F1-uutisia 2017

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Jos Bernie olisi edes 10 vuotta nuorempi niin Libertyllä olisi syytä pelätä vanhaa kettua tosissaan. Nyt ukko olisi melkein 90 kun tuo sarja aikaisintaan käynnistyisi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Sääli juttu toi Manorin nurinmeno, mutta jospa se toimisii hyvänä herätyksenä uusille omistajille. Manor oli ongelmistaaan huolimatta menestystarina vastaaviin tekeleisiin verrattuna.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tuoreessa Apu-lehdessä oli todella mielenkiintoinen artikkeli Wihurin roolista Valtterin pääsyssä Mercekselle.

Sopimusta EI olisi syntynyt, ellei Wihuri olisi rahoittanut kuviota.

Valtteri itse neuvotteli Williamsin kanssa tallinvaihdoksen, Mercedes oman osansa moottorien hinnasta, joka taas ilmeisesti asetti ehdoksi, että Wihuri on mukana paketissa.

Voin skannata jutun myöhemmin, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.
Voitko laittaa sen skannatun jutun jakoon?
 

Froilan Gonzales

Well-known member
Liittynyt
21.7.2008
Viestit
897
Sääli juttu toi Manorin nurinmeno, mutta jospa se toimisii hyvänä herätyksenä uusille omistajille. Manor oli ongelmistaaan huolimatta menestystarina vastaaviin tekeleisiin verrattuna.
Sääliksi käy Felipe Nasria. Huonommin ajamalla ura olisi voinut jatkua Manorilla, nyt ajoi itsensä työttömäksi.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Keskustellaanko taas aiheesta eikä toisistamme. Jos kokee, että toisen viestit on trollausta, agendaa, jne. niin painakaa Report Post-namiskukkelia, niin toimitaan.
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Perinteiset kisat säilymässä ja saamassa joustoja omistajavaihdoksen myötä:thumbup:

http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=331014


Ecclestonen potkut pelastamassa Formula ykkösten legendakisoja
28.1.2017 - 11:42:44


Formula ykkösten kaupallisena johtajana toiminut Bernie Ecclestone teki selväksi, ettei häntä surettanut Euroopan perinteikkäiden F1-kisojen talousvaikeudet. Kynnysrahamaksuissa Ecclestone ei tullut vastaan ja Saksan osakilpailu jäikin ajamatta 2015 sekä 2017.

Myös Britannian Silverstonen kisan kohtalo oli vaakalaudella järjestäjien talousvaikeuksien takia. F1:n omistajavaihdos ja Ecclestonen potkut muuttanevat kuitenkin Silverstonen tilannetta. Uusi omistaja Liberty Media haluaa pitää perinteisistä kisoista kiinni.

- Maanantai todellakin muutti kauden 2017 kuvaa. Nyt menemme eteenpäin Liberty Median kanssa ja tiedämme, mihin menemme Silverstonen kanssa, kommentoi Britannian autourheiluliiton BRDC:n puheenjohtaja Derek Warwick Sky Sportsille.

Uusi F1-pomo Chase Carey ilmoitti Warwickin mukaan olevansa joustava sopimuksissaan toisin kuin Ecclestone, jonka vaatima noin 50 miljoonan euron kynnysraha tuotti ongelmia. Muilla radoilla oli Ecclestonen aikaankin enemmän joustavuutta sponsoreiden ja markkinoinnin osalta, mutta Euroopan kisoille Ecclestone ei antanut armoa.

Warwickin mukaan Britannian F1-kisa pysyy varmasti Silverstonessa.

- Britanniassa ei ole muuta rataa, joka voisi järjestää F1-kisan ilman massiivisia investointeja. Puhumme sadoista miljoonista, Warwick totesi.

Ecclestone puhui aikoinaan Lontoon kisoista ja Liberty Mediakin ollut innostunut järjestämään kisoja suurissa kaupungeissa. Warwick painottaa, ettei F1-kisaa voi kuitenkaan järjestää Lontoon Hyde Parkissa ja muistuttaa Lontoon kisan olleen parinkymmenen vuoden ajan vain puheiden asteella.
 

Gollum

Well-known member
Liittynyt
5.10.2012
Viestit
179
Sijainti
Pjongjang
Mielestäni olisi asiallista antaa Valtterille mahdollisuus näyttää, millaisia tuloksia huippukalustolla tulee ennekuin leimakirvestä heilutellaan.
Tähänastiset tallikaverit ovat olleet paperia.
En tosin usko että Hamiltonia pystyy lyömään, mutta hyvillä suorituksilla voi jatkopaikan saada.
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Sääli juttu toi Manorin nurinmeno.
Sääliksi käy Felipe Nasria. Huonommin ajamalla ura olisi voinut jatkua Manorilla, nyt ajoi itsensä työttömäksi.
Komp.
Käsittääkseni Manor on muuten sarjan historian pisimpään sinnitellyt talli tuloksiinsa suhteutettuna. Korjatkaa jos olen väärässä. Lähimpänä vertailukohtana löysin muistini kätköistä Osellan mutta silläkin oli sijoituksia kuuden joukkoon jo ensimmäisten viiden elinvuotensa aikana.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Manorin kannalta tuo hyvien yksittäisten tulosten määrä on vähän epäreilu kriteeri huonouden määrittämiseen. Auto saattoi olla takavuosina sekuntikaupalla hitaampi kuin kärki, ja silti saada useita top10-sijoituksia koska vain 10 autoa selvisi yleensä maaliin, kun taas nykyaikana tulee aina vähintään 15 autoa maaliin. Osella saavutti muutamia tuollaisia tuurituloksia jopa pisteille saakka mutta lopputuloksissa se oli parhaimmillaankin vasta 11. paras talli sarjassa, ja yleensä heidän kalusto oli vähintään kolme sekuntia kärkeä jäljessä. Manorit olivat taas kausina 2014 ja 2016 useita kertoja ihan kilpailukykyisiä, ja lopputuloksissa Jules Bianchin ansiosta jopa yhdeksäs vuonna 2014.

Noiden tallien lisäksi kunniamaininnat pitkään sinnittelystä voisi jakaa Ensignille (1973-1982), jonka paras sijoitus jäi kymmenenneksi (toki he myös rakensivat pari ihan oikeastikin kilpailukykyistäkin runkoa ja tallilla oli huonoa tuuria, ettei parempia sijoituksia tullut), ja myös ATS (1978-1984) räpiköi ykkösissä samat seitsemän kautta kuin Manor ilman yhtään sijoitusta top kymppiin.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Manorin kannalta tuo hyvien yksittäisten tulosten määrä on vähän epäreilu kriteeri huonouden määrittämiseen. Auto saattoi olla takavuosina sekuntikaupalla hitaampi kuin kärki, ja silti saada useita top10-sijoituksia koska vain 10 autoa selvisi yleensä maaliin, kun taas nykyaikana tulee aina vähintään 15 autoa maaliin.
Mutta toisaalta taas takavuosina vain kuusi parasta sai pisteitä joten se vähän tasoittaa peliä. Mutta todennäköisesti tänä päivänä näiden häntäpään tallien on todennäköisesti vieläkin vaikeampaa saavuttaa pisteitä kuin takavuosina, johtuen juuri tuosta äärimmäisestä luotettavuudesta ja siitä että radat on kuohittu sellaiseksi että ulosajotkaan harvemmin enää johtaa keskeytykseen.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/williams-pomo-tunnustaa-sponsori-asetti-ehdon-bottaksen-korvaajalle/6292190

Williams-pomo myöntää: Sponsori asetti ehdon Bottaksen korvaajalle

– Tarvitsimme kokeneen kuljettajan, sillä meillä oli erikoislaatuinen tilanne Martini-sponsorin kanssa, Williams selvittää.

Alkoholibrändi Martini vaati, että Williamsin pitää palkata vähintään 25-vuotias kuljettaja 17-vuotiaan Strollin rinnalle.

– Ongelmana oli se, että suurin osa vapaista F1-kuskeista oli alle 25-vuotiaita. Meillä oli siis edessä kuusi hektistä viikkoa, Williams kertaa Rosbergin ilmoituksen jälkeistä aikaa.
Eihän tuo nyt tosiaan kovin mairittelevaa ole Massan kannalta. Ensin siirretään eläkkeelle ja sitten pyydellään takaisin, kun Valtteri lähtee pois ja vähän myönnetään vielä myöhemmin, että sponsorin takia pitää vanhempi kuskikin saada.

Noh, ainahan näitä voidaan sitten "virallisesti" kertoa, kuinka oli juuri täydellinen kokenut kuski siihen rinnalle yms., vähän niinkuin silloinkin Williams korosti, että oli Massan päätös lopettaa :wink:
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Tuoreessa Apu-lehdessä oli todella mielenkiintoinen artikkeli Wihurin roolista Valtterin pääsyssä Mercekselle.

Sopimusta EI olisi syntynyt, ellei Wihuri olisi rahoittanut kuviota.

Valtteri itse neuvotteli Williamsin kanssa tallinvaihdoksen, Mercedes oman osansa moottorien hinnasta, joka taas ilmeisesti asetti ehdoksi, että Wihuri on mukana paketissa.

Voin skannata jutun myöhemmin, jos jotakuta sattuu kiinnostamaan.
Kuka tämän Apu-lehden jutun on kirjottanut?

Nämä asiat kun on varjelluimpia salaisuuksia niin veikkaan että toimittaja on vetänyt neuvottelujen kestosta ao johtopäätökset. Syynä on voinut olla tuo Martinin kuski vaade.

Valtteri mitään ole neuvottelut vaan Häkkinen.
 

Cerevisiae

Well-known member
Liittynyt
15.7.2007
Viestit
87
Muistaakseni jutussa sanottiin Keken soittaneen Antti Aarnio-Wihurille ja kertoneen Wihurin panoksen olleen ratkaiseva diilissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Vaikka nyt jo hieman myöhässä tuleekin niin Manorin loppu oli ikävä asia, mutta ei myöskään mitenkään yllättävä. Etenkin kun jo kerran tavallaan oli jo saneerauksessa ja pääsi kurimuksesta eroon vain takuiden ollessa riittävät suhteessa jo silloiseenkin velkakuormaan.

Muussa tapauksessa Manor olisi hävinnyt täysin samalla hetkellä kuin milloin Caterham hävisi kartalta F1:stä puhuttaessa. Tiedä sitten, että auttoiko kilpailujatkon myöntämiseen myös murheellinen Jules Bianchin kuolettavaksi osoittautunut loukkaantuminen joka muuttui yhtä väistämättä kuolemaksi ranskalaisen saamalla vammalla.

Manor oli kuitenkin eri nimiensä alla eli Virgin-Marussia-Manor-MF1-MRF1 joista tosin toiseksi viimeinen oli erilainen kuin Midland huolimatta samasta nimestä niin viimeinen muistutus vuoden 2010 alussa mukaan tulleista talleista F1:n välitankkausten uuden sukupolven kieltoajan alettua.

Tosin nämäkin tallit eli Virgin, Caterham, Hispania Racing Team eli HRT ja lisäksi melkein täysin kulissiksi jäänyt USF1:n yritys tulla lajiin tulivat lajiin lähtökohtaisesti mukaan vain siksi kun luvattiin budjettikattoa ja alennuksia. Niitä ei tullut ja käytännössä milloinkaan mikään näistä ei kehittynyt parempaan suuntaan mitä nyt tekniset vaikeudet voitettiin toki ja Virgin ennen pitkää alkoi saada jo jotain hommasta kiinni toisin kuin välillä umpihitaaksi muuttuneet Caterham ja jopa välillä 107 % säännön takia pois ruudukosta jäänyt HRT.

Vaikka olisikin viime hetkellä saanut vielä jatkaa tai saanut uuden ostajan ja uuden nimen niin hyvältä ei olisi näyttänyt tämä kausi jos lainkaan olisi edes päässyt mukaan. Ajajien kannalta tämä on tietenkin tallin työntekijöiden ohella surullisinta. Ja lajille kun näillä näkymin ajaa 20 autoa tällä kaudella.

Ja mikäli vielä joku talli vielä tippuisi niin sitten olisikin enää vain 18 autoa ruudukossa ja muistaakseni joko siitä tai sitten automäärän tippuessa 14-16 autoon saa ottaa jo luvan kanssa kolmansia kuljettajiakin autoineen mukaan yleisesti kilpailuun. Toivottavasti näin ei käy, mutta budjettierot ovat valtavat ja Sauber ainakin Force Indian kanssa on ollut melkoisissa talousvaikeuksissa ja Williamskaan ei huonoimmillaan ole kaukana tästä ollut joskin toki huonomminkin on Frankin tallilla mennyt.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös