Ihan ensimmäisenä vastuunvapautuslauseke: yksikään tarinassa esiintyvä henkilö ei ole oikea henkilö, eikä heillä niin main ole reaalimaailmassa esikuvaa. Mikäli lukija on yhdistävinään tarinan fiktiivisen henkilön tosielämään, on ajatuksenkulku virheellinen, eikä tarinan kirjoittaja ota sellaisesta minkäänlaista vastuuta.
Kuten tavallista, koko autourheileva Suomi valmistautuu elokuun alussa kotoiseen MM-ralliin. Aiemmasta traditiosta poiketen katseet eivät kuitenkaan ole Keski-Suomessa, vaan Etelä-Suomen ralliteillä. Miten ihmeessä tällaiseen tilanteeseen on päädytty, saattaisi joku ihan perustellusti kysyä. Noh, tarina juontaa juurensa tilanteeseen, jossa suomalaisen ralliautoilun taustapiru, laajalla rintamalla vaikuttava Jarmo Mähönen, on vihdoin saanut visionsa ns. päättävissä elimissä läpi sen suhteen, että 2020-luvulla rallia tulee päästä katsomaan kaikilla muilla kulkuneuvoilla paitsi autolla. Juna, ratikka, resiina… kaikki kelpaavat, paitsi auto. Se ei ole 2020-lukua se. Niinpä Jarmo on kehittänyt mielessään katalan juonen, jolla rallikaupunki Jyväskylä saadaan ralliviikonlopun aikana jollain toisella tavalla täyteen buukatuksi ja rallin on yksinkertaisesti pakko etsiä itselleen hätäaikataululla uusi koti. Ensitöikseen Mähönen palkkaa pari Soldiers of Odin-ressukkaa räjäyttämään Kärkistensalmen sillan kertomalla sillan alla majailevan
muukalaisia. Mähösen tarkoista, tavuviivoin varustetuista ohjeista huolimatta sankarit onnistuvat sillan sijasta räjäyttämään itsensä. Harmin paikka. Näin ollen Mähönen joutuu turvautumaan varasuunnitelmaan ja soittamaan vanhalle tutulleen, kaupunginjohtaja Pekka K. Ettuselle. Vaikka suuri yleisö ei sitä tiedä, perinteikkään Helsingin UA:n puheenjohtaja Saari Jormakivi ehti juuri ennen konkurssihakemusta kähveltää seuran kassasta 200 000 markkaa riihikuivaa ja on nyt avokätisesti antanut pääoman Mähösen käytettäväksi. Niinpä kaupunginjohtaja Ettunen saa Mähöseltä houkuttelevan tarjouksen: buukkaa Paviljonkiin ralliviikonlopulle jotain muuta ohjelmaa, niin rahat ovat sinun. Ensin Ettunen hieman hämmästelee setelinippujen ympärille olevia STS-pankin paperiniteitä, mutta vanhana kunta-alan ammattilaisena ei anna moisen pikkuseikan häiritä kokonaisuutta. Tarina saa tosin vielä hämmästyttävän käänteen, kun Mähönen päättää varmuuden vuoksi mennä kotitietokoneellaan internettiin ja syöttää Altavista-hakupalveluun Pekka K. Ettusen nimen; käykin ilmi, ettei tämä ole ollut Jyväskylän kaupunginjohtajana 16 vuoteen! Pelimiehenä Mähönen ei kuitenkaan panikoi, vaan soittaa kylmänviileästi tuntemalleen pohatta Sari O. Kohlbergille, joka lupaa avokätisesti rahoittaa uuden lahjontayrityksen. Hämmästys onkin suuri, kun Keskisuomalainen kertoo etusivullaan, että kaupungin ylpeys Paviljonki tulee isännöimään Tenavatähti-kilpailun väkinäistä uudelleenlämmittelyä samana viikonloppuna, kun rallisirkuksen oli määrä vyöryä alueelle. Paikallislehtien yleisönosastot täyttyvät vihaisista kirjoituksista, eikä syyttä; modernien WRC-autojen jylhän mörinän sijaan kaupunkilaiset joutuisivat kesken kauneimman kesän sietämään kolme päivää todellista melusaastetta Seppo Hovin ja laulavien lasten muodossa. Niinpä ralli viedään Mähösen ja kumppaneiden ”pyynnöstä” Etelä-Suomen surullisen vähäisellä käytöllä oleville sorabaanoille. Neste haistattaa pitkät rallin pääkallopaikan siirtämiselle ja järjestäjillä on suuri haaste löytää kisalle uusi pääsponsori. Hätiin rientää Keski-Uusimaa-lehti, joka aloittaa vuoden kahdeksannet yt-neuvottelunsa saadakseen pääsponsoristatuksen vaatiman rahasumman kasaan. Kukaan ei tiedä, mikä yt-neuvottelujen todellinen lopputulema oli, mutta joka tapauksessa WRC-promoottorin sulkutilille ilmestyy eräpäivänä vaadittu rahasumma ja näin Suomen MM-ralli 2020 onkin vastoin kaikkia ennakko-odotuksia Keski-Uusimaa ralli!
Reitti on luonnollisestikin täyttä timanttia, joskaan tienhoitokunnilta ei ole tässä turhia lupia kyselty. Se on varmaa, että ralliyleisö tulee saamaan todellisen aikamatkan 80- ja 90-lukujen Helsinki-, Keski-Uusimaa-, Nurmijärvi- ja Hankirallien maisemiin – pienellä sivumausteella vahvistettuna toki.
Kisan keskuspaikkana toimii tietysti Hyrylän urheilukeskus, jonne huoltoparkit saa kätevästi kasattua ja hotellikuluissa säästöä hakevat kilpailijat saavat majoittua ilmaiseksi Hyrylän käytöstä poistetun varuskunnan tyhjillään oleviin kasarmirakennuksiin. Matkaan lähdetään torstaina kellon näyttäessä klassista rallien alkamisaikaa 18.01. Kilpailijat ajatetaan aina Tampereen moottoritielle asti ja sieltä edelleen kisan avauspätkälle, joka kantaa nimeä Patoja. Koska kyseessä on MM-ralli, niin kantatie 1361 voidaan sulkea erikoiskokeen suorittamisen ajaksi, jotta sen yli voidaan laskea miljoonaa, eikä pätkää tarvitse jakaa kahtia, kuten muinaisissa Helsinki-ralleissa oli tapana. Sieltä karavaani suuntaa etelään Nurmijärven suuntaan, jossa ajetaan kaksi seuraavaa pikistä Kylänpää ja Haapakorpi. Jälkimmäinen tekee paluun rallitieksi 30 vuoden tauon jälkeen. Kun nämä kaksi on saatu pakettiin, ajetaan takaisin kisakeskuksen läheisyyteen Keravan Myllynummelle ja asfaltille, jossa illan hämärässä liukastellaan kuluneilla renkailla lisävalot keulalla yleisön mieliksi. Pätkä yhdistää elementtejä niin Miljoona-Cupista, 90-luvun assusprinteistä kuin viime vuosiltakin. Tämän kimaran jälkeen on sitten hyvä vetäytyä yöpuulle ja valmistautua seuraavaan, pitkään päivään.
Aamu aloitetaan Paippinen-Pornainen-Monninkylä akselilta, jossa ajetaan yhteensä neljä pätkää. Päivän avaavan Tillinmäen jälkeen suunnataan hieman modifioituun ja Tikkurilan 1989 Miljoona-Cup-osakilpailusta vaikutteita saaneelle Mäkelän nimeä kantavalle erikoiskokeelle. Laukkoski sen sijaan ajetaan samassa muodossa kuin viime vuosina on monesti ollut tapana. Ihan vaan siksi, että alun pikkutiellä saa mennä WRC-autolla todella kieli keskellä suuta. Ja luontopolun alueen tiukat mutkat tarjoavat takuulla hyvää youtube-matskua. Näiden ikään kuin jälkihöyrynä rykäistään vielä Luhti Monninkylän kupeessa, ennen kuin siirrytään reippaasti lännen suuntaan. Ennen taukoa kilpailijat huimistelevat vielä Nybro-nimisen pätkän, joka ei myöskään ole viime aikoina ollut turhan useasti rallikäytössä. Sitten onkin vuorossa hyvin ansaittu tauko ja etähuolto Malmgårdin Panimolla. Tasting-sessiot jäävät kuitenkin tällä kertaa ainakin kuljettajilta väliin, sillä matkaa on jatkettava vieläkin lännemmäksi. Lapinjärven ek aloittaa Hankiralli-pätkien sarjan, joka jatkuu Myrskylän ympäristössä ajettavilla Jaakkolan (joka tällä kertaa ajetaan tosin ns. vastaseen) ja Paavolan erikoiskokeilla. Näistä jälkimmäisen VIP-alueella Lasse Viren kertaa vielä Münchenin kympin ratkaisut kaikkien rallivirvokkeista juopuneiden mieliksi. Päivän päätteeksi vedetään vielä Patojan tavoin toinen yhdistelmäpätkä, kun vuorossa on Moksi-Leustun hengessä sen etelä-suomalainen vastine Metsäkylä-Huhti.
Puolentoista päivän jälkeen ralli siirtyykin sitten moderninpaan formaattiin ja kuvaan tulevat kahteen kertaan ajettavat pätkät. Tämä selittyy pitkälti sillä, että reitti siirtyy Keski-Uusimaalle, jossa väenpaljous on aiheuttanut ralliteiden suorastaan katastrofaalisen hävityksen. Lauantai aloitetaan Onkimaalta ja tässä ajosuunnassa siksi, että mukaan saadaan edes yksi yllättävä ja katsomisen arvoinen paikka. Tämän jälkeen on vuorossa kisan kolmas yhdistelmämonsteri, kun Torpin ympäristössä sahataan lähes 30 km hienoja ralliteitä. Lukonkulma ja Soukkio kuuluvat ansaitusti mukaan ennen päivähuoltoa. Sitten vuorossa ovat Onkimaa ja Torppi uudemman kerran, mutta lenkin kakkososuus kattaakin toisella ajokerralla moneen kertaan männävuosikymmeninä ajetut Kalkinkosken ja Peuranpään erikoiskokeet.
Ralli huipentuu luonnollisesti sunnuntaina, kisan päätöspäivänä. Ratamestari on saanut haalittua mukaan suhteellisen harvoin ajettuja tieosuuksia, joten haastetta riittää, vaikka nuotista ajetaankin. Nordbo avaa päivän ja pätkän loppupuolella yllättäen taittuvassa vasurissa jännätään, jättävätkö WRC-autot ulkomutkassa vaanivat puut rauhaan vai yrittääkö joku tehdä ns. kinaset. Kivistönkulmassa onkin sitten tarjolla kaikenlaista; alunssa mennään tarkasti pikkutiellä, sitten avataan pellit suorastaan suurajomaisella isolla baanalla, jossa haetaan ajolinjaa ihan tosissaan ja pätkän loppuun on vuosikymmenien tauon jälkeen saatu mukaan myös Kivistö-Kaukastien kokoajan johonkin suuntaan kääntyvä tieosuus. Näiden jälkeen kaahataan vielä läpi harvoin rallikäytössä nähty Ojankulman ek, ennen kuin kuskit ja autot ajetaan kuuluisan Pullokiskan pihaan parkkiin odottamaan rallin finaalia, Nordbon toista ajokertaa sekä Power Stagena toimivaa Kivistönkulman uusintaa.
Reitin voi sikäli sanoa pohjautuvan tositapahtumiin, että käsittääkseni melkein kaikki tieosuudet ovat olleet rallikäytössä, osa useammin, osa harvemmin. Torpissa on naurettavan lyhyt välitien assuosuus, joka tuskin on ollut erikoiskokeena. Tillinmäen lopustakaan en ole ihan varma, että onko sillä ralliautoja aiemmin nähty. Samoin Nordbon Anttilantien osuuden rallikäytöstä ei ole minkäänlaista havaintoa.
WRC Keski-Uusimaa ralli 2020
Näytä liitetiedosto 26690
https://www.mapfab.com/map/AQ-_/WRC-Keski-Uusimaa-ralli-2020