Neste Rally Finland 2017

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Pitäisi ihan kylmästi pudottaa pätkä pois, eikä laittaa jotain shikaaneja. Hitaampaa ajettavaa tietä tilalle. :alppu:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14752
Sijainti
Tampereen lenkki
Laukaa, Lankamaa ja Urria tekevät paluun, Mökkiperä ja Surkee jäävät pois ja Ouninpohja ajetaan lyhennettynä versiona ovat siis ainoat merkittävät muutokset viime vuoteen verrattuna.
Ylen jutun mukaan vain Harju, Äänekoski, Saalahti, Lempää ja Oittila on samat kuin viime vuonna, kaikissa muissa on suunnankääntö tai muita muutoksia.

http://yle.fi/urheilu/3-9525388?origin=rss
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3228
Sijainti
JKL
https://www.google.fi/maps/@61.7530095,24.9874268,3a,37.5y,123.68h,79.55t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUbJbcmC5MS_JHWaX3QPM-A!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

Risteystä kun hieman leventäisi Ouninpohjantiellä, niin olisi hieman luontevampi koukkaus sivutien kohdalla. Kuin joku heinäpaaleista tehty shikaani. Vasemman kautta tiukka mutka ja vauhti pois.
Ei tuo Ouninpohjantie shikaaneja tarvitse. Se on sen verran mutkainen ja mäkinen tie että se ei ole se ongelma vaikka kovaa siinäkin mennään. Ainoa pätkä missä siellä mennään kovempaa on juuri tuo keltaisen talon hypyn kohta mutta sekin on sen verran lyhty että kestää ilman hidasteita. Mutasen risteyksen jälkeen Okskulmantiellä on helppo osuus jossa mennään noin 5-6km kuutosella ja sinne ne hidasteet pitää laittaa jos jonnekin.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
951
Sijainti
Piilosa
Pitäisi ihan kylmästi pudottaa pätkä pois, eikä laittaa jotain shikaaneja. Hitaampaa ajettavaa tietä tilalle. :alppu:
Kun tuota reitinjulkistustilausuutta katseli, niin tuli mieleen että päätös Ounista oli tehty paljon ennen kuin tuli tieto tarpeesta laskea keskinopeuksia. Eli olisiko pidempi sopimus aiheen tiimoilta? Jälkiviisas on helppo olla, olisiko ratkaisu Kakaristo sellaisena kun se on ollut pari vuotta sitten, ja sitten alkupäästä toinen pätkä Konivuoren suuntaan tjsp.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Mieluummin isommista renkaista kunnon patteri parin sivutien kohdalle ja tiukka kierto. Risteyksien leventäminen. Kuin jokin Mexicon kaupunkierikoiskokeiden tyylinen kevyt viritelmä, jota autot sitten tönivät pois paikoiltaan. Jos hidasteita on tielle pakko laittaa.

https://goo.gl/maps/Zs7uwtSQiyE2 Okskulmantie ja Vehmaantien risteys.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Shikaaneja tulee Ouniin, ainakin tänään MotorSportissa haastatellun Kai Nuutisen mukaan http://areena.yle.fi/1-3976381#autoplay=true n. 14:30 kohdilta eteenpäin haastattelu... "Hidasteita on tehtävä ja rajusti"
Periaatteessa on ihan sama, miten sen hoitavat. Mutta vanhasta Ounin shikaanista on jäänyt sellainen muistikuva, että ei ihan pysynyt paikoillaan. Kun autot siihen törmäilivät. Siksi yksi kierrettävä este, tukevampi sellainen, olisi ehkä parempi ratkaisu. Mutta ajettavuus tietenkin on otettava huomioon.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Kun sekunnin osia ajanotolla erotellaan, niin shikaanin tulisi säilyä samanlaisena. Koko pitkän autoletkan. Ja samoilla sijoillaankin millilleen, koska ajolinja ja nopeus siihen nuotittaessa mietitään.
 

Eemeli82

Well-known member
Liittynyt
13.6.2011
Viestit
717
No ei muuta kun valavat vaikka 4-5 kuution betoniklöntin sinne shikaaniksi. Painoa sille tulee sellainen 10t, joten ei liiku mihinkään vaikka vähän enemmäkin sitä hipoisi... ;)
 
Viimeksi muokattu:

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
695
Joissakin asfalttiralleissa kierretään liikenteenjakajien ympäri. Vähän hassua touhua, mutta sehän olisi paras tapa pudottaa keskinopeutta kun laittaa autot ajamaan ympyrää kierros tai pari. Vaikkapa heti lähdön jälkeen, niin se ei sitten häiritse ajorytmiä kesken pätkän.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14752
Sijainti
Tampereen lenkki
Joissakin asfalttiralleissa kierretään liikenteenjakajien ympäri. Vähän hassua touhua, mutta sehän olisi paras tapa pudottaa keskinopeutta kun laittaa autot ajamaan ympyrää kierros tai pari. Vaikkapa heti lähdön jälkeen, niin se ei sitten häiritse ajorytmiä kesken pätkän.
Musta nää on jotenkin väärin, ei kuulu ralliin...eikä näitä voikaan tehdä kaukaa lähdöstä kun on vaara että takaa tulee joku ohi.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Musta nää on jotenkin väärin, ei kuulu ralliin...eikä näitä voikaan tehdä kaukaa lähdöstä kun on vaara että takaa tulee joku ohi.
Ouninpohjan kun FIA on vahvistanut Suomen reitille, niin hidasteita on pakko laittaa. Sen mukaan etenevät. Koska spliteissä on oltava tietyn keskinopeuden alle, niin hidasteita tulee olemaan kauempana lähdöstä, ainakin Okskulmantiellä ja mahdollisesti Ouninpohjantiellä. Formularadoillekin on tehty näitä shikaaneja, ettei tässä sinänsä sen kummemmasta asiasta ole kysymys.

Eikä siinä kukaan menetä yhtään mitään, jos jollakin tasaisella pitkällä suoralla on hidaste. Tuskin sellainen osuus on mikään yleisömagneetti. Mutta hidasteen on tosiaankin pysyttävä muuttumattomana, läpi pitkän autoletkan. Siksi esimerkiksi sopivankokoiset betonielementit yhdistettynä jonkun muun materiaalin kanssa ovat käyttökelpoisia, eivät houkuttele oikomaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3228
Sijainti
JKL
30sek aikasakko/osuma ja faktatuomarit valvomaan niin kukaan ei osu hidasteisiin...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14752
Sijainti
Tampereen lenkki
Ouninpohjan kun FIA on vahvistanut Suomen reitille, niin hidasteita on pakko laittaa. Sen mukaan etenevät. Koska spliteissä on oltava tietyn keskinopeuden alle, niin hidasteita tulee olemaan kauempana lähdöstä, ainakin Okskulmantiellä ja mahdollisesti Ouninpohjantiellä. Formularadoillekin on tehty näitä shikaaneja, ettei tässä sinänsä sen kummemmasta asiasta ole kysymys.

Eikä siinä kukaan menetä yhtään mitään, jos jollakin tasaisella pitkällä suoralla on hidaste. Tuskin sellainen osuus on mikään yleisömagneetti. Mutta hidasteen on tosiaankin pysyttävä muuttumattomana, läpi pitkän autoletkan. Siksi esimerkiksi sopivankokoiset betonielementit yhdistettynä jonkun muun materiaalin kanssa ovat käyttökelpoisia, eivät houkuttele oikomaan.
Tarkoitin siis ympyrän mallisia kierrettäviä hidasteita, kyllä shikaaneja toki aina on ollut, en niitä sinällään pidä pahana.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
FIA haluaa Suomen rallin järjestäjän tekevän hidasteita tai muutoksia lauantain erikoiskokeille. Kilpailunjohto taasen haluaisi välttyä shikaanien rakentamiselta.http://www.mtv.fi/sport/ralli/uutinen/artikkeli/suomen-mm-ralli-liian-nopea-toimenpiteita-vaaditaan-kuskit-eivat-tykkaa-tasta/6377070

Ouninpohjassa kahdella nopeimmalla osuudella ei ainakaan ole mahdollista reittiä pidentää ajattamalla sivutien lisälenkkiä. Päijälässä ja Pihlajakoskella ehkä yhdet kierrot voisi olla, mutta varmaankaan teiden kestävyyden vuoksi eivät sovellu.

Ouninpohjan voisi ajattaa Salavamäentieltä Liisanmutkaan, jolloin keskinopeus olisi kaiketi alempi.
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Paitsi että Liisanmutka ei ole Ounissa tänä vuonna. Pätkä päättyy Tommin hypyn jälkeen Pitkämäentien risteykseen.
Ouninpohjan erikoiskoe ei kelpaa sellaisena vuonna 2017, kuin rallin järjestäjä on sen julkaissut. Joko siitä tehdään hidasteilla keskinopeudeltaan hyväksyttävä tai sitten ajettava tiestö muuttuu. Ovat sellaisessa tilanteessa, varsinkin kun split -ajatkin täytyy olla tietyn keskinopeuden alle. Joten olisi kaiketi parempi ajaa Salavamäentieltä Liisanmutkaan kuin laittaa useita shikaaneja perinteisen Ounin reitille Hämepohja-Kakaristo.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1405
Sijainti
Porvoo
Ouninpohjan erikoiskoe ei kelpaa sellaisena vuonna 2017, kuin rallin järjestäjä on sen julkaissut. Joko siitä tehdään hidasteilla keskinopeudeltaan hyväksyttävä tai sitten ajettava tiestö muuttuu. Ovat sellaisessa tilanteessa, varsinkin kun split -ajatkin täytyy olla tietyn keskinopeuden alle. Joten olisi kaiketi parempi ajaa Salavamäentieltä Liisanmutkaan kuin laittaa useita shikaaneja perinteisen Ounin reitille Hämepohja-Kakaristo.
Pahoittelut että en tajunnut että tarkoititit voisivat muodossa.
Joo, olisihan se helpompaa siten, kun Kakariston on oltava reitillä eikä sitä oikein muussa muodossa kuin yllä olevassa mudossa saa toimimmaan, eli vanhan Kakariston EK:n alun mukaan Liisanmutkaan. ellei sitten mennä shikaaneilla.

Entäs jos tuon Mutanen-Kakaristo välin kierrättäisi Salavanmäentien kautta, niin tuo nopein reitti "katkeaisi"? En sitten tiedä miten tie kestää kaksi rundia?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1351
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Pahoittelut että en tajunnut että tarkoititit voisivat muodossa.
Joo, olisihan se helpompaa siten, kun Kakariston on oltava reitillä eikä sitä oikein muussa muodossa kuin yllä olevassa mudossa saa toimimmaan, eli vanhan Kakariston EK:n alun mukaan Liisanmutkaan. ellei sitten mennä shikaaneilla.

Entäs jos tuon Mutanen-Kakaristo välin kierrättäisi Salavanmäentien kautta, niin tuo nopein reitti "katkeaisi"? En sitten tiedä miten tie kestää kaksi rundia?
Ei kestä, mutta melkeinpä ainut vaihtoehto se on jos haluaa sen lentokenttäosuuden kiertää. Toinen vaihtoehto on jakaa Ounin pää ja Kakariston alue Tommin hyppyineen eri pätkiin. Jälkimmäinen olis omaan makuun parempi, kun siihen vois ympätä jo aiemmin mainittuja Konivuoria ja Hasseja "pakollisten" osuuksien jatkoks. Vaan ei ehkä enää tälle vuodelle hoidu ne..
 
Ylös