Lööpitystä, uutisia, ym. sälää / SYYSKAUSI 2017

  • Viestiketjun aloittaja 72
  • Aloituspäivämäärä

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Lisäksi PV aika nopeasti muuttaa käytäntöjä, kun jotain sattuu.

Tähän tapaukseen liittyen, tasoristeyksiä on edelleen hyvin paljon ilman minkäänlaisia valoja tai portteja. Ei nyt luulisi olevan 2017 ihan liikaa vaadittua saada tasoristeyksiin jotain varoitusjärjestelmää. Tuokin tie lie ollut jo 100 vuotta risteämässä rautatietä, eikä mitään ole tehty.
Ja vielä rata, jossa kulkee hieman useammin junia, kun kerran viikossa :dunno:
 

Tolerantti

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
4704
Menikö ylitys niin, että juna lähestyi kuorma-autoa takaoikealta? Näin uutisista ymmärsin. Kuljettajan paikalta on juuri sinne heikko näkyvyys, jopa mahdotonta nähdä. Olikohan apukuskin paikalla kukaan? Siitä olisi nähnyt paremmin.

Jälkiviisaana voisi spekuloida, että tien linjausta olisi pitänyt korjata niin, että tasoristeykseen tullaan suorassa kulmassa. Kuljettajakin voi koukata tilanteeseen niin, että näkee paremmin oikealle. Toki, jos rata tekee mutkan, ei em. paljoa auta.

Pahalta tuntuu nämä kovin turhat kuolemat.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ja vielä rata, jossa kulkee hieman useammin junia, kun kerran viikossa :dunno:
Meneehän siitä tuontiliikennettäkin junavaunuissa melko lailla. Railshipin aikana pelkästään heidän vaunuja 400 viikossa. Vientipaperirullat menee satamaan päin junavaunuissa yms.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Meneehän siitä tuontiliikennettäkin junavaunuissa melko lailla. Railshipin aikana pelkästään heidän vaunuja 400 viikossa. Vientipaperirullat menee satamaan päin junavaunuissa yms.
Sitä juuri. Iso osa kun suomen vartioimattomista tasoristeyksistä kun on sellaisilla radoilla, missä menee se juna kerran kaksi viikossa. Luulin, että noin paljon liikennettä kulkevalla rataosuudella ei enää moisia olisi :(
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Menikö ylitys niin, että juna lähestyi kuorma-autoa takaoikealta? Näin uutisista ymmärsin. Kuljettajan paikalta on juuri sinne heikko näkyvyys, jopa mahdotonta nähdä. Olikohan apukuskin paikalla kukaan? Siitä olisi nähnyt paremmin.
Osittain just tuon huonon näkyvyydenkin takia jotkut laittaa kuorma-autoon vänkärin puolelle petiä lasin että ois vähän parempi näkyvyys.

A-pilari kanssa saattaa paskalla mäihällä peittää kokonaisen henkilöauton (junasta en tiedä). Ei oo yksi tai kaksi äkkijarrutusta tullut henkilöautoille sen takia et "kusipää rekkakuski" on lähtenyt liittymästä kääntymään samanaikaisesti kun pilarin takana onkin tulossa auto.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Sitä juuri. Iso osa kun suomen vartioimattomista tasoristeyksistä kun on sellaisilla radoilla, missä menee se juna kerran kaksi viikossa. Luulin, että noin paljon liikennettä kulkevalla rataosuudella ei enää moisia olisi :(
Montakohan varoitusvaloa saisi Länsimetron myöhästymisen hinnalla?

Kyse on pelkästään tahdosta. Politiikkojen on ihan turha selittää mitään muuta.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Osittain just tuon huonon näkyvyydenkin takia jotkut laittaa kuorma-autoon vänkärin puolelle petiä lasin että ois vähän parempi näkyvyys.

A-pilari kanssa saattaa paskalla mäihällä peittää kokonaisen henkilöauton (junasta en tiedä). Ei oo yksi tai kaksi äkkijarrutusta tullut henkilöautoille sen takia et "kusipää rekkakuski" on lähtenyt liittymästä kääntymään samanaikaisesti kun pilarin takana onkin tulossa auto.
Tai kuten Ilkka Kantola sanoi, siinä on Valtatie 25 ihan lähellä, niin josko kuski on luullut junanvaloja tiellä kulkevan auton valoiksi kun pyryssä on oikealle katsonut?

No nämä varmaan selviää, kun kaverilta pystytään kysymään.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Montakohan varoitusvaloa saisi Länsimetron myöhästymisen hinnalla?

Kyse on pelkästään tahdosta. Politiikkojen on ihan turha selittää mitään muuta.
Tai siitä että ruvetaan liikennemerkkejä muuttamaan sukupuolineutraaleiksi.

Vitut ihmishenkien turvallisuudesta, pääasia et kiihkeimmät seksuaalivähemmistöjen edustajat saa nukkua yönsä rauhallisesti kun merkeissä on miespuolisten tai naispuolisten sijaan muumipeikkoja ja prinsessoja kukkamekossa.

Noh. Turha kait se on jossitella tässä enempää. Ei sillä kuolonuhreja takaisin saa.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Tai siitä että ruvetaan liikennemerkkejä muuttamaan sukupuolineutraaleiksi.

Vitut ihmishenkien turvallisuudesta, pääasia et kiihkeimmät seksuaalivähemmistöjen edustajat saa nukkua yönsä rauhallisesti kun merkeissä on miespuolisten tai naispuolisten sijaan muumipeikkoja ja prinsessoja kukkamekossa.

Noh. Turha kait se on jossitella tässä enempää. Ei sillä kuolonuhreja takaisin saa.
Niin :doubtful:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Rohkenen olla eri mieltä.
Yllättävän vähän tapahtuu turmia, ottaen huomioon kuinka paljon ollaan tekemisissä kaikenlaisten hengenvaarallisten kamppeiden kanssa, ja kuinka paljon joukkoja liikutellaan. Missään työn tai vapaa-ajan toimessa siviilissä et ole niin monen varmistuksen, tuplavarmistuksen ja tuplatriplavarmistuksen takana kuin intissä. Eikä millään siviilialalla suhtauduta tapaturmiin yhtä suurella vakavuudella kuin intissä. Mie näen meidän tietojärjestelmistä jokaisen* vaaratilanteen mitä meidän firmassa tapahtuu. Jotkut niistä on niin pieniä että te nauraisitte, mutta silti niihin puututaan.

Se vaan, että jok'ikinen varusmiehelle tapahtuva turma ylittää uutiskynnyksen, koska intti.
Mitään ottamatta pois tältä uusimmalta, olis varmana ollut etusivuilla siviilionnettomuutenakin..
*Jokaisen raportoidun vaaratilanteen.

Mutta kyllä, olen samaa mieltä. Suhteessa ihmismäärään mitä se laitos vuosittain käsittelee onnettomuuksien määrä on onneksi vähäinen. Ja pitääkin olla. Toki yksikin on liikaa. Mutta.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Näin presidenttinä ihmettelen kyllä kovin, kuinka voi löytyä niin homofobinen kirjoittaja, että tässä yhteydessä ryhtyy jeesustelemaan sukupuolineutraaleista liikennemerkeistä.

Uudistuksesta muutama sana ohessa:
https://yle.fi/uutiset/3-9888883
Mutta presidentti hyvä, olettekos te sitä mieltä nyt että tämä liikennemerkkiuudistus on tärkeämpi niinkutsutulla "to-do-listilla" kuin se että eilisen tapaiset keskisuuret onnettomuudet saataisiin minimoitua saamalla kunnolliset varoitukset vaarallisiin tasoristeyksiin?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26891
Vielä 15 vuotta sitten omana inttiaikana oli aika tuurilla seilaamista tuo kuorma-autoajelu. Asemasta toiseen siirryttäessä kuorma-auton sivupressut oli ylhäällä ja muutama äijä istui ison laatikon päällä ja tarkoitus oli tähystää sormi liipaisimella. Välillä oli meno niin kuoppaista, että oli pidettävä kaksin käsin laidasta kiinni. Hauskana puuhana se silloin otettiin, mut jälkeenpäin tullut mieleen ettei siviiliduunissa olis ikinä sellaisia riskejä tarvinnu ottaa siihen aikaankaan.

Tarkkaa se on onnettomuuksien tutkiminen monissa yrityksissäkin nykyään. Meillekin aina raportti tuli kun jossain päin maailmaa tehtaalla jotain pientäkin sattui ja korjaavat toimenpiteet koski joka tehdasta.
 

Örfil

Guest
Montakohan varoitusvaloa saisi Länsimetron myöhästymisen hinnalla?

Kyse on pelkästään tahdosta. Politiikkojen on ihan turha selittää mitään muuta.
Länsimetron myöhästymistä ei ole budjetoitu minnekään, joten siitä ei voida irroitata rahaa tasoristeyksiin. Eli => Länsimetrolla ja tällä onnettomuudella ei ole tai tule olemaan mitään syy-yhteyttä.

Ei kyse ole pelkästä tahdosta vaan asioiden priorisoinnista. Tasoristeyksiä karsitaan koko ajan, mutta liikenteessä on muitakin kiireellisiä kohteita, ihan jo teiden peruskunnossapito vie aikaa ja rahaa ja jostain pitää löytyä resurssit. Kaikkeen pitää olla tekijä ja rahaa ja kaikkea ei voida yksinkertaisesti saada huomiseksi valmiiksi. Priorisointiin vaikuttaa taas vaikkapa riskialttius ja ihan raakasti uhrimäärä (kuolleet/loukkaantuneet) ja niistä aiheutuneet kulut. Erilaisia toiveita ja tahtotiloja kansan taholta toki on, mutta kuten sanottua, kaikkea ei voi tehdä nyt ja heti ja tehtiin mitä tahansa, jossain on joku taho jonka mielestä joku toinen asia olisi pitänyt tehdä ensiksi.

Ja varsinaista ongelmanratkaisua:
Ajoin pv:n B-ajoluvan tänä keväänä ja siinä ei ollut paljoa asiaa näistä turvallisuusasioista, ei ainakaan jäänyt mieleen. Ehkäpä tähän koulutukseen jotain lisää? Tosin minulla on kokemusta vain yhdestä paikallisesta koulutuksesta ja en tiedä kuinka standardi se oli.

Yleensä pv:n touhuissa kun ressuina ollaan, harjoituksen alussa on briiffinkiä ja siihen liittyy turvallisuusasioiden läpikäynti, niin yleiset kuin harjoituskohtaisetkin. Voisin kuvitella että jos ei jo nyt ole ollut, niin jatkossa tuolla alueella harjoitellessa vartioimattomien ylikulkujen kohdalle järjestetään ukot ohjaamaan liikennettä. Partio tai ryhmä ukkoja pakun kanssa koko porukan edelle ja jokaiseen vaaranpaikkaan käsimerkein/lampuin ohjaamaan liikennettä. Sillä tämä onnettomuus olisi voitu melko todennäköisesti ehkäistä, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa että siviililiikenteellä se vaara on olemassa edelleen ja joka hetki tuossakin paikassa.

Vartioimattomia tasoristeyksiä on olemassa maassamme vielä n. 2500 kpl (muistikuva uutisista). Pienellä päässälaskulla voidaan todeta että niiden kaikkien poistaminen nyt ja heti on mahdotonta. Kymmenessä vuodessakin niiden poistaminen tarkoittaisi liki yhden eliminointia joka työpäivä ja sitä edeltäisi työn suunnittelu, resurssien varaus, kaluston ja tarvikkeiden tilaus ja siirrot, mahdolliset ylikulkujen rakennukset ym ym. Hommahan on ihan saatanallisen iso ja kaikkia ei edes kannata muuttaa, koska riskitaso on pieni.

Ei tähänkään löydy mitään kikkakolmosta eikä ongelma poistu hallitusta vaihtamalla.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Ne laskee montako kuollutta on ’varaa’ menettää vuosittain vrt investointikulut. Toi rautatie ja tie on ollut tuossa sata vuotta. Todnäk nyt sille tehdään jotain. Neljä ihmishenkeä se sitten vaati. Kipuraja tuli vastaan.
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Tai siitä että ruvetaan liikennemerkkejä muuttamaan sukupuolineutraaleiksi.

Vitut ihmishenkien turvallisuudesta, pääasia et kiihkeimmät seksuaalivähemmistöjen edustajat saa nukkua yönsä rauhallisesti kun merkeissä on miespuolisten tai naispuolisten sijaan muumipeikkoja ja prinsessoja kukkamekossa.

Noh. Turha kait se on jossitella tässä enempää. Ei sillä kuolonuhreja takaisin saa.
Käsittääkseni se liikennemerkkiuudistus on tekeillä lakimuutoksen vuoksi ja siinä samalla nyt sitten uudistettiin niiden ulkoasua (joka muuten imho on erittäin tervetullutta, katsokaa nyt vaikka sitä tietyö-merkkiä!). Kyseessä ei siis ole liikennemerkkien muuttaminen sukupuolineutraaliksi -projekti. Tässä nyt on vähän sama kuin vuosia sitten siinä Turun kaupungin 'logouudistuksessa', josta lehdet kirjoittelivat, että tästäkö maksettiin monta kymmentä tonnia. Ja esillä oli joku pieni yksityiskohta suuresta kokonaisuudesta.
 
Ylös