Ryan Blaney pyyhälsi itselleen sen odotetun voiton #21 autossa, jolla tosin Trevor Bayne voitti vuoden 2011 Daytona 500:sen, mutta tämä voitto tuli ovaalilla jolla tarvitaan jo alustallista iskukykyä vauhdin lisänä, eli Fordilta hyvä kone ja Wood Brothersilta erinomaista tekemistä tehtaalla - sitä se on tosin ollut koko kauden ja voitto oli jo kerran miltei tällä kaudella taskussa tällä tiimillä Texasissa. Tuolloin loppukisa meni vihkoon, mutta nyt 5 lisäpistettä pleijareihin ja totaali sesongilta on jo kahdeksan, kun #21:llä on myös kolme osiovoittoa plakkarissa ennen kuin siihen lisättiin Poconon voittopisteet lisäksi. Hieno voitto legendaarista statusta omaavalta yhden auton operaationilta, joka on RB:n ollessa kuskina nostanut hurskaasti näyttäytymistään kärkikahinoissa tai ainakin maisemissa mahdollisuuden kera niin tehdä.
Kevin Harvickilta pitkästä, pitkästä aikaa kisa, jolloin pystyi sanomaan, että #4 tiimillä oli voittaja-auto allaan ja sopivaan aikaakin kun ratkaisuja alettiin tekemään. Nyt auto piti kyytinsä läpi kisaviennin ja kun ruutulippu alkoi lähenemään, oli hän jo toisena ja nopeammalla autolla kuin RB, mutta ohi ei päässyt kun vaihteiden vaihdon lisäksi etulyöntiä piti hakea todella loppuun viedyillä apexeilla kaarteissa eikä se ole Poconossa helppoa kun auton nokka kevenee ja auto alkaa elämään niin paljon lähietäisyydellä, joten valitettavasti ohitus ei onnistunut. Kakkospaikka kuitenkin loisteliaan esityksen päätteeksi ja #4 tiimi muistutti kaikkia että se on tälläkin kaudella kandidaatti ja on varma sellainen toivottavasti kauden lähestyessä kliimaksiaan. Iskukyvystä kertoo jotakin sekin, että kauden edetessä nyt kesäaikaan, on KH noussut pisteissä pikkuhiljaa kympin tiennoilta jo kolmanneksi sarjatilanteessa.
Tulokas Erik Jones oli hienosti kolmas ja kykeni päihittämään kovan tallikaverinsa Martin Truex Juniorin, joka oli kuudes. Fordien vahvaa panosta täydensi Kurt Buschin nelostila (parantunut myös koko ajan alkukauden jälkeen, kun Daytona 500:sen voiton jälkeen oli hakemista) ja Brad Keselowskin vitostila. Mainitsemisen arvoista oli myös Poconosta se, että Danica Patrick oli kuudestoista, joka oli toinen peräkkäinen selkeästi parempi tulos tällä kaudella.
Kilpailussa nähtiin myös erittäin vaarallinen tilanne, kun Jimmie Johnsonin jarrut pettivät pitkän pääsuoran päässä ennen ykköskaarretta ja JJ joutui vaaralliseen matkustaja-asemaan tuon myötä. Hän koitti leikata nurmikolle vasemmalle - ja vähän kävikin - mutta auto singahti todella ikävässä kulmassa siitä suoraan oikealle ja päin seinää. JJ käveli ulos autosta täysin onneksi omin voimin, mutta joutui istahtamaan radan pinnalle pieneksi toviksi kun ilmat menivät keuhkoista pihalle. Jimmie Johnsonille tämä ei ollut ensimmäinen kerta kuin näin käy, mutta haastattelussa hän sanoikin (vaikka nyt oli mahdollisuuksia paljon enemmän kulman pienentämiseen kuin aikanaan kakkos-sarjassa Watkins Glenillä jossa hän ajoi rajusti seinään) että vaikka olisi pitänyt vetää välittömästi vain auto kiinni seinämään ja valliin, niin täysin aistillisesti kuski alkaa kääntämään autoa pois päin radalta. Se voisi toimia jos etäisyyttä olisi niin paljon kaarteeseen, että auto ehtisi liukua sisäalueella pitkän tovin, mutta nyt se vain jyrkensi kulman erittäin ikäväksi. Toisaalta aistit toimivat juuri näin, eikä erikseen kuljettaja paljoa harjoitella näitä tilanteita varten, kun koska se tapahtuu välittömästi ja niin nopeasti, että ajatuksesikaan eivät ole vielä kunnolla läsnä tapahtumassa kun se on jo hyvää vauhtia käynnissä. Onneksi tilanteesta selvittiin säikähdyksellä.
Poconon tulokset ja pistetilanne:
http://www.nascar.com/en_us/race-center/2017/monster-energy-nascar-cup-series/axalta-presents-the-pocono-400.standings.html
Seuraavaksi mennään taas kovaa ja moottorit hirnuvat, kun Michiganissa ajetaan tänä viikonloppuna kisaa. Michigan tarjoaa oivallisen mahdollisuuden juurikin talleille näyttämään moottorillisen ja asetuksellisuuden sopivaa yhteensoittoa, kun radalla tosiaan tehoja vaaditaan ja autonkin pitää pysyä kaarteissa mahdollisimman käsittelykykyisenä ja kaasupolkimelle pitää päästä myös suhteellisen nopsaan kaarrevauhtien pitämiseksi. Kisalähetys alkaa kello 21:30 Viaplaylta.