F1-uutisia 2017

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
914
En ymmärrä, miksei näitä nykyisiä kumiseoksia olisi vain voitu vain pehmentää kauttaaltaan tai muuttaa vaikka siten, että nykyisestä ultrasta olisi nimetty superi, supersoftista soft jne. ja olisi luotu yksi nykyisiä pehmeämpi seos uudeksi ultrasoftiksi. Etenkään tuolla superhardilla on vaikea nähdä mitään käytännön käyttökelpoisuutta, kun perus hardkin on jo sellaista jääkiekkoa että yhdellä setillä ajaisi varmaan koko viikonlopun useimmilla radoilla.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Väriskaalahan ei vielä kerro kuinka kovia tai pehmeitä nuo seokset ovat. Todennäköisesti selvästi nykyisiä kaimojaan pehmeämpiä.

Se minkä tuo valikoima ehkä (toivottavasti) tulee paljastamaan on se, kuinka erikovuisia renkaita eri radoilla tarvitaan. Tai no, valituslähtöisten fanien suhteen en ole kovin toiveikas.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
Kiinnostaisi kyllä tietää, että kenen idea on tuoda superhard mukaan ensi kauden rengasseoksiin, kun tällä kaudella ei ole yhdessäkään kisassa käytetty edes hardiakaan.

Hardin pitäisi ensi kaudella vastata lähtökohtaisesti tämän kauden mediumia jotta superhardin mukaan tuomisessa on jotain järkeä ja samalla hypersoftista tulisi selvästi pehmeämpi seos kuin tämän kauden ultrasoftista, kun jo ensi kauden ultrasoft itsessään olisi pehmeämpi kuin tämän kauden ultrasoft.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Superhard ja hardin käyttö kisassa voisi olla perusteltua jos renkaan vaihto ei olisi pakollista
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Eihän kukaan edes tiedä kunka kovia on hard ja superhard rengas. 😬

Miten rengaspelistä saadaan jännittävää, olisi se, että oikeasti pehmein rengas radalla kestää sen 5-6 kierrosta. Ja olisi hyvin pitävä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1424
Miten rengaspelistä saadaan jännittävää, olisi se, että oikeasti pehmein rengas radalla kestää sen 5-6 kierrosta. Ja olisi hyvin pitävä.
Samaa mieltä. Jonkun "aika-ajorenkaan" pitäisi ihan oikeasti olla sellainen. Järjetön pito (ero ainakin 2-3 sek/kierros) ja muutaman kierroksen jälkeen se on siinä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Sanoivat lähetyksessä että kaikkia nykyisiä seoksia pehmennetään ja hyperi on siis pehmennettyäkin ultraakin pehmeämpi.
Niin tai näin, toivottavasti kisoihin tuodaan sitten mielummin liian pehmeitä kuin kovia seoksia.

Edith... Hyper on kaikkien aikojen pehmein rengas, mitä Pirelli on valmistanut kisakäyttöön.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
5-6 kierrosta kestävä rengas on täysin käyttökelvoton kisassa, koska ei niin vähissä kierroksissa mitenkään ehdi korvata varikkokäynnin viemää aikaa. Jos seoksen käyttö taas pakotettaisiin, niin seurauksena olisi vain varikkofarssi, josta kaikki kärsivät yhtäläisesti.

Tuo kestävyys/pito/käyttölämpötilaan saaminen vaikuttaa sellaiselta yhtälöltä, ettei kovin kaukana toisistaan olevia seoksia (=selvästi erilaisia kierrosaikoja tuottavia renkaita) yksinkertaisesti pysty käyttämään samassa kisassa. Niin kivaa ja mielenkiintoista kuin kolmen sekunnin erot kierrosajoissa olisivatkin, niin niitä ei taideta tulla näkemään. Kukaan ei halua käyttää huonosti toimivia renkaita ja pakottaminen vain toisi lisää valitusta niin talleilta, kuskeilta kuin faneiltakin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
En mä ainakaan kaipaa mitään erityisen pehmeitä renkaita. Muutama vuosi sitten oli niitä kisoja, missä renkaat kesti 10 kierrosta, eikä niissä mun mielestä ollut mitään viihdyttävää. Pelkkää sirkusta ja sitä renkaiden säästelyä, mitä tällä kaudella ei olla mielestäni paljon nähty.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9360
Laskin läpi kuljettajat, jotka olivat aloittaneet kisan pehmeimmällä rengasvaihdolla ja selvinneet yli kisan puolivälin. Plus-merkin jälkeen on kuljettajien määrä, joka ajoi tasan puoliväliin parillisen kierrosmäärän sisältäneessä kilpailussa (eli 78 kierroksen Monacon kilpailussa tämä tarkoittaa pysähdystä kierroksella 39). Suluissa parhaan taktiikkaa käyttäneen sijoitus, merkitty plussalla jos tasan puolessavälissä pysähtynyt ajoi paremman sijan kuin paras yli puolenvälin ajanut kuski.

AUS 1 (9)
RUS 7+2 (1)
ESP 0+1 (8)
MON 5+1 (7+1)
CAN 2 (14)
AUT 5 (1)
GBR 2 (5)
HUN 4+3 (5)
ITA 5 (1)
MAL 3+1 (3)


Belgia, Japani, USA, Meksiko ja Brasilia olivat ainoat "normaalit" kisat, joissa yksikään pehmeimmillä aloittanut ei siis ajanut yli puolenvälin. Näistäkin Japanissa, Meksikossa ja Brasiliassa mentiin niin lähelle, että kisa saatiin helposti yhdellä stopilla läpi. Belgiassa taas toisella stintillä nähtiin turva-auto, mikä ajoi suuren osan kuskeista toiselle stopille. Kiina ja Singapore alkoivat märkinä ja putosivat siten laskuista, Bahrainissa ja Azerbaidzanissa tuli turva-autojakso kun noin neljäsosa kisasta oli takana, joten siihen reagoitiin pysähdyksillä.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
On, mutta jos keskitason talli voi sillä ajaa Q3:seen, niin ajavat sillä Q2:ssa.
Toisaalta se keskitason talli joutuisi sitten kisassa ottamaan autonsa renkaanvaihtoon viimeistään kolmen ajetun kierroksen jälkeen ja aika-ajoissa saavutettu hyöty katoaisi heti kisan alussa.

Todellisuudessa yksikään talli ei tulisi käyttämään 5-6 kierrosta kestäviä renkaita aika-ajojen kakkososiossa, vaan häntäpään tallit käyttäisivät niitä renkaita ensimmäisessä osiossa ja kärkitallit vasta viimeisessä osiossa.
 
Ylös