Itävallan GP 2016 jälkiähinät

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miksiköhän Verstappen ei saanut minkäänlaista rangaistusta tai varoitusta, kun ohitti Ricciardon radan ulkopuolta käyttäen?

Tässä videotodiste:
https://www.youtube.com/watch?v=miABX_NOj98

Toki ohitti kyllä ennen ulosmenoa, mutta säännöissähän tuo on kiellettyä selvästi, koska hyötyy tuosta. Muutenhan jengi vetäisi mutkiin sellaisia kamikaze-syöksyjä joissa periaatteessa olisivat jo ohittaneet ennen ulosmenoa, mutta vetävät sitten seuraavan mutkan reilusti yli rataviivojen saaden maksimaalisen vauhdin takaisin.

On se nyt perkele, kun ylität varikon sisääntulossa pari valkoista viivaa muutaman metrin liian pitkältä matkalta, niin heti on viisi sekuntia rankkua, mutta näistä ei sitten mitään seuraamuksia.
Vastasit omaan kysymykseesi. Verstappen oli jo edellä poistuessaan radalta, joten hän ei ohittanut radan ulkopuolta käyttäen. Jos ja kun Itävallassa radalta poistumisesta ei muutenkaan sakotettu ketään, niin on selvää, että tuota sinänsä selkeää sääntöä ei Itävallassa noudatettu.

Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että rajojen ylityksestä pitäisi kategorisesti sakottaa, jos sen tekee tarkoituksella. Tuossa poistuminen vähintäänkin osittain johtui pienestä osumasta, ei omasta tahdosta. FIA tekee hölmösti ratakohtaisia linjauksia, joten fanit eivät tiedä mitkä säännöt kulloinkin on voimassa, koska ratakohtaiset asiat käsitellään kuskikokouksissa. Itävallassa rajojen ylittäminen oli vapaata, koska banaanikanttareiden uskottiin estävän ne. Seuraus nähtiin.

Bakussa oli varikon sisääntulon suhteen tyystin eri linjaus kuin Itävallassa, jossa varikon sisääntulon viiva tulee reippaasti yli radan puolenvälin. Bakun kaltaista rangaistusta ei siis Itävallassa saanut, vaikka koko poppoo teki sitä, mistä Kimi sen rangaistuksen Bakussa sai.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Bakussa oli varikon sisääntulon suhteen tyystin eri linjaus kuin Itävallassa, jossa varikon sisääntulon viiva tulee reippaasti yli radan puolenvälin. Bakun kaltaista rangaistusta ei siis Itävallassa saanut, vaikka koko poppoo teki sitä, mistä Kimi sen rangaistuksen Bakussa sai.
Samaa katselin kisassa, että ähä kutti. Osa näsäviisasteli, kuten Oskari saari, edellisessä kisassa, että miten Kimi tekee noin amatöörimäisen virheen. Ja täällä palstallakin. Mutta normaalisti tuo on ihan ok, poikkeustapaus tuollainen, ja hyvin ymmärrettävää, jos ei Kimi sitä sillä hetkellä muistanut tai ajatellut.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Olen sitä mieltä, että kyllä tämä oli Lyyiksen vika! Kääntää Suoraan Nisoa päin! Tuolla olisi ollut tilaa vasemmalla vaikka yllin kyllin, mutta on pakko jyrätä Nison etukolan päältä.
Vauhtia varmaan n. 100km/h ja rata kääntyisi alta pois 10m päässä... Jo hyvin myöhään voittaja pakotettiin kääntymään. Still-kuva vs tapahtuneen tilannenopeus.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Sopivassa kohdassa otetut screenshotit ei kerro tilanteista juurikaan mitään, liikkuva kuva sitäkin enemmän. Pecca ei ole tainnut nähdä Ruusperin inkkaria...
 

McLaardi

Well-known member
Liittynyt
24.4.2005
Viestit
405
Hamiltonin piikkiin toi kolari menee. Nico käänsi mutkaan päin ennen kuin Hamilton vei etusiiven... :D
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Vastasit omaan kysymykseesi. Verstappen oli jo edellä poistuessaan radalta, joten hän ei ohittanut radan ulkopuolta käyttäen. Jos ja kun Itävallassa radalta poistumisesta ei muutenkaan sakotettu ketään, niin on selvää, että tuota sinänsä selkeää sääntöä ei Itävallassa noudatettu.

Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että rajojen ylityksestä pitäisi kategorisesti sakottaa, jos sen tekee tarkoituksella. Tuossa poistuminen vähintäänkin osittain johtui pienestä osumasta, ei omasta tahdosta. FIA tekee hölmösti ratakohtaisia linjauksia, joten fanit eivät tiedä mitkä säännöt kulloinkin on voimassa, koska ratakohtaiset asiat käsitellään kuskikokouksissa. Itävallassa rajojen ylittäminen oli vapaata, koska banaanikanttareiden uskottiin estävän ne. Seuraus nähtiin.

Bakussa oli varikon sisääntulon suhteen tyystin eri linjaus kuin Itävallassa, jossa varikon sisääntulon viiva tulee reippaasti yli radan puolenvälin. Bakun kaltaista rangaistusta ei siis Itävallassa saanut, vaikka koko poppoo teki sitä, mistä Kimi sen rangaistuksen Bakussa sai.


Tuota tuota ...
Mä laitan joka kisan topiciin kohdan "Kilpailun tiedot :" joka on linkki FIA:n sivulle. Tässä Itävallan linkki :
http://www.fia.com/events/fia-formula-one-world-championship/season-2016/event-timing-information

Täältä löytyy kohta FIA COMMUNICATIONS
Sieltä löytyy "Even Notes" ja "Note to Team". Mun ymmärtääkseni tuo eka osio on juurikin se mitä käydään ohjaaja kokouksessa läpi.
http://www.fia.com/file/44229/download?token=6Ndv1Z_T

Tuossa on myös kuvat varikon sisään ja ulostuloista jne jne ...

Tämä nyt vaan näin tiedoksi ... :)
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5643
]
Niso et lyyis. 22999

Olen sitä mieltä, että kyllä tämä oli Lyyiksen vika! Kääntää Suoraan Nisoa päin! Tuolla olisi ollut tilaa vasemmalla vaikka yllin kyllin, mutta on pakko jyrätä Nison etukolan päältä.
Höps. Jos vaikka katsot viestisi jälkeen linkatun f1.comin videon kolarista, niin siitä näkee tilanteen rehellisesti kuskin vinkkelistä. Mutkaan tullaan ylämäkeen ja juuri mutkan kohalla ylämäki madaltuu tasaiseksi. Edes auton katolla olevasta kamerasta ei näe kunnolla rataviivoja, joten Hamiltonilla ei auton sisältä ole mitään mahdollisuuksia erottaa niitä. Hän joutui arvioimaan ulkoreunan paikan ja teki sen varsin hyvin, varsinkin kun kuljettajat eivät tuossa mutkassa aja ulkolaitaa juuri koskaan. Asia on yksinkertaisesti Rosbergin vika siitäkin syystä, että hän on valehdellut haastatteluissa ja jäänyt siitä rysän päältä kiinni. Hän väitti esimerkiksi sellaista, että auton jarruissa oli ongelmia jo ensimmäisessä mutkassa ja että olisi mennyt leveäksi sen vuoksi, kun totuus on se, että hän leikkasi sisäpuolelta aivan liian paljon ja otti pompun kanttikivestä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuota tuota ...
Mä laitan joka kisan topiciin kohdan "Kilpailun tiedot :" joka on linkki FIA:n sivulle. Tässä Itävallan linkki :
http://www.fia.com/events/fia-formula-one-world-championship/season-2016/event-timing-information

Täältä löytyy kohta FIA COMMUNICATIONS
Sieltä löytyy "Even Notes" ja "Note to Team". Mun ymmärtääkseni tuo eka osio on juurikin se mitä käydään ohjaaja kokouksessa läpi.
http://www.fia.com/file/44229/download?token=6Ndv1Z_T

Tuossa on myös kuvat varikon sisään ja ulostuloista jne jne ...

Tämä nyt vaan näin tiedoksi ... :)
Jep, mutta aika harva fani noita käy lukemassa. Edes minä en nykyään vaivaudu. Enkä ainakaan huomannut, että tuossa jälkimmäisessä linkissä olisi puhuttu sen enepää reunaviivojen kunnioittamisesta kuin pit entry-viivojen ylittämisestä (paitsi jos on tulossa varikolle, mutta siitähän Kimin Baku-tapauksessa ei ollut kyse).
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9533
Sijainti
Helsinki
Mersu-kuskien kolaria uudestaan vilkaessa en huomannut Rosbergin auton renkaiden lukkiutuvan, Hamilton jätti sääntöjen mukaisesti tilaa ohitukselle. Tämä taas herättää kysymyksen tekikö Nico tempun tarkoituksella?
Oliko Nicon kolari tahallinen vai kilpailutilanne, tätä pohdin blogissani. Mitäs te sanotte?
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5643
Oliko Nicon kolari tahallinen vai kilpailutilanne, tätä pohdin blogissani. Mitäs te sanotte?
No sitä samaa sanon kuin aiemminkin. Nico ajoi päälle, se oli Nicon mutk... siis vika. Mies on alitajuisesti *****ä, kuten vuosien saatossa on voinut huomata miehen ajotyylistä ja erityisesti siitä, että hän puskee suorallakin ohitusta yrittäviä kuljettajia radalta pihalle. Sillä ei ole niin väliä, tekikö hän ennen osumaa tietoisen päätöksen kolaroimisesta vai oliko kyse ns. silmissä pimeneminen. Sataprosenttisen syyllinen hän on. Se on aina sisäpuolella olevan vika, jos toinen on ulkolaidalla ja silti tulee osuma.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

TuleKekeKultainen

New member
Liittynyt
5.7.2016
Viestit
2
No sitä samaa sanon kuin aiemminkin. Nico ajoi päälle, se oli Nicon mutk... siis vika. Mies on alitajuisesti ****ä, kuten vuosien saatossa on voinut huomata miehen ajotyylistä ja erityisesti siitä, että hän puskee suorallakin ohitusta yrittäviä kuljettajia radalta pihalle. Sillä ei ole niin väliä, tekikö hän ennen osumaa tietoisen päätöksen kolaroimisesta vai oliko kyse ns. silmissä pimeneminen. Sataprosenttisen syyllinen hän on. Se on aina sisäpuolella olevan vika, jos toinen on ulkolaidalla ja silti tulee osuma.
Samaa mieltä. Ainahan se on kilpailutilanne, mitä sitten tilanteessa tekee on joko virhe tai ei. Tällä kertaa selkeästi Nicon vika.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
No sitä samaa sanon kuin aiemminkin. Nico ajoi päälle, se oli Nicon mutk... siis vika. Mies on alitajuisesti ***ä, kuten vuosien saatossa on voinut huomata miehen ajotyylistä ja erityisesti siitä, että hän puskee suorallakin ohitusta yrittäviä kuljettajia radalta pihalle. Sillä ei ole niin väliä, tekikö hän ennen osumaa tietoisen päätöksen kolaroimisesta vai oliko kyse ns. silmissä pimeneminen. Sataprosenttisen syyllinen hän on. Se on aina sisäpuolella olevan vika, jos toinen on ulkolaidalla ja silti tulee osuma.
Vuosien saatossa ? Nyt meni kyllä väärään osoitteeseen. Se on hämis jolla on tapana puskea toisia ulos radalta tai jos toinen ei suostu niin kolisee
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Vuosien saatossa ? Nyt meni kyllä väärään osoitteeseen. Se on hämis jolla on tapana puskea toisia ulos radalta tai jos toinen ei suostu niin kolisee
On Nicolla ollut aika ikävän näköisiä kiilaamisia mm. suorillakin aiempina vuosina. Kumpikaan ei ole radalla herrasmies, mutta siksi kai pärjäävät?
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Seuraava joka rikkoo sääntöä 1. ja 16. opettelee ilmaisemaan asiansa keltainen hedelmä kädessään. En jaksa eikä huvita siivota enää yhtään kusipäätä ja mulkkua kirjoituksista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
On Nicolla ollut aika ikävän näköisiä kiilaamisia mm. suorillakin aiempina vuosina. Kumpikaan ei ole radalla herrasmies, mutta siksi kai pärjäävät?
Niissä tapauksissa vaan Nico yleensä on ollut se, joka tekee kääntöliikkeen ensin ja vasta sen jälkeen takanatulija yrittää kapenevalta puolelta ohi. Itse asiassa kiilaamiseksi noita ei voi kutsua, koska autot eivät olleet rinnakkain. Blokkaamiseksi ehkä, mutta kuka käskee yrittää kapenevaa kautta ohi?

Rangaistuksiahan noista ei ole Nicolle tullut.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
https://www.youtube.com/watch?v=gAJ9ysCD7nI

No ei Nico silti ihan pulmunen tässäkään esimerkissä ole vaikka suunnilleen samaan aikaan liike tapahtuukin.

---

Hamiltonhan ajaa sinällään reilusti siihen linjaan, joiden mukaan sisämutkassa olevalla on täysi oikeus työntää ulkopuolella oleva radalta pois mutkan ulostulossa. Tämän se toteuttaa joka kerta samalla tavalla. Ei häneltä mitään yhtä likaista liikettä ole nähty kuin Nicolta - joku Monaco-insidentti Ricciardon kanssa varmaan sääntöjenvastaisin temppu miesmuistiin - eikä ole koskaan mitään itkenytkään vaikka on ollut ottavana osapuolena tuollaisessa tempussa. Sinänsä siis fair enough ajotapa, kun tämmöinen linjaus on nyt tuomareilla. (Lewiksellehän tämä sopii kun tykkää ohittaa jarruilla sisäkautta: Kimillä esimerkiksi on täysin päinvastainen ohitustapa kun tykkää mennä näppituntumalla ohi ulkokautta rinta rinnan, ja sehän on ollutkin eniten kusessa näiden radan leveydeltä blokkailevien Sainzien kanssa viime aikoina.)

Tässä tuomarilinjauksessa on vaan se perustavanlaatuinen vika, että jos puolustava kuski ei tee virheitä ja valitsee sisälinjan (niinkuin Nico on viime aikoina oppinut hänkin tekemään - Verstappen nyt esimerkiksi hyödynsi tätä täysillä Montrealissa usean kierroksen ajan) ja pakottaa hyökkäyksen tehtäväksi ulkokautta, on tällaisen taistelun lopputuloksia vain kolme mahdollista:

a) hyökkääjä on riittävästi nopeampi tehdäkseen puhtaan "DRS-ohituksen" ja kerkeää ohi jo ennen jarrutusta
b) puolustava kuski blokkaa hyökkääjän ulos radalta
c) hyökkääjä ei väistä blokkausta ja autot kolaroivat

Tilanne c vieläpä lasketaan usein puolustavan kuskin viaksi...eli siis periaatteessa ajotapa on okei jos toinen väistää eikä kolaria synny, mutta jos ei väistäkään niin ei ole okei. FIA:n logiikka.. :nope:
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös