Suunnittele oma ralli

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
302
Tässä vielä toinen versio Neste Rallyn 70v-juhlakisasta, mallia epärealistinen.

To-iltana lähdetään Harjulta liikkelle ja ajetaan perinteinen länsilenkki Humalamäki ja Urria. Urrian hyppyä on korotettu 5 metriä ja hypyn nokkaa terävöitetty, että saadaan autot lentämään. Tähän perään ajetaan vielä Ehikki ja tullaan illan hämärtyessä yötauolle Paviljonkiin. Ennen nukkumaanmenoa Paviljongilla järjestetään vielä kuljettajille pakollinen "kottikärrykisa", jossa kartturi pitää kuskia jaloista kiinni, kun kuljettaja käsiensä varassa suorittaa haastavan radan mahdollisimman nopeaan aikaan. Tällä kisalla ratkaistaan myös seuraavan päivän ajojärjestys. Voittaja saa valita lähtöpaikkansa ensimmäisenä, kakkonen seuraavana jne..
Tämän jälkeen vielä ajetaan kartingautoilla "Drivers meet grandparents"-tapahtuma, jossa kuljettajat kyyditsevät eläkeläisiä kartingradalla.

Yötauon jälkeen lähdetään pe-aamuna kohti Jämsää. Ensiksi Vaheri, josta siirrytään Aution, Juupajoen ja Siitaman kautta Tampereen huoltotauolle. Tauon jälkeen Ratinan yleisö-ek, joka noudattelee pääosin vanhaa Ratinan erikoiskoetta, mutta loppuosalla syöksytään kauppakeskuksen parkkihalliin, jossa viimeiset mutkittelut ja toisesta ovesta ulos stadionin taakse.
Seuraavaksi Sahalahden ek, joka ajetaan vuoden 98/99 muodossa. Juhlavuoden kunniaksi Destia on kantanut kortensa kekoon asukkaiden vastustuksesta huolimatta ja on rouhinut Pohjalahdentien asvaltin pois, jotta pätkä saadaan mahdollisimman alkuperäiseen kuosiin. Tielle on levitetty myös massiiviset määrät soraa ja vanhat tiepohjat raivattu uudelleen käyttöön.
Sahalahdelta Västilään, jonka jälkeen on luvassa kilpailun pisin "Megahelvetti"-niminen uusi erikoiskoe. Lähtö on Päijäläntieltä, josta jatketaan Petsamontietä Ouninpohjantielle. Tätä jatketaan tuttuakin tutumpaa Ouninpohjan pätkää Kakaristoon, Pitkäjärventielle, Hassintielle ja lopuksi kurvataan vielä Arvajanreitintielle. Pituutta hurjat 65km ja lähes kaikilla kilpailijoilla renkaat loppu ja autot paskana. Tästä syystä Jämsässä pieni etähuolto, josta jatketaan Saalahden kautta Paviljongille. Päivä pulkassa ja kuljettajille pakollisen karaoke-esityksen jälkeen yötauolle.

Lauantaina tahkotaan sitten Myhinpäätä ja Ruuhimäkeä oikein urakalla, molemmat kolmeen kertaan. Lisäksi käydään näiden pätkien välissä ajamassa ihan huvin vuoksi hirveän pitkä siirtymä Pieksämäelle ja takaisin. Päivän päätteeksi vielä Harju-Laajavuori- yhdistelmäpätkä, jossa näiden välinen osuus on täysin uutta osuutta.
Ennen yötaukoa kuljettajat osallistuvat vielä Paviljongilla tuhansien silmäparien edessä silmät sidottuna kuivan maan hiihtokisaan.

Sunnuntaina ajetaan vielä perinteinen Päijänteen itälenkki, johon kuuluu Vartiamäki, Hauhanpohja, Lempää ja Hara.
Powerstage kaasutellaan klo 13.18 Harjulla.
On kova, on kova...Mahonen, kun kuulee tästä visiosta, niin enää tarvitsee keskustella mitkä olivat kaikkien aikojen toiseksi parhaat Suurajot.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1653
Sijainti
JKL
Tuohon kun vaihtaa Poweriksi Sauna-Timon järjestämät löylykisat Lutakon satamassa niin tuo on täydellinen paketti...
 

DC

Well-known member
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2385
Sijainti
Laajavuoren lehdistöhuone
Ihan ensimmäisenä vastuunvapautuslauseke: yksikään tarinassa esiintyvä henkilö ei ole oikea henkilö, eikä heillä niin main ole reaalimaailmassa esikuvaa. Mikäli lukija on yhdistävinään tarinan fiktiivisen henkilön tosielämään, on ajatuksenkulku virheellinen, eikä tarinan kirjoittaja ota sellaisesta minkäänlaista vastuuta.

Kuten tavallista, koko autourheileva Suomi valmistautuu elokuun alussa kotoiseen MM-ralliin. Aiemmasta traditiosta poiketen katseet eivät kuitenkaan ole Keski-Suomessa, vaan Etelä-Suomen ralliteillä. Miten ihmeessä tällaiseen tilanteeseen on päädytty, saattaisi joku ihan perustellusti kysyä. Noh, tarina juontaa juurensa tilanteeseen, jossa suomalaisen ralliautoilun taustapiru, laajalla rintamalla vaikuttava Jarmo Mähönen, on vihdoin saanut visionsa ns. päättävissä elimissä läpi sen suhteen, että 2020-luvulla rallia tulee päästä katsomaan kaikilla muilla kulkuneuvoilla paitsi autolla. Juna, ratikka, resiina… kaikki kelpaavat, paitsi auto. Se ei ole 2020-lukua se. Niinpä Jarmo on kehittänyt mielessään katalan juonen, jolla rallikaupunki Jyväskylä saadaan ralliviikonlopun aikana jollain toisella tavalla täyteen buukatuksi ja rallin on yksinkertaisesti pakko etsiä itselleen hätäaikataululla uusi koti. Ensitöikseen Mähönen palkkaa pari Soldiers of Odin-ressukkaa räjäyttämään Kärkistensalmen sillan kertomalla sillan alla majailevan muukalaisia. Mähösen tarkoista, tavuviivoin varustetuista ohjeista huolimatta sankarit onnistuvat sillan sijasta räjäyttämään itsensä. Harmin paikka. Näin ollen Mähönen joutuu turvautumaan varasuunnitelmaan ja soittamaan vanhalle tutulleen, kaupunginjohtaja Pekka K. Ettuselle. Vaikka suuri yleisö ei sitä tiedä, perinteikkään Helsingin UA:n puheenjohtaja Saari Jormakivi ehti juuri ennen konkurssihakemusta kähveltää seuran kassasta 200 000 markkaa riihikuivaa ja on nyt avokätisesti antanut pääoman Mähösen käytettäväksi. Niinpä kaupunginjohtaja Ettunen saa Mähöseltä houkuttelevan tarjouksen: buukkaa Paviljonkiin ralliviikonlopulle jotain muuta ohjelmaa, niin rahat ovat sinun. Ensin Ettunen hieman hämmästelee setelinippujen ympärille olevia STS-pankin paperiniteitä, mutta vanhana kunta-alan ammattilaisena ei anna moisen pikkuseikan häiritä kokonaisuutta. Tarina saa tosin vielä hämmästyttävän käänteen, kun Mähönen päättää varmuuden vuoksi mennä kotitietokoneellaan internettiin ja syöttää Altavista-hakupalveluun Pekka K. Ettusen nimen; käykin ilmi, ettei tämä ole ollut Jyväskylän kaupunginjohtajana 16 vuoteen! Pelimiehenä Mähönen ei kuitenkaan panikoi, vaan soittaa kylmänviileästi tuntemalleen pohatta Sari O. Kohlbergille, joka lupaa avokätisesti rahoittaa uuden lahjontayrityksen. Hämmästys onkin suuri, kun Keskisuomalainen kertoo etusivullaan, että kaupungin ylpeys Paviljonki tulee isännöimään Tenavatähti-kilpailun väkinäistä uudelleenlämmittelyä samana viikonloppuna, kun rallisirkuksen oli määrä vyöryä alueelle. Paikallislehtien yleisönosastot täyttyvät vihaisista kirjoituksista, eikä syyttä; modernien WRC-autojen jylhän mörinän sijaan kaupunkilaiset joutuisivat kesken kauneimman kesän sietämään kolme päivää todellista melusaastetta Seppo Hovin ja laulavien lasten muodossa. Niinpä ralli viedään Mähösen ja kumppaneiden ”pyynnöstä” Etelä-Suomen surullisen vähäisellä käytöllä oleville sorabaanoille. Neste haistattaa pitkät rallin pääkallopaikan siirtämiselle ja järjestäjillä on suuri haaste löytää kisalle uusi pääsponsori. Hätiin rientää Keski-Uusimaa-lehti, joka aloittaa vuoden kahdeksannet yt-neuvottelunsa saadakseen pääsponsoristatuksen vaatiman rahasumman kasaan. Kukaan ei tiedä, mikä yt-neuvottelujen todellinen lopputulema oli, mutta joka tapauksessa WRC-promoottorin sulkutilille ilmestyy eräpäivänä vaadittu rahasumma ja näin Suomen MM-ralli 2020 onkin vastoin kaikkia ennakko-odotuksia Keski-Uusimaa ralli!

Reitti on luonnollisestikin täyttä timanttia, joskaan tienhoitokunnilta ei ole tässä turhia lupia kyselty. Se on varmaa, että ralliyleisö tulee saamaan todellisen aikamatkan 80- ja 90-lukujen Helsinki-, Keski-Uusimaa-, Nurmijärvi- ja Hankirallien maisemiin – pienellä sivumausteella vahvistettuna toki.

Kisan keskuspaikkana toimii tietysti Hyrylän urheilukeskus, jonne huoltoparkit saa kätevästi kasattua ja hotellikuluissa säästöä hakevat kilpailijat saavat majoittua ilmaiseksi Hyrylän käytöstä poistetun varuskunnan tyhjillään oleviin kasarmirakennuksiin. Matkaan lähdetään torstaina kellon näyttäessä klassista rallien alkamisaikaa 18.01. Kilpailijat ajatetaan aina Tampereen moottoritielle asti ja sieltä edelleen kisan avauspätkälle, joka kantaa nimeä Patoja. Koska kyseessä on MM-ralli, niin kantatie 1361 voidaan sulkea erikoiskokeen suorittamisen ajaksi, jotta sen yli voidaan laskea miljoonaa, eikä pätkää tarvitse jakaa kahtia, kuten muinaisissa Helsinki-ralleissa oli tapana. Sieltä karavaani suuntaa etelään Nurmijärven suuntaan, jossa ajetaan kaksi seuraavaa pikistä Kylänpää ja Haapakorpi. Jälkimmäinen tekee paluun rallitieksi 30 vuoden tauon jälkeen. Kun nämä kaksi on saatu pakettiin, ajetaan takaisin kisakeskuksen läheisyyteen Keravan Myllynummelle ja asfaltille, jossa illan hämärässä liukastellaan kuluneilla renkailla lisävalot keulalla yleisön mieliksi. Pätkä yhdistää elementtejä niin Miljoona-Cupista, 90-luvun assusprinteistä kuin viime vuosiltakin. Tämän kimaran jälkeen on sitten hyvä vetäytyä yöpuulle ja valmistautua seuraavaan, pitkään päivään.

Aamu aloitetaan Paippinen-Pornainen-Monninkylä akselilta, jossa ajetaan yhteensä neljä pätkää. Päivän avaavan Tillinmäen jälkeen suunnataan hieman modifioituun ja Tikkurilan 1989 Miljoona-Cup-osakilpailusta vaikutteita saaneelle Mäkelän nimeä kantavalle erikoiskokeelle. Laukkoski sen sijaan ajetaan samassa muodossa kuin viime vuosina on monesti ollut tapana. Ihan vaan siksi, että alun pikkutiellä saa mennä WRC-autolla todella kieli keskellä suuta. Ja luontopolun alueen tiukat mutkat tarjoavat takuulla hyvää youtube-matskua. Näiden ikään kuin jälkihöyrynä rykäistään vielä Luhti Monninkylän kupeessa, ennen kuin siirrytään reippaasti lännen suuntaan. Ennen taukoa kilpailijat huimistelevat vielä Nybro-nimisen pätkän, joka ei myöskään ole viime aikoina ollut turhan useasti rallikäytössä. Sitten onkin vuorossa hyvin ansaittu tauko ja etähuolto Malmgårdin Panimolla. Tasting-sessiot jäävät kuitenkin tällä kertaa ainakin kuljettajilta väliin, sillä matkaa on jatkettava vieläkin lännemmäksi. Lapinjärven ek aloittaa Hankiralli-pätkien sarjan, joka jatkuu Myrskylän ympäristössä ajettavilla Jaakkolan (joka tällä kertaa ajetaan tosin ns. vastaseen) ja Paavolan erikoiskokeilla. Näistä jälkimmäisen VIP-alueella Lasse Viren kertaa vielä Münchenin kympin ratkaisut kaikkien rallivirvokkeista juopuneiden mieliksi. Päivän päätteeksi vedetään vielä Patojan tavoin toinen yhdistelmäpätkä, kun vuorossa on Moksi-Leustun hengessä sen etelä-suomalainen vastine Metsäkylä-Huhti.

Puolentoista päivän jälkeen ralli siirtyykin sitten moderninpaan formaattiin ja kuvaan tulevat kahteen kertaan ajettavat pätkät. Tämä selittyy pitkälti sillä, että reitti siirtyy Keski-Uusimaalle, jossa väenpaljous on aiheuttanut ralliteiden suorastaan katastrofaalisen hävityksen. Lauantai aloitetaan Onkimaalta ja tässä ajosuunnassa siksi, että mukaan saadaan edes yksi yllättävä ja katsomisen arvoinen paikka. Tämän jälkeen on vuorossa kisan kolmas yhdistelmämonsteri, kun Torpin ympäristössä sahataan lähes 30 km hienoja ralliteitä. Lukonkulma ja Soukkio kuuluvat ansaitusti mukaan ennen päivähuoltoa. Sitten vuorossa ovat Onkimaa ja Torppi uudemman kerran, mutta lenkin kakkososuus kattaakin toisella ajokerralla moneen kertaan männävuosikymmeninä ajetut Kalkinkosken ja Peuranpään erikoiskokeet.

Ralli huipentuu luonnollisesti sunnuntaina, kisan päätöspäivänä. Ratamestari on saanut haalittua mukaan suhteellisen harvoin ajettuja tieosuuksia, joten haastetta riittää, vaikka nuotista ajetaankin. Nordbo avaa päivän ja pätkän loppupuolella yllättäen taittuvassa vasurissa jännätään, jättävätkö WRC-autot ulkomutkassa vaanivat puut rauhaan vai yrittääkö joku tehdä ns. kinaset. Kivistönkulmassa onkin sitten tarjolla kaikenlaista; alunssa mennään tarkasti pikkutiellä, sitten avataan pellit suorastaan suurajomaisella isolla baanalla, jossa haetaan ajolinjaa ihan tosissaan ja pätkän loppuun on vuosikymmenien tauon jälkeen saatu mukaan myös Kivistö-Kaukastien kokoajan johonkin suuntaan kääntyvä tieosuus. Näiden jälkeen kaahataan vielä läpi harvoin rallikäytössä nähty Ojankulman ek, ennen kuin kuskit ja autot ajetaan kuuluisan Pullokiskan pihaan parkkiin odottamaan rallin finaalia, Nordbon toista ajokertaa sekä Power Stagena toimivaa Kivistönkulman uusintaa.

Reitin voi sikäli sanoa pohjautuvan tositapahtumiin, että käsittääkseni melkein kaikki tieosuudet ovat olleet rallikäytössä, osa useammin, osa harvemmin. Torpissa on naurettavan lyhyt välitien assuosuus, joka tuskin on ollut erikoiskokeena. Tillinmäen lopustakaan en ole ihan varma, että onko sillä ralliautoja aiemmin nähty. Samoin Nordbon Anttilantien osuuden rallikäytöstä ei ole minkäänlaista havaintoa.

WRC Keski-Uusimaa ralli 2020

Näytä liitetiedosto 26690

https://www.mapfab.com/map/AQ-_/WRC-Keski-Uusimaa-ralli-2020
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
3860
Sijainti
Pilalla
Ihan ensimmäisenä vastuunvapautuslauseke: yksikään tarinassa esiintyvä henkilö ei ole oikea henkilö, eikä heillä niin main ole reaalimaailmassa esikuvaa. Mikäli lukija on yhdistävinään tarinan fiktiivisen henkilön tosielämään, on ajatuksenkulku virheellinen, eikä tarinan kirjoittaja ota sellaisesta minkäänlaista vastuuta.

Kuten tavallista, koko autourheileva Suomi valmistautuu elokuun alussa kotoiseen MM-ralliin. Aiemmasta traditiosta poiketen katseet eivät kuitenkaan ole Keski-Suomessa, vaan Etelä-Suomen ralliteillä. Miten ihmeessä tällaiseen tilanteeseen on päädytty, saattaisi joku ihan perustellusti kysyä. Noh, tarina juontaa juurensa tilanteeseen, jossa suomalaisen ralliautoilun taustapiru, laajalla rintamalla vaikuttava Jarmo Mähönen, on vihdoin saanut visionsa ns. päättävissä elimissä läpi sen suhteen, että 2020-luvulla rallia tulee päästä katsomaan kaikilla muilla kulkuneuvoilla paitsi autolla. Juna, ratikka, resiina… kaikki kelpaavat, paitsi auto. Se ei ole 2020-lukua se. Niinpä Jarmo on kehittänyt mielessään katalan juonen, jolla rallikaupunki Jyväskylä saadaan ralliviikonlopun aikana jollain toisella tavalla täyteen buukatuksi ja rallin on yksinkertaisesti pakko etsiä itselleen hätäaikataululla uusi koti. Ensitöikseen Mähönen palkkaa pari Soldiers of Odin-ressukkaa räjäyttämään Kärkistensalmen sillan kertomalla sillan alla majailevan muukalaisia. Mähösen tarkoista, tavuviivoin varustetuista ohjeista huolimatta sankarit onnistuvat sillan sijasta räjäyttämään itsensä. Harmin paikka. Näin ollen Mähönen joutuu turvautumaan varasuunnitelmaan ja soittamaan vanhalle tutulleen, kaupunginjohtaja Pekka K. Ettuselle. Vaikka suuri yleisö ei sitä tiedä, perinteikkään Helsingin UA:n puheenjohtaja Saari Jormakivi ehti juuri ennen konkurssihakemusta kähveltää seuran kassasta 200 000 markkaa riihikuivaa ja on nyt avokätisesti antanut pääoman Mähösen käytettäväksi. Niinpä kaupunginjohtaja Ettunen saa Mähöseltä houkuttelevan tarjouksen: buukkaa Paviljonkiin ralliviikonlopulle jotain muuta ohjelmaa, niin rahat ovat sinun. Ensin Ettunen hieman hämmästelee setelinippujen ympärille olevia STS-pankin paperiniteitä, mutta vanhana kunta-alan ammattilaisena ei anna moisen pikkuseikan häiritä kokonaisuutta. Tarina saa tosin vielä hämmästyttävän käänteen, kun Mähönen päättää varmuuden vuoksi mennä kotitietokoneellaan internettiin ja syöttää Altavista-hakupalveluun Pekka K. Ettusen nimen; käykin ilmi, ettei tämä ole ollut Jyväskylän kaupunginjohtajana 16 vuoteen! Pelimiehenä Mähönen ei kuitenkaan panikoi, vaan soittaa kylmänviileästi tuntemalleen pohatta Sari O. Kohlbergille, joka lupaa avokätisesti rahoittaa uuden lahjontayrityksen. Hämmästys onkin suuri, kun Keskisuomalainen kertoo etusivullaan, että kaupungin ylpeys Paviljonki tulee isännöimään Tenavatähti-kilpailun väkinäistä uudelleenlämmittelyä samana viikonloppuna, kun rallisirkuksen oli määrä vyöryä alueelle. Paikallislehtien yleisönosastot täyttyvät vihaisista kirjoituksista, eikä syyttä; modernien WRC-autojen jylhän mörinän sijaan kaupunkilaiset joutuisivat kesken kauneimman kesän sietämään kolme päivää todellista melusaastetta Seppo Hovin ja laulavien lasten muodossa. Niinpä ralli viedään Mähösen ja kumppaneiden ”pyynnöstä” Etelä-Suomen surullisen vähäisellä käytöllä oleville sorabaanoille. Neste haistattaa pitkät rallin pääkallopaikan siirtämiselle ja järjestäjillä on suuri haaste löytää kisalle uusi pääsponsori. Hätiin rientää Keski-Uusimaa-lehti, joka aloittaa vuoden kahdeksannet yt-neuvottelunsa saadakseen pääsponsoristatuksen vaatiman rahasumman kasaan. Kukaan ei tiedä, mikä yt-neuvottelujen todellinen lopputulema oli, mutta joka tapauksessa WRC-promoottorin sulkutilille ilmestyy eräpäivänä vaadittu rahasumma ja näin Suomen MM-ralli 2020 onkin vastoin kaikkia ennakko-odotuksia Keski-Uusimaa ralli!
Jo tämä viestin alkuosa olisi ainesta "vuoden postaukseksi" :D

Räkäinen nauru "sillan alla majaileville muukalaisille"
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Ei voi taas muuta sanoo kuin hattua nostaa! :D
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
865
Tässä ketjussa saa antaa mielikuvitukselle hieman tilaa. Tässä oli yksi pointti ettei tarvitse ajattaa ralliautoja niin paljon Lahdentiellä tai Kakariston risteyksessä E63:lla ruuhkissa.Ne voidaan kiertää näin lähestulkoon kokonaan... NS. Muorinmäen alku on ajattu Vaherina joskus 90-luvun lopulla. Hieman epäilen Himoksen halua sulkea huipun mökkiteitä... Nuottajärventie ei muistaakseni ole sen huonommassa kunnossa, kuin nyt Päijälän Aulusniementie, Sikoniemen ja kuoksenlenkin jne. kierto. Ei Suomessa tarvitse ajaa samoja teitä vuodesta toiseen jos järjestejät vain viitsii reittiä muuttaa. :D

Muorinmäen yksi vaihtoehto. https://www.google.com/maps/dir/61.8772013,25.3589693/61.8238825,25.3861797/61.8112495,25.3586548/@61.8486055,25.3014037,7100m/data=!3m1!1e3!4m10!4m9!1m5!3m4!1m2!1d25.3751736!2d61.8509991!3s0x468f8463fcbd6945:0x86f4bde194f2d2ae!1m0!1m0!3e0

joku muutellu linkit aiva mitä sattuu. :F
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
305
Sijainti
Jyväskylä/Pohjois-Karjala
WRC Ouneva Group Rally Finland 2021 V2.0

WRC Ouneva Group Rally Finland 2021 V2.0

Vajaa vuosi takaperin suunnittelin MM-rallin ajettavaksi Joensuun alueelle, ja sainkin siitä reitistä ihan aiheesta kritiikkiä, reitissä oli jonkin verran korjattavaa väliteiden yms. suhteen. Noh, 10 kuukautta myöhemmin irlantilainen Craig Breen kehui hyvin paljon Joensuun seudun teitä ajettuaan Itärallissa kolmanneksi, ja päähäni pälkähti jälleen kerran tämä ajatus Joensuun MM-rallista, koska rehellisyyden nimissä se olisi varmaan vuosisadan kovin juttu. Reitti mukailee monilta osin ensimmäistä versiota, mutta muutoksia on myöskin tehty, ihan siitä syystä, että kilpailun seuraaminen olisi järkevämpää. Kilpailun huoltoparkki toimii edellisen version tapaan Joensuun lentoasemalla, jonka kiitoradalle mahtuu hyvin kaikki autot. Joensuun keskustasta järjestetään myöskin nonstop-bussikuljetus huoltoparkkiin.

Torstai
Testierikoiskokeena toimii sama Puntarikosken erikoiskoe, joskin sitä on lyhennetty alkupäästä ja pidennetty loppupäästä. Edelliseen versioon muutoksena on se, ettei torstaina ajeta yhtäkään erikoiskoetta, sillä Ylämyllyn RC-rata ei mahtunut reittiin mukaan.

Perjantai
Perjantaina reitille startataan aikaisin, sillä aamulla on luvassa rapia 60 kilometrin siirtymätaival ensimmäiselle erikoiskokeelle Kolin tuntumaan. Ensimmäisenä erikoiskokeena toimii tietääkseni aiemmin ajamaton Pankavaaran erikoiskoe, jolla on pituutta reilut 12 kilometriä. Kilpailu ei siis ala mitenkään helpolla erikoiskokeella. Seuraavaksi on vuorossa omista ralleistani jo entuudestaan tuttu Riutan erikoiskoe, tällä kertaa hieman lyhyemmässä ja erilaisemmassa muodossa kuin mitä aiemmin on totuttu näkemään. Pituutta tällä erikoiskokeella on kuitenkin vajaat 25 kilometriä, joten mistään lyhyestä pyrähdyksestä ei ole kyse. Neljäntenä erikoiskokeena toimii täysin uusi Mönnin erikoiskoe, pituutta 14,7 kilometriä. Alkuosalta löytyy pientä kylätietä, ja mahtuupa mukaan myöskin asteen leveämpää ja nopeata tietä. Mönnin erikoiskokeen jälkeen on lyhyt siirtymä ensimmäisen lenkin viimeiselle erikoiskokeelle, kun vuorossa on Röksän erikoiskoe. Isoa Keskijärventietä käytetään tässä versiossa vain muutaman kilometrin verran, ja näin keskinopeuksia saadaan alas. Tämän jälkeen suunnataan päivän pidemmälle huoltotauolle. Iltapäivän lenkillä ei ajeta aamun ensimmäistä erikoiskoetta Pankavaaraa, ihan vain säästääkseen kuljettajien hermoja. Näinollen iltapäivällä ajetaan aamun muut kolme erikoiskoetta toiseen kertaan, ja illan kruunaa, mikäs muukaan kuin yleisöpyöritys Raatekankaan teollisuusalueella. Erikoiskokeeseen mahtuu kaikki mahdollinen ja vähän mahdotonkin: lähtö Tokmannin pihalta, kiertelyä eri yritysten piha-alueilla, hiekka-alueella sladittelua aivan Hippoksen yleisöerikoiskokeen tyyliin, ja maaliin tullaan paikallisen katsastuskonttorin edustalle. Mikä täydellisyys. Raatekankaan erikoiskokeen jälkeen suunnataan yötauolle, ja perjantai on suoritettu kunniakkaasti!

Lauantai
Lauantai on pääpäivä, näin myös Pohjois-Karjalassa. Aamu startataan legendaarisella Palon erikoiskokeella, jota ei kuitenkaan ajeta aivan tavanomaisemmassa muodossa. Erikoiskoe starttaa ikään kuin Mäkrän EK:n puolelta, ja jo ensimmäinen mutka on tuttu runkipaikka toiseen suuntaan vuodelta 1999. Lyhyen ison tien osuuden jälkeen sukelletaan metsän siimekseen pienille teille. Pienen tien osuuden jälkeen tullaan tutulle Palon tielle, ja pian saavutaan maaliin. Lauantain toisena erikoiskokeena onkin sitten vuorossa se erikoiskoe, mikä on kaikkein tunnetuin Joensuun alueella: Oskola. Pituutta huikeat 37 kilometriä. On nopeaa tietä, korkeuseroja, pienempää tietä, kauniita maisemia. Ei voisi lauantaipäivää paremmin viettää. Legendaarisen Oskolan jälkeen suunnataan Tervavaaran erikoiskokeelle, jolla on pituutta rapiat 15 kilometriä. Erikoiskoe on ajettu Itärallissa viimeksi kultaisella 90-luvulla, joten tiestö on suurimmalle osalle kuljettajista uutta. Lenkin viimeisenä erikoiskokeena toimii Murtoin erikoiskoe, joka on suhteellisen kovavauhtista tietä. Erikoiskokeen loppuun on saatu kuitenkin pienempi pikkutienpätkä luvitettua. Murtoin jälkeen suunnataan huoltoon lentoasemalle, ja huollon jälkeen ajellaan samat erikoiskokeet uudestaan. Ei paljon parempaa rallipäivää voisi olla.

Sunnuntai
Sunnuntaina on vielä paljon ajettavaa, sillä reitillä on yli 65 EK-kilometriä. Sunnuntai-aamuna aloitellaankin siis aikaisin, kun aamun aloittaa Hammaslahden lähistöllä Satulavaaran tuttu erikoiskoe. Satulavaara ajetaan totutusta poiketen eri suuntaan, joten vanhoja nuotteja ei pääse hyödyntämään. Sunnuntain toisena erikoiskokeena toimii Kostamon miltei 22 kilometriä pitkä EK, jolle mahtuu monenlaista tietä. Alkuun ajellaan korkeuseroja sisältävää tieosuutta, sen jälkeen käännytään pienelle tielle, josta tullaan taas vauhdikkaammalle tieosuudelle. Erikoiskokeet ajetaan kummatkin kahteen kertaan, Kostamon jälkimmäisen vedon toimiessa PowerStage-erikoiskokeena. Maaliin tullaan Joensuun torille, mihinkäs muuallekaan. Kilpailun jatkot ovat legendaarisessa Kimmelissä, josta viimeiset juhlijat poistuvat vasta yömyöhällä.


Reittikartta: https://www.mapfab.com/map/ARk1/Ouneva-Group-Rally-Finland-v2.0


TORSTAI 5.8.2021

Shakedown Puntarikoski 3,83 KM

PERJANTAI 6.8.2021

Service A 20 min Lentoasema

EK1 Pankavaara 12,15 KM

EK2 Riutta 1 24,53 KM

EK3 Mönni 1 14,73 KM

EK4 Röksä 1 14,29 KM

Service B 60 min Lentoasema

EK5 Riutta 2 24,53 KM

EK6 Mönni 2 14,73 KM

EK7 Röksä 2 14,29 KM

EK8 Raatekangas 3,36 KM

Service C 40 min Lentoasema

Day Total: 122,61 KM

LAUANTAI 7.8.2021

Service D 20 min Lentoasema

EK9 Palo 1 15,41 KM

EK10 Oskola 1 37,28 KM

EK11 Tervavaara 1 15,29 KM

EK12 Murtoi 1 10,90 KM

Service E 60 min Lentoasema

EK13 Palo 2 15,41 KM

EK14 Oskola 1 37,28 KM

EK15 Tervavaara 2 15,29 KM

EK16 Murtoi 2 10,90 KM

Service F 40 min Lentoasema

Day Total: 157,76 KM

SUNNUNTAI 8.8.2021

Service G 20 min Lentoasema

EK17 Satulavaara 1 11,05 KM

EK18 Kostamo 1 21,91 KM

EK19 Satulavaara 2 11,05 KM

Regroup/Kokoomatauko Hammaslahden Urheilukenttä

EK20 Kostamo 2 21,91 KM

MAALI Joensuun Tori

Day Total: 65,92 KM

Route Total: 346,29 KM
 
Ylös