Vaikka en vielä alkukaudesta isompia kisaraportteja ala laatimaan (kunnon pitempiä kirjoituksia jälleen myöhemmin kaudesta), niin pistetään lyhytkäisyydessään kuitenkin alkukaudesta tiivistetympiä kirjoitelmia.
Daytona 500:sen tulokset:
http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/daytona-500.race.html
Pistetilanne: (huomioi uusittu pistejärjestelmä)
http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/daytona-500.standings.html
Muistiinpanoja:
- SHR:n marssi Fordilla alkoi kerrassaan hienolla tavalla, kun Kurt Busch voitti uransa ensimmäisen Daytona 500:sen viimeisen kierroksen rynnäköllä ja voitto oli myös ensimmäinen Tony Stewartille kokoaikaisena omistaja. Ei olisi voinut paremmin alkaa runkosarja ja koko kausi uudella moottorilla ja ulkonäöllä joka autoissa on. Vauhti oli myös koko päivän kaikissa autoissa esillä ja vaikka vain yhden kohdalla se realisoitui, niin ihan tyytyväinen voi koko tallin uusittuun formiin olla. Kevin Harvick oli vasta 22:s oltuaan mukana isommassa kolarissa, mutta auto pystyttiin korjaamaan aikarajan puitteissa ja KH oli radalla kolmea kierrosta vaille kaikki kierrokset. Lisänä tuohon toisen osion voitto ja KH on pisteissä hienosta neljäs. Clint Bowyerin ja Danica Patrickin kisa päättyi samassa isohkossa.
- JGR:llä kisan alku oli lupaava ja Kyle Busch veikin nimiinsä ensimmäisen osion voiton. Kuitenkin auto petti täysin kesken kaarteen kisan jo oltua jo yli puolen välin ja vei samalla samaisessa päkissä draftanneet tallikaverin Matt Kensethin mukanaan. Myös Daniel Suarez keskeytti myöhemmin isohkossa ja Denny Hamlin tuli maaliin kierroksen jäljessä kärkeä sijalla 17:sta.
- HMS:lta kisa eteni suhteellisen mukavasti ja Kasey Kahne sekä Chase Elliott tulivat maaliin sijoilla 7. ja 14:sta. Huomio kuitenkin kiinnittyi tallin ehdottomaan tandem-duo'on viime kausilta, eli tehtaalla vieruspaikat jakaviin Jimmie Johnsoniin ja Dale Earnhardt Junioriin. Tallin sisäiset tallikaverit eivät kuitenkaan päässeet maaliin saakka, kun kummankin kisan päätti kaksi erillistä kolaria joissa he olivat yksittäin mukana eli samasta kolarista ei ollut kyse. Jimmie Johnsonin vauhtiviikot menivät joten kuten niin, kun ne ovat viime kausina menneet; joko kolareita tai täysin vastapääty - taistelu kauden suurimman voiton kisasta. Tällä kertaa ensimmäinen, joka alkoi Clashista, jatkui aika-ajokisassa Duelissa ja sitten vielä itse Daytona 500:ssa osallisena kolarisumassa. Uuden varikolla korjaus sääntöjen puitteissa tuli paljon keskeytyksiä eikä myöskään JJ:n autoa tuotu enää takaisin radalle. Dale Earnhardt Juniorin paluu takaisin radoille meni ennen kolaria hyvin, mutta joutui myös keskeyttämään kisan puolivälin tienoilla.
- Penskellä että FR:lla oli myös mollivoittoiset olivat sävelet sunnuntaisessa kisassa. Penskellä Joey Logano oli kuudes, Brad Keselowski joutui keskeyttämään ja FR:lla Martin Truex Junior oli 13:sta ja Erik Jones joutui keskeyttämään.
-----------------------------------------
NelonenProlla voi olla sopimusneuvottelut menossa NASCARin osalta, mutta tällä hetkellä hivenen valitettavasti näyttää, että ei tällä kaudella ole ohjelmistossa. Hyvä kuitenkin jos kyselyitä sinne suuntaan on lähetetty, että jos varmuus tästä skenaariosta saataisiin.
Draftaamiskisoissa spotteri on korvaamaton apu - kuten myös muilla radoilla uusintastarteissa ja ohitustilanteissa että myös kierroksella kuittaukset, kun kuskin näkyvyys on eteen ja jonkinmoinen suoraan taakse myös viistäen; ottaen huomioon auton kulmat ja sen jämäkkyys niin kuljettajan pitää saada kaikki mahdollinen data auton ympäriltä käyttöönsä. Kuitenkaan se ei ole etenkään superspeedway-kisoissa mikään takuuvarma vakuutus etenkään kisan lähestyttyä loppua kohden, kun päätöksiä tehdään nyt-hetkessä jos mielii tehdä liikkeensä radalla sillä hetkellä kuin se aukeaa koska tarkkailija pystyy antamaan informaationsa puheella lineaarisesti sekunnista parista muutamiin sekunteihin, jolloin mahdollisuus taas kehkeytyy välittömässä hetkessä. Se on enemmänkin asennoitumista varten jolloin varmistetaan ohitusten jatkuvuus ja ratapaikan saavuttaminen omatoimisia päätöksiä ennen. Toki kaiken perusta on se, että jos tallikaverit ovat lähettyvillä, niin luonnollisesti välikäsien kautta sovitaan kuljettajalle ohjeet jolla heidät saadaan toisten lähettyville jos yhteistyötä halajavat yrittää.
-----------------------------------------
Seuraavaksi luvassa on sitten Atlanta Motor Speedway, jolla ajetaan tuttuun tapaan kauden toinen kisa runkosarja ja kuten oli juttua jo tässä ketjussa, niin ensimmäistä kertaa myös voimasuhteita tuodaan esille tallien ja tiimien osalta. Rata toki palvelee vielä tämän kisaviikonlopun osalta vanhalla ratapinnalla viihtyviä, jossa renkaat kuluvat ja pito vähenee johtaen jopa sekuntien heikennykseen kierrosaikoihin jos oikein pitkälle juoksua mennään. Tämän jälkeen tosiaan myös tapahtuu niin, että Atlanta uudelleen päällystetään ensi kautta varten. Kisalähetys alkaa kello 21:00 sunnuntai-iltana Viaplaylta.