#77 Valtteri Bottas 2017 - Voittaja

Daytona

Well-known member
Liittynyt
15.4.1999
Viestit
228
Hyvä Valtteri.

Ei taida Kimi enää jaksaa voittaa, niin hyvä että nuoriso nousee.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
En muista kuka muu tallikaveri olisi ajamalla kuivalla radalla pistänyt Hamiltonia turpaan puolella minuutilla. Ilman ongelmia tai safety caria.
No olihan Hamiltonilla kuitenkin jotain lämpöongelmia, eikä myöskään lopussa enää mitään tarvetta puristaa täysillä, mikä vähän osaltaan selittää. Mutta toki silti huono viikonloppu Hämiksellä ja Bottas selkeä ykkönen Mersun jäsentenvälisessä.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Hienoa Vallu! :alppu: Nyt kun on voitoissa pää avattu, niin ei muuta kuin lisää usvaa putkeen tähtinoukalle.
 

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
No olihan Hamiltonilla kuitenkin jotain lämpöongelmia, eikä myöskään lopussa enää mitään tarvetta puristaa täysillä, mikä vähän osaltaan selittää. Mutta toki silti huono viikonloppu Hämiksellä ja Bottas selkeä ykkönen Mersun jäsentenvälisessä.
Hamiltonille tulee aina niitä näkymättömiä ongelmia kun tallikaveri on saavuttamattomissa.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
No olihan Hamiltonilla kuitenkin jotain lämpöongelmia, eikä myöskään lopussa enää mitään tarvetta puristaa täysillä, mikä vähän osaltaan selittää. Mutta toki silti huono viikonloppu Hämiksellä ja Bottas selkeä ykkönen Mersun jäsentenvälisessä.
Samanlaisista lämpöongelmista ilmoitettiin varikolta myös Valtterille. Niinpä tätä veruketta ei voida laittaa Hamiltonin häviön syyksi. Sitäpaitsi Valtteri oli selkeästi Hamiltonia nopeampi koko kisaviikonlopun ajan. Hamilton vaan oli yksinkertaisesti hidas.

Toivottavasti Valtterin hyvä meno jatkuu myös loppukauden!
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Niin mutta miksei Hamiltonilla kulkenut? Säädöt vaan pielessä, ja miksei niitä saatu kuntoon? Tuota autoa rakennettu Hamiltonille monta vuotta, ja jo 4. kisassa Valtteri saa sen toimimaan paremmin.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Niin mutta miksei Hamiltonilla kulkenut? Säädöt vaan pielessä, ja miksei niitä saatu kuntoon? Tuota autoa rakennettu Hamiltonille monta vuotta, ja jo 4. kisassa Valtteri saa sen toimimaan paremmin.
Ei 2017 autoa ole kyllä Hämikselle tehty vielä montaa vuotta. Tekniikkasäännöt muttui tälle kaudelle sen verran ettei aiempien autojen erinomaisuudesta kyllä enää ole apua. Tallin henkilökunnan ja toimintatavat Lewis kyllä tuntee ja siitä olen samaa mieltä että Bottas on päässyt älyttömön nopeasti sisään talliin ja ajanut käytännössä samantien kilpailukykyistä vauhtia Hamiltonin kanssa. Aika-ajot tasan 2-2. Sochista upea voitto hienolla ajolla ja murskasi Hamiltonin.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Ei 2017 autoa ole kyllä Hämikselle tehty vielä montaa vuotta. Tekniikkasäännöt muttui tälle kaudelle sen verran ettei aiempien autojen erinomaisuudesta kyllä enää ole apua. Tallin henkilökunnan ja toimintatavat Lewis kyllä tuntee ja siitä olen samaa mieltä että Bottas on päässyt älyttömön nopeasti sisään talliin ja ajanut käytännössä samantien kilpailukykyistä vauhtia Hamiltonin kanssa. Aika-ajot tasan 2-2. Sochista upea voitto hienolla ajolla ja murskasi Hamiltonin.
Jep. Aika-ajot tasan 2-2, sekä voitot tasan 1-1! Tästä on hyvä Valtterin jatkaa Hamiltonin "kyykyttämistä".
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Jep. Aika-ajot tasan 2-2, sekä voitot tasan 1-1! Tästä on hyvä Valtterin jatkaa Hamiltonin "kyykyttämistä".
Itse uskon että tämä oli jonkinlainen työtapaturma Hamiltonille ja tulevissa kisoissa Valtteri ei pääse näin helpolla, voittaa voi toki.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Jep, edellisessä kisassahan tuo meni toisin päin ja Bottas oli ihan hukassa. Kertoo kyllä siitäkin, että Mersulla taitaa olla vähän epäselvyyksiä auton säätämisen ja renkaiden toimintakuntoon saamisen kanssa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13786
Juu, Lewis voi ihan hyvin olla seuraavat 5 kisaa putkeen top2ssa. Toivottavasti Valtterikin pysyy kisasta toiseen vahvan kilpailukykyisenä.
 

hippi

Well-known member
Liittynyt
13.4.2009
Viestit
2695
Jep, edellisessä kisassahan tuo meni toisin päin ja Bottas oli ihan hukassa. Kertoo kyllä siitäkin, että Mersulla taitaa olla vähän epäselvyyksiä auton säätämisen ja renkaiden toimintakuntoon saamisen kanssa.
ESPN-toimittaja Laurence Edmondsonin analyysi on samansuuntainen:
Much like Bottas' struggles in the final two stints in Bahrain, Hamilton's lack of pace in Russia appears to centre around an understanding of how to get the best from the tyres. Not only does that cast a new light on Bottas' race two weeks ago, it backs up the theory that the Mercedes has a narrower operating window on Pirelli's new tyres than the Ferrari.
Mersun renkaiden saaminen optimaaliseen toimintalämpötilaan tuntuu riippuvan monesta asiasta, joiden pitää kaikkien osua kohdalleen samanaikaisesti, ja siksi on vaikea selvittää tarkalleen miksi toinen Mercedeksen kuskeista onnistui Bahrainissa toisen epäonnistuessa ja miksi Sotshissa tilanne kääntyikin toisin päin.

Karun Chandhok arvelee Motorsport Magazinen kolumnissaan Mersukuskien välisen eron johtuneen Venäjällä erilaisista ajotyyleistä:
Why Lewis was off the pace

He had a sub-par weekend by his own account. He talked about it afterwards, he wasn’t happy all weekend. He tried to speak privately with people at Mercedes and to understand, and to also look at the video. Those who watched the Channel 4 coverage over the weekend would have seen a qualifying analysis of Lewis vs Vettel, you could see in the last sector of the race that Lewis was asking for a lot of grip from the front end that wasn’t there. Mercedes clearly didn’t have the performance over the final sector, but Valtteri did a better job of coping with it: Lewis tried to attack the corners and push on, whereas Valtteri mentally accepted that and was more ‘we don’t have the grip, I’m just going to bring it back and under-drive the front end.’ The track surface is so unique that it favours a driver that does that. There was lots of talk about trying to switch on the front tyres and drivers unable to light them up. I think that favours someone who is willing to sacrifice the entry speed a little bit, holding off to get the apex and exit – Valtteri was better than Lewis at that. He’s also always been good at Sochi, even at Williams, because he’s good at under-driving the front end.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Kiitos näistä.
Mitkäs radat korostaa noita kapean toimintaikkunan vaikeuksia? Monaco?
Spa ja Monza on sitten joskus myöhemmin, luulis siihen mennessä Mersun jo keksineen ratkaisuja.
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Valtterin taustavoimatkin päässeet taas ansaitusti mediaan:

IS: Hitsausmiljonääri auttoi Valtteri Bottaksen F1-uralle – ”On täyttänyt kymmenkertaisesti meille antamansa lupaukset”

F1:n Venäjän GP:n tyytyväisimpiin katsojiin kuului lahtelainen yrittäjälegenda Jouko Kemppi. Hitsausteknologiassa maailmanlaajuiseksi peluriksi kehittynyt perheyhtiö Kemppi Oy lähti tukemaan tuntematonta nastolalaista moottoriurheilijaa jo vuonna 2006 ja on kulkenut tämän rinnalla siitä saakka.

– Väistyvä toimitusjohtajamme Anssi Rantasalo löysi meille Valtteri Bottaksen. Valtteri on läpi vuosien täyttänyt kymmenkertaisesti meille antamansa lupaukset. Sotshissa hän saavutti vuosikausia rohkeasti julkituomansa tavoitteen eli kuljettajien maailmanmestaruuden välietapin, yhtiön hallituksen puheenjohtajuuden viime vuonna jättänyt Kemppi sanoo.
TS: Aarnio-Wihuri Bottaksen menestyksen kummisetänä

Bisnespatruuna Antti Aarnio-Wihurilla oli ikimuistoinen vapunaatto. Autourheilumme kummisetä nautti täysin siemauksin Valtteri Bottaksen ensimmäisestä Grand Prix -voitosta.

Samalla sukuyhtiö Wihuri oli logoineen näkyvästi ensi kertaa suomalaisen Grand Prix -voittajan partnerina.

Aarnio-Wihuri on tukenut Bottaksen uraa pitkään, aina siitä asti, kun Rauno Bottas pyysi häneltä pojalleen pientä avustusta renkaiden hankkimiseksi kartingautoon.

– 15 vuotta siinä meni. Koko ajan olen uskonut, että Valtterista on huipulle asti. Se on totuus, peltotöistä Kaarinan Kuusistosta tavoitettu Aarnio-Wihuri summaili.
Onhan tuo hienoa että pienestä Suomesta löytyy tällaisia pitkän aikavälin tukijoita.
Tähän väliinhän sattuu myös finanssikriisi ja taantuma (joka tavallaan jatkuu edelleen) joten saa aika kovapäinen olla, että ei mene tällaista kuluerää poistamaan firman kassavirrasta. Kun eipä nuo urheilusponssauksen hyödyt taida niin kovin helposti olla mitattavissa kvartaalin tuloksissa...

Vähän myös ristiriitaisehkoa ajattelumallia siihen, onko Valtteri maksukuski vai ei.

Kemppi:
Suomalaisyhtiöiden tuki ja kuljettajan lahjakkuus avasivat 2012 sauman Williams-tallin testikuljettajaksi, ja sille tielle Bottas kuninkuusluokkaan jäi.

– Silloin toinen vaihtoehto oli kaudessa jopa 3–5 miljoonaa euroa maksava GP2-luokka. Mutta pidimme järkevämpänä ja F1-tavoitteelle riskittömämpänä ottaa heti Williamsin tarjoama paikka. Haluan muistuttaa, ettei Valtteri ole missään nimessä niin sanottu ostokuljettaja. Jos tuollaisen ajopaikan haluaa F1-talliin ostaa, hinta on jopa kymmeniä miljoonia euroja, Kemppi muistuttaa.
Wihuri:
Taustavoimana hänellä oli ratkaiseva vaikutus siihen, että Bottas valittiin maailmanmestari Nico Rosbergin korvaajaksi Mercedekselle.

– Toto Wolff sanoi minulle suoraan, että ilman meidän tukeamme se toinen kuljettaja (Pascal Wehrlein) olisi saanut paikan. Sillä toisella ei ollut rahaa, mutta me olimme Valtterin sponsorina. Se oli sellaista historiaa, Aarnio-Wihuri paljasti Turun Sanomille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kempiltä taisi tulla sikäli väärää muistelua, että Valtteri kyllä oli jo vuodesta 2010 lähtien Williamsin testikuljettaja ja ettei nyt vaan taas lähtisi vähän keulimaan nyt liikaa tuo oheismedian toiminta taas muutenkin?

'Melkein tuntematon moottoriurheilija' oli kuitenkin jo vuonna 2006 melko tunnettu mikäli vain vähänkin jaksoi seurata muitakin moottoriurheiluluokkia...

Eri asia jos olisi kirjoittanut vaikkapa vuosista 2001-2002 tai 2002-2003 jolloin Bottas ajoi vielä Kartingia ja oli ehdolla niihin aikoihin siihen Superkartsiin jota taisi kokeilla tai sitten ei kokeillut kun sai paremman tarjouksen.

Bottas taitaisi olla sellainen Adrian Sutilin tapainen pienmaksukuljettaja mikäli aletaan tässä nyt sitä maksukuljettaja-luokkaa ja keskustelua luomaan. No, niinhän tavallaan Kimi ja Mikakin oli ja sitten on tietysti vielä Mika Salonkin osuus omalla tavallaan mielenkiintoinen maksukuljettaja-luokan osalta.

Bottaksen osalta tuo GP2-vuosi vielä kerran olisi voinut myös olla ongelmallinen tai koitua jos ei kohtaloksi niin viivytykseksi uralle. Reiluinta olisi ollut nähdä vuonna 2013 Bottas ja vielä kerran Bruno Senna, mutta Pastor Maldonadon rahavirran jatkuvuuteen luottaminen ja F1:n nykypäivälle tyypillinen ikärasismi melkein ketä tahansa 30 vuotta tai sitä lähelle täyttävää kuljettajaa kohtaan jotka eivät kuulu siihen ihan oletettavimpaan tähtikastiin koituivat Sennan kohtaloksi.

Mieluummin näin jälkikäteen sanottuna Senna olisi ansainnut kaikista puutteistaan huolimatta enemmän sen viimeisen mahdollisuuden toisin kuin vaikka muun muassa Esteban Gutierrez. Ihan vain sen vuoksi, että vaikka Gutierrezilla sitä epäonnea olikin välillä naurettavia määriä niin Senna toi esimerkkinä sentään oikeasti edes myös niitä pisteitäkin ja rahavirtakin olisi ollut pienempänäkin silti selvempää kuin lopulta epävakaammaksi osoittautuneen Maldonadon sponsorivirta.
 
Viimeksi muokattu:

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
'Melkein tuntematon moottoriurheilija' oli kuitenkin jo vuonna 2006 melko tunnettu mikäli vain vähänkin jaksoi seurata muitakin moottoriurheiluluokkia...
Meillä on näköjään hyvin erilainen näkemys siitä, miten määritellään melko tunnettu...
Tuskin suuri yleisö on vielä tuolloin tiennyt miehestä mitään. Moottoriurheilun seuraajatkin enimmäkseen vasta myöhemmin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Niin.

Tietysti vuodesta ja yleisestä seurannastahan tuo on kiinni, että milloin joku nouseva moottoriurheilija todella nousee sellaiseen kunnolliseen tietoisuuteen. Ei varmaan sellainen todella suuri yleisö välttämättä Bottaksesta ole välttämättä tiennytkään vielä tuolloin, mutta kyllä melko paljon kuitenkin on jo ainakin alaa seuranneiden piirissä ja omassa lähipiirissäni ollut ihmisiä jotka ovat tienneet Bottaksen kyvyistä ja noususta jo tuolloin.

Toisaalta vuosi 2006 kuten myöntää täytyy, oli kyllä myös Bottaksen uran kannalta varmasti tai melkein varmasti se viimeinen 'tuntematon' vuosi ainakin isompien moottoriurheilupiirien ulkopuolella kun kuitenkin aika monta vuotta Bottas käytti urastaan karting-aikoihin ja välillä tosiaan sen verran kovassa nosteessa ja maineessa piti Maikkarikin jo silloin kun Pulkkisen Timppa niitä Bottaksen karting-kisoja seurasi ja selosti. Ja ajoihan Bottas tosiaan Italian WSK-sarjaa ja Formula A:ta ja tietääkseni ehkä vielä joko kokeili tai ei lopulta kokeillut Superkartsia.

Sittemminhän noin 10 vuotta sitten kun Kimin maailmanmestaruutta juhlittiin, Mika Häkkinen lopetti suurin piirtein aivan täysin lopullisesti uransa edes F1:siin paluuta haikailleena kuljettajana ja Heikki Kovalainen oli myös äärimmäisen kovassa nosteessa niin samaan aikaan Bottas vuorostaan sai juuri ja juuri ajettua nämä Formula Renault-ajan ensikautensa eri luokkiin pois alta.

Bottaksella oli mielenkiintoisesti myös alkuaikoina hieman noita lisenssiasioita noiden eri luokkien edustusten kanssa, mutta mies sai ne kyllä hoidetuksi pois alta tai pikemminkin taustavoimat hoitivat ne pois alta. Voisihan näistä aina muistella, että milloin aina jotkut muutkin suomalaiskuljettajat aina nousivat kullakin tavalla kansan tietoisuuteen tai edes isomman moottoriurheiluväen noteerauksen alle.

Eihän toisaalta Kimi Räikkönenkään niin hirveästi huomiota herättänyt ennen F1:siin tuloaan vaikka olikin jo melko paljon kaikkea muuta ajanut ja ollut Sauberin testikuljettajanakin talvikaudella 2000-2001 ennen nousuaan F1:siin.
 
Ylös