Montakohan varoitusvaloa saisi Länsimetron myöhästymisen hinnalla?
Kyse on pelkästään tahdosta. Politiikkojen on ihan turha selittää mitään muuta.
Länsimetron myöhästymistä ei ole budjetoitu minnekään, joten siitä ei voida irroitata rahaa tasoristeyksiin. Eli => Länsimetrolla ja tällä onnettomuudella ei ole tai tule olemaan mitään syy-yhteyttä.
Ei kyse ole pelkästä tahdosta vaan asioiden priorisoinnista. Tasoristeyksiä karsitaan koko ajan, mutta liikenteessä on muitakin kiireellisiä kohteita, ihan jo teiden peruskunnossapito vie aikaa ja rahaa ja jostain pitää löytyä resurssit. Kaikkeen pitää olla tekijä ja rahaa ja kaikkea ei voida yksinkertaisesti saada huomiseksi valmiiksi. Priorisointiin vaikuttaa taas vaikkapa riskialttius ja ihan raakasti uhrimäärä (kuolleet/loukkaantuneet) ja niistä aiheutuneet kulut. Erilaisia toiveita ja tahtotiloja kansan taholta toki on, mutta kuten sanottua, kaikkea ei voi tehdä nyt ja heti ja tehtiin mitä tahansa, jossain on joku taho jonka mielestä joku toinen asia olisi pitänyt tehdä ensiksi.
Ja varsinaista ongelmanratkaisua:
Ajoin pv:n B-ajoluvan tänä keväänä ja siinä ei ollut paljoa asiaa näistä turvallisuusasioista, ei ainakaan jäänyt mieleen. Ehkäpä tähän koulutukseen jotain lisää? Tosin minulla on kokemusta vain yhdestä paikallisesta koulutuksesta ja en tiedä kuinka standardi se oli.
Yleensä pv:n touhuissa kun ressuina ollaan, harjoituksen alussa on briiffinkiä ja siihen liittyy turvallisuusasioiden läpikäynti, niin yleiset kuin harjoituskohtaisetkin. Voisin kuvitella että jos ei jo nyt ole ollut, niin jatkossa tuolla alueella harjoitellessa vartioimattomien ylikulkujen kohdalle järjestetään ukot ohjaamaan liikennettä. Partio tai ryhmä ukkoja pakun kanssa koko porukan edelle ja jokaiseen vaaranpaikkaan käsimerkein/lampuin ohjaamaan liikennettä. Sillä tämä onnettomuus olisi voitu melko todennäköisesti ehkäistä, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa että siviililiikenteellä se vaara on olemassa edelleen ja joka hetki tuossakin paikassa.
Vartioimattomia tasoristeyksiä on olemassa maassamme vielä n. 2500 kpl (muistikuva uutisista). Pienellä päässälaskulla voidaan todeta että niiden kaikkien poistaminen nyt ja heti on mahdotonta. Kymmenessä vuodessakin niiden poistaminen tarkoittaisi liki yhden eliminointia joka työpäivä ja sitä edeltäisi työn suunnittelu, resurssien varaus, kaluston ja tarvikkeiden tilaus ja siirrot, mahdolliset ylikulkujen rakennukset ym ym. Hommahan on ihan saatanallisen iso ja kaikkia ei edes kannata muuttaa, koska riskitaso on pieni.
Ei tähänkään löydy mitään kikkakolmosta eikä ongelma poistu hallitusta vaihtamalla.