Neste Rally Finland 70V juhlakisa
Armon vuonna 2020 käydään 70. Neste Rally Finland (tai Jyskälä näin kansankielellä), ja tänään aamulla mieleeni pätkähti hieman villimpi ajatus, mitä jos 70-vuotisjuhlakilpailussa olisi 700 EK-kilometriä.
Nyt, reilua 12 tuntia myöhemmin luomukseni, hivenen epärealistinen sellainen, on valmis!
- 41 erikoiskoetta,
TASAN 700 EK-kilometriä.
- keskinopeuksista ei tässä rallissa perusteta, siksi mukana onkin mm. pitkä Ouninpohja ja piiiitkä Myhinpää.
- minulle on aivan sama, että sanooko joku maatilan isäntä että "tästä ei muuten sitten ajeta", tää on tehty vähän kieli poskella.
- Pidempiä huoltoja noin 4-5 erikoiskokeen välein, vanhan ajan tyyliin myös pikahuollot mahdollisia.
Perinteinen Jyväskylän itäpuolen erikoiskokeiden lenkki on tässä versiossa mukana. Ralli käynnistyy tutuilla Laukaan ja Lankamaan erikoiskokeilla. Kolmantena erikoiskokeena on kuskeille tuntematon Pukara, joka kulkee hienolla paikalla pienen järven rannalla. Perinteisen Jouhtikylän jälkeen saavutaan päivän ensimmäiselle tauolle Rautalammille.
Huollon jälkeen suunnataan yhden legendan kimppuun, vuorossa huikaisevat, 33,5 kilometriä pitkä Myhinpään erikoiskoe. Löytyy isompaa tietä, löytyy hieman pienempää. Myhinpään jälkeen ajetaan aiemmista Suurajoista tutut Sirkkamäki ja Kalliokoski. Sen sijaan erikoiskoe 8, Havusalmi onkin hieman uudempi tuttavuus, vaikkakin osaa erikoiskokeesta ajettiinkin Hannulan nimellä 2000-luvun loppupuolella. Havusalmen jälkeen siirrytään valtatietä 23 pitkin Paltasen kahvilan lähistölle, mistä starttaa Paltasen erikoiskoe. Loikottelua riittää ja nopeudet ovat huikaisevaa luokkaa. Miltei heti erikoiskokeen maalin jälkeen odottaakin jo huolto Naarajärven lentokentällä, missä kuskit voivat nauttia puolikylmää termarikahvia.
Huollon jälkeen suunnataan Kutemajärven erikoiskokeelle, jossa Suomen MM-ralli piipahti viimeksi vuonna 1994. Maalin jälkeen voi käydä vaikka Kutemajärven kyläkaupassa katsomassa päivän tarjoukset. Seuraavaksi vuorossa on aiemmin ajamaton Siikaselkä, jossa alku on hieman kimurantimpaa, mutta lopusta löytyy vauhtia jokaisen makuun! Erikoiskokeena 12 toimii Hoho (tai Halttula, miten ikinä haluaakaan sanoa), jossa löytyy erityyppistä tiestöä. Erikoiskokeen varrelta löytyy myöskin Toivakka-Rallissa vuonna 2015 yllättänyt paikka. Ensimmäisen ajopäivän toisiksi viimeisenä erikoiskokeena toimii Taulun erikoiskoe, joka ajetaan hieman pidemmässä muodossa, mitä ennen vanhaan totuttiin ajamaan. Viimeisimpänä, muttei tosiaankaan vähäisimpänä ajetaan jo legendan maineen saanut Ruuhimäen erikoiskoe, jonka pituus on vain karvan verran alle 10 kilometriä. Ruuhimäen maalissa kuljettaja voi huokaista, ja kuskit sekä kartturit pääsevät ansaitulle yölevolle, joka ei kovin pitkä kuitenkaan ole, sillä luvassa on toinen ja pitkä kisapäivä.
Toinen, raastava kilpailupäivä startataan monelle tutulla Mökkiperän erikoiskokeella, jolla karistetaan unihiekat kuljettajien silmistä pois. Mökkiperän jälkeen vuorossa on Halisen erikoiskoe, joka ajetaan hieman pidemmässä muodossa kuin vuoden 2016-17 Neste Rallin versiot. Halisen jälkeen suunnataan yhdelle legendaerikoiskokeen statuksen omaavalle pikataipaleelle, nimittäin vuorossa on Urrian erikoiskoe. Urrian jälkeen vuorossa on vielä Keuruun sekä Jukojärven erikoiskokeet, ennen kuin huoltoon saavutaan Megamarketin pihalle. Kyllä, kuulitte oikein, kaikista maailman paikoista juuri Megamarketin pihalle.
Keuruun tauon jälkeen lähdetään pikkuhiljaa suuntaamaan kohti Jämsän seudun erikoiskokeita. Ensimmäisenä vuorossa on Heinäahon erikoiskoe, joka ajetaan lähellä Keurusselän rantaa. Heinäahon jälkeen vuorossa on yksi omista suosikeistani, yli 32 kilometriä pitkä Väärinmajan erikoiskoe. Erikoiskoe ajettiin viimeksi 2010 Suomen MM-rallissa, ja ajosuunta on siitä kääntynyt toisin päin. Erikoiskokeena numero 23 on vuorossa Kavalan erikoiskoe, joka ajetaan myöskin hieman erilaisena versiona verrattuna Suomen MM-rallissa käytettyihin versioihin. Viimeisenä erikoiskokeena ennen päivän toista taukoa toimii myöskin yksi suosikeistani, hieman yli 24 kilometriä pitkä Juupajoen erikoiskoe. Erittäin haastava erikoiskoe, jossa voi repiä eroa kilpakumppaneihin. Tämän erikoiskokeen jälkeen saavutaan tauolle Rönnin lavalle, jossa joku paikallinen bändi viihdyttää soitollaan kuljettajia.
Rönnin tauon jälkeen ensimmäisenä erikoiskokeena toimii Västilän erikoiskoe. Västilässä ajettavaa riittää yli 16 kilometriä, ja vauhdikasta tietä löytyy. Västilän jälkeen vuorossa on Päijälän erikoiskoe, josta ei myöskään vauhtia puutu. On legendaarista runkimutkaa, on vauhdikasta baanaa, ja täysiä saa painaa 20 kilometrin verran. Päijälän jälkeen vuorossa on erikoiskoe, joka ei esittelyjä kaipaa: Ouninpohja. Pitkänä, erittäin pitkänä versiona, pituutta peräti 35,7 kilometriä, ja kilpailun pisin erikoiskoe. Ouninpohjan jälkeen siirrytään hieman tuntemattomamman erikoiskokeen kimppuun, sillä erikoiskokeena numero 25 toimii Paaterin erikoiskoe, joka on osittain tuttu 90-luvun Suurajoista. Erikoiskokeella käydään aivan valtatien 24 läheisyydessä, joten Sisä-Suomen poliisi joutuu valvomaan kansalaisia, etteivät he pysähdy keskelle valtatietä. Viimeisenä erikoiskokeena ennen päivän kolmatta ja pidempää taukoa toimii Pihlajakoski, joka ajetaan hieman erilaisessa muodossa, tiekirjan tekijän omaksi yllätykseksi
Erikoiskokeen jälkeen koittaa päivän viimeinen tauko Shell Jämsän pihassa.
Tauon jälkeen ei kuitenkaan sovi lopettaa kilvanajoa, sillä luvassa on vielä monta pitkää erikoiskoetta. Tauon jälkeen töräytetään Vaherin erikoiskoe käyntiin, ja pituutta Vaherille löytyy sellaiset 30 kilometriä. Kevyt alku tauon jälkeen siis. Seuraava erikoiskoe onkin sitten huomattavasti lyhyempi, ja vuorossa onkin kisan lyhin erikoiskoe, 4,7 kilometriä pitkä Saalahden erikoiskoe. Täälläkin sekunnit ovat arvokkaita, joten ei kannata jäädä uneksimaan. Saalahden jälkeen ajetaan Ehikin erikoiskoe, joka palaa pidemmän tauon jälkeen MM-rallin ohjelmistoon. Alkuosa on pienempää tietä, mutta lopussa saa loikottaa sydämensä kyllyydestä vauhdikkaalla Vekkulantiellä. Toisen lenkin toisiksi viimeinen erikoiskoe on Surkeen erikoiskoe, joka ei kuitenkaan ole nimensä mukainen. Surkeella on pituutta 22 kilometriä, ja siihen on mahdutettu käytännössä jokainen tietyyppi Keski-Suomesta. Toisen lenkin viimeisenä erikoiskokeena toimii Kuohun erikoiskoe, joka on hyvin erilainen, mitä se oli 2000-luvulla. Toisella lenkillä ajettiin peräti 332 EK-kilometriä, enemmän kuin Suomen MM-rallissa vuonna 2019.
Kolmannella lenkillä on vielä 8 vaativaa erikoiskoetta, ja yhteispituus näillä on 153 kilometriä, eli jokaikinen kilometri kaivettiin kolmanneltakin päivältä käyttöön. Kolmas lenkki alkaa pitkällä, yli 20 kilometriä pitkällä Oittilalla, joka ei ole kuitenkaan lähimainkaan pisin erikoiskoe sunnuntaipäivällä. Lyhyen siirtymän jälkeen vuorossa on Hauhanpohja, joka oli edellisen kerran mukana Suomen MM-rallissa vuonna 1999. Sunnuntain pisimpänä erikoiskokeena toimii monsterimaisen pitkä Lempään erikoiskoe, pituutta huikaisevat 31,4 kilometriä. Täällä on vielä mahdollisuus saada suuriakin eroja kiinni, toki muutkin sunnuntain erikoiskokeet ovat kohtuullisen pitkiä. Viimeisenä pätkänä ennen taukoa toimii legendaarinen Mynnillä, johon järjestäjät ovat taikoneet yli 21 kilometriä rallibaanaa. Mynnilän jälkeen kilpailijat viettävät taukoa Hartolan Jari-Pekassa, missä rekkaparkki on raivattu sunnuntain ajaksi rallia varten.
Tauon jälkeen on luvassa vielä 4 erikoiskoetta. Ensimmäisenä vuorossa on sunnuntain lyhin, 11 kilometriä pitkä Haran erikoiskoe. Kyllä, kuulitte oikein, kyseinen erikoiskoe on sunnuntain lyhin EK. Haran jälkeen vuorossa on hieman normaalia pidempi Vartiamäki, pituutta löytyy 18,6 kilometriä. Kaksi erikoiskoetta jäljellä, ja nyt siirrytään valtatie 4:n toiselle puolelle. Ensimmäisenä vuorossa Havumäki, jota ei ole ainakaan aiemmin ajettu Suomen MM-rallissa. Havumäen varrelta löytyy useita risteyksiä, jossa on hyvä katsella. Viimeisimpänä, muttei suinkaan vähäisimpänä, 21 kilometriä pitkä Soimaharjun erikoiskoe. Soimaharjun normaalia versiota on pidennetty roimasti lopun pienen tien osuudella, ja näin tasan 700 EK-kilometriä tuli täyteen.
Neste Rally Finland 70v-juhlakisa
EK1 Laukaa 12,30 KM
EK2 Lankamaa 26,64 KM
EK3 Pukara 12,01 KM
EK4 Jouhtikylä 14,07 KM
Huolto Asemantalon aukio, Rautalampi
EK5 Myhinpää 33,50 KM
EK6 Sirkkamäki 7,09 KM
EK7 Kalliokoski 12,58 KM
EK8 Havusalmi 22,37 KM
EK9 Paltanen 9,10 KM
Huolto Naarajärven lentokenttä, Pieksämäki
EK10 Kutemajärvi 13,21 KM
EK11 Siikaselkä 10,80 KM
EK12 Hoho 16,79 KM
EK13 Taulu 14,10 KM
EK14 Ruuhimäki 9,99 KM
YÖTAUKO Paviljonki
1.lenkin pituus: 214,55 KM
EK15 Mökkiperä 15,36 KM
EK16 Halinen 9,01 KM
EK17 Urria 10,53 KM
EK18 Keuruu 11,98 KM
EK19 Jukojärvi 18,19 KM
Huolto Megamarket, Keuruu
EK20 Heinäaho 12,50 KM
EK21 Väärinmaja 32,06 KM
EK22 Kavala 13,05 KM
EK23 Juupajoki 24,08 KM
Huolto Rönnin lava, Rönni
EK24 Västilä 16,61 KM
EK25 Päijälä 20,01 KM
EK26 Ouninpohja 35,79 KM
EK27 Paateri 12,40 KM
EK28 Pihlajakoski 13,82 KM
Huolto Shell Jämsä, Jämsä
EK29 Vaheri 30,25 KM
EK30 Saalahti 4,76 KM
EK31 Ehikki 15,25 KM
EK32 Surkee 22,05 KM
EK33 Kuohu 14,69 KM
YÖTAUKO Paviljonki
2.lenkin pituus: 332,39 KM
2.lenkin jälkeen: 546,94 KM
EK34 Oittila 20,87 KM
EK35 Hauhanpohja 12,32 KM
EK36 Lempää 31,41 KM
EK37 Mynnilä 21,32 KM
Huolto Jari-Pekka 24h, Hartola
EK38 Hara 11,24 KM
EK39 Vartiamäki 18,64 KM
EK40 Havumäki 16,09 KM
EK41 Soimaharju 21,17 KM
MAALI
3.lenkin pituus: 153.06 KM
Rallin pituus: 700 KM
Reittikartta:
https://www.mapfab.com/map/AQ9T/Neste-Rally-Finland-70V-juhlakisa