McLaren 2017

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ai että menisi paremmin kuin viime kaudella? Kyllä mä luulen. Tulokset ratkaisee aika pitkälti johdon luottamuksen omistajissa.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
914
Ai että menisi paremmin kuin viime kaudella? Kyllä mä luulen. Tulokset ratkaisee aika pitkälti johdon luottamuksen omistajissa.
Vertailua käydään kuitenkin viime vuoden tilanteen lisäksi myös Honda-moottorin tilanteeseen. Ei se varmaan McLarenilla hirveästi naurata, jos oma sijoitus paranee pykälällä ja Honda-moottorinen talli on useita sijoja edempänä. Toki tämä päätös on jo tehty, mutta kannattaahan se nyt tarkastella seuraamuksia jo siksikin että voi ottaa opiksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vertailua käydään kuitenkin viime vuoden tilanteen lisäksi myös Honda-moottorin tilanteeseen. Ei se varmaan McLarenilla hirveästi naurata, jos oma sijoitus paranee pykälällä ja Honda-moottorinen talli on useita sijoja edempänä. Toki tämä päätös on jo tehty, mutta kannattaahan se nyt tarkastella seuraamuksia jo siksikin että voi ottaa opiksi.
Kai sekin nyt on mahdollista, että Honda on oikeasti mennyt vähän eteenpäin?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4400
Kai sekin nyt on mahdollista, että Honda on oikeasti mennyt vähän eteenpäin?
Honda on mennyt eteenpäin, erityisesti ajettavuuden suhteen ja tehoissa ollaan lähellä Renaultia. Katsotaan miten Kiinassa vauhtia riittää, siellä on sarjan pisin suora joka kertoo riittääkö ERS:n tehot myös suoran loppuun.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
McLaren on tallipisteissä kolmantena ja Red Bullia edellä. Ja Alonso kuskeista neljäntenä.
Pisteiden suhteen McLarenin alkukausi on ollut kyllä yllättävän hyvä, koska vauhti ei oikein vakuuta. Jos luotettavuus pysyy tällä tasolla ja muut (esim. Red Bull ja Haas) jatkaa sähläämistä niin tuolla kuljettajakaksikolla McLaren voi kyllä kerätä ihan OK pistesaldon, mutta tulee kyllä tippumaan tuosta vielä jos nopeutta ei löydy lisää. Tällä hetkellä näyttäisi että Mersun ja Ferrarin lisäksi myös Red Bull, Haas, Renault ja ehkä jopa Toro Rosso ovat nopeudessa edellä. Vaikea tosin sanoa vielä kahden kisan perusteella kun kaikkien tasossa on ollut heittelyä ja jopa tallien sisällä on ollut yllättävän paljon eroja kuljettajien välillä.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Pisteiden suhteen McLarenin alkukausi on ollut kyllä yllättävän hyvä, koska vauhti ei oikein vakuuta. Jos luotettavuus pysyy tällä tasolla ja muut (esim. Red Bull ja Haas) jatkaa sähläämistä niin tuolla kuljettajakaksikolla McLaren voi kyllä kerätä ihan OK pistesaldon, mutta tulee kyllä tippumaan tuosta vielä jos nopeutta ei löydy lisää. Tällä hetkellä näyttäisi että Mersun ja Ferrarin lisäksi myös Red Bull, Haas, Renault ja ehkä jopa Toro Rosso ovat nopeudessa edellä. Vaikea tosin sanoa vielä kahden kisan perusteella kun kaikkien tasossa on ollut heittelyä ja jopa tallien sisällä on ollut yllättävän paljon eroja kuljettajien välillä.
Kyllä. Lähinnä huomautuksellani otin kantaa siihen, että Boulier saisi kenkää huonojen suoritusten takia, kun on muiden avustuksella saanut yllättävänkin hyviä sijoituksia vauhtiinsa nähden.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Mutta kysymys kuuluu, kuka tallin omistaja/kuljettaja/sponsori olisi oikeasti halunnut jatkavan McLarenin Hondan kanssa, kun ottaa huomioon useat vuodet. Vaikka myllyssä ei ollut tehoa, moottorit hajosivat koko ajan. Mites Australiassa 2018 muuten, savusiko Hondat siellä?

Mclarenilla on myös sisäpiirin tietoa Hondan ongelmista, jota meillä ei ole. Hyvällä munkilla Honda voi olla mestaruuskone ensi vuonna, mutta McLaren rämpi monta vuotta Hondan luotettavuuden kanssa. Veikkaanpa vaan, että autoon on jouduttu tekemään myös kompromissejä.

Vaikka Oikarinen muuta väittääkin, kyllä McLarenin suoranopeudet ovat parantuneet. Viime kaudella McLarenin ohi mentiin välillä ihan heittämällä. Nyt ovat pysyneet muiden kyydissä ihan kohttuullisesti molemmissa kisoissa eikä järjettömällä suoranopeus-erolla tapahtuneita ohituksia ole näkynyt.
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4400
Mclarenin alhaiset suoranopeudet (myös muihin Renault talleihin verrattuna) on tallin päätös valita maksimaalinen downforce polku - aivan kuten Red Bullilla. Ilmeisesti hyötusuhden on heillä vielä Red Bulliakin heikompi tai sitten ajavat suuremmalla siivellä tuottaen saman downforcetason. Bahrainin harjoitukset ja aika-ajo kertoi että heidän suorituskykynsä on suoranopeuksia vaativalla radalla heikko.

Alonso oli 1. mutkien jälkeen sijalla 9 niin viimeisistä pistesijoista olisi ajettu kilpaa ilman Ricciardon, Verstappenin ja Kimin keskeytyksiä.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Mclarenin alhaiset suoranopeudet (myös muihin Renault talleihin verrattuna) on tallin päätös valita maksimaalinen downforce polku - aivan kuten Red Bullilla. Ilmeisesti hyötusuhden on heillä vielä Red Bulliakin heikompi tai sitten ajavat suuremmalla siivellä tuottaen saman downforcetason. Bahrainin harjoitukset ja aika-ajo kertoi että heidän suorituskykynsä on suoranopeuksia vaativalla radalla heikko.
Tämä on mahdollista. Jostain luin, että Renault vaatii huomattavasti erilaiset jäähdytysjärjestelmät kuin Honda. Onko helpompi laittaa Honda Renaultin alustalle kuin Renault Hondaan nopella aikataululla. Tästähän talli sanoi yhdessä vaihessa, että ovat hiukan myöhässä suunnittelun ja toteutuksen suhteen. Joka tapauksessa en sanoisi valinnan olleen huonompi ottaen huomioon nyt kaksi kisaa. Millon McLarenit ovat päässeet kahdessa kisassa peräkkäin molemmilla autoilla maaliin ja pisteille?

EDIT: Gaslylla meni kone Australiassa https://www.autosport.com/f1/news/135038/gasly-rues-pain-in-the-arse-engine-failure
 
Viimeksi muokattu:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
914
Kai sekin nyt on mahdollista, että Honda on oikeasti mennyt vähän eteenpäin?
Siis enhän tuossa muuta väittänytkään. Sitä vain tarkoitin, että ei tuota Macin moottorivaihtopäätöstä arvioitaessa kannata tuijottaa vain viime vuoden tuloksia, vaan katsoa myös missä Honda menee tänä vuonna.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5736
McLarenin tekosyyt hitaudelle jatkuvat. Tällä kertaa Boullier kertoo, että talli suunnitteli auton vahingossa hitaaksi, koska asetti tavoitteet liian matalalle. Pitääkö tämä sitten tulkita niin, että talli oli saavuttanut suunnitteluosastolle asetetut tavoitteet jo marraskuussa ja sen jälkeen on vain pyöritelty peukaloita?

Boullier admitted the MCL33 had met the expectations of the targets set in CFD and windtunnel research.

"The car is a match for the target, so that means maybe the target was not the right one," he said.

"We just need to make the car faster around the corners and in a straight line."
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Tuo on kyllä ihan hyvä lähtökohta auton kehittämiseen että se pitää saada nopeammaksi mutkissa ja suorilla, ottaen huomioon että moottorirata koostuu mutkista ja suorista. Ei huono oivallus McLarenilta! :thumbup:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9358
Tuo on kyllä ihan hyvä lähtökohta auton kehittämiseen että se pitää saada nopeammaksi mutkissa ja suorilla, ottaen huomioon että moottorirata koostuu mutkista ja suorista. Ei huono oivallus McLarenilta! :thumbup:
Tämä menee samaan kastiin kuin että Hondan moottoreissa oli kaksi ongelmaa: nopeus ja luotettavuus.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Tuo on kyllä ihan hyvä lähtökohta auton kehittämiseen että se pitää saada nopeammaksi mutkissa ja suorilla, ottaen huomioon että moottorirata koostuu mutkista ja suorista. Ei huono oivallus McLarenilta! :thumbup:
Eiköhän tuossa pointtina ollut, että molemmissa on parannettavaa.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Kanadan aika-ajot aiheuttivat mussa huutonaurua. Joku Hartley Toro Rossolla HONDAN koneilla molempien edellä. Paras runko :ahem:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Kanadan aika-ajot aiheuttivat mussa huutonaurua. Joku Hartley Toro Rossolla HONDAN koneilla molempien edellä. Paras runko :ahem:
Gaslyllä oli vanhan mallin moottori aika-ajoissa. Hartleyn suoritus kertoo paljon uuden moottorin suorituskyvystä verrattuna vanhaan.
Tämä otettu aika-ajoketjusta.

Eli Hondan moottori on ottanut huiman loikan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
914
Ikävä sanoa, mutta näyttää siltä että McLaren teki virheen kun Hondasta luopui. Vaikka sen perusteella mitä Hondasta edellisinä kausina radalla näki ja mitä kulisseista on juttuja kerrottu niin tuo tuntui ainoalta oikealta ratkaisulta.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
"Gaslyllä oli vanhan mallin moottori aika-ajoissa. Hartleyn suoritus kertoo paljon uuden moottorin suorituskyvystä verrattuna vanhaan." Tämä otettu aika-ajoketjusta.

Eli Hondan moottori on ottanut huiman loikan.
Juu on. Red Bull Honda kaudella 2019 tulee olemaan pelottava peto, McLaren puolestaan käppäinen Rellun asiakastalli.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Juu on. Red Bull Honda kaudella 2019 tulee olemaan pelottava peto, McLaren puolestaan käppäinen Rellun asiakastalli.
Voi olla. Kyllä se oli McLarenin silmissä ainoa oikea ratkaisu, kun katsoi Hondan menoa v 2015-2017. Kyllähän McLaren tiesi luopumisen riskin. Hondahan otti ison loikan myös vuodeksi 2016, mutta palasi "arkeen" kaudeksi 2017.

Ei nykypäivänä asiakastalli tarkoita käppäisiä koneita. RedBull ja McLaren saa samat moottorit kuin tehdastallikin.
 
Ylös