NASCAR 2017

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Se olisi pekkaspäivä huomenna, joten ei muuta kuin NASCARin ääreen. Puolelta starttaa.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Huikeassa vireessä on kyllä Larson. Kolmen kakkossijan putken jälkeen tuli vihdoin kauden ensimmäinen voitto Cup Seriesissä, eilisen Xfinity-voiton jatkoksi.

Ganassin vahvaa panosta vahvisti McMurrayn kauden paras tulos, 6:s Fontanassa. Sellaisia spekulaatioita olenkin jo lukenut, että olisiko Ganassin asema Chevyn NASCAR-ohjelmassa vahvistunut kun SHR siirtyi Fordin leiriin.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Kyle Larson otti napakan voiton Californiassa, joka tarkoitti unelmastartin jatkoa kaudelle. Uumoiltu olikin, että varmasti KL tulee olemaan pleijeri kärkikahinoissa sellaisella radalla, joka todellakin palvelee hänen tyyliään ajaa sellaisella venuella, jossa ohittamismahdollisuuksia on monia. Hyvä auto palvelee vielä entisestään näitä tarkoitusperiä ja siihen lisäten tuo ylälinjan käyttö, niin vauhtia piisaa erittäinkin mukavasti tällä nuorella lupauksella. Hän johti myös eniten kierroksia kisassa ja pisteissä juurikin osiossa nappasi komeita pistepotteja, jotka johdattelivat hänet tukevampaan johtoon sarjataulukossa.

Chip Ganassilla on hyvin pullat uunissa tällä hetkellä ja kuten aikaisempi kirjoittaja totesi, niin tällä on paljon tekemistä nimen omaan Chevrolet-valmistajan yhteispelistä sen asiakastiimien kanssa, koska vaikka aikaisemminkin on välähdyksiä nähty CGR:ltä ja se on kyennyt tuolloin jopa haastamaan isompia talleja, niin se kokonaispaketti ei ole ennen näyttänyt jo tässä vaiheessa kautta näin yhteen liimautuneelta, kun otetaan huomioon sekin, että Jamie McMurraykin oli jälleen myös top-10:ssä ja tosiaan hienosti kuudes. Talli on historian aikana kyennyt Kyle Larsonin eran aikana olemaan säännöllisemmin uhka kärjessä, joskin on myös ollut ailahtelevuuksia ja vireen ajoittumista lähinnä loppukauden tienoille tai ihan pitempiä sesonkeja ilman todellista tulosta kauden aikana. Nyt Kyle Larsonilta aletaan jo odottamaankin enemmän ja enemmän - ja vaikka hän ei kovimpien nimien omaavien kärkitallien riveissä ajakkaan, niin CGR:llä voi hyvinkin nousta tällä kaudella sellaiseksi - osasyy voi juurikin olla tekninen yhteistyö HMS:n kanssa, koska vaikka HMS on jo itsessään legendaarinen ja aina kärkikahinoissa liikkuva talli eikä sen tarvitsisi tehdä teknistä yhteistyötä, niin Chevroletin kokonaispanokselle se on tärkeää ja on kaikille osapäille myös hedelmällistä, koska variaatiota kahden eri tallin informaatiosta on enemmän käytettävissä ja antaa perspektiiviä eri asetuksista ja säädöistä pakettien osalta jolloin rajavetoja on helpompi tehdä avarasta katsauksesta miten balanssi on helpommin löydettävissä autojen välillä. Muutenkin se hienoa, että valmistajalla ajavat tallit myös ajattelevat kokonaisuutta merkistä riippumatta ja auttavat koko merkkiä menestymään. Toki yhteistyössä myös rajoituksena on, että ei nyt aivan kaikkia merkintöjä jaeta mitä menopuolella autoon on toisessa tallissa saatu, mutta tekniikkaa ja muistiinpanoja jaellaan tarpeen tullen ja siihen liittyvä data.

Kevin Harvick sanoi tällä viikolla, että Kyle Larson on paras kuljettaja sitten Jeff Gordonin, kun yhdistetään temaattisesti heidän ratapersoonansa ajamisen suhteen ratissa ja muutenkin kyseessä on hyvin samankaltaiset kuskit, joskin pieniä eroja löytyy, mutta ei kovin merkittäviä. KL:än hyvää viretilaa kuvastaa sekin tosiseikka, että sijoituksia top-2:seen on napsunut kolmella eri ovaalityypillä ja jos ensi viikonloppuna meno jatkuu mekaanisella radalla aerodynaamisen jälkeen, niin kaudesta voi tulla esimerkillinen.

KH:lla, Brad Keselowskilla ja Jimmie Johnsonilla kisan alku Californiassa oli murheellinen ja ainostaan yksi kykeni kokonaan kampeamaan itsensä noiden vaikeuksien jälkeen kärkijoukkoon. BK heitti avauskierroksilla piruetteja pääsuoran nurmella, mutta vahinko jo tuli auton toiseen kulmaukseen, ei vahingoittanut kuitenkaan siipeä takana ja korjauksilla se saatiin aerodynaamisesti pikkuhiljaa yhteensopivaksi ratan vaatimusten kanssa, joten auto ei missään vaiheessa alkanut tuon vahingon kanssa pahemmin aliohjaamaan miten käy kun vahinko osuu tuolle puolta autoa - hän saapuikin huikean nousun jälkeen lopulta kisassa toiseksi maaliin. Kevin Harvickilla puolestaan autoon tuli keulaan vahinkoa kisan startissa, jossa juuri BK vahinkoa autoonsa sai, ja kisa meni sen jälkeen aika taisteluksi yliohjaavan auton kanssa, kun pieni lommo keulassa teki autosta yliohjaavan ja kaarrenopeudet aina suorille asti olivat hitaampia kuin kärkijoukolla. Tällä kertaa kuitenkin kisan lopussa tullut keltainen toimi päinvastoin kuin yleensä KH:n tapauksessa ja sijoitus lopun ohittelussa oli lopulta kiitettävä 13:sta vaikka ajamalla olisi tehnyt tiukkaa top-20:neen muuten, joten tyytyväinen voi tuosta olla ja että autoa saatiin pikkuhiljaa myös paremmaksi. Jimmie Johnson sai autonsa keulaan vahinkoa osuttuaan juuri avauskierroksilla autonsa kanssa kamppailevaan BK:hon, joka pyörähti siitä nurmelle. JJ ei myöskään oikein päivän aikana toipunut tuosta vaikka kanssa hänen autonsa oli jo parempi kisan loppupuolella sekä kaiken lisäksi mukana oli vielä kisan aikan pyörähdys varikolla. Hän oli lopulta 21:s.

Kisassa oli erikoinen tilanne siinä mielessä, että top-20:n tuntumassa ajeli kovan luokan kuskeja pitkän aikaa kisassa: Dale Earnhardt Jr. (lopulta 16:sta), Kevin Harvick, Jimmie Johnson (kummatkin olivat myös pitkän aikaa eri kierroksella kärjen kanssa, pahimillaan kaksi kierrosta), Brad Keselowski ja Kurt Busch (huonosti käyttäytynyt jätti hänet lopulta sijalle 24. ja kierroksen kärkeä perässä). Ei mikään tyypillinen kisaviikonloppu kärkipään tiimeille.

Californian kisan tulokset ja pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/auto-club-400.race.html

Phoenixin kisan jälkeen jaetuista -autoon liittyvistä sääntörikkeistä - rangaistuksista #4 tiimille ja #2 tiimille rangaistus alkaa tänä viikonloppuna vasta Kevin Harvickin tiimille, joka kattoi sakot (25 000 dollaria tiimipomolle), pistemenetyksiä kymmenen kumpaiseenkin kategoriaan (kuski- että omistajapisteet) ja tiimipomo Rodney Childers istuu tänä viikonloppuna yhden kisan, joka lukeutui rangaistuksiin. Valitettava tilanne, mutta jos tullakseen niin alkukautena ne on hyvä saada pois tililtä. Syynä miksi se ei ollut voimassa jo viime kisaviikonloppuna oli se, että talli teki haaston rangaistuksista, mutta veti ne takaisin tällä viikolla koska parempi ottaa ne heti vastaan eikä tehdä siitä pidempää skenaariota, koska suurella syyllä se penaltti olisi jäänyt voimaan muutenkin. Brad Keselowskin tiimille rangaistus oli astetta kovempi, ja joka oli jo viime kisaviikonloppuna voimassakin (Paul Wolfelle kolmen kisan panna ja 65 000 dollarin sakot ja kuski- että omistajapisteisiin 35 pisteen vähennys) mutta tällä viikolla talli päätti kun päättikin tehdä haaston ja näin ollen tuo penaltti keskeytettiin käsittelyn ajaksi.

JGR:n #19 tiimissä ajavan Daniel Suarezin tiimipomo, Dave Rogers, on myös välittömästi tästä viikosta alkaen henkilökohtaisella lomalla ja paluuaikataulua ei ole sovittu. Remmiin astuu tuttu mies DS:lle, kun hänen kanssaan viime kaudella Xfinity-sarjassa mestaruuden voittanut tiimipomo Scott Graeves ottaa tämän tittelin haltuunsa. Scott Graeves on itse asiassa erittäinkin varteenotettava johtajatyyppi, vaikka nouseekin ensimmäistä kertaa urallaan kuninkuusluokkaan. Tähän pätee myös se, että hän oli myös tiimipomona, kun Chris Buescher voitti Xfinity-sarjan mestaruuden toissavuonna.

NASCARissa koittaa ensi viikonloppuna ensimmäistä kertaa tällä kaudella lyhytrata, ja lyhytrata onkin kaikessa merkityksessään, kun NASCAR saapuu Martinsvillen paperiklipille jossa tapahtumaa ja hienoa kisaa voidaan taas odottaa jännittävissä tunnelmissa. Kisalähetys alkaa kello 20:30 Viaplaylta.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Martinsvillessä sade pyyhkäisi aika-ajot, joten pistetilanteen mukaan startataan tähän lyhytradoista lyhkäisimmälle. Kyle Larson on paalulla ja toiselta paikalta lähtee Chase Elliott. Kevin Harvick starttaa yhdeksänneltä paikalta ja tänä viikonloppuna väliaikaisena tiimipomona #4 tiimissä toimii SHR:llä ennen sekä Kurt Buschin että Danica Patrickin tiimipomona työskennellyt Daniel Knost.

Lähtöjärjestys kisaan: http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/stp-500.qualifying.html
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18435
PEAK Mexico NASCAR sarjasta on ajettu yksi Autodromo Monterreyn kisaviikonloppu jossa kisan voittajaksi ajoi Ruben Rovelo. Sarjassa näköjään tänä vuonna kilpailee CART sarjassa aikoinaan kilpaillut Michel Jourdain ja myös euroopan pikkuformulasarjoja kiertänyt Luis Michael Dörrbecker.

NASCAR Whelen Euro sarja käynnistyy ensi viikonloppuna Valencian Ricardo Tormon radalta, heidän entry list -> http://hometracks.nascar.com/entrylist/nwes-valencia-48-49-2017-entry-list
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sellaiset olivat mittelöt Martinsvillessä viime sunnuntaina. Kisailu oli hyvää ja tapahtumaa riitti; ohituksia, kylkimyyryä, kontakteja, spinnejä, kolareita ja monia eri johtajia kisan aikana. Brad Keselowski kuitenkin suunnisti rytäkässä oivallisemmin muihin verrattuna ja saapui jo toista kertaa tällä kaudella voittajan ympyrään, joka tarkoittaa jo yhteensä kymmentä bonuspistettä pudotuspeleihin. Yllättävää statistiikassa on ainoastaan se, että yhtään osiovoittoa hän ei ole tällä kaudella vielä ottanut, mutta viimeisin - eli tärkein osio - on napsunut kohdilleen hyvällä prosentilla tällä sesongilla. Ehdottomasti omasi parhaimman auton reissin loppupuoliskolla ja auto myös kääntyi jo aikaisemmin koko päivän erinomaisesti ja näytti koko tiimi olleen pelipäälle alusta saakka. Tämä tiimi on juuri tälläinen, että jo merkkejä on ilmassa heti alkupuolella, että iskukykyä löytyy liikehdintään top-10:ssä, niin aika usein näitä kisoja #2 tiimi on hoitanut kotiin, kun tunnetusti myös taktinen puoli on hanskassa. Ainoana myyränä tuossa toimii vain suurehkot vaihtelut viikosta toiseen, jolloin tiimi kyllä pelastaa itselleen noissakin kisoissa top-10:n usein, mutta jo kilpailun aikana on ilmassa, että ei voittaja-autoa ole käytössä. Martinsvillessä vuorostaan tuo reaktio oli päinvastainen ja meni näin olleen mallikkaasti tiimiltä.

Pistetaistelu kärjessä tiivistyi, kun Chase Elliott tuli maaliin sijalla 3. ja Kyle Larson sijalla 17:sta. Eroa on enää neljä pistettä kahden välillä sarjataulukossa. Kausi on aikaisessa vaiheessa, mutta nämä kaksi ovat viihtyneet kärkitohinoissa jo tovin, mutta tällä kertaa tuli huomattavampi ero, kun CE pystyi jatkamaan tasaista suorittamista heti välittömässä läheisyydessä voittajaa, mutta paalulta lähtenyt KL kyllä viritteli alkuunsa lupaavasti - kuitenkin mekaaninen ja kaarteiltaan moottorirataa enemmän muistuttava Martinsvillen paperiklippi teki KL:n menon vaikeammaksi ja vaikeammaksi autolle ja säädöille, eikä kääntyminen toiminut alkuunkaan lupaavasti enää kisan alkuvaiheiden jälkeen vaan hänen menopelinsä ikään kuin liukeni kaarretusta aina ylös ja luistatti ulostulossa, joka kertoo aliohjaavasta autosta kaarteeseen ja yliohjaavasta kurvin keskellä josta väkisinkin kulma tiukkenee ulostuloon tultaessa.

Kevin Harvickin päivä alkoi ihan hyvin: KH pystyi pitämään asemansa alussa, ei oikeastaan noussut mutta ei laskenutkaan ja tuosta lähtöpaikasta oli hyötyä. Näkyvissä kuitenkin oli jo, että voitosta ei luultavasti tulla ajamaan, ellei sitten säätörohtoja olisi päivän aikana löytynyt, joka on #4 tiimin kohdalla aina hyvinkin todennäköistä ja kisaa oli muutenkin paljon ajamatta. Kilpailun edetessä kuitenkin kävi selväksi, että ainoastaan ei voitosta ajeta, mutta ei myöskään top-10:n paikasta ja top-20 tekee myös tiukkaa johon tiimi kuitenkin ylsi kuin ylsikin päästyään takaisin samalle kierrokselle kärjen kanssa ja tultua maaliin juuri tuolla sijalla 20. Yksinkertaisesti auto ei vaan valitettavasti pelannut alkuunkaan kunnolla ja puskutraktori efekti oli havaittavissa kaarteissa pitkän tovin kisassa. Toki oli myös erikoisviikonloppu, kun oli eri tiimipomo ja Fordia ajetaan kunnolla tallissa vielä sisään, mutta on ollut pari haastavaa viikonloppua jo tällä kaudella. Potentiaalia kyllä riittää ja luottoa on, että piakkoin alkaa tulla kovempaa tulosta.

Jimmie Johnson oli Martinsvillessä monivaiheisen päivän jälkeen 15:sta ja myös hänellä alkukausi ei ole alkanut lainkaan kuten olisi pitänyt. Siltikin myös tämän tiimin kohdalta voi sanoa, että nykyvire jossa tiimi on pari kautta ollut, niin mittaus alkaa vasta toden teolla heidän iskukyvystään kauden loppupuolella.

Martinsvillen tulokset ja pistetilanne: http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/stp-500.standings.html

Seuraavaksi tänä viikonloppuna ollaan Texas Motor Speedwaylla, mutta täysin eri lähtökohdista lähdetään kuin yleensä tähän rataan valmistaudutaan, koska venue on uudelleen päällystetty ja näin kaikki vanha data pistetään uusiksi tältä paikalta kun autot lähtevät rataa kiertämään. Oletusarvo on, että kenties kisan aikana on säännöllisesti kaksi ajolinjaa käytössä aktiivisesti kummassakin kaarteessa, mutta paljon ajamista tehdään sillä dominoivalla ajolinjalla jo harjoituksista lähtien. Se aspekti tulee myös esiin - ja varmasti tuleekiin - että kuten kaikki tietävät, niin uudelleen päällystämisen jälkeen ensimmäiset kisat näillä isommilla ovaaleilla muuttuvat aika spektulaarisiksi ja kaikeksi muuksi mitä ennen yleensä rata tarjosi, koska keltaiset heiluvat paljon useammin ja johtuen imusta uuteen ratapintaan ja pienenkin korjausliikkeen jälkeen tässä suhteessa, niin pyörähdys on yleensä viipyilemättä luvassa. Arvaamaton on kaiken puolin mitä on odotettavissa, mutta jos ennustusmerkit pitävät paikkansa, niin tapahtumaa ei tule tällä kaudella puuttumaan Texasin kisoista ja myös ennen pitkät vihreän lipun alla ajetut kierrokset vanhalla pinnalla vaihtuvat lyhyempiin stintteihin kun uusi pinta on alkuunsa anteeksiantamaton. Uusi aerodynaaminen paketti jonkin verran helpottaa imusta tapahtuvia vikurointeja, mutta todella haastava kisaviikonloppu on tulossa kaikille kuskeille.

Kisalähetys starttaa Texas Motor Speedwaylta kello 20:00 sunnuntai-iltana Viaplaylla.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Paljon, paljon paremmalta näyttää kisan kannalta kuin vähään aikaan. Kevin Harvick nappasi paalun oltuaan nopein kaikissa osuuksissa ja auto näytti haastavalla pinnoitteella todella hyvin kiinnittyneeltä rataan. Eturiviin ajoi kakkospaikalle Ryan Blaney ja kolmannelta paikalta lähtee KH:n tallikaveri Clint Bowyer. Fordilla meni muutenkin aika-ajot hyvin, kun Joey Logano oli neljäs ja Brad Keselowski viides. Koko top-5:n siis Fordeille.

Lähtöjärjestys Texasin kisaan: http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/oreilly-auto-parts-500.qualifying.html

Uusi ratapinnoite osoitti vaikeutensa päivän aikana jo ensimmäisistä harjoituksista alkaen. Spinnejä tapahtui nimen omaan, ei vain uudistuneesta ajoleijeristä koostuvasta, mutta myös laajentuneessa ykkös- ja kakkoskaarteessa jota laajennettiin sisäpuolelle konstruktion vanavedessä joka teki siitä leveämmän, mutta myös tiukemman ajokulman kaarteeseen. Chase Elliott ja Kyle Busch osuivat seiniin kakkosen ulostulossa harjoituksissa ja Jimmie Johnson vuorostaan pyörähti aika-ajoissa ykköskaarteessa. Denny Hamlin myös pyörähti jo heti avajaisiksi perjantain harjoituksissa ja myös Erik Jones osui seinään tuossa samassa sessiossa jossa oli kaikenlaista tapahtumaa radalla.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Tänä viikonloppuna taas kisat jatkuvat yhden vapaaviikonlopun jälkeen, mutta käydäänpä nopeasti vielä läpi mitä tapahtui puolitoista viikkoa sitten Texasissa.

Jimmie Johnson pyyhki ilmapiiriä tiimin ympäriltä kertaheitolla voitettuaan nousujohteisen vahvalla suorituksella Texasin uudella pinnoitteella. Tätä ennen kauden paras sijoitus oli ollut yhdeksäs, joten parannusta tuli huimasti ja pudotuspelipaikka että -pisteitä tarttui mukaan playoffeja varten. Vaikka rata oli päällystykseltään uusi kaikille ja voimasuhteet entisiin mittelöihin radalla koki luontaisesti heittelöintiä, niin #48 ajoi kisansa takaa startaten kuin ei olisi rata muuttunut laisinkaan. Tämä toki kuuluu JJ:n parhaimpiin ratoihin - edelleen kuten kisa näytti - joten vielä pitää kisoja seurata enemmän tiimin osalta, jotta analyysiä pystyy pidemmälle tekemään missä he tällä hetkellä tulosliuskassa kokonaisesti ovat, mutta heillähän on myös epäonneakin alkukaudesta ollut joka ei mahdollistanut purifista tulostasoa niistä kisoista. Joka tapauksessa esimerkillinen suorite jälleen kerran seitsemänkertaisen mestarin ja tiimin iskukyvystä.

Kevin Harvick ajoi myös hyvän kisan ja tuloksellisesti parhaimman tällä kaudella kun loppusijoitus oli lopulta neljäs, joka oli kauden ensimmäinen top-5:n. Toiseksi eniten johdettuja kierroksia ja vaikka ei yhtään osiovoittoa tullutkaan, niin Fordin #4 tiimille on ainakin kulkenut puolentoista mailin kisoissa tällä kaudella vaikka yksi menikin huonosti mutta muista syistä kuin kilpailukyvystä. Ohjelma kun koostuu juuri pitkälti näiden ratakokojen rungosta, niin voi sanoa että KH:lla ja tiimillä on kaikki hyvässä rytmissä kohti menestystä kauden aikana, kunhan vielä pientä hiomista tapahtuu kokonaispakettia ajatellen mutta sekin varmasti rata radalta yhteistyön ja säätöjen löytyessä paremmin ja paremmin Fordilla, tulee olemaan vielä huippuluokkaa. Sen näköistä oli myös KH:n meno etenkin kisan loppupuoliskolla ennen sitä keltaista joka muokkasi hyvin pitkälti lopputuloksen, että olisi voinut ajamalla mennä ihan voittoonkin asti vaikka jo silloin JJ ihan peräpuskurissa olikin melkein kiinni, mutta autot olivat hyvin tasaisia siinä vaiheessa. Tyytyväinen voi kaikelti olla tähän antiin.

Ryan Blaney oli kisan mustalammas pitkän pitkän tovin; johti eniten kierroksia ja voitti kummatkin kisaosiot, mutta aivan kilpailun loppupuolella paras terä hävisi ja siihen lisäten vielä viimeisellä pysähdyksellä tulleet vastoinkäymiset, niin Wood Brothersin #21 sijoittui lopulta sijalle 12. Hyvä reissi tältä tiimiltä ja osoitus että sarjataulukko ei valahtele ja tämä organisaatio näytti jälleen menestysvuosien tapaiselta auktoriteetilta. Tämä era juurikin Ryan Blaney ratin takana voi olla sellainen tekijä, joka tuo jälleen tämän yhden auton kampanjan lähelle, jollei jopa, kärkikahinoihin.

Texasin kisan tulokset ja sarjatilanne: http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/oreilly-auto-parts-500.standings.html

Isoin uutinen joka juuri tässä tapahtui oli se, että playoffeissa ajettava Charloten kisa siirretään päiväkisaksi sunnuntaille. Tuo kisa on aina ollut lauantai-illan spektaakkeli aloitusajaltaan, mutta tällä kertaa (kelien vuoksi) sunnuntaita pidetään varmempana. Sellainen äkkiseltään heitettynä on tuo tuntuma, että aika usein tuohon 500:seen on kelit vaikuttaneet juurikin lauantaina, joten tuo aloitusajan uudelleen järjestely vaikuttaa ihan hyvältä idealta.

Tänä kisaviikonloppuna sitten moottorit jyrisevät maailman ainoalla, täydessä koossaan edelleen pystyssä olevalla Bristol Motor Speedwayn gladiaattoriareenalla, joka on NASCARin nopein lyhytrata ja toiseksi pienin, mutta Bristol on siitä huolimatta kilpailuna jättiläinen ja fanien aivan omassa suosiossa ollut iät ja ajat juurikin arvaamattoman nopean aspektin lainalaisuuksia lainaava venue ja mesta jossa kaikki tapahtuu todella hetkessä vauhtien ja läheisyyksien pysyessä aina läsnä. Pakoreittejä ei juurikaan ole, kun on suurta kallistusta, monta linjaa, seinät lähellä ja tila aina vähissä, joten etäisyydet ovat minimaalisia vauhtihirmussa. Mielenkiintoinen kisalähetys alkaa sunnuntai-iltana kello 20:30 Viasat Sportilta ja Viaplaylta.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sade oli eilen Bristolissa fäktöri koko päivän ja näin ollen se myös vaikutti aika-ajoihin sillä tavoin, että ne peruttiin ja näin ollen lähtöjärjestys tapahtuu pisteiden mukaan. Tämä tarkoittaa tällä hetkellä superkautta ajavalle Kyle Larsonille paalupaikkaa ja eturivistä hänen kanssaan starttaa Chase Elliott. Kevin Harvick lähtee sijalta kymmenen ja viime kisan voittanut Jimmie Johnson sijalta yksitoista.

Lähtöjärjestys Bristolin kisaan: http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/food-city-500.qualifying.html
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Sadetta tosiaan piisasi eilen sen verran runsaasti, että koko kisa siirrettiin täksi päiväksi ajettavaksi. Kisalähetys starttaa kello 20:00 Bristolista. Sääkartta on huomattavan paljon parempi kuin eilen ja näyttää jopa siltä, että koko kisa saadaan ajettua läpi mahdollisesti ilman keskeytyksiä.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4585
Sijainti
Salo
Bristolin suorilla ei kovin pitkään kiihdytellä ennen kun saa kaasua nostella.

E: Earnhardt Jr:llä taas huonoa tuuria matkassa
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ennen kuin hieman yhteenvedetään Bristolin kisaa, niin pistetäänpä isoin uutinen tähän heti alkuun ja tulee olemaan tämän vuoden se isoin sellainen mitä tulee lajille ylipäätään: Dale Earnhardt Jr. lopettaa täysiaikaisen kuljettajauransa kuninkuusluokassa tähän kauteen.

Uutinen: http://www.nascar.com/en_us/news-media/articles/2017/4/25/dale-earnhardt-jr-retire-following-2017-season.html

Syynä oli juurikin yhtenä tuo viime kauden loukkaantuminen ja vaikka hän kuntoon palautuikin hienosti, niin hän päätti tehdä itsenäisen päätöksen tästä tulemasta ettei sitä tehtäisi hänen puolestaan. Urallaan Dale Juniori on mielestään saavuttanut miltei kaiken mitä on halunnut ja vaikka mestaruus puuttuu (ja tämä kausi olisi vielä aikaa se saavuttaa) niin se ei hänelle ole se pakottava prioriteetti enää saada aikaiseksi. Tuollaiset istumiset poissa lajin parista laittavat juuri miettimään tärkeysjärjestyksessä että mikä on tärkeintä elämässä ja kun Dale Earnhardt Jr:n uralla aivotärähdyksiä on jo kertynyt muutamia, niin tämä oli kaikkinensa fiksu päätös ja ajaa kuitenkin kaiken jälkeen vielä tämän kauden kuin paraatina - totta kai hänellä halua on menestyäkin vielä tällä sesongilla ja intoa riittää varmasti joka kisaan. Kaikkea ajamista hän ei sentään lopeta, että tulevaisuudessa etenkin kakkos-sarjassa Xfinityssä on varmasti kilpailuja vielä tulossa, ja ensi kaudella ainakin kaksi starttia on jo bookattu.
 
Viimeksi muokattu:

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Bristolissa Jimmie Johnson otti näytöstyylillä draivaten kilpailun loppuvaiheella voiton, joka oli toinen peräkkäinen ja bonuslisäpinnoja klaaraten laariaan kolisteli. Hän ei ollut vielä maisemissa kisan alussa ja auto vasta ilmestyi potentiaaliseksi uhkaajaksi kisan puolivälin tienoilla, jolloin oli mahdollista jackpotpäivän osuminen toista reissiviikonloppua putkeen seitsenkertaisen mestarin ansaitsemana. Auto oli erinomainen uutta pinnoitetta saaneella alalinjalla ja vaikka ylälinjalla hän ei ollut radan nopeinta niin noiden kahden yhtelöistäminen oli riittävää tasoa viemään voiton. Se oli hänen urallaan toinen kyseisellä venuella ja edellisestä voitosta vaikka ehtikin kulua seitsemän vuotta, niin JJ on monesti ollut eräällä hänen ei-niin-hyvistä radoista kuitenkin top-10:n vauhdissa monessa kisassa aikaisemmin. Hän itse sanoi kisan jälkeen, että lauantaina löytyi se kultainen keskilinja säätöjen osalta joka mahdollisti voittajana linjalle ajamisen. Toki jollakin hänen paremmista radoistaan tuo lausahdus olisi tarkoittanut aika pitävää voittajasuosikin viittaa, mutta Bristolissa hän joutui todellakin kilpailun ratkaisevilla hetkillä monesti pinteeseen kärjessä eikä ollut kuitenkaan radan kokonaisarvosanallisesti nopein, mutta hyötyi pahimpien kilpakumppaneiden Martin Truex Jr:n ja Kyle Larsonin varikolla tulleista ylinopeusrangaistuksista (heille sijat kisassa järjestyksessä 8:s ja 6:s). Jimmie Johnson oli juurikin sitten ratkaisevalla uusintastartilla hyvissä asetelmissa uusilla neljällä renkaalla kaikista ja ei mennyt pitkää tovia kun hän ajoi kärkeen sekä karkuun, joten hän pystyi ajattamaan kärjessä itsensä ilman selkeää uhkaa selkeäänkin voittoon kun ei suuremmin ruuhkaakaan edessä ollut.

Kevin Harvick otti myös toisen peräkkäisen top-5:n oltua progressiivisen otannan ja fokusointumisen johdosta mittelön läpiviemisiksi maalissa kolmas. Paransi päivän edetessä ja lopussa viimeisessä uusintastartissa oli kärjessä pysyttyään radalla vähän kuluneilla renkailla muiden mentyä hakemaan uusia neljää tai kahta rengasta. Ennen uusintastartia sijoitus olisi ehkä ollut top-5:n, mutta radalla pysyminen kannatti ja vaikka ei JJ:tä pystynyt pitämään takanaan kovinkaan kauaa, niin kolmas sija oli kauden paras tulos ja todellakin uhkapeli kannatti kun mahdollinen loppusijoitus parantui uumoillusta, jos samaa taktiikkaa olisi muiden kanssa noudatettu kilpailun ratkaisuhetkillä. Väliin ennätti uutta pontta taas uralleen saanut Clint Bowyer, joka KH:n tallikaverina mahdollisti 2-3 sijat SHR:lle.

Bristolissa nähtiin muutamia keltaisia kolareiden vuoksi ja voittajasuosikkeina kisaan lähteneet Kyle Busch ja Brad Keselowski eivät myöskään ongelmilta välttyneet. Kyle Busch keskeytti toisen rengasrikon tultua (loppusijoitus 35:s) ja Brad Keselowski tuli maaliin varikolla käynnin jälkeen (tekninen vika) sijalla 34.

Bristolin tulokset ja sarjataulukko: http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/food-city-500.standings.html

Seuraavaksi sitten turnee jatkuu lyhytradoista pisimmälle - ja siltikin suhteellisen lyhkäiselle - Richmond International Racewaylle. Pidolla ja kahden ellei jopa kolmen linjan mittelönä taistellaan paikoista radalla. Lyhyillä vedoilla kaksi linjaa vierekkäin takaa kovaa kilvanajoa vieri vieressä ja vetojen pitkittyessä alkaa laajanemista tapahtumaan, johtuen jo päiväkisasta, ylemmälle linjalle jolloin pito alkaa olla mennyt ja autot sliidavat erittäin merkittävästi. Osumakohtia on joka puolella kaarretta; aina jarrutuksesta apexiin ja myös kaarteista pois tultaessa kun autot pitää saada tasantumaan pinnoitteella mahdollisimman suoraksi suoravauhtien saamiseksi, joka johtaa monesti poikittaisliikkeisiin etenkin kun toinen auto on vierellä. Uusintastarteissa ruuhkaa riittää ja tiukkoja tilanteita. Kisalähetys alkaa sunnuntai-iltana kello 20:30 Viasat Urheilu HD:ltä ja Viaplaylta.
 

Atlas

NASCAR & SHR #4
Liittynyt
3.3.2014
Viestit
487
Ylös