Itsekkin yllätyin, että Toyota ei ole Sastamalaan lähdössä ollenkaan. Siellä tosiaan olisi ollut hyvä vauhtimittari Jyväskylää ajatellen, kun Neuville on Hyundailla mukana. Toyota on päätynyt kumminkin siihen ratkaisuun, että he haluavat keskittyä rauhassa useamman päivän mittaisiin testeihin, että saavat auton parhaaseen mahdolliseen iskuun. Onhan tuollaisessa yhden päivän mittaisessa kilpailussa aina se riski, että autoa ei keretä saamaan parhaisiin säätöihin ja sitten kisan alussa menee aikaa siihen, että löydetään paras luotto autoon. Nythän Jari-Matti ja Esapekka ajavat varmasti ainakin sen 2 päivää testiä, ja varmasti 2 eri tiellä, niin siinä päästään rauhassa hakemaan parhaat säädöt.https://akk.autourheilu.fi/Public/Kiti/Competition/CompetitionOpen.aspx?id=4838&edit=0
Täytyy hieman ihmetellä ettei Toyota lähtenyt Yariksella Sastamalaan, kun siellä kerran ajaa tämän hetken nopein kuski mm-sarjassa. Olisiko parempaa Nesteralli-testiä voinut olla esim. J-M Latvalalle ?! Suomessa toki ovat testanneet autos varmasti eniten, mutta psykolooginen juttuna siitä voittaja olis lähtenyt nesteralliin. Vai eikö Toyota uskaltanut?!
Se yhden (tai kahden) ja saman 5km tienpätkän ajaminen edestakaisin ei paljoa dataa auton käyttäytymiststä eri olosuhteissa ja eri teillä vrt. kunnon kisa juurikaan tuo. Mielestäni todella tyhmää Tommilta jättää hyvä testitilaisuus käyttämättä...Itsekkin yllätyin, että Toyota ei ole Sastamalaan lähdössä ollenkaan. Siellä tosiaan olisi ollut hyvä vauhtimittari Jyväskylää ajatellen, kun Neuville on Hyundailla mukana. Toyota on päätynyt kumminkin siihen ratkaisuun, että he haluavat keskittyä rauhassa useamman päivän mittaisiin testeihin, että saavat auton parhaaseen mahdolliseen iskuun. Onhan tuollaisessa yhden päivän mittaisessa kilpailussa aina se riski, että autoa ei keretä saamaan parhaisiin säätöihin ja sitten kisan alussa menee aikaa siihen, että löydetään paras luotto autoon. Nythän Jari-Matti ja Esapekka ajavat varmasti ainakin sen 2 päivää testiä, ja varmasti 2 eri tiellä, niin siinä päästään rauhassa hakemaan parhaat säädöt.
Mutta yhden ja saman tienpätkän sahaaminen samoissa olosuhteissa on nimenomaan parasta testiä. Jokaisesta muutoksesta saa vertailukelpoista dataa, ja nimenomaan se on tärkeää, ei niinkään datan absoluuttinen määrä.Se yhden (tai kahden) ja saman 5km tienpätkän ajaminen edestakaisin ei paljoa dataa auton käyttäytymiststä eri olosuhteissa ja eri teillä vrt. kunnon kisa juurikaan tuo. Mielestäni todella tyhmää Tommilta jättää hyvä testitilaisuus käyttämättä...
On ja ei. Toisaalta tien oppii joka kerralla paremmin ulkoa ja jarrutukset osuu paremmin kohdalleen, ja väkisin ne säädöt, joita testataan viimeisenä, saa vähän paremman ajan. Toisaalta myös tie putsaantuu ja toisaalta alkaa tulla uria. Samoin kuskin tuntuma säädöistä saattaa vääristyä positiivisemmaksi kun pätkä on opittu kunnolla. Useinhan näitä käy että kisassa sanotaan ekan pätkän jälkeen että säädöt on ihan pielessä vaikka ennen kisaa kehutaan.Mutta yhden ja saman tienpätkän sahaaminen samoissa olosuhteissa on nimenomaan parasta testiä. Jokaisesta muutoksesta saa vertailukelpoista dataa, ja nimenomaan se on tärkeää, ei niinkään datan absoluuttinen määrä.
Mitenkä muuten otetaanko testeissä aikoja?Toisaalta tien oppii joka kerralla paremmin ulkoa ja jarrutukset osuu paremmin kohdalleen, ja väkisin ne säädöt, joita testataan viimeisenä, saa vähän paremman ajan.
Noissa vehkeissä on GPS-seuranta ja niistä saa purettua koko pätkän vaikka metrin pätkiin ja ottaa niille ajat sekä nopeudet mutkiin sisään/ulos ja hyppyjen pituudet... Eli ihan kaiken saa läppärin näytölle jos tarvitsee.Mitenkä muuten otetaanko testeissä aikoja?
Kieltämättä odotukset lähtölistan suhteen olivat vähän liiankin korkealla, kun alunperin Toyota harkitsi osallistuvansa ja keväällä myös Kalle Roviksen suunnitelmissa tämä kisa oli. Mutta onhan tämä joka tapauksessa hieno osallistujalista ja paljon parannusta viime vuoteen. R5-autoista muuten Raoux ja turkkilaiskuski ovat peruneet osallistumisensa. Löysä Salosen piti kai alunperin ajaa B-ryhmän pösöllä, mutta se homma sitten kariutui. Kalusto on edelleen arvoitus, mutta pahaa pelkään että jollain N-ryhmän Mitsulla lopulta tuhisee menemään. Jos Salonen lasketaan mukaan, reitillä nähdään 3 mm-voittajaa; Löysä, Hirvonen ja Neuville. Toivottavasti reitti siirtyisi ensi vuonna samoille kulmille kuin viime vuonna. Ei Sastamalassa ja sen alueen pätkissä toki mitään vikaa ole, mutta ehdottomasti paremmin Neste Rallin testejä palvelisi Oriveden-Jämsän suunnan tiet. Västilä,Juupajoki,Mattila,Siitama,Kavala.. Loistavia pätkiä pienehköllä alueella.Lievähkö pettymys osallistujalista Autoglymmiin. Ois toivonut jotain muutakin wrc2017, kuin Hyundain. R5 on kymmenkunta ja Mikko Hirvonen Escortilla. Jos siellä Veigby, Nordgren, Mänty saisi kisan aikaa. Muuta mainittavaa juuri ole.
Näkeepähän ekakertaa nämä WRC-tykit. :eek!:
Oliko Pösöstä muuta tietoa kuin Autoglymin omassa mainoksessa ollut kuva? Olihan siellä kuvia kaikista nykyisistä ja viime kautisista WRC-autoistakin, mutta ei niitä lähtöluettelossa ole...Löysä taisi poseerata jossain tilaisuudessa Autoglymiin liittyen Nissanin/Datsunin ralliauton kanssa joten voisiko olla jotain sen osaston kalustoa?Löysä Salosen piti kai alunperin ajaa B-ryhmän pösöllä, mutta se homma sitten kariutui. Kalusto on edelleen arvoitus, mutta pahaa pelkään että jollain N-ryhmän Mitsulla lopulta tuhisee menemään.
Tuotaaa.. Millä perusteella nämä nyt ajettavat pätkät EIVÄT palvele Neste Rallin testejä?Toivottavasti reitti siirtyisi ensi vuonna samoille kulmille kuin viime vuonna. Ei Sastamalassa ja sen alueen pätkissä toki mitään vikaa ole, mutta ehdottomasti paremmin Neste Rallin testejä palvelisi Oriveden-Jämsän suunnan tiet. Västilä,Juupajoki,Mattila,Siitama,Kavala.. Loistavia pätkiä pienehköllä alueella.
Alla ilmeisesti S2000 Pösö = Laivolan Arin auto varmaankin... Nissani on kilpailukeskuksessa historic esittelyssä.Oliko Pösöstä muuta tietoa kuin Autoglymin omassa mainoksessa ollut kuva? Olihan siellä kuvia kaikista nykyisistä ja viime kautisista WRC-autoistakin, mutta ei niitä lähtöluettelossa ole...Löysä taisi poseerata jossain tilaisuudessa Autoglymiin liittyen Nissanin/Datsunin ralliauton kanssa joten voisiko olla jotain sen osaston kalustoa?
1 Thierry Neuville BEL Nicolas Gilsoul BEL Hyundai Motorsport Hyundai i20 WRC Tuo on ainakin edelleen listalla yliviivaamatta...saas nähä miten käy...Olihan siellä kuvia kaikista nykyisistä ja viime kautisista WRC-autoistakin, mutta ei niitä lähtöluettelossa ole...