Rata-autoilun sm sarja 2016

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7202

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
GranTursimo luokan puuhamiehet olivat AKK:n lajipäällikkö Säynevirta ja Radalle.com tapahtumien TimeAttack vastaava, jonka nimeä en ole painanut mieleeni. AKK:n touhut tuntien, en lainkaan ihmettelisi, vaikka pikapuoliin - tai ainakin ensikaudelle olisikin luvassa isoja rajoituksia, jotka efektiivisesti tappavat koko luokan ennenkuin siitä tulee mitään mainittavamapaa. Ensin kielletään (taas kerran) putkirungot (jotka kyllä sallitaan Legendseissä) ja sitten puututaan aerodynamiikkaan ja sen jälkeen ei sitten TA-autoja radalla nähdäkään.

Akinaattorin puheiden mukaan AKK:lla on jo nyt ollut kova halu ryhtyä päsmäröimään Time Attackinkin teknisiä sääntöjä, mutta toistaikseksi Radalle UA:n hemmot ovat torjuneet kaikki lirkuttelut AKK:n suunnasta. Radical ja vastaavat laitteet on toki TA kisoista suljettu ulos.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ensin kielletään (taas kerran) putkirungot (jotka kyllä sallitaan Legendseissä) ja sitten puututaan aerodynamiikkaan ja sen jälkeen ei sitten TA-autoja radalla nähdäkään.
Sallitaanhan niitä muissakin luokissa (vaikka jostain syystä se harmittaa jääräosastoa vain Lengendsien kohdalla). V8 Thunder, Formula Ford ja Locost (omatekoiset!) tulee näin äkkiseltään mieleen radalta ja crosskartit muista lajeista. Eikös putkirunkojen kieltämien olisi sitä paitsi ihan suotavaa; päästäisiin ainakin eroon Radicaleista ja vastaavista laitteista.
 

megazu

Member
Liittynyt
2.6.2016
Viestit
12
Meillä oli tarkoitus tutustua rapakontakaisiin auto vaihtoehtoihin tähän luokkaan ja siksi hakijamme kyseli akk:sta sääntöjä. Niitä ei ole, eikä luonnoksiakaan haluttu antaa, koska ne muuttuvat vielä niin paljon, ettei haluta kenenkään ostavan tai rakentavan tähän luokkaan mitään autoa. Ei luvattu edes, että TA autot pääsevät jatkossa mukaan. Kyselyt oli osoitettu radan- ja tekniikan lajipäälliköille. He eivät toimittaneet minkäänlaisia versioita kiertelivät ja kaartelivat vain vastauksissaan. Siksi soitin itse tekniikan lajiryhmän puheenjohtajalle, joka oli pihalla kun lumiukko valmisteltavista säännöistä. Tärkeä kysymys nyt sitten kuuluu, kuka asiaa hoitaa, koska se ei ole akk:n hoidossa?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Meillä oli tarkoitus tutustua rapakontakaisiin auto vaihtoehtoihin tähän luokkaan ja siksi hakijamme kyseli akk:sta sääntöjä. Niitä ei ole, eikä luonnoksiakaan haluttu antaa, koska ne muuttuvat vielä niin paljon, ettei haluta kenenkään ostavan tai rakentavan tähän luokkaan mitään autoa. Ei luvattu edes, että TA autot pääsevät jatkossa mukaan. Kyselyt oli osoitettu radan- ja tekniikan lajipäälliköille. He eivät toimittaneet minkäänlaisia versioita kiertelivät ja kaartelivat vain vastauksissaan. Siksi soitin itse tekniikan lajiryhmän puheenjohtajalle, joka oli pihalla kun lumiukko valmisteltavista säännöistä. Tärkeä kysymys nyt sitten kuuluu, kuka asiaa hoitaa, koska se ei ole akk:n hoidossa?
Joo, ihan tyypillistä AKK:ta. En suuresti ihmettelisi vaikka TA-autot ja muut erikoisemmat härvelit blokattaisiin ulos sarjasta jatkossa ja sitten ihmeteltäisiin miksi ei saada autoja radalle.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Sallitaanhan niitä muissakin luokissa (vaikka jostain syystä se harmittaa jääräosastoa vain Lengendsien kohdalla). V8 Thunder, Formula Ford ja Locost (omatekoiset!) tulee näin äkkiseltään mieleen radalta ja crosskartit muista lajeista. Eikös putkirunkojen kieltämien olisi sitä paitsi ihan suotavaa; päästäisiin ainakin eroon Radicaleista ja vastaavista laitteista.
Ei se putkirunkoisuus minua haittaa - päin vastoin. Mutta aiemmin mm. Risto Laine ja Jaakko "Murkula" Markulaa ne tuntuivat kovasti häiritsevät - joten SS sääntöihin runnottiin sisään määräys että auton alkuperäinen korirakenne on säilytettävä. Sillä saatiin valtaosa ent. SS-autoista pois radoilta. Ja efektiivisesti tapettua ns. voima-autojen luokka kun porukka ei rynnännytkään ostamaan maailmalta uusia GT-luokan autoja vaikka AKK:ssa niin ilmeisesti toivottiin.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Ja efektiivisesti tapettua ns. voima-autojen luokka kun porukka ei rynnännytkään ostamaan maailmalta uusia GT-luokan autoja vaikka AKK:ssa niin ilmeisesti toivottiin.
Jep. Meillä on niin pienet markkinat ja ohut fanipohja, ettei toivettakaan siitä että radoilla olisi kisasta kisaan edes 10-15 modernia GT3-autoa viivalla. Kuten esim. Italiassa, Ranskassa tai UK:ssa on. Sen lisäksi, ettei ns. mikkihiiriradat ole GT3-autoille sitä ominaisinta maastoa.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7202
Sallitaanhan niitä muissakin luokissa (vaikka jostain syystä se harmittaa jääräosastoa vain Lengendsien kohdalla). V8 Thunder, Formula Ford ja Locost (omatekoiset!) tulee näin äkkiseltään mieleen radalta ja crosskartit muista lajeista. Eikös putkirunkojen kieltämien olisi sitä paitsi ihan suotavaa; päästäisiin ainakin eroon Radicaleista ja vastaavista laitteista.
Minusta ei kannattaisi lähteä sille linjalle, että aletaan sulkea autoja ulos säännöillä, koska se hyvin äkkiä aiheuttaa koko luokan näivettymisen osallistujien määrän supistuessa voimakkaasti.

Sen sijaan, että alettaisiin sulkea autoja ulos säännöillä pitäisi mieluummin katsoa löytyisikö jotain keinoa erojen tasoittamiseksi, vai olisiko mahdollista tehdä niin, että GT-luokan sisällä ajetaan kaksi erillistä luokkaa jotka taistelevat paitsi luokkavoitosta niin myös GT-luokan yleiskilpailun voitosta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Minusta ei kannattaisi lähteä sille linjalle, että aletaan sulkea autoja ulos säännöillä, koska se hyvin äkkiä aiheuttaa koko luokan näivettymisen osallistujien määrän supistuessa voimakkaasti.

Sen sijaan, että alettaisiin sulkea autoja ulos säännöillä pitäisi mieluummin katsoa löytyisikö jotain keinoa erojen tasoittamiseksi, vai olisiko mahdollista tehdä niin, että GT-luokan sisällä ajetaan kaksi erillistä luokkaa jotka taistelevat paitsi luokkavoitosta niin myös GT-luokan yleiskilpailun voitosta.
Yhdessä vaiheessa oli puhetta jopa neljästä eri suorituskyky-luokasta GT-luokan sisällä. Mutta kolmea luokkaa nyt ainakin on vakavasti suunniteltu ihan AKK:n lajipäällikön toimesta. Joskus takavuosina Murkulan ollessa nopeuslajien päällikkö eräs kuski "lupasi" demonstroida kirveen kanssa kuinka "turvallinen" on normi auton alkuperäinen korirakenne vs. putkirunko. Lupasi tehdä sen nimen omaan Murkulan autoon :D Vaikka AKK:n puheenjohtajalla on perin vähän tekemistä ns. ruohonjuuritason kilvan ajon kanssa, niin pakko on myöntää että Pakarin otettua ohjat, on AKK:n suunnalla tehty asennetarkastusta isolla kädellä. :alppu:
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Gran Turismo -luokan kuljettajien yhteyshenkilö Tuukka Sairo kertoi Facebookin Ratojen virtuoosit -ryhmässä seuraavaa:

Radicalin suhteen on tehty viimeviikolla päätös että sen kaltaisella autolla ei voi osallistua koppiautojen kanssa samaan kisaan. Tämä oli niin kuljettajien kuin AKK:n yhteinen päätös. Koekisa osoitti seikkoja liittyen turvallisuuteen ja autojen teknisiin eroihin, joista ihan sovussa tehtiin tällainen johtopäätös. Ja mitä tulee tuohon Markku Jauhiainen kysymykseen, tuo tarkoittaa tällä hetkellä vain sitä että jokaisessa luokassa on oltava jonkinlaiset tekniikka- ja turvallisuussäännöt. Tämän kauden aikana tullaan selvittämään, millaiset ne pitää olla tälle luokalle, että tavoite mahdollisimman avoimesta ja näyttävän kaluston saamisesta viivalle toteutuu. Eli halutaan selvittää etukäteen mahdolliset riskit ja mahdollisuudet sekä tarvittaessa mahdollisuus hallita niitä ennen vakavia seurauksia. Muuta tiedossa olevaa ei vielä ole, kenties Kemoran jälkeen ollaan taas viisaampia, nyt kun kattojärjestöllä ei ole oikeaa faktaa vielä kalustosta, jota radalle tulee. Esim. nykyajan Time Attack -autot ovat aikalailla eri planeetalta teknisiltä ominaisuuksiltaan kuin se mihin ollaan totuttu.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Joskus takavuosina Murkulan ollessa nopeuslajien päällikkö eräs kuski "lupasi" demonstroida kirveen kanssa kuinka "turvallinen" on normi auton alkuperäinen korirakenne vs. putkirunko
Putkirunko oikein tehtynä suojaa erittäin hyvin ympäriajotilanteessa. Sen sijaan nokkakolarissa mahdollisimman jäykäksi hitsattu putkirunko aiheuttaa sen, että kuljettaja on se joka joustaa. Esim. Dale Earnhardt Sr. kuoli ensinäkemältä vaatimattoman oloisessa nokkakolarissa turvavyön katketessa. Tuossa tapauksessa tosin antiikkiset ajovarusteet (avokypärä, ei niskatukea) edesauttoivat tapahtunutta.
 

megazu

Member
Liittynyt
2.6.2016
Viestit
12
Asiat ryhtyvät selkeytymään. Putkirunkoautot eivät siis tule sallituiksi. Mitähän muuta tämä sanamuoto -sen kaltaisella- tarkoittaa, eli mitä muuta ei sallita?
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Putkirunko oikein tehtynä suojaa erittäin hyvin ympäriajotilanteessa. Sen sijaan nokkakolarissa mahdollisimman jäykäksi hitsattu putkirunko aiheuttaa sen, että kuljettaja on se joka joustaa. Esim. Dale Earnhardt Sr. kuoli ensinäkemältä vaatimattoman oloisessa nokkakolarissa turvavyön katketessa. Tuossa tapauksessa tosin antiikkiset ajovarusteet (avokypärä, ei niskatukea) edesauttoivat tapahtunutta.
Meinaako tämä väittämäsi siis, että Dale Earnhardt Sr. EI olisi kuollut mikäli auton korikehikko olisi normaali pellistä prässätty ja pistehitseillä/liimalla kasattu, vaikka turvavyö katkesi ja hänellä oli avokypärä ilman hanssia? :rolleyes: :nope: :D
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
Meinaako tämä väittämäsi siis, että Dale Earnhardt Sr. EI olisi kuollut mikäli auton korikehikko olisi normaali pellistä prässätty ja pistehitseillä/liimalla kasattu, vaikka turvavyö katkesi ja hänellä oli avokypärä ilman hanssia? :rolleyes: :nope: :D
Ei meinaa. Tuossa olisi todennäköisesti suojannut vain oikeanlaisella crash boxilla varustettu hiilikuitumonokokki.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Asiat ryhtyvät selkeytymään. Putkirunkoautot eivät siis tule sallituiksi. Mitähän muuta tämä sanamuoto -sen kaltaisella- tarkoittaa, eli mitä muuta ei sallita?
Eihän siinä kyllä puhuttu putkirunkoisesta autosta vaan lähinnä prototyyppiluokan tyylisestä autosta, kuten Radical. Voihan sellaisessa olla vaikka alumiininen tai hiilikuituinen monokokki runkona.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
En lähde mukaan tällaiseen asiasta irroitettuun näsäviisasteluun. Kiitos ja anteeksi.
Ok. Sori typerä väittely. Mutta minun mielestä on turha verrata auton korirakenteita onnettomuustilanteessa, jossa turvavyöt ovat pettäneet. Korin rakenteella ei ole MITÄÄN tekemistä vaatimattoman oloisessa kolarissa, jos vyöt pettävät, koska niiden täytyy kestää nokkakolarissa joka on täysin muuta kuin vaatimaton. Toivon, että ymmärrät jutun pointin. Anteeksi ja kiitos?
 

megazu

Member
Liittynyt
2.6.2016
Viestit
12
Eihän siinä kyllä puhuttu putkirunkoisesta autosta vaan lähinnä prototyyppiluokan tyylisestä autosta, kuten Radical. Voihan sellaisessa olla vaikka alumiininen tai hiilikuituinen monokokki runkona.
Alkuperäisessä tiedotteessa sanottiin - sen kaltaisella autolla ei voi osallistua - . Mitä lie tarkoittaa? Radical poikkeaa muista autoista juuri putkirunkoisuuden kohdalla. Muut osat siinä on kuten autoissa yleensä.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Alkuperäisessä tiedotteessa sanottiin - sen kaltaisella autolla ei voi osallistua - . Mitä lie tarkoittaa? Radical poikkeaa muista autoista juuri putkirunkoisuuden kohdalla. Muut osat siinä on kuten autoissa yleensä.
Tuukka Sairo sanoi:
Radicalin suhteen on tehty viimeviikolla päätös että sen kaltaisella autolla ei voi osallistua koppiautojen kanssa samaan kisaan
Noin se taisi tarkka lainaus olla. Ehkä kuljettajien ja AKK:n mielestä Radicalin ero ns. normi koppiautoihin on muutakin kuin putkirunko. Eihän se F1 autokaan eroa sun logiikalla jostain Priuksesta kuin hiilikuituisen monokokin kohdalla. :rolleyes:

Näin katsojan ja fanin ominaisuudessa minulle ei oikeastaan ole väliä onko mukana Radical vai ei. Se on kuitenkin harmillista ja ikävää, jos muut alkavat perumaan osallistumisiaan Radicalin tai muun jonkun ylivoimaisen kilpailijan takia. Historia on jo monta kertaa osoittanut, että sellaisessa tilanteessa ei ole lopulta kuin se yksi ylivoimainen voittaja, kaikki muut ovat häviäjiä. Muutaman vuoden kuluttua ei nimittäin ole enää mitä katsoa tai fanittaa...
 
Ylös