysäytyshiekoille ja mitään sen ihmeellisempää ei olisi tapahtunut. En ihmettelisi mikäli svenssonit jatkossa pysyttelisivät poissa Ahvenistolta. Ja nyt oli vielä ihan bueno keli. Kuinka paljon kallista romua olisikaan syntynyt märällä radalla?
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Ja Ahveniston turva-alueet tai oikeastaan niiden puute kävi jälleen kerran hyvin ilmi. Joku vaalea Camaro valui varikon jälkeisessä ylämäessä vähän leveäksi ja ponnahti rengasvalleista suoraan Lähteenmäen keulaan ja takana tulleella Palnerilla ei ollut mitään palaa väistää syntynyttä kasaa. Jollain asiallisemmalla radalla olisi ollut ulkokurvissa riittävästi tilaa ja härdellin aloittaja olisi vain juuttunut nätisti pysäytyshiekoille ja mitään sen ihmeellisempää ei olisi tapahtunut. En ihmettelisi mikäli svenssonit jatkossa pysyttelisivät poissa Ahvenistolta. Ja nyt oli vielä ihan bueno keli. Kuinka paljon kallista romua olisikaan syntynyt märällä radalla?
Siihen ei Ahvenistolla päästä, että kyseisessä kohdassa vain pysäytyshiekoille juututtaisiin. Mutta jos kaupunki ymmärtää ottaa asiakseen, niin tähän radan sisällä eristyksissä olevaan ulkokaarteen metsään kipataan reilusti lisää täyttömaata. Jolloin kaidetta voidaan siirtää useita metrejä kauemmas. Melkoinen pudotus on kaiteen takana nykyisin, että ihan muutama kasetti ei täyttöön riitä.

Huomioitakoon että tämä kaarre sekä radan ensimmäinen kaarre ovat hienoa seurattavaa, vaikkei mitään törmäilyjä tapahtuisikaan. Autoja viedään aivan pidon rajamailla ja välillä on ohjaamot käsiä täynnä. Tällaisia korkeuseroja eikä vaativuuksia näiltä "asiallisemmilta" radoilta löydy.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Joku vaalea Camaro valui varikon jälkeisessä ylämäessä vähän leveäksi ja ponnahti rengasvalleista suoraan Lähteenmäen keulaan ja takana tulleella Palnerilla ei ollut mitään palaa väistää syntynyttä kasaa.
En tilannetta nähnyt, kun oleilin ykkösmutkan rinteessä, mutta eikös tuo tilanteen aloittanut ollut Petri Blomqvist, jonka "armeijan vihreää" autoa en ehkä kuvailisi vaaleaksi?
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
En tilannetta nähnyt, kun oleilin ykkösmutkan rinteessä, mutta eikös tuo tilanteen aloittanut ollut Petri Blomqvist, jonka "armeijan vihreää" autoa en ehkä kuvailisi vaaleaksi?
Kyllä, Blomqvist P oli kuski. Sitä ei nähty, että oliko pakotettu oikaisemaan sisäpuolen nurmikolta vaiko yrittikö väkisin ohi. Mutta siitä pidon menetti eikä auto oiennut mutkaan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Olisin halunnut olla sentraalisantrana, kun toimittaja Särkkä soittaa lajipäällikkö Säynevirralle: "pitääkö paikkaansa, että järjestämässänne tapahtumassa on sattunut RALLIonnettomuus?"
Stilisoin tekstiäsi vastaamaan puhelun todennäköistä sisältöä.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Ei ollut ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään kerta kun joku ajaa lähtösuoran kaarteen suoraksi rengasvalliin. Tuo varikon ulostulon jälkeinen töötti on kyllä aika harvinainen näky. Yleensä ne osumat on sitten tuolla ylempänä mäessä (ns. Lähteenmäen paikassa)
 
Ylös