Kotimaan rallikausi 2017

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7582
Jos tuosta huonosta kuvasta voi jotain päätellä, niin se on Hyundai? Paddoninhan oli tarkoitus ajaa Autoglymissä jo viime kesänä.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
https://akk.autourheilu.fi/Public/Kiti/Competition/CompetitionOpen.aspx?id=4838&edit=0

Täytyy hieman ihmetellä ettei Toyota lähtenyt Yariksella Sastamalaan, kun siellä kerran ajaa tämän hetken nopein kuski mm-sarjassa. Olisiko parempaa Nesteralli-testiä voinut olla esim. J-M Latvalalle ?! Suomessa toki ovat testanneet autos varmasti eniten, mutta psykolooginen juttuna siitä voittaja olis lähtenyt nesteralliin. Vai eikö Toyota uskaltanut?!
 
Viimeksi muokattu:

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
https://akk.autourheilu.fi/Public/Kiti/Competition/CompetitionOpen.aspx?id=4838&edit=0

Täytyy hieman ihmetellä ettei Toyota lähtenyt Yariksella Sastamalaan, kun siellä kerran ajaa tämän hetken nopein kuski mm-sarjassa. Olisiko parempaa Nesteralli-testiä voinut olla esim. J-M Latvalalle ?! Suomessa toki ovat testanneet autos varmasti eniten, mutta psykolooginen juttuna siitä voittaja olis lähtenyt nesteralliin. Vai eikö Toyota uskaltanut?!
Itsekkin yllätyin, että Toyota ei ole Sastamalaan lähdössä ollenkaan. Siellä tosiaan olisi ollut hyvä vauhtimittari Jyväskylää ajatellen, kun Neuville on Hyundailla mukana. Toyota on päätynyt kumminkin siihen ratkaisuun, että he haluavat keskittyä rauhassa useamman päivän mittaisiin testeihin, että saavat auton parhaaseen mahdolliseen iskuun. Onhan tuollaisessa yhden päivän mittaisessa kilpailussa aina se riski, että autoa ei keretä saamaan parhaisiin säätöihin ja sitten kisan alussa menee aikaa siihen, että löydetään paras luotto autoon. Nythän Jari-Matti ja Esapekka ajavat varmasti ainakin sen 2 päivää testiä, ja varmasti 2 eri tiellä, niin siinä päästään rauhassa hakemaan parhaat säädöt.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4393
Itsekkin yllätyin, että Toyota ei ole Sastamalaan lähdössä ollenkaan. Siellä tosiaan olisi ollut hyvä vauhtimittari Jyväskylää ajatellen, kun Neuville on Hyundailla mukana. Toyota on päätynyt kumminkin siihen ratkaisuun, että he haluavat keskittyä rauhassa useamman päivän mittaisiin testeihin, että saavat auton parhaaseen mahdolliseen iskuun. Onhan tuollaisessa yhden päivän mittaisessa kilpailussa aina se riski, että autoa ei keretä saamaan parhaisiin säätöihin ja sitten kisan alussa menee aikaa siihen, että löydetään paras luotto autoon. Nythän Jari-Matti ja Esapekka ajavat varmasti ainakin sen 2 päivää testiä, ja varmasti 2 eri tiellä, niin siinä päästään rauhassa hakemaan parhaat säädöt.
Se yhden (tai kahden) ja saman 5km tienpätkän ajaminen edestakaisin ei paljoa dataa auton käyttäytymiststä eri olosuhteissa ja eri teillä vrt. kunnon kisa juurikaan tuo. Mielestäni todella tyhmää Tommilta jättää hyvä testitilaisuus käyttämättä...
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1368
Se yhden (tai kahden) ja saman 5km tienpätkän ajaminen edestakaisin ei paljoa dataa auton käyttäytymiststä eri olosuhteissa ja eri teillä vrt. kunnon kisa juurikaan tuo. Mielestäni todella tyhmää Tommilta jättää hyvä testitilaisuus käyttämättä...
Mutta yhden ja saman tienpätkän sahaaminen samoissa olosuhteissa on nimenomaan parasta testiä. Jokaisesta muutoksesta saa vertailukelpoista dataa, ja nimenomaan se on tärkeää, ei niinkään datan absoluuttinen määrä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16146
Sijainti
Tampereen lenkki
Mutta yhden ja saman tienpätkän sahaaminen samoissa olosuhteissa on nimenomaan parasta testiä. Jokaisesta muutoksesta saa vertailukelpoista dataa, ja nimenomaan se on tärkeää, ei niinkään datan absoluuttinen määrä.
On ja ei. Toisaalta tien oppii joka kerralla paremmin ulkoa ja jarrutukset osuu paremmin kohdalleen, ja väkisin ne säädöt, joita testataan viimeisenä, saa vähän paremman ajan. Toisaalta myös tie putsaantuu ja toisaalta alkaa tulla uria. Samoin kuskin tuntuma säädöistä saattaa vääristyä positiivisemmaksi kun pätkä on opittu kunnolla. Useinhan näitä käy että kisassa sanotaan ekan pätkän jälkeen että säädöt on ihan pielessä vaikka ennen kisaa kehutaan.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
727
Toisaalta tien oppii joka kerralla paremmin ulkoa ja jarrutukset osuu paremmin kohdalleen, ja väkisin ne säädöt, joita testataan viimeisenä, saa vähän paremman ajan.
Mitenkä muuten otetaanko testeissä aikoja?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3627
Sijainti
JKL
Mitenkä muuten otetaanko testeissä aikoja?
Noissa vehkeissä on GPS-seuranta ja niistä saa purettua koko pätkän vaikka metrin pätkiin ja ottaa niille ajat sekä nopeudet mutkiin sisään/ulos ja hyppyjen pituudet... Eli ihan kaiken saa läppärin näytölle jos tarvitsee.

Hyvä testikuskihan ei aja "täysillä" vaan pyrkii joka kerta pitämään saman vauhdin ja kertomaan erot auto käyttäytymisessä. Esim Auriol ei ajanut kertaakaan samaa mutkaa kahta kertaa peräkkäin samalla tavalla joten se oli auton kokeilemista ennemmin kuin testaamista...
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Lievähkö pettymys osallistujalista Autoglymmiin. Ois toivonut jotain muutakin wrc2017, kuin Hyundain. R5 on kymmenkunta ja Mikko Hirvonen Escortilla. Jos siellä Veigby, Nordgren, Mänty saisi kisan aikaa. Muuta mainittavaa juuri ole.

Näkeepähän ekakertaa nämä WRC-tykit. :eek!:
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Löysä on näemmä Autoglymissä ratissa, mutta vain yhden pätkän ja kalusto vieläkin arvoitus? Onko 1/5 ja 2/6 pätkistä mitään kokemuksia, kaksi muuta kerkeää tarvittaessa vaikka ajamaan läpi? Inkkaria?
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Lievähkö pettymys osallistujalista Autoglymmiin. Ois toivonut jotain muutakin wrc2017, kuin Hyundain. R5 on kymmenkunta ja Mikko Hirvonen Escortilla. Jos siellä Veigby, Nordgren, Mänty saisi kisan aikaa. Muuta mainittavaa juuri ole.

Näkeepähän ekakertaa nämä WRC-tykit. :eek!:
Kieltämättä odotukset lähtölistan suhteen olivat vähän liiankin korkealla, kun alunperin Toyota harkitsi osallistuvansa ja keväällä myös Kalle Roviksen suunnitelmissa tämä kisa oli. Mutta onhan tämä joka tapauksessa hieno osallistujalista ja paljon parannusta viime vuoteen. R5-autoista muuten Raoux ja turkkilaiskuski ovat peruneet osallistumisensa. Löysä Salosen piti kai alunperin ajaa B-ryhmän pösöllä, mutta se homma sitten kariutui. Kalusto on edelleen arvoitus, mutta pahaa pelkään että jollain N-ryhmän Mitsulla lopulta tuhisee menemään. Jos Salonen lasketaan mukaan, reitillä nähdään 3 mm-voittajaa; Löysä, Hirvonen ja Neuville. Toivottavasti reitti siirtyisi ensi vuonna samoille kulmille kuin viime vuonna. Ei Sastamalassa ja sen alueen pätkissä toki mitään vikaa ole, mutta ehdottomasti paremmin Neste Rallin testejä palvelisi Oriveden-Jämsän suunnan tiet. Västilä,Juupajoki,Mattila,Siitama,Kavala.. Loistavia pätkiä pienehköllä alueella.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16146
Sijainti
Tampereen lenkki
Löysä Salosen piti kai alunperin ajaa B-ryhmän pösöllä, mutta se homma sitten kariutui. Kalusto on edelleen arvoitus, mutta pahaa pelkään että jollain N-ryhmän Mitsulla lopulta tuhisee menemään.
Oliko Pösöstä muuta tietoa kuin Autoglymin omassa mainoksessa ollut kuva? Olihan siellä kuvia kaikista nykyisistä ja viime kautisista WRC-autoistakin, mutta ei niitä lähtöluettelossa ole...Löysä taisi poseerata jossain tilaisuudessa Autoglymiin liittyen Nissanin/Datsunin ralliauton kanssa joten voisiko olla jotain sen osaston kalustoa?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Toivottavasti reitti siirtyisi ensi vuonna samoille kulmille kuin viime vuonna. Ei Sastamalassa ja sen alueen pätkissä toki mitään vikaa ole, mutta ehdottomasti paremmin Neste Rallin testejä palvelisi Oriveden-Jämsän suunnan tiet. Västilä,Juupajoki,Mattila,Siitama,Kavala.. Loistavia pätkiä pienehköllä alueella.
Tuotaaa.. Millä perusteella nämä nyt ajettavat pätkät EIVÄT palvele Neste Rallin testejä?
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
617
Sijainti
Tallissa
Oliko Pösöstä muuta tietoa kuin Autoglymin omassa mainoksessa ollut kuva? Olihan siellä kuvia kaikista nykyisistä ja viime kautisista WRC-autoistakin, mutta ei niitä lähtöluettelossa ole...Löysä taisi poseerata jossain tilaisuudessa Autoglymiin liittyen Nissanin/Datsunin ralliauton kanssa joten voisiko olla jotain sen osaston kalustoa?
Alla ilmeisesti S2000 Pösö = Laivolan Arin auto varmaankin... Nissani on kilpailukeskuksessa historic esittelyssä.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Siksi nämä ei palvele testejä jysklälää, kun siellä on reitillä 100m asfalttia. Alan kohta uskoa, ettei se Neuvillekään sinne lopulta eksy. Tosin hienoja ja nopeita teitä. Aikamoisia sikakurveja sinne osuu varmaa tulee runkia! :cool:
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Olihan siellä kuvia kaikista nykyisistä ja viime kautisista WRC-autoistakin, mutta ei niitä lähtöluettelossa ole...
1 Thierry Neuville BEL Nicolas Gilsoul BEL Hyundai Motorsport Hyundai i20 WRC Tuo on ainakin edelleen listalla yliviivaamatta...saas nähä miten käy...
 
Viimeksi muokattu:

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
huomenna huihai Kutalassa testaamassa. Thierry on ilmestynyt listoille. Varmaa ihan hyvin sakkia paikalla. :alppu:

tulipa käytyä testissä ja kyllähän näistä ralliteiden F-1 huokuu voima ja ja kauhee airodynamiikka. Ei ihan liitele niin, kun Veigby, vaikka hienosti vetää Printsportin Skodalla:thumbup:

Puolen km.n päästä lähdössä, kun laittaa paukut päälle, niin tietää mikä auto on tulossa.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös