Ylen jutun mukaan vain Harju, Äänekoski, Saalahti, Lempää ja Oittila on samat kuin viime vuonna, kaikissa muissa on suunnankääntö tai muita muutoksia.Laukaa, Lankamaa ja Urria tekevät paluun, Mökkiperä ja Surkee jäävät pois ja Ouninpohja ajetaan lyhennettynä versiona ovat siis ainoat merkittävät muutokset viime vuoteen verrattuna.
Ei tuo Ouninpohjantie shikaaneja tarvitse. Se on sen verran mutkainen ja mäkinen tie että se ei ole se ongelma vaikka kovaa siinäkin mennään. Ainoa pätkä missä siellä mennään kovempaa on juuri tuo keltaisen talon hypyn kohta mutta sekin on sen verran lyhty että kestää ilman hidasteita. Mutasen risteyksen jälkeen Okskulmantiellä on helppo osuus jossa mennään noin 5-6km kuutosella ja sinne ne hidasteet pitää laittaa jos jonnekin.https://www.google.fi/maps/@61.7530095,24.9874268,3a,37.5y,123.68h,79.55t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUbJbcmC5MS_JHWaX3QPM-A!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1
Risteystä kun hieman leventäisi Ouninpohjantiellä, niin olisi hieman luontevampi koukkaus sivutien kohdalla. Kuin joku heinäpaaleista tehty shikaani. Vasemman kautta tiukka mutka ja vauhti pois.
Kun tuota reitinjulkistustilausuutta katseli, niin tuli mieleen että päätös Ounista oli tehty paljon ennen kuin tuli tieto tarpeesta laskea keskinopeuksia. Eli olisiko pidempi sopimus aiheen tiimoilta? Jälkiviisas on helppo olla, olisiko ratkaisu Kakaristo sellaisena kun se on ollut pari vuotta sitten, ja sitten alkupäästä toinen pätkä Konivuoren suuntaan tjsp.Pitäisi ihan kylmästi pudottaa pätkä pois, eikä laittaa jotain shikaaneja. Hitaampaa ajettavaa tietä tilalle. :alppu:
Periaatteessa on ihan sama, miten sen hoitavat. Mutta vanhasta Ounin shikaanista on jäänyt sellainen muistikuva, että ei ihan pysynyt paikoillaan. Kun autot siihen törmäilivät. Siksi yksi kierrettävä este, tukevampi sellainen, olisi ehkä parempi ratkaisu. Mutta ajettavuus tietenkin on otettava huomioon.Shikaaneja tulee Ouniin, ainakin tänään MotorSportissa haastatellun Kai Nuutisen mukaan http://areena.yle.fi/1-3976381#autoplay=true n. 14:30 kohdilta eteenpäin haastattelu... "Hidasteita on tehtävä ja rajusti"
Musta nää on jotenkin väärin, ei kuulu ralliin...eikä näitä voikaan tehdä kaukaa lähdöstä kun on vaara että takaa tulee joku ohi.Joissakin asfalttiralleissa kierretään liikenteenjakajien ympäri. Vähän hassua touhua, mutta sehän olisi paras tapa pudottaa keskinopeutta kun laittaa autot ajamaan ympyrää kierros tai pari. Vaikkapa heti lähdön jälkeen, niin se ei sitten häiritse ajorytmiä kesken pätkän.
Ouninpohjan kun FIA on vahvistanut Suomen reitille, niin hidasteita on pakko laittaa. Sen mukaan etenevät. Koska spliteissä on oltava tietyn keskinopeuden alle, niin hidasteita tulee olemaan kauempana lähdöstä, ainakin Okskulmantiellä ja mahdollisesti Ouninpohjantiellä. Formularadoillekin on tehty näitä shikaaneja, ettei tässä sinänsä sen kummemmasta asiasta ole kysymys.Musta nää on jotenkin väärin, ei kuulu ralliin...eikä näitä voikaan tehdä kaukaa lähdöstä kun on vaara että takaa tulee joku ohi.
Tarkoitin siis ympyrän mallisia kierrettäviä hidasteita, kyllä shikaaneja toki aina on ollut, en niitä sinällään pidä pahana.Ouninpohjan kun FIA on vahvistanut Suomen reitille, niin hidasteita on pakko laittaa. Sen mukaan etenevät. Koska spliteissä on oltava tietyn keskinopeuden alle, niin hidasteita tulee olemaan kauempana lähdöstä, ainakin Okskulmantiellä ja mahdollisesti Ouninpohjantiellä. Formularadoillekin on tehty näitä shikaaneja, ettei tässä sinänsä sen kummemmasta asiasta ole kysymys.
Eikä siinä kukaan menetä yhtään mitään, jos jollakin tasaisella pitkällä suoralla on hidaste. Tuskin sellainen osuus on mikään yleisömagneetti. Mutta hidasteen on tosiaankin pysyttävä muuttumattomana, läpi pitkän autoletkan. Siksi esimerkiksi sopivankokoiset betonielementit yhdistettynä jonkun muun materiaalin kanssa ovat käyttökelpoisia, eivät houkuttele oikomaan.
Paitsi että Liisanmutka ei ole Ounissa tänä vuonna. Pätkä päättyy Tommin hypyn jälkeen Pitkämäentien risteykseen.Ouninpohjan voisi ajattaa Salavamäentieltä Liisanmutkaan, jolloin keskinopeus olisi kaiketi alempi.
Ouninpohjan erikoiskoe ei kelpaa sellaisena vuonna 2017, kuin rallin järjestäjä on sen julkaissut. Joko siitä tehdään hidasteilla keskinopeudeltaan hyväksyttävä tai sitten ajettava tiestö muuttuu. Ovat sellaisessa tilanteessa, varsinkin kun split -ajatkin täytyy olla tietyn keskinopeuden alle. Joten olisi kaiketi parempi ajaa Salavamäentieltä Liisanmutkaan kuin laittaa useita shikaaneja perinteisen Ounin reitille Hämepohja-Kakaristo.Paitsi että Liisanmutka ei ole Ounissa tänä vuonna. Pätkä päättyy Tommin hypyn jälkeen Pitkämäentien risteykseen.
Pahoittelut että en tajunnut että tarkoititit voisivat muodossa.Ouninpohjan erikoiskoe ei kelpaa sellaisena vuonna 2017, kuin rallin järjestäjä on sen julkaissut. Joko siitä tehdään hidasteilla keskinopeudeltaan hyväksyttävä tai sitten ajettava tiestö muuttuu. Ovat sellaisessa tilanteessa, varsinkin kun split -ajatkin täytyy olla tietyn keskinopeuden alle. Joten olisi kaiketi parempi ajaa Salavamäentieltä Liisanmutkaan kuin laittaa useita shikaaneja perinteisen Ounin reitille Hämepohja-Kakaristo.
Ei kestä, mutta melkeinpä ainut vaihtoehto se on jos haluaa sen lentokenttäosuuden kiertää. Toinen vaihtoehto on jakaa Ounin pää ja Kakariston alue Tommin hyppyineen eri pätkiin. Jälkimmäinen olis omaan makuun parempi, kun siihen vois ympätä jo aiemmin mainittuja Konivuoria ja Hasseja "pakollisten" osuuksien jatkoks. Vaan ei ehkä enää tälle vuodelle hoidu ne..Pahoittelut että en tajunnut että tarkoititit voisivat muodossa.
Joo, olisihan se helpompaa siten, kun Kakariston on oltava reitillä eikä sitä oikein muussa muodossa kuin yllä olevassa mudossa saa toimimmaan, eli vanhan Kakariston EK:n alun mukaan Liisanmutkaan. ellei sitten mennä shikaaneilla.
Entäs jos tuon Mutanen-Kakaristo välin kierrättäisi Salavanmäentien kautta, niin tuo nopein reitti "katkeaisi"? En sitten tiedä miten tie kestää kaksi rundia?