Suunnittele oma ralli

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Parin minuutin vanhoilla karttaselauksilla aikaansaatu Jyväskylä. Eri juttu sitten, miten toimiva.

Ässämäki
Urria
Vellipohja
Kuohu

Laukaa
Lankamaa
Valkola
Mökkiperä

Vaheri
Ouninpohja
Päijälä
Juupajoki

Ruuhimäki
Myhinpää
Jouhtikylä
Nykyformaatissa tossa on muutama pätkä liikaa. Perjantaille riittäisi neljä ekaa (ja yksi seuraavasta nelikosta), lauantaille taas neljä pitkää pätkää ei mene 80 kilsan sääntöön. Sunnuntaina taas tulee kiire ajaa kaikki kolme noin kaukana toisistaan...ellet sitten visioi että kaikki vaan yhteen kertaan.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
3860
Sijainti
Pilalla
Nykyformaatissa tossa on muutama pätkä liikaa. Perjantaille riittäisi neljä ekaa (ja yksi seuraavasta nelikosta), lauantaille taas neljä pitkää pätkää ei mene 80 kilsan sääntöön. Sunnuntaina taas tulee kiire ajaa kaikki kolme noin kaukana toisistaan...ellet sitten visioi että kaikki vaan yhteen kertaan.
Rupesin pohtimaan aluksi et mitä pätkiä toistetaan jne mut meni niin säätämiseksi et oksat pois... Totesin et tehdään sit nimien ja toisten lähellä olevien pätkien perusteella mukaan. Paljonhan tuohon ois saanut lisää (ekana nyt tulee mieleen Moksi, Leustu ja sen useat variaatiot, Pihlajakoski jne).

Unohdin ihan jo et nykyformaatissa on mm. 80km sääntö... Haaveilin jo sellaistakin et viimeisen päivän ek:t oisi Kruununperä 25km versiona, Päijälä nykymuodossaan ja siihen päälle vielä Ouninpohja. Vikalle päivälle kunnon kestävyystaisto.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Haaveilin jo sellaistakin et viimeisen päivän ek:t oisi Kruununperä 25km versiona, Päijälä nykymuodossaan ja siihen päälle vielä Ouninpohja. Vikalle päivälle kunnon kestävyystaisto.
No kas kun ei vielä käydä Myhinpäässä välillä. :D Nykyään on aika kiire ajaa Laukaa ja Ruuhimäki kahdesti että ehtii power stagelle, jota ennen on kokoomatauko.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Pirttikulmantie olis hieno osuus kyllä, siellä testattiin tänäkin vuonna. Olen piirtänyt kartalle tuon saman reitin, ja se blokkaisi kyllä suositut katselupaikat Liehuntielle ja "Ogierin paikkaan" aika totaalisesti. Sellainen reitti onnistuisi, että ajettaisiin tämän vuoden Päijälän lähdöstä tuonne Pirttikulmantielle, jolloin saataisiin 14 km pätkä. Päijälää sen nimeksi ei tulisi kyllä enää laittaa.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
865
Pirttikulmantie olis hieno osuus kyllä, siellä testattiin tänäkin vuonna. Olen piirtänyt kartalle tuon saman reitin, ja se blokkaisi kyllä suositut katselupaikat Liehuntielle ja "Ogierin paikkaan" aika totaalisesti. Sellainen reitti onnistuisi, että ajettaisiin tämän vuoden Päijälän lähdöstä tuonne Pirttikulmantielle, jolloin saataisiin 14 km pätkä. Päijälää sen nimeksi ei tulisi kyllä enää laittaa.

https://www.google.com/maps/dir/61.5714536,25.0242489/61.5532511,24.9036547/61.5239278,24.8957198/@61.5776812,24.910756,11.33z/data=!4m10!4m9!1m5!3m4!1m2!1d24.9637985!2d61.5409937!3s0x468fa690801d5e8f:0x763e8c3b9bf69ad6!1m0!1m0!3e0

Näin. Liehusta Pirttikulmalle.:D
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
865
EsteRalli 2020

Pe tai La

Muorinmäki 10,1km

https://www.google.com/maps/dir/61.8779247,25.3560233/61.8298088,25.3267727/@61.8390994,25.3419059,4558m/data=!3m1!1e3!4m9!4m8!1m5!3m4!1m2!1d25.3706272!2d61.8408354!3s0x468f848d1b7f16bd:0x2a9022c54965db08!1m0!3e0

2x Kakaristo 22,4 km https://www.google.com/maps/dir/61.8141639,25.0183509/61.7977656,25.0334505/61.7822642,25.1133566/61.7504209,25.1540144/@61.7835837,25.139296,6159m/data=!3m1!1e3!4m11!4m10!1m0!1m0!1m5!3m4!1m2!1d25.1535899!2d61.7843054!3s0x468f9da958dfc789:0x83bc638099b9f8d5!1m0!3e0

2x Tolkas 14,4km tai Päijälän Kunnon paikan jälkeen nimeämätöntä tietä Sappeentielle. Yleisörysäkin mukaan...
https://www.google.com/maps/dir/61.5727213,25.0204774/61.5532511,24.9036547/61.5239278,24.8957198/@61.5626181,24.836478,11.77z/data=!4m10!4m9!1m5!3m4!1m2!1d24.9637985!2d61.5409937!3s0x468fa690801d5e8f:0x763e8c3b9bf69ad6!1m0!1m0!3e0

2x Päijälä 14,9km https://www.google.com/maps/dir/61.6027291,24.8700688/61.6465551,24.9125262/61.6503979,24.9172264/61.6747639,24.8119297/@61.6549107,24.835405,23037m/data=!3m1!1e3!4m16!4m15!1m0!1m0!1m10!3m4!1m2!1d24.8853397!2d61.6622609!3s0x468f0a96d6bd2d6f:0xa79e3bc4b89042f4!3m4!1m2!1d24.8792898!2d61.6635365!3s0x468f0aeb190e0223:0x27d8617e18472120!1m0!3e0

Painaa 10,4km https://www.google.com/maps/dir/61.9935099,25.4529274/62.0189741,25.4865564/@61.9239173,25.12957,30264m/data=!3m1!1e3!4m14!4m13!1m10!3m4!1m2!1d25.4399357!2d62.0177771!3s0x46857e4945c99263:0x5a5b98fedd3ef101!3m4!1m2!1d25.4563689!2d62.015072!3s0x46857e45b3d3dad1:0xbefbb7edecad24ed!1m0!3e0

13km
https://www.google.com/maps/dir/61.9935099,25.4529274/62.0189741,25.4865564/62.0373984,25.4794268/@62.0373024,25.4445704,4076m/data=!3m1!1e3!4m15!4m14!1m10!3m4!1m2!1d25.4399357!2d62.0177771!3s0x46857e4945c99263:0x5a5b98fedd3ef101!3m4!1m2!1d25.4563689!2d62.015072!3s0x46857e45b3d3dad1:0xbefbb7edecad24ed!1m0!1m0!3e0
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Muorinmäessä kannattaisi ajaa Himokselle asti niin saisi palveltua paremmin VIP-asiakkaita. Muuten pätkän alkuosa voisi toimiakin. Jos lähestyisi eri suunnasta Vaherintietä, saisi vielä mutkaisemman osuuden ja laivarannan risteyksen. Sellaisenaanhan se olisi käytännössä Himos vuodelta 2010.

Kakaristossa alku sinänsä varmaan mahdollinen, mutta Liisanmutkaan tulo on mennyt vahingossa kärrypolun kautta oikaisuksi.

Pirttikulmantien pätkää yhdessä pyöriteltiinkin ja Nuottajärventien loppu Päijälään jossain muodossa voisi olla myös mahdollinen.

Painaassa tuo Korpiahontien osuus on aika loikottelua. Itse ajaisin mieluummin tuosta assuristeyksestä suorinta tietä Tuohikotasentielle ja vielä pohjoisemmaksi, jolloin pätkästä tulisi oikeastaan Painaa 2014 mutta Tuohikotasentien kautta.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
En ymmärrä mihin viimeinen kommentti viittaa.

EDIT; se poistuikin...
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
865
Tässä ketjussa saa antaa mielikuvitukselle hieman tilaa. Tässä oli yksi pointti ettei tarvitse ajattaa ralliautoja niin paljon Lahdentiellä tai Kakariston risteyksessä E63:lla ruuhkissa.Ne voidaan kiertää näin lähestulkoon kokonaan... NS. Muorinmäen alku on ajattu Vaherina joskus 90-luvun lopulla. Hieman epäilen Himoksen halua sulkea huipun mökkiteitä... Nuottajärventie ei muistaakseni ole sen huonommassa kunnossa, kuin nyt Päijälän Aulusniementie, Sikoniemen ja kuoksenlenkin jne. kierto. Ei Suomessa tarvitse ajaa samoja teitä vuodesta toiseen jos järjestejät vain viitsii reittiä muuttaa. :D

Muorinmäen yksi vaihtoehto. https://www.google.com/maps/dir/61.8772013,25.3589693/61.8238825,25.3861797/61.8112495,25.3586548/@61.8110392,25.3584048,388m/data=!3m1!1e3!4m2!4m1!3e0
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Twitterissä tuli haaste suunnitella kuvitteellinen ralli, joka olisi koostettu koko WRC-kauden 2019 pätkistä.

 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
305
Sijainti
Jyväskylä/Pohjois-Karjala
Itse olisin muuttanut pinnoitekoostumuksia siten, että torstai olisi ollut Mixediä, perjantai ja lauantai soraa ja assua, ja sunnuntaina oltaisiin ajettu lumella. Pitää huomenna joku versio kehitellä itsekin.
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
305
Sijainti
Jyväskylä/Pohjois-Karjala
Neste Rally Finland 70V juhlakisa

Armon vuonna 2020 käydään 70. Neste Rally Finland (tai Jyskälä näin kansankielellä), ja tänään aamulla mieleeni pätkähti hieman villimpi ajatus, mitä jos 70-vuotisjuhlakilpailussa olisi 700 EK-kilometriä.

Nyt, reilua 12 tuntia myöhemmin luomukseni, hivenen epärealistinen sellainen, on valmis!

- 41 erikoiskoetta, TASAN 700 EK-kilometriä.
- keskinopeuksista ei tässä rallissa perusteta, siksi mukana onkin mm. pitkä Ouninpohja ja piiiitkä Myhinpää.
- minulle on aivan sama, että sanooko joku maatilan isäntä että "tästä ei muuten sitten ajeta", tää on tehty vähän kieli poskella.
- Pidempiä huoltoja noin 4-5 erikoiskokeen välein, vanhan ajan tyyliin myös pikahuollot mahdollisia.

Perinteinen Jyväskylän itäpuolen erikoiskokeiden lenkki on tässä versiossa mukana. Ralli käynnistyy tutuilla Laukaan ja Lankamaan erikoiskokeilla. Kolmantena erikoiskokeena on kuskeille tuntematon Pukara, joka kulkee hienolla paikalla pienen järven rannalla. Perinteisen Jouhtikylän jälkeen saavutaan päivän ensimmäiselle tauolle Rautalammille.

Huollon jälkeen suunnataan yhden legendan kimppuun, vuorossa huikaisevat, 33,5 kilometriä pitkä Myhinpään erikoiskoe. Löytyy isompaa tietä, löytyy hieman pienempää. Myhinpään jälkeen ajetaan aiemmista Suurajoista tutut Sirkkamäki ja Kalliokoski. Sen sijaan erikoiskoe 8, Havusalmi onkin hieman uudempi tuttavuus, vaikkakin osaa erikoiskokeesta ajettiinkin Hannulan nimellä 2000-luvun loppupuolella. Havusalmen jälkeen siirrytään valtatietä 23 pitkin Paltasen kahvilan lähistölle, mistä starttaa Paltasen erikoiskoe. Loikottelua riittää ja nopeudet ovat huikaisevaa luokkaa. Miltei heti erikoiskokeen maalin jälkeen odottaakin jo huolto Naarajärven lentokentällä, missä kuskit voivat nauttia puolikylmää termarikahvia.

Huollon jälkeen suunnataan Kutemajärven erikoiskokeelle, jossa Suomen MM-ralli piipahti viimeksi vuonna 1994. Maalin jälkeen voi käydä vaikka Kutemajärven kyläkaupassa katsomassa päivän tarjoukset. Seuraavaksi vuorossa on aiemmin ajamaton Siikaselkä, jossa alku on hieman kimurantimpaa, mutta lopusta löytyy vauhtia jokaisen makuun! Erikoiskokeena 12 toimii Hoho (tai Halttula, miten ikinä haluaakaan sanoa), jossa löytyy erityyppistä tiestöä. Erikoiskokeen varrelta löytyy myöskin Toivakka-Rallissa vuonna 2015 yllättänyt paikka. Ensimmäisen ajopäivän toisiksi viimeisenä erikoiskokeena toimii Taulun erikoiskoe, joka ajetaan hieman pidemmässä muodossa, mitä ennen vanhaan totuttiin ajamaan. Viimeisimpänä, muttei tosiaankaan vähäisimpänä ajetaan jo legendan maineen saanut Ruuhimäen erikoiskoe, jonka pituus on vain karvan verran alle 10 kilometriä. Ruuhimäen maalissa kuljettaja voi huokaista, ja kuskit sekä kartturit pääsevät ansaitulle yölevolle, joka ei kovin pitkä kuitenkaan ole, sillä luvassa on toinen ja pitkä kisapäivä.

Toinen, raastava kilpailupäivä startataan monelle tutulla Mökkiperän erikoiskokeella, jolla karistetaan unihiekat kuljettajien silmistä pois. Mökkiperän jälkeen vuorossa on Halisen erikoiskoe, joka ajetaan hieman pidemmässä muodossa kuin vuoden 2016-17 Neste Rallin versiot. Halisen jälkeen suunnataan yhdelle legendaerikoiskokeen statuksen omaavalle pikataipaleelle, nimittäin vuorossa on Urrian erikoiskoe. Urrian jälkeen vuorossa on vielä Keuruun sekä Jukojärven erikoiskokeet, ennen kuin huoltoon saavutaan Megamarketin pihalle. Kyllä, kuulitte oikein, kaikista maailman paikoista juuri Megamarketin pihalle.

Keuruun tauon jälkeen lähdetään pikkuhiljaa suuntaamaan kohti Jämsän seudun erikoiskokeita. Ensimmäisenä vuorossa on Heinäahon erikoiskoe, joka ajetaan lähellä Keurusselän rantaa. Heinäahon jälkeen vuorossa on yksi omista suosikeistani, yli 32 kilometriä pitkä Väärinmajan erikoiskoe. Erikoiskoe ajettiin viimeksi 2010 Suomen MM-rallissa, ja ajosuunta on siitä kääntynyt toisin päin. Erikoiskokeena numero 23 on vuorossa Kavalan erikoiskoe, joka ajetaan myöskin hieman erilaisena versiona verrattuna Suomen MM-rallissa käytettyihin versioihin. Viimeisenä erikoiskokeena ennen päivän toista taukoa toimii myöskin yksi suosikeistani, hieman yli 24 kilometriä pitkä Juupajoen erikoiskoe. Erittäin haastava erikoiskoe, jossa voi repiä eroa kilpakumppaneihin. Tämän erikoiskokeen jälkeen saavutaan tauolle Rönnin lavalle, jossa joku paikallinen bändi viihdyttää soitollaan kuljettajia.

Rönnin tauon jälkeen ensimmäisenä erikoiskokeena toimii Västilän erikoiskoe. Västilässä ajettavaa riittää yli 16 kilometriä, ja vauhdikasta tietä löytyy. Västilän jälkeen vuorossa on Päijälän erikoiskoe, josta ei myöskään vauhtia puutu. On legendaarista runkimutkaa, on vauhdikasta baanaa, ja täysiä saa painaa 20 kilometrin verran. Päijälän jälkeen vuorossa on erikoiskoe, joka ei esittelyjä kaipaa: Ouninpohja. Pitkänä, erittäin pitkänä versiona, pituutta peräti 35,7 kilometriä, ja kilpailun pisin erikoiskoe. Ouninpohjan jälkeen siirrytään hieman tuntemattomamman erikoiskokeen kimppuun, sillä erikoiskokeena numero 25 toimii Paaterin erikoiskoe, joka on osittain tuttu 90-luvun Suurajoista. Erikoiskokeella käydään aivan valtatien 24 läheisyydessä, joten Sisä-Suomen poliisi joutuu valvomaan kansalaisia, etteivät he pysähdy keskelle valtatietä. Viimeisenä erikoiskokeena ennen päivän kolmatta ja pidempää taukoa toimii Pihlajakoski, joka ajetaan hieman erilaisessa muodossa, tiekirjan tekijän omaksi yllätykseksi :D Erikoiskokeen jälkeen koittaa päivän viimeinen tauko Shell Jämsän pihassa.

Tauon jälkeen ei kuitenkaan sovi lopettaa kilvanajoa, sillä luvassa on vielä monta pitkää erikoiskoetta. Tauon jälkeen töräytetään Vaherin erikoiskoe käyntiin, ja pituutta Vaherille löytyy sellaiset 30 kilometriä. Kevyt alku tauon jälkeen siis. Seuraava erikoiskoe onkin sitten huomattavasti lyhyempi, ja vuorossa onkin kisan lyhin erikoiskoe, 4,7 kilometriä pitkä Saalahden erikoiskoe. Täälläkin sekunnit ovat arvokkaita, joten ei kannata jäädä uneksimaan. Saalahden jälkeen ajetaan Ehikin erikoiskoe, joka palaa pidemmän tauon jälkeen MM-rallin ohjelmistoon. Alkuosa on pienempää tietä, mutta lopussa saa loikottaa sydämensä kyllyydestä vauhdikkaalla Vekkulantiellä. Toisen lenkin toisiksi viimeinen erikoiskoe on Surkeen erikoiskoe, joka ei kuitenkaan ole nimensä mukainen. Surkeella on pituutta 22 kilometriä, ja siihen on mahdutettu käytännössä jokainen tietyyppi Keski-Suomesta. Toisen lenkin viimeisenä erikoiskokeena toimii Kuohun erikoiskoe, joka on hyvin erilainen, mitä se oli 2000-luvulla. Toisella lenkillä ajettiin peräti 332 EK-kilometriä, enemmän kuin Suomen MM-rallissa vuonna 2019.

Kolmannella lenkillä on vielä 8 vaativaa erikoiskoetta, ja yhteispituus näillä on 153 kilometriä, eli jokaikinen kilometri kaivettiin kolmanneltakin päivältä käyttöön. Kolmas lenkki alkaa pitkällä, yli 20 kilometriä pitkällä Oittilalla, joka ei ole kuitenkaan lähimainkaan pisin erikoiskoe sunnuntaipäivällä. Lyhyen siirtymän jälkeen vuorossa on Hauhanpohja, joka oli edellisen kerran mukana Suomen MM-rallissa vuonna 1999. Sunnuntain pisimpänä erikoiskokeena toimii monsterimaisen pitkä Lempään erikoiskoe, pituutta huikaisevat 31,4 kilometriä. Täällä on vielä mahdollisuus saada suuriakin eroja kiinni, toki muutkin sunnuntain erikoiskokeet ovat kohtuullisen pitkiä. Viimeisenä pätkänä ennen taukoa toimii legendaarinen Mynnillä, johon järjestäjät ovat taikoneet yli 21 kilometriä rallibaanaa. Mynnilän jälkeen kilpailijat viettävät taukoa Hartolan Jari-Pekassa, missä rekkaparkki on raivattu sunnuntain ajaksi rallia varten.

Tauon jälkeen on luvassa vielä 4 erikoiskoetta. Ensimmäisenä vuorossa on sunnuntain lyhin, 11 kilometriä pitkä Haran erikoiskoe. Kyllä, kuulitte oikein, kyseinen erikoiskoe on sunnuntain lyhin EK. Haran jälkeen vuorossa on hieman normaalia pidempi Vartiamäki, pituutta löytyy 18,6 kilometriä. Kaksi erikoiskoetta jäljellä, ja nyt siirrytään valtatie 4:n toiselle puolelle. Ensimmäisenä vuorossa Havumäki, jota ei ole ainakaan aiemmin ajettu Suomen MM-rallissa. Havumäen varrelta löytyy useita risteyksiä, jossa on hyvä katsella. Viimeisimpänä, muttei suinkaan vähäisimpänä, 21 kilometriä pitkä Soimaharjun erikoiskoe. Soimaharjun normaalia versiota on pidennetty roimasti lopun pienen tien osuudella, ja näin tasan 700 EK-kilometriä tuli täyteen.


Neste Rally Finland 70v-juhlakisa

EK1 Laukaa 12,30 KM

EK2 Lankamaa 26,64 KM

EK3 Pukara 12,01 KM

EK4 Jouhtikylä 14,07 KM

Huolto Asemantalon aukio, Rautalampi

EK5 Myhinpää 33,50 KM

EK6 Sirkkamäki 7,09 KM

EK7 Kalliokoski 12,58 KM

EK8 Havusalmi 22,37 KM

EK9 Paltanen 9,10 KM

Huolto Naarajärven lentokenttä, Pieksämäki

EK10 Kutemajärvi 13,21 KM

EK11 Siikaselkä 10,80 KM

EK12 Hoho 16,79 KM

EK13 Taulu 14,10 KM

EK14 Ruuhimäki 9,99 KM

YÖTAUKO Paviljonki
1.lenkin pituus: 214,55 KM

EK15 Mökkiperä 15,36 KM

EK16 Halinen 9,01 KM

EK17 Urria 10,53 KM

EK18 Keuruu 11,98 KM

EK19 Jukojärvi 18,19 KM

Huolto Megamarket, Keuruu

EK20 Heinäaho 12,50 KM

EK21 Väärinmaja 32,06 KM

EK22 Kavala 13,05 KM

EK23 Juupajoki 24,08 KM

Huolto Rönnin lava, Rönni

EK24 Västilä 16,61 KM

EK25 Päijälä 20,01 KM

EK26 Ouninpohja 35,79 KM

EK27 Paateri 12,40 KM

EK28 Pihlajakoski 13,82 KM

Huolto Shell Jämsä, Jämsä

EK29 Vaheri 30,25 KM

EK30 Saalahti 4,76 KM

EK31 Ehikki 15,25 KM

EK32 Surkee 22,05 KM

EK33 Kuohu 14,69 KM

YÖTAUKO Paviljonki
2.lenkin pituus: 332,39 KM
2.lenkin jälkeen: 546,94 KM

EK34 Oittila 20,87 KM

EK35 Hauhanpohja 12,32 KM

EK36 Lempää 31,41 KM

EK37 Mynnilä 21,32 KM

Huolto Jari-Pekka 24h, Hartola

EK38 Hara 11,24 KM

EK39 Vartiamäki 18,64 KM

EK40 Havumäki 16,09 KM

EK41 Soimaharju 21,17 KM

MAALI
3.lenkin pituus: 153.06 KM
Rallin pituus: 700 KM

Reittikartta: https://www.mapfab.com/map/AQ9T/Neste-Rally-Finland-70V-juhlakisa
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Mahtavaa menoa. Västilä pois ja Mattila siirtymästä erikoiskokeeksi!

Pitäisiköhän sitä itsekin oikein suunnitella Suurajoreitti, mutta ihan 500-kilsainen saa riittää ;)
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Jyväskylän Suurajot 2020

No niin.

Jyväskylän Suurajot 2020.

Tätä kilpailua ennenhän FIA on päättänyt lisätä rallin erikoiskokeiden kokonaismitttaa 500 kilometriin ja sallinut kaksi etähuoltoa päivän aikana. Huoltopisteiden välille on kuitenkin sallittu enintään 80 kilometriä pikataipaleita, eikä FIA:n tarkkailija halua nähdä hulvattoman kovia keskinopeuksia pätkillä, joten nopeiden baanojen vastapainoksi on poimittu teknisempiä osuuksia.

Samaan aikaan AKK on saanut sovittua vanhat riitansa Jyväskylän Suurajot ry:n kanssa ja Suomen MM-rallille on saatu vanha nimi käyttöön. Tästä innostuneena myös lukuisat vapaaehtoiset ovat lähteneet talkoovoimin järjestämään vanhan ajan mallista Suurajoa, ja kaikki mahdolliset tiet on saatu käyttöön, osa jopa kunnostettua.

Torstaina ajetaan kolme yleisöystävällistä erikoiskoetta Jyväskylän lähellä. Harju ei kaipaa esittelyjä, Kuukanpää ajetaan vuoteen 1988 verrattuna toisinpäin ja lopussa on uusi lenkki pientä tietä. Ruuhimäen ensimmäinen versio alkaa Mikroradan kupeesta ja päättyy uudelle areenalle.

Perjantaina startataan tutulla Äänekosken pätkällä. Palsankylän alussa on uusi tieosuus, ja pätkän keskiosa ajetaan eri suuntaan. Lopussa liitytään kuitenkin tutulle ison tien osuudelle, jossa on yleisön suosima iso hyppy.

Kokkolampi on rallin ainoa kokonaan uusi EK. Testeistä tutuksi tullut tiestö on teknistä, mutta vauhdikasta. Humalamäki puolestaan on jo vanha Suurajokonkari, joskin sen alkuosaa ei ole ennen ajettu MM-rallissa, ja loppuosallekin on viimeinkin saatu luvat. Ennen Mänttän Sassin taukoa ajetaan vielä Urria, vanhalla alkuosalla ja pidennetyllä loppuosalla.

Tauon jälkeen ajetaan pitkä Väärinmaja eri suuntaan ja jatketaan Juupajoella, jonka alussa ja lopussa on uutta tietä. Siirtymä alittaa ysitien ja siitä siirrytään Ouninpohjan uudelle alkuosuudelle. Tämä erikoiskoe päättyy keltaisen talon hyppyrille. Hassin erikoiskoe alkaa nimensä mukaiselta kylältä ja kääntyy Liisanmutkasta kohti Kakaristoa. Kakariston pohjoispuolella ajetaan pari uutta risteyskäännöstä ennen maalia.

Himoksen huoltotauon jälkeen ajetaan Ehikki vuoden 1995 malliin ja kyseessä on varmasti koko rallin nopein EK. Se on tosin vain lämmittelyä kilpailun pisintä EK:ta, 39-kilometristä Moksia varten. Sen runko muistuttaa vuoden 1995 Surkeeta, mutta alussa on uutta pikkutietä ja keskiosan reitti on lainattu vuoden 2010 Surkeen erikoiskokeelta, kulkien Surkeejärven pikkuteiden ja Parkkolan risteyksen kautta. Illan päättää Laajavuoren uusi versio, jonka aluksi pyöritellään Killerin vanhan yleisöpätkän silloilla ja jatketaan vanhalle Laajavuoren pätkälle käännettyyn ajosuuntaan, maalin ollessa asvaltilla.

Lauantaina ajetaan Päijänteen ympäri. Aamu alkaa teknisesti Soimaharjun ja Vartiamäen erikoiskokeilla, joista jälkimmäisessä on uusi alkuosa. Uusi alkuosa on myös Mynnilän pätkällä, mutta suurin mielenkiinto kohdistuu Marjoniemeen, jonka loppuosa ajetaan asvaltilla!

Vierumäen urheiluopistolla vietetyn tauon jälkeen paluu kohti Jyväskylää alkaa Evon erikoiskokeella, joka ajetaan eri suuntaan kuin 80-luvulla. Muuttuneiden tiejärjestelyjen vuoksi puolivälissä on hyvin tiukka risteys.

Seuraavana on Päijälä, jonka uusi Pirttikulman alkuosa on mainittu etenkin ammattikatsojien keskuudessa. Päijälästä jatketaan Konivuoren erikoiskokeelle, joka käyttää osittain edelisen päivän Ouninpohjan reittiä. Ennen Himoksen huoltoa ajetaan vielä Hassi uudestaan.

Ehikin toinen versio starttaa samoin kuin edellinenkin, mutta kääntyy kohti Hirvimäkeä, Horkan kylää ja lopulta Painaata. Erikoiskoe on päivän pisin, 32 kilometriä. Osa teistä on hyvinkin tuttua, osa ennen ajamatonta.

Seuraavaksi ylitetään Kärkistensalmen silta ja ajetaan Oittilan erikoiskokeen pitkä versio käännettyyn ajosuuntaan. Viimeisenä metsäpätkänä on Ruuhimäen toinen versio, joka alkaa lounaasta tekniseltä Ruuhijärventieltä. Ilta päättyy Harjuun, ja lisävalot on syytä laittaa nokalle viimeistään tässä vaiheessa.

Sunnuntain aluksi toistetaan Kuukanpää, jonka jälkeen jatketaan tutulle Lankamaalle latomutkineen. Kalliokosken ja Sirkkamäen yhdistelmä on osittain uutta, kun taas Jouhtikylä ajetaan samaan suuntaan kuin 80-luvulla.

Viimeinen huoltotauko on Rautalammilla, mutta ratkaisun avaimet ovat vielä käsissä 33-kilometrisellä Myhinpäällä, johon mahtuu niin isoa kuin pientäkin tietä. Ralli ratkaistaan lopulta Ruuhimäen erikoiskokeella, jonka keskiosa ajetaan nyt toiseen kertaan, loppuosa kolmanteen kertaan.


Torstai
Lähtö Jyväskylä
EK1 Harju 2.31 km
EK2 Kuukanpää 1 5.12 km
EK3 Ruuhimäki 1 4.15 km
Tauko Paviljonki (11.58 km)

Perjantai
EK4 Äänekoski 7.51 km
EK5 Palsankylä 16.35 km
EK6 Kokkolampi 5.91 km
EK7 Humalamäki 9.72 km
EK8 Urria 14.29 km
Huolto Mänttä (53.78 km)
EK9 Väärinmaja 29.24 km
EK10 Juupajoki 18.48 km
EK11 Ouninpohja 11.32 km
EK12 Hassi 14.70 km
Huolto Himos (73.74 km)
EK13 Ehikki 17.59 km
EK14 Moksi 39.93 km
EK15 Laajavuori 5.00 km
Tauko Paviljonki (62.52 km)
Perjantai yhteensä 190.04 km

Lauantai
EK16 Soimaharju 9.22 km
EK17 Vartiamäki 12.34 km
EK18 Mynnilä 22.45 km
EK19 Marjoniemi 11.14 km
Huolto Vierumäki (55.15 km)
EK20 Evo 9.10 km
EK21 Päijälä 28.36 km
EK22 Konivuori 20.49 km
EK23 Hassi 2 14.70 km
Huolto Himos (72.65 km)
EK24 Ehikki 2 32.60 km
EK25 Oittila 20.39 km
EK26 Ruuhimäki 2 14.31 km
EK27 Harju 2 2.31 km
Tauko Paviljonki (69.61 km)
Lauantai yhteensä 197.41 km

Sunnuntai
EK28 Kuukanpää 2 5.12 km
EK29 Lankamaa 23.44 km
EK30 Kalliokoski 16.66 km
EK31 Jouhtikylä 10.36 km
Huolto Rautalampi (55.58 km)
EK32 Myhinpää 34.27 km
EK33 Ruuhimäki 3 11.12 km
Maali Paviljonki (45.39 km)
Sunnuntai yhteensä 100.97 km
Koko ralli 500.00 km

https://www.mapfab.com/map/AQ-P/Suurajot-2020
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1037
Tässä vielä toinen versio Neste Rallyn 70v-juhlakisasta, mallia epärealistinen.

To-iltana lähdetään Harjulta liikkelle ja ajetaan perinteinen länsilenkki Humalamäki ja Urria. Urrian hyppyä on korotettu 5 metriä ja hypyn nokkaa terävöitetty, että saadaan autot lentämään. Tähän perään ajetaan vielä Ehikki ja tullaan illan hämärtyessä yötauolle Paviljonkiin. Ennen nukkumaanmenoa Paviljongilla järjestetään vielä kuljettajille pakollinen "kottikärrykisa", jossa kartturi pitää kuskia jaloista kiinni, kun kuljettaja käsiensä varassa suorittaa haastavan radan mahdollisimman nopeaan aikaan. Tällä kisalla ratkaistaan myös seuraavan päivän ajojärjestys. Voittaja saa valita lähtöpaikkansa ensimmäisenä, kakkonen seuraavana jne..
Tämän jälkeen vielä ajetaan kartingautoilla "Drivers meet grandparents"-tapahtuma, jossa kuljettajat kyyditsevät eläkeläisiä kartingradalla.

Yötauon jälkeen lähdetään pe-aamuna kohti Jämsää. Ensiksi Vaheri, josta siirrytään Aution, Juupajoen ja Siitaman kautta Tampereen huoltotauolle. Tauon jälkeen Ratinan yleisö-ek, joka noudattelee pääosin vanhaa Ratinan erikoiskoetta, mutta loppuosalla syöksytään kauppakeskuksen parkkihalliin, jossa viimeiset mutkittelut ja toisesta ovesta ulos stadionin taakse.
Seuraavaksi Sahalahden ek, joka ajetaan vuoden 98/99 muodossa. Juhlavuoden kunniaksi Destia on kantanut kortensa kekoon asukkaiden vastustuksesta huolimatta ja on rouhinut Pohjalahdentien asvaltin pois, jotta pätkä saadaan mahdollisimman alkuperäiseen kuosiin. Tielle on levitetty myös massiiviset määrät soraa ja vanhat tiepohjat raivattu uudelleen käyttöön.
Sahalahdelta Västilään, jonka jälkeen on luvassa kilpailun pisin "Megahelvetti"-niminen uusi erikoiskoe. Lähtö on Päijäläntieltä, josta jatketaan Petsamontietä Ouninpohjantielle. Tätä jatketaan tuttuakin tutumpaa Ouninpohjan pätkää Kakaristoon, Pitkäjärventielle, Hassintielle ja lopuksi kurvataan vielä Arvajanreitintielle. Pituutta hurjat 65km ja lähes kaikilla kilpailijoilla renkaat loppu ja autot paskana. Tästä syystä Jämsässä pieni etähuolto, josta jatketaan Saalahden kautta Paviljongille. Päivä pulkassa ja kuljettajille pakollisen karaoke-esityksen jälkeen yötauolle.

Lauantaina tahkotaan sitten Myhinpäätä ja Ruuhimäkeä oikein urakalla, molemmat kolmeen kertaan. Lisäksi käydään näiden pätkien välissä ajamassa ihan huvin vuoksi hirveän pitkä siirtymä Pieksämäelle ja takaisin. Päivän päätteeksi vielä Harju-Laajavuori- yhdistelmäpätkä, jossa näiden välinen osuus on täysin uutta osuutta.
Ennen yötaukoa kuljettajat osallistuvat vielä Paviljongilla tuhansien silmäparien edessä silmät sidottuna kuivan maan hiihtokisaan.

Sunnuntaina ajetaan vielä perinteinen Päijänteen itälenkki, johon kuuluu Vartiamäki, Hauhanpohja, Lempää ja Hara.
Powerstage kaasutellaan klo 13.18 Harjulla.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
:D

Unohdit sen osuuden, jossa sponsorin toiveesta ajetaan Karjalaan kiertämään olutynnyriä.
 
Ylös