Antsa Rieppo
Well-known member
Ai että menisi paremmin kuin viime kaudella? Kyllä mä luulen. Tulokset ratkaisee aika pitkälti johdon luottamuksen omistajissa.
Vertailua käydään kuitenkin viime vuoden tilanteen lisäksi myös Honda-moottorin tilanteeseen. Ei se varmaan McLarenilla hirveästi naurata, jos oma sijoitus paranee pykälällä ja Honda-moottorinen talli on useita sijoja edempänä. Toki tämä päätös on jo tehty, mutta kannattaahan se nyt tarkastella seuraamuksia jo siksikin että voi ottaa opiksi.Ai että menisi paremmin kuin viime kaudella? Kyllä mä luulen. Tulokset ratkaisee aika pitkälti johdon luottamuksen omistajissa.
Kai sekin nyt on mahdollista, että Honda on oikeasti mennyt vähän eteenpäin?Vertailua käydään kuitenkin viime vuoden tilanteen lisäksi myös Honda-moottorin tilanteeseen. Ei se varmaan McLarenilla hirveästi naurata, jos oma sijoitus paranee pykälällä ja Honda-moottorinen talli on useita sijoja edempänä. Toki tämä päätös on jo tehty, mutta kannattaahan se nyt tarkastella seuraamuksia jo siksikin että voi ottaa opiksi.
Honda on mennyt eteenpäin, erityisesti ajettavuuden suhteen ja tehoissa ollaan lähellä Renaultia. Katsotaan miten Kiinassa vauhtia riittää, siellä on sarjan pisin suora joka kertoo riittääkö ERS:n tehot myös suoran loppuun.Kai sekin nyt on mahdollista, että Honda on oikeasti mennyt vähän eteenpäin?
Pisteiden suhteen McLarenin alkukausi on ollut kyllä yllättävän hyvä, koska vauhti ei oikein vakuuta. Jos luotettavuus pysyy tällä tasolla ja muut (esim. Red Bull ja Haas) jatkaa sähläämistä niin tuolla kuljettajakaksikolla McLaren voi kyllä kerätä ihan OK pistesaldon, mutta tulee kyllä tippumaan tuosta vielä jos nopeutta ei löydy lisää. Tällä hetkellä näyttäisi että Mersun ja Ferrarin lisäksi myös Red Bull, Haas, Renault ja ehkä jopa Toro Rosso ovat nopeudessa edellä. Vaikea tosin sanoa vielä kahden kisan perusteella kun kaikkien tasossa on ollut heittelyä ja jopa tallien sisällä on ollut yllättävän paljon eroja kuljettajien välillä.McLaren on tallipisteissä kolmantena ja Red Bullia edellä. Ja Alonso kuskeista neljäntenä.
Kyllä. Lähinnä huomautuksellani otin kantaa siihen, että Boulier saisi kenkää huonojen suoritusten takia, kun on muiden avustuksella saanut yllättävänkin hyviä sijoituksia vauhtiinsa nähden.Pisteiden suhteen McLarenin alkukausi on ollut kyllä yllättävän hyvä, koska vauhti ei oikein vakuuta. Jos luotettavuus pysyy tällä tasolla ja muut (esim. Red Bull ja Haas) jatkaa sähläämistä niin tuolla kuljettajakaksikolla McLaren voi kyllä kerätä ihan OK pistesaldon, mutta tulee kyllä tippumaan tuosta vielä jos nopeutta ei löydy lisää. Tällä hetkellä näyttäisi että Mersun ja Ferrarin lisäksi myös Red Bull, Haas, Renault ja ehkä jopa Toro Rosso ovat nopeudessa edellä. Vaikea tosin sanoa vielä kahden kisan perusteella kun kaikkien tasossa on ollut heittelyä ja jopa tallien sisällä on ollut yllättävän paljon eroja kuljettajien välillä.
Tämä on mahdollista. Jostain luin, että Renault vaatii huomattavasti erilaiset jäähdytysjärjestelmät kuin Honda. Onko helpompi laittaa Honda Renaultin alustalle kuin Renault Hondaan nopella aikataululla. Tästähän talli sanoi yhdessä vaihessa, että ovat hiukan myöhässä suunnittelun ja toteutuksen suhteen. Joka tapauksessa en sanoisi valinnan olleen huonompi ottaen huomioon nyt kaksi kisaa. Millon McLarenit ovat päässeet kahdessa kisassa peräkkäin molemmilla autoilla maaliin ja pisteille?Mclarenin alhaiset suoranopeudet (myös muihin Renault talleihin verrattuna) on tallin päätös valita maksimaalinen downforce polku - aivan kuten Red Bullilla. Ilmeisesti hyötusuhden on heillä vielä Red Bulliakin heikompi tai sitten ajavat suuremmalla siivellä tuottaen saman downforcetason. Bahrainin harjoitukset ja aika-ajo kertoi että heidän suorituskykynsä on suoranopeuksia vaativalla radalla heikko.
Siis enhän tuossa muuta väittänytkään. Sitä vain tarkoitin, että ei tuota Macin moottorivaihtopäätöstä arvioitaessa kannata tuijottaa vain viime vuoden tuloksia, vaan katsoa myös missä Honda menee tänä vuonna.Kai sekin nyt on mahdollista, että Honda on oikeasti mennyt vähän eteenpäin?
Boullier admitted the MCL33 had met the expectations of the targets set in CFD and windtunnel research.
"The car is a match for the target, so that means maybe the target was not the right one," he said.
"We just need to make the car faster around the corners and in a straight line."
Tämä menee samaan kastiin kuin että Hondan moottoreissa oli kaksi ongelmaa: nopeus ja luotettavuus.Tuo on kyllä ihan hyvä lähtökohta auton kehittämiseen että se pitää saada nopeammaksi mutkissa ja suorilla, ottaen huomioon että moottorirata koostuu mutkista ja suorista. Ei huono oivallus McLarenilta! :thumbup:
Eiköhän tuossa pointtina ollut, että molemmissa on parannettavaa.Tuo on kyllä ihan hyvä lähtökohta auton kehittämiseen että se pitää saada nopeammaksi mutkissa ja suorilla, ottaen huomioon että moottorirata koostuu mutkista ja suorista. Ei huono oivallus McLarenilta! :thumbup:
https://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/mclaren-b-version-spanien-neue-nase/McLaren has prepared a big aero upgrade for the #SpanishGP. The new nose is rumored to be a unique design.
Kanadan aika-ajot aiheuttivat mussa huutonaurua. Joku Hartley Toro Rossolla HONDAN koneilla molempien edellä. Paras runko :ahem:
Tämä otettu aika-ajoketjusta.Gaslyllä oli vanhan mallin moottori aika-ajoissa. Hartleyn suoritus kertoo paljon uuden moottorin suorituskyvystä verrattuna vanhaan.
Juu on. Red Bull Honda kaudella 2019 tulee olemaan pelottava peto, McLaren puolestaan käppäinen Rellun asiakastalli."Gaslyllä oli vanhan mallin moottori aika-ajoissa. Hartleyn suoritus kertoo paljon uuden moottorin suorituskyvystä verrattuna vanhaan." Tämä otettu aika-ajoketjusta.
Eli Hondan moottori on ottanut huiman loikan.
Voi olla. Kyllä se oli McLarenin silmissä ainoa oikea ratkaisu, kun katsoi Hondan menoa v 2015-2017. Kyllähän McLaren tiesi luopumisen riskin. Hondahan otti ison loikan myös vuodeksi 2016, mutta palasi "arkeen" kaudeksi 2017.Juu on. Red Bull Honda kaudella 2019 tulee olemaan pelottava peto, McLaren puolestaan käppäinen Rellun asiakastalli.