Kyle Larson otti napakan voiton Californiassa, joka tarkoitti unelmastartin jatkoa kaudelle. Uumoiltu olikin, että varmasti KL tulee olemaan pleijeri kärkikahinoissa sellaisella radalla, joka todellakin palvelee hänen tyyliään ajaa sellaisella venuella, jossa ohittamismahdollisuuksia on monia. Hyvä auto palvelee vielä entisestään näitä tarkoitusperiä ja siihen lisäten tuo ylälinjan käyttö, niin vauhtia piisaa erittäinkin mukavasti tällä nuorella lupauksella. Hän johti myös eniten kierroksia kisassa ja pisteissä juurikin osiossa nappasi komeita pistepotteja, jotka johdattelivat hänet tukevampaan johtoon sarjataulukossa.
Chip Ganassilla on hyvin pullat uunissa tällä hetkellä ja kuten aikaisempi kirjoittaja totesi, niin tällä on paljon tekemistä nimen omaan Chevrolet-valmistajan yhteispelistä sen asiakastiimien kanssa, koska vaikka aikaisemminkin on välähdyksiä nähty CGR:ltä ja se on kyennyt tuolloin jopa haastamaan isompia talleja, niin se kokonaispaketti ei ole ennen näyttänyt jo tässä vaiheessa kautta näin yhteen liimautuneelta, kun otetaan huomioon sekin, että Jamie McMurraykin oli jälleen myös top-10:ssä ja tosiaan hienosti kuudes. Talli on historian aikana kyennyt Kyle Larsonin eran aikana olemaan säännöllisemmin uhka kärjessä, joskin on myös ollut ailahtelevuuksia ja vireen ajoittumista lähinnä loppukauden tienoille tai ihan pitempiä sesonkeja ilman todellista tulosta kauden aikana. Nyt Kyle Larsonilta aletaan jo odottamaankin enemmän ja enemmän - ja vaikka hän ei kovimpien nimien omaavien kärkitallien riveissä ajakkaan, niin CGR:llä voi hyvinkin nousta tällä kaudella sellaiseksi - osasyy voi juurikin olla tekninen yhteistyö HMS:n kanssa, koska vaikka HMS on jo itsessään legendaarinen ja aina kärkikahinoissa liikkuva talli eikä sen tarvitsisi tehdä teknistä yhteistyötä, niin Chevroletin kokonaispanokselle se on tärkeää ja on kaikille osapäille myös hedelmällistä, koska variaatiota kahden eri tallin informaatiosta on enemmän käytettävissä ja antaa perspektiiviä eri asetuksista ja säädöistä pakettien osalta jolloin rajavetoja on helpompi tehdä avarasta katsauksesta miten balanssi on helpommin löydettävissä autojen välillä. Muutenkin se hienoa, että valmistajalla ajavat tallit myös ajattelevat kokonaisuutta merkistä riippumatta ja auttavat koko merkkiä menestymään. Toki yhteistyössä myös rajoituksena on, että ei nyt aivan kaikkia merkintöjä jaeta mitä menopuolella autoon on toisessa tallissa saatu, mutta tekniikkaa ja muistiinpanoja jaellaan tarpeen tullen ja siihen liittyvä data.
Kevin Harvick sanoi tällä viikolla, että Kyle Larson on paras kuljettaja sitten Jeff Gordonin, kun yhdistetään temaattisesti heidän ratapersoonansa ajamisen suhteen ratissa ja muutenkin kyseessä on hyvin samankaltaiset kuskit, joskin pieniä eroja löytyy, mutta ei kovin merkittäviä. KL:än hyvää viretilaa kuvastaa sekin tosiseikka, että sijoituksia top-2:seen on napsunut kolmella eri ovaalityypillä ja jos ensi viikonloppuna meno jatkuu mekaanisella radalla aerodynaamisen jälkeen, niin kaudesta voi tulla esimerkillinen.
KH:lla, Brad Keselowskilla ja Jimmie Johnsonilla kisan alku Californiassa oli murheellinen ja ainostaan yksi kykeni kokonaan kampeamaan itsensä noiden vaikeuksien jälkeen kärkijoukkoon. BK heitti avauskierroksilla piruetteja pääsuoran nurmella, mutta vahinko jo tuli auton toiseen kulmaukseen, ei vahingoittanut kuitenkaan siipeä takana ja korjauksilla se saatiin aerodynaamisesti pikkuhiljaa yhteensopivaksi ratan vaatimusten kanssa, joten auto ei missään vaiheessa alkanut tuon vahingon kanssa pahemmin aliohjaamaan miten käy kun vahinko osuu tuolle puolta autoa - hän saapuikin huikean nousun jälkeen lopulta kisassa toiseksi maaliin. Kevin Harvickilla puolestaan autoon tuli keulaan vahinkoa kisan startissa, jossa juuri BK vahinkoa autoonsa sai, ja kisa meni sen jälkeen aika taisteluksi yliohjaavan auton kanssa, kun pieni lommo keulassa teki autosta yliohjaavan ja kaarrenopeudet aina suorille asti olivat hitaampia kuin kärkijoukolla. Tällä kertaa kuitenkin kisan lopussa tullut keltainen toimi päinvastoin kuin yleensä KH:n tapauksessa ja sijoitus lopun ohittelussa oli lopulta kiitettävä 13:sta vaikka ajamalla olisi tehnyt tiukkaa top-20:neen muuten, joten tyytyväinen voi tuosta olla ja että autoa saatiin pikkuhiljaa myös paremmaksi. Jimmie Johnson sai autonsa keulaan vahinkoa osuttuaan juuri avauskierroksilla autonsa kanssa kamppailevaan BK:hon, joka pyörähti siitä nurmelle. JJ ei myöskään oikein päivän aikana toipunut tuosta vaikka kanssa hänen autonsa oli jo parempi kisan loppupuolella sekä kaiken lisäksi mukana oli vielä kisan aikan pyörähdys varikolla. Hän oli lopulta 21:s.
Kisassa oli erikoinen tilanne siinä mielessä, että top-20:n tuntumassa ajeli kovan luokan kuskeja pitkän aikaa kisassa: Dale Earnhardt Jr. (lopulta 16:sta), Kevin Harvick, Jimmie Johnson (kummatkin olivat myös pitkän aikaa eri kierroksella kärjen kanssa, pahimillaan kaksi kierrosta), Brad Keselowski ja Kurt Busch (huonosti käyttäytynyt jätti hänet lopulta sijalle 24. ja kierroksen kärkeä perässä). Ei mikään tyypillinen kisaviikonloppu kärkipään tiimeille.
Californian kisan tulokset ja pistetilanne:
http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/auto-club-400.race.html
Phoenixin kisan jälkeen jaetuista -autoon liittyvistä sääntörikkeistä - rangaistuksista #4 tiimille ja #2 tiimille rangaistus alkaa tänä viikonloppuna vasta Kevin Harvickin tiimille, joka kattoi sakot (25 000 dollaria tiimipomolle), pistemenetyksiä kymmenen kumpaiseenkin kategoriaan (kuski- että omistajapisteet) ja tiimipomo Rodney Childers istuu tänä viikonloppuna yhden kisan, joka lukeutui rangaistuksiin. Valitettava tilanne, mutta jos tullakseen niin alkukautena ne on hyvä saada pois tililtä. Syynä miksi se ei ollut voimassa jo viime kisaviikonloppuna oli se, että talli teki haaston rangaistuksista, mutta veti ne takaisin tällä viikolla koska parempi ottaa ne heti vastaan eikä tehdä siitä pidempää skenaariota, koska suurella syyllä se penaltti olisi jäänyt voimaan muutenkin. Brad Keselowskin tiimille rangaistus oli astetta kovempi, ja joka oli jo viime kisaviikonloppuna voimassakin (Paul Wolfelle kolmen kisan panna ja 65 000 dollarin sakot ja kuski- että omistajapisteisiin 35 pisteen vähennys) mutta tällä viikolla talli päätti kun päättikin tehdä haaston ja näin ollen tuo penaltti keskeytettiin käsittelyn ajaksi.
JGR:n #19 tiimissä ajavan Daniel Suarezin tiimipomo, Dave Rogers, on myös välittömästi tästä viikosta alkaen henkilökohtaisella lomalla ja paluuaikataulua ei ole sovittu. Remmiin astuu tuttu mies DS:lle, kun hänen kanssaan viime kaudella Xfinity-sarjassa mestaruuden voittanut tiimipomo Scott Graeves ottaa tämän tittelin haltuunsa. Scott Graeves on itse asiassa erittäinkin varteenotettava johtajatyyppi, vaikka nouseekin ensimmäistä kertaa urallaan kuninkuusluokkaan. Tähän pätee myös se, että hän oli myös tiimipomona, kun Chris Buescher voitti Xfinity-sarjan mestaruuden toissavuonna.
NASCARissa koittaa ensi viikonloppuna ensimmäistä kertaa tällä kaudella lyhytrata, ja lyhytrata onkin kaikessa merkityksessään, kun NASCAR saapuu Martinsvillen paperiklipille jossa tapahtumaa ja hienoa kisaa voidaan taas odottaa jännittävissä tunnelmissa. Kisalähetys alkaa kello 20:30 Viaplaylta.