Ouneva Group Rally Finland
Kuten DC ansiokkaasti omassa Helsinki-Rallissaan totesi, valtio on joutunut myymään rahapulassa Jyväskylän alueen Ruotsille. Loistavaa Helsinki-Rallia seuraavana vuonna 2021 Autourheilun Kansallinen Keskusliitto eli AKK suunnittelee järjestävänsä Helsinki-Tallinna MM-rallin, missä ensin ajeltaisiin tyypillisiä eteläsuomalaisia erikoiskokeita, kuten Lukonkulma ja Hyvinkään RC-rata, ja sen jälkeen siirryttäisiin Peter Fryckmanin Tallinna-tunnelia pitkin Viron puolelle, jossa ajettaisiin 35 kertaa putkeen Laululavan erikoiskoe, ja sen jälkeen joku pölyinen sorapätkä, jonka jälkeen siirryttäisiin kaljatunnelmiin Tallinnan yöhön.
Viron autourheiluliiton johtaja Ari Vatanen ehdottaa kuitenkin: "Mitäpä oisitte mieltä jos ajaisittekin tuolla Joensuussa, voin tulla kilpailun suojelijaksi ja ajamaan nolla-autoa."
Ja niin Joensuussa puuhamiehet käynnistivät rallin suunnittelemisen. Rallin kilpailukeskusta ajateltiin ensin Joensuun Tokmannin pihalle, mutta konsernin puheenjohtajan sana oli synkkä ei rallille, ja näin ollen järjestäjät joutuivat etsimään uuden paikan.
Rallin reittijohtajat tutkivat vanhoja Jyväskylän MM-rallien karttoja perjantai-iltana viikkoa ennen rallia toimistolla Rally-Maps.comista. He huomasivat, että vuonna 2000 huoltoparkki sijaitsi ensimmäisen päivän Tikkakosken lentoasemalla, joten suuren maailman tyyliin sitähän on pakko kopioida.
Rallin huoltoparkki sijaitsee siis Joensuun lentoaseman tiloissa, eli Deturin lomalentoja Alanyaan ei valitettavasti kyseisenä viikonloppuna ole.
Kilpailun testierikoiskokeena toimii lentoaseman aivan välittömässä läheisyydessä oleva Puntarikosken erikoiskoe. Erikoiskokeen keskivaiheilla yhdessä mutkassa on kielletty katselualue, koska siellä sijaitsee poronpallerojäkälää ja melkomoisen hyvä mustikkapaikka, ja minä haluan niitä mustikoita syödä.
Suomen MM-rallin paikka kalenterissa on tyypillisesti elokuun alussa, joten reittiryhmän piti unohtaa perinteinen Raviradan Yleisö-EK ensimmäisenä erikoiskokeena pölyämisen ja Botanian kasvien elinolojen vaarantumisen takia.
Torstain avauserikoiskokeeksi löytyi kuitenkin aivan huoltoparkin naapurissa sijaitseva Ylämyllyn RC-rata, jossa showtyyliin ajetaan kolme kierrosta radan ympäri. Tuolla erikoiskokeella ei voi voittaa mitään, mutta siellä voi hävitä. Erikoiskokeen jälkeen kuljettajat suuntaavat autojensa kanssa huoltoon lentoasemalle, ja kuskit suuntaavat kuka mihinkin.
Perjantaina suunnataan Joensuun pohjoispuolelle hienoille teille. Aamu avataan rallin toisiksi pisimmällä erikoiskokeella, 20 kilometrin pituisella Kyykällä. Pätkä kulkee Pohjois-Karjalan luonnonkohteen Kolvananuuron ohi. Pätkän loppupuolella on puusilta, joka on hyvin haastava kuljettajille, joten Vapaapalokunta sukeltajineenkin on paikalla.
Lenkin toisena erikoiskokeena ajetaan Kauheen erikoiskoe, joka ei kuitenkaan ole nimensä mukainen. Erikoiskokeen puolivälissä on talonpiha, jossa oli ohjelmaa 2018 Itärallin avauserikoiskokeella.
Erikoiskokeen jälkeen suunnataan aivan perkeleen pitkälle siirtymälle Enon kulmilta aina Ilomantsintielle asti, sillä tie Mönnistä Sarvinkiin olikin asfaltoitu.
Lenkin kolmantena erikoiskokeena on Röksän erikoiskoe, jossa on hyvin perinteistä karjalaista tietä. Nothing else to say.
Lenkin viimeisenä erikoiskokeella ajetaan perinteikäs Romon erikoiskoe, jossa on perinteistä Romontietä, sekä hieman kapeampaa tietä.
Tämän jälkeen suunnataan huoltoparkkiin, jossa on pitkä huolto.
Huoltotauon jälkeen ajellaan kaikki erikoiskokeet uudestaan, ja illan päättää jälleen Ylämyllyn erikoiskoe parhaaseen katseluaikaan.
Perjantai on siis takana, vajaa 130 EK-kilometriä suhteellisen pienellä alueella.
Lauantai, se katsojarikkain päivä, sen takia suunnataankin sinne, mistä Itäralli ja Joensuun seudun tiet ovat tulleet tunnetuiksi.
Aamun ensimmäinen erikoiskoe on legendaarinen Palon erikoiskoe, eri suuntaan ajettuna kuin aikaisempina vuosina.
Monet varmaankin odottaisivat Oskolaa seuraavaksi erikoiskokeeksi, mutta ei, sitä se ei ole.
Lenkin toinen erikoiskoe on Luostarinvaara, joka on Oskola 2018 väärinpäin, ja vain noin puoliväliin asti. Erikoiskokeelta löytyy silti ulosajopaikkoja.
Lenkin kolmas, ja samalla yksi kilpailun ratkaisuerikoiskokeista, melkein 30 kilometriä pitkä Tervavaara. Erikoiskoe on tuttu niin Itäralleista kuin vuoden 2015 Tengtools-Rallista. Erikoiskoe erottelee jyvät akanoista.
Legin neljäs, ja viimeinen erikoiskoe on myöskin perinteinen Ruskeakoski. Pätkän alkuosa on tuttuakin tutumpaa Oskolaa, mutta pätkän loppuosa onkin melkein kaikille kuskeille uutta. Pätkä suuntaa uskomattomiin maisemiin Ruskeakosken voimalaitoksen luokse.
Lenkin jälkeen suunnataan huoltoon, jonka jälkeen ajetaan uudelleen sama lenkki.
Kilpailun pisin päivä on takana, ja jokainen, joka on tänne asti selvinnyt, voi huokaista hetkeksi helpotuksesta, mutta vielä ei kannata juhlia, on viisi pitkää erikoiskoetta ajettavana.
Sunnuntaipäivä on usein nähty tylsänä, mutta Joensuussa on saatu mahdutettua yli 70 EK-kilometriä sunnuntaille.
Aamu aloitetaan yhdellä Pohjois-Karjalan klassikkoerikoiskokeella, Satulavaaralla, joka on hieman pidennettynä.
Satulavaaran jälkeen ajetaan vain kertaalleen Sykönvaaran erikoiskoe, joka on mm. tuttu vuoden 2019 Itärallista.
Kahden erikoiskokeen jälkeen moni tarvitsee tankkausmahdollisuutta, ja sellainen järjestyy Hammaslahden SEO:lta, jossa on ihan helevetin kallista polttoainetta.
Lenkin kolmas erikoiskoe on Sintsin erikoiskoe, joka on osalle kuskeista tuttu mm. Itäralleista vuodelta 2010 ja 2013.
Lenkin jälkeen käydään vihoviimeisen kerran huollossa, jonka jälkeen ajetaan Satulavaaran ja Sintsin erikoiskokeet uudelleen. Sintsin erikoiskoe toimiikin Powerstagena, ja powerin maali onkin laajoilla peltoalueilla.
Maaliin suunnataan Joensuun torille.
Pitkä ja vaativa ralli, tuskin oikeasti olisi mahdollinen, ainakaan tuo lauantain pienellä alueella ajettava kolmen erikoiskokeen lähtö- ja maalipäiden sumppu tuskin olisi mahdollinen. Vähän parempi suunnitelma mielestäni kuin tuo aiempi suunnitelma.
Ouneva Group Rally Finland 2021
5.-8.8.2021 Joensuu
Reittikartta:
https://www.mapfab.com/map/6gw/Ouneva-Group-Rally-Finland
Torstai
Testi-EK Puntarikoski 3,77 KM
EK1 Ylämylly 1 3,34 KM
Day Total: 3,34 KM
Perjantai
Service A 20 min Lentoasema
EK2 Kyykkä 1 20,33 KM
EK3 Kauhee 1 13,83 KM
EK4 Röksä 1 11,90 KM
EK5 Romo 1 15,72 KM
Service B 60 min Lentoasema
EK6 Kyykkä 2 20,33 KM
EK7 Kauhee 2 13,83 KM
EK8 Röksä 2 11,90 KM
EK9 Romo 2 15,72 KM
EK10 Ylämylly 2 3,34 KM
Service C 40 min Lentoasema
Day total: 126,90 KM
Lauantai
Service D 20 min Lentoasema
EK11 Palo 1 12,57 KM
EK12 Luostarinvaara 1 14,60 KM
EK13 Tervavaara 1 29,53 KM
EK14 Ruskeakoski 1 16,83 KM
Service E 60 min Lentoasema
EK15 Palo 2 12,57 KM
EK16 Luostarinvaara 2 14,60 KM
EK17 Tervavaara 2 29,53 KM
EK18 Ruskeakoski 2 16,83 KM
Service F 40 min Lentoasema
Day Total: 147,06 KM
Sunnuntai
Service H 20 min Lentoasema
EK19 Satulavaara 1 15,54 KM
EK20 Sykönvaara 6,31 KM
EK21 Sintsi 1 17,50 KM
Service I 20 min Lentoasema
EK22 Satulavaara 1 15,54 KM
EK23 Sintsi 2 17,50 KM
MAALI Joensuun Tori
Day total: 72,39 KM
Total length: 349,69 KM