Suomen MM-ralli 2018

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Hmm, mitäs tästä jäi käteen. Milkshaken jätin väliin aikatauluun ja turnauskestävyyteen vedoten. Melkoisen adrenaliiin tuo reissu aiheuttaa, kun menee monta yötä autossa yhteensä ~10 tuntia nukkuen kivutta..

Harju 1 - laella yllättäen ohjelmaa, töksyjä, kahdella pyörällä ajoa ja kunnon tilanne kun joku latasi päin rengaskasaa, mutta ei siitä enempää. Tahkoa lainatakseni, onko Harju kakkonen jo nähty?

Moksi 1 - lopussa pikkutien hypyssä, deja fu kun odotettua Nikaraa ei tulekkaan, perhanasti pölyä joten siinä vaiheessa eteenpäin.

Äänekoski 1 - kirraava oikea pellolla Neuvillen piston ja lopun yleisörysän välissä, WRC:t veti paikan todella näyttävästi ohjaamo täynnä käsiä, mutta R5:set miedommin -> siirtyminen Neuvillen paikkaan jossa junnuautoilla ohjelmaa, mm. Rådströn puuhun.

Äänekoski 2 - ennen olisi tässä vaiheessa lähdenyt Moksi/Urria-seudulle, mutta laiskuus ja huonosti tehty ennakkotutustuminen johti Laukaan nuotittamiseen ja kauppareissuun, paikaksi ekan kiekan kirraava oikea jossa ei ihmeempiä. Ogi joutui heittämään auton täysin poikittain ennen tuloa josta joku hieno framekin.

Kakaristo 1 - 0.9km pudottava oikea, ei ihmeempiä. Näyttävimmät jonopyörät tuli Vetomiehiltä :thumbup:

Päijälä 2 - Veibyn paikka, Mikkelsen (?) huimisteli, muuten perussettiä. R5:sten alkaessa lähdin valumaan katsomaan seuraavan mutkan rytkyä, josta kaikki eivät välttämättä selviäisi, mutta Veiby (!) oli juuri korkannut paikan -> kolmio -> Skodan osien etsintää pusikosta.

Laukaa 1 - alun vauhtisuoran päässä vasurissa ihmettelemässä monta jarrupaikkaa yhdelläkin kuskilla voi olla yhteen mutkaan.

Laukaa 2 - alun ensimmäinen ysikymppi oikea, vastapenkka vastassa ja Nikara siihen sitten tökkäsi. Ihmeellinen japsi-delegaatio oli myös paikalla, ilmeisesti Toyodan poppoo esiliinojen määrästä päätellen.

Ruuhimäki 2 - hyppysuoralla jossa yllättävän hyvin tilaa, jäätäviä leiskautuksia, ei paljon säästelty. Uusi hyppy tasasi hyvin porukkaa, ilmeisen onnistunut vaikka vähän skeptisesti suhtauduinkin. Poislähtö yhtä hanurista kuin ennenkin, järkkärien mielenkiinto loppuu kun rahat on kerätty ja porukka seisoo tunnin autoissa paikallaan.

Hieno reissu, reitti, ja vielä hienompi keli. Tänäk ja Rovis painoi kyllä upeasti, Hyundait olivat ihan yössä, melkein laskisin Ogierinkin samaan kastiin. Ralliradion musiikki (ja jutut) on lähestyneet Iskelmä-radiota :thumbdown Virolaisia oli paljon, mutta ongelmia eivät aiheuttaneet, eikä känniääliöitä muutenkaan näyttänyt olevan liikenteessä. Paviljongista moitteet myös täältä, ens vuonna taitaa jäädä väliin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Veiby, Lindholm, Nikara ja Katsuta testasi Autoglymissä —> runkia tuli Neste Rallissa.

Pietarinen ja Huttunen ajoi sen sijaan Rally Estonian, Neste Rallista sijat 1-2 WRC2:ssa.

Sattumaako?
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
82
Torstaina tuli aloitettua Vesalasta pikkutien hypystä, jossa pari oho tilannetta ja yksi liki kun Meksikon mies hyppäsi maavallin päälle ja nousi kahdelle pyörälle.

Perjantaina ensin Moksiin, jossa tuli oltua n. kilometri Nikaran paikasta eteenpäin olleessa nopeessa oikeassa, niin sanotussa "A-tolppa" paikassa. Paikassa ei paria liippiä kummempaa ollut. Tuolta siirtyminen Äänekoskelle, jossa risteyksen lähimaastossa tuli pyörittyä ja katseltua Fiestojen tuloon asti. Sieltä nopea siirryminen Oittilaan ja n. 500 metriä ennen maalia olleeseen nopeaan vasuriin. Yksi verssi kävi leveänä ja Lavio sitten tuhosi autonsa täydellisesti. Noin huonossa kunnossa ollutta autoa ei kyllä ole tullut nähtyä koskaan. Kuljettaja loukkaantui ja loppujen osalta pätkä meni siirtymäksi, ainekset oli kyllä paljon huonompaankin lopputulokseen.

Lauantaina Päijälään "Veibyn" paikkaan, jossa Lähdeniemi kaatoi autonsa melko railakkaasti. Vetomiehet sitten tuli katsottua n. 700 metriä aikaisemmin olleessa pisto vasurissa, jossa muutama pistoon sukellus. Päijälästä siirtyminen Tuohikotaseen ja jumiutuminen autojonoon, kun minkäänlaista liikenteenohjausta ei ollut vaan kaikki olivat jättäneet autonsa tien varteen molemmin puolin. Osa koitti päästä pätkälle ja osa taas pois sieltä niin sumppu oli valmis. Kaiken lisäksi liian pieneen rakoon tunkenut moottoripyöräilijä naarmutti automme molempia ovia ja yritti vielä karkuun paikalta. Onneksi äijä saatiin kiinni ja tilanne selvitettyä. Tuohikotaseen selvittiin lopulta toiselle kiekalle viimeiseen risteykseen, jossa pari ulkomaan kaveria yritti kääntyä risteyksestä väärään suuntaan, muuta ihmeellistä paikassa ei ollut.

Sunnuntaina ei enää jaksanut lähteä. Kaiken puolin onnistunut reissu. Aikataulutus onnistui loistavasti, eivätkä omat katselupaikatkaan olleet suuria yleisörysiä ja silti paikoissa oli hyvin tapahtumia.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Veiby, Lindholm, Nikara ja Katsuta testasi Autoglymissä —> runkia tuli Neste Rallissa.

Pietarinen ja Huttunen ajoi sen sijaan Rally Estonian, Neste Rallista sijat 1-2 WRC2:ssa.

Sattumaako?
Sattumoisin myös Tänak ja Torn voittivat luokkansa sekä Virossa että Jyväskylässä :tongue:
 
Viimeksi muokattu:

iltavilli

Active member
Liittynyt
28.7.2006
Viestit
32
Olipahan kuumat rallit näin kelin puolesta ja pölyäkin ihan tarpeeksi. Autojonot pystyttiin välttämään kokonaan, eikä parkkimaksujakaan mennyt kuin vitosen verran koko aikana. Hyvä reitti ja Ruuhimäen stadionille plussa. Se onnistui hyvin jakamaan väkeä, jolloin metsäosuudella oli paljon väljempää.
Miinuksena nauhat vedetty aivan järkyttävän kauas tiestä, tosin jos jaksaa kävellä vähän pidemmälle, niin saa hyvinkin rauhassa katsella.

Torstain kuvat käyty läpi
https://photos.app.goo.gl/SCTCscnZBQQcHWBL7
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1552
Sijainti
Porvoo
Harjulta torstaina aloitus. Maalipään alamäkimutkassa tuli oltua. Liippiä ja pari vanneosumaa. Perjantaina Moksiin. 5km kohdalla risteys pienemmälle, ei mitään ihmeellistä. Porukkaa helvetisti ja vähän yli-innokas järkkäri joka määräsi porukan paikoille josta ei nähnyt mitään. Onneks ite oltiin ajoissa paikalla. Moksista Ässämäkeen. Yllätti ruuhkien vähyys. Rauhassa lähdön hyppy paikkaan ja siitä Oittilaan yleisörysä peltovasuriin. Kolme pihalle ja kaikki omin avuin ulos. Harjulle ja Paviljongille illalla. Itsekin ihmeteltiin että koko alue piti kiertää jotta pääsi sisälle. Kolmantena päivänä ei energia riittäny Jämsän ruuhkiin vaan päädyttiin Tuohikotasen pikkutielle. Sunnuntaina Laukaan maaliin jossa toisella kiekalla Breen oli melko katkolla. Ruuhimäkeen yhteen risteyksistä ja 10 pätkää oli plakkarissa. Pitkästä aikaa jaksettiin kiertää kunnolla koska reitti antoi myöden siihen. Yhtäkään ruuhkakohtaa ei tullu vastaan. Hyvä reissu.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Koko rallin voittajan keskinopeus 122.6 km/h eli selkeästi hitaampia lukemia kuin kolmena viime vuonna. Hitaampi reitti ja rutikuiva keli teki tehtävänsä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5623
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Koko rallin voittajan keskinopeus 122.6 km/h eli selkeästi hitaampia lukemia kuin kolmena viime vuonna. Hitaampi reitti ja rutikuiva keli teki tehtävänsä.
Varmasti hyvä näin, se lienee ollut reittitiimin tavoitteenakin...? Onkohan tarinan opetus se, että risteykset ovat keskinopeuspeikon varmin tappaja?
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
170
Sijainti
Joensuu
Rallin topit ja flopit

Torstaista sunnuntaihin tuli aikaa vietettyä rellireitillä. Pyörällä taas liikkeellä, pääsee miltei sulkusiimalle lähes joka pätkällä.

Kommentteja onnistujista ja epäonistujista tulee lähes viiden vuosikymmenen Jyskäläkokemuksella. Eka kerta pätkän varressa oli vuonna 1969 ja sen jälkeen on tullut oltua paikalla joko katsojana, kuljettajana tai kartalukijana joka vuosi kahta poikkeusta lukuunottamatta.

Top 5
1. Tänak -hallitsi kisaa miten halusi.
2. Rovanperä -hallitsi kisaa miten halusi. Kakkospaikka siksi, että auton rikkoutuminen saattoi olla omaa syytä.
3. Östberg - uskomaton suoritus "kilpailukyvyttömällä" autolla. Piti Latvalan takanaan paineesta huolimatta
4. Pietarinen -tasaisen virheetön suoritus.
5. Ken Torn -voittoon autoa säästäen, mutta hyvällä vauhdilla.

Flop 5
1. Lutakon järjestelyt -käsittämätöntä söhellystä. Keskisormea maksavalle asiakkaalle, näinkö ajatellaan AKK:ssa?
2. Muutaman pätkän pysäköintikaaos -ei minkäänlaista liikenteenohjausta. Ei edes yhtä henkilöä, mitä ajatellaan AKK:ssa?
3. Henri Hokkala -ensimmäinen Tulevaisuuden tähti, joka mokasi homman jo perjantaina. Olisi pitänyt antaa näyttö, vaan ei.
4. Vetomiehet -suuri osa aivan pihalla. Hirveää pumppaamista nuottikisassa. Yli puolet jää reitille, säälittävää.
5. E-P Lappi -vähän ihmetyttää. Ensin ei vauhti riitä ja sitten sunnuntaina yritys älyttömällä riskillä.
 

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
877
Sijainti
Ruutulipulla
Tämän vuoden Suomen MM-rallissa piisasi lämpöä, hikeä & pölyä riittämiin, ihan onnistunut reissu kaikin puolin.

Perjantai-aamuksi tuli ajeltua yön viileydessä Moksiin, jossa Parkkolan risteyksen katsomoalueella kumpikin ajokerta, tuossahan ei mitään ihmeempää tapahtunut, mm. Nikara ajoi ulos pätkän alkupäässä..jälleen kerran, ties monesko kerta Jyskälässä.
Päijänteessä pulikoimisen kautta siirryttiin illaksi katsomaan menoa Harjulle / Paviljongille.

Yöksi suunnistettiin Jämsään ja vehkeet parkkiin & leiri pystyyn Kakariston ek:lla Hassintien lähettyville. Paikaksi valikoitui voimalinjan pudottava vasuri, jonne palan matkaa joutui tallustamaan. Kelihän oli mitä mukavin tappohelle, joten riittävästi reput täynnä juotavaa pätkälle.
Tuollahan oli läheltä piti liippejä ja wrc2:n kaadon tarjoili italialais-romanialainen Simone Tempestini. Hassissa tuli katseltua vain 1. ajokerta, toiselle ajokerralle Kakariston risteysalueelle, jossa katseltiin kärki Rovanperään saakka, jonka jälkeen pahimpien ruuhkien alta täpärästi pois ja kohti kotia.

Tänak oli odotetun vahva, pienoinen pettymys oli että kukaan suomalaisista (Latvala, Lappi, Suninen) ei kyennyt vastaamaan tuohon vauhtiin. Östbergin vauhdin säilyminen loppuun saakka oli yllätys ja antoi Citikalle uskoa. Ogier oli juuri niillä sijoilla missä ennalta arvelin.
Nyt ei ole miehellä Volkkarin kaltaista kalustoa joka mittatilaustyönä istuisi täydellisesti hanskaan nopeissa ralleissa kuten Suomi, jossa ei kierrellä vuorenrinteitä, vaan pitää painaa nilkka suorana ja välillä hiukan hyppiikin ylityksissä.. Hyundai taas, enpä tiedä mitä sanoa..eniten paukkua moottorissa koko sarjassa, mutta kun ei näköjään löydetä millään toimivaa iskaria alle nopeisiin soraralleihin. No veikkaanpa että taas Saksan asfaltilla Neuvillen ja Ogierin meno on hivenen erinäköistä.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Colin Clark kritisoi pieniä teitä, vaikka onkin vähän hukassa, ei Urrian tai Ruuhimäen nopeita osuuksia ole leikattu metriäkään, oheen on vain tuotu pikkutiet. Ja oli noilla pätkillä 2000-luvullakin pikkutieosuudet, toisin kuin 80-luvun alussa...toki tämä kritiikki on kohdistettu enemmän FIAn suuntaan kun rajoittavat rallien nopeuksia

https://www.facebook.com/296678697161467/posts/989946931167970/
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
En ymmärrä miksi joidenkin mielestä Ouni tai mikään mukaan klassikkopätkä pitäisi ajaa aina siinä samassa muodossa tai ylipäätään joka vuosi. Siellä on niin paljon hienoja osuuksia jo pelkästään Ouninpohjan ympäristössä, että olisi tyhmää olla hyödyntämättä niitä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
En ymmärrä miksi joidenkin mielestä Ouni tai mikään mukaan klassikkopätkä pitäisi ajaa aina siinä samassa muodossa tai ylipäätään joka vuosi. Siellä on niin paljon hienoja osuuksia jo pelkästään Ouninpohjan ympäristössä, että olisi tyhmää olla hyödyntämättä niitä.
Ja näin. Kakaristo-pätkällä oli Okskulmantien parhaat paikat, Kakariston risteys ja Hassintien huimat osuudet, mutta kun sen nimi ei ole Ouninpohja eikä ole keltaisen talon hyppyä...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
5. E-P Lappi -vähän ihmetyttää. Ensin ei vauhti riitä ja sitten sunnuntaina yritys älyttömällä riskillä.
Lappi mokasi Moksissa (vai oliko tekninen homma?) mutta Lauantai-iltaa kohden alkoi kulkea. Sunnuntaina ei ollut mitään hävittävää kun ei ollut tallipisteitäkään riskeerattavana. Riski oli oikeutettu ja joskus kolisee, mutta oli vauhtiakin.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
Mitä tuosta WRC+ onboardeista ehdin vilkaista niin Veiby osui ennen omaa ulosajoaan siihen samaan maakiveen mihin Kalle rikkoi iskarinsa... Ei se toki vaikuttanu Veibyn ulosajoon mutta kertoo siitä että kivi oli linjalla ja sellaisessa kohdassa mistä sitä ei voinut havaita ennen osumaa...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kakaristo-pätkällä oli Okskulmantien parhaat paikat, Kakariston risteys ja Hassintien huimat osuudet, mutta kun sen nimi ei ole Ouninpohja eikä ole keltaisen talon hyppyä...
Ymmärrän ja osin hyväksynkin että Ouninpohjan pätkää joudutaan jo turvallisuussyistäkin muuttamaan. Kovat vauhdit ja yleisöpaljous kasvattavat riskikerrointa ehkä liian isoksi. Mutta itse kisan kannalta olisi enemmän kuin suotavaa että viimeiselle ajopäivälle saataisiin EK-kilometrejä lisää ja vieläpä s.e. ne olisivat pitkiä ja mielellään vaativia pätkiä. Ei jollain lappu lattiassa painettavalla 10-15 km:n pätkällä enää mitään eroja tehdä/kurota kiinni. Jos edes toinen noista pätkistä olisi ollut kunnon 60 km rykäisy, niin kilpailussa olisi säilynyt paljon lisää jännitystä. Perjantaipäivälle voi kasata niitä lyhyitä ja vähemmän teknisiä pätkiä joissa erot mitataan kymmenyksillä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos edes toinen noista pätkistä olisi ollut kunnon 60 km rykäisy, niin kilpailussa olisi säilynyt paljon lisää jännitystä.
Näitä 60 km pätkiähän Suomen MM-rallissa ajettiin vanhoina hyvinä aikoina kun miehet oli rautaa ja autot kevlaria, koko viikonloppu nukkumatta tuntiakaan ja yleisö sai seistä samalla puolella ojaa kuin autot

Itse pidin muuten Laukaata ja Äänekoskea tämän vuoden helpoimpina pätkinä, mutta tallikuskien isoimmat rungit osuivat juuri niille
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tämän vuoden ralliin lähtö ei onnistunut torstaiksi työhäiriöiden takia. Sianpieremän aikaan sitten perjantaina suunnattiin kotoa Moksin megapellolle. Siinä katsottiin kaikki, Tänak ehdottomasti upein vetäjä ja Washiolla meinas jarrutus epäonnistua.
Kämpän avaimien haun, Nagarkotin loistavan nepalilaisen lounaan ja Lutakon keskitysleiriin vittuuntumisen jälkeen Äänekosken loppupäähän. Vauhdikasta menoa ilman draamaa.
Lauantaina koko päivä Päijälän pohjoispiikissä. Hienoja hyppyjä, risteyslinjan hakua, pari spinniä ja kolme teknikan aiheuttamaa keskeytystä.
Sunnuntaina Laukaan ekassa mutkassa. Muutama leveä linja, jokuinen tiukempi jarrulla seisominen ja kolme tökkäystä vastapenkkaa.
Kaikissa paikoissa mukavia juttukumppaneita kanssakatsojissa ja ilahduttavan fiksuja ja tyylikkäitä järkkäreitä.
Loistava sääkin, oikeesti ei viitsi valittaa kuin Lutakkon raiskaamisesta.
 
Ylös