Suunnittele oma ralli

Onzah

Jääkäri
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
452
Sijainti
Oskolan masto
ERC Lake City Rally

Tylsiä asioita, kuten huoltoparkin ja kisakeskuksen sijantia, en miettinyt laisinkaan.
Eihän tätä suunnitelmaa voi ottaa edes vakavasti tämän lauseen jälkeen 🤪. Ei vaan, leikki leikkinä, kyllä tämä oli taas perusteellinen veto, propsit tästä!
 

Sun_0)))

Active member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
30
Tulipahan tälläänenki tehtyä...

Vesa Keskisen Miljoona Pohjanmaa MM-Ralli

Reittikartta

Torstai

Shakedown Aunes 9.00 5,26
Ceremonial Start Vaasa 18.01
SS1 Alskatin Rallirata 19.01 2,88

Perjantai

Service A Jouppi 6.55
SS2 Ojajärvi 1 8.01 13,22
SS3 Hirvijärvi 1 9.05 18,11
SS4 Santavuori 1 10.20 14,04
SS5 Rehukylä 1 11.10 11,01
Service B Jouppi 12.15
SS6 Ojajärvi 2 13.31 13,22
SS7 Hirvijärvi 2 14.37 18,11
SS8 Santavuori 2 15.55 14,04
SS9 Rehukylä 2 17.00 11,01
SS10 Kapernaumi 1 18.01 3,09

Lauantai

Service C Jouppi 6.35
SS11 Kuorasjärvi 7.55 12,10
SS12 Pasto 8.45 12,89
SS13 Haapakylä 1 10.02 11,71
SS14 Laaja 1 10.51 13,39
Service D Tuuri 12.00
SS15 Haapakylä 2 13.59 11,71
SS16 Laaja 2 14.54 13,39
SS17 Sappio 15.45 14,81
SS18 Tohni 17.00 30,36
SS19 Kapernaumi 2 19.01 3,09

Sunnuntai

Service E Jouppi 6.00
SS20 Länsikylä 1 7.01 25,04
SS21 Karankylä 8.05 22,86
Service F Jouppi 9.30
SS22 Viitala 10.45 10,09
SS23 Kettula 12.00 9,54
SS24 Länsikylä 2 13.18 25,04
Ceremonial Finish Seinäjoki 15.15

334,75 KM
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7489
Hyvää tekemistä! Itse pätkistä en tiedä mitään mutta kartan perusteella monet näyttää aika kovavauhtisilta. Opitimistisesti myös paljon yhteen kertaan ajettavia pätkiä. Lisäksi Tuurin etähuollossa voitaisiin vaihtaa vain renkaat.
 

Sun_0)))

Active member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
30
Joo en kyllä uskoisi, että oikiasti FIA:lle kelpaisi keskinopeuksin puolesta EK:t 2/6, 4/8, 5/9, 11, 22 ja länsikylän asfalttiosuus, mutta aina voi unelmoida.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
232
Sijainti
Vantaa
Tuli pitkästä aikaa lueskeltua taas tätä ketjua, ja pitihän sitä jotain omaakin koittaa vääntää...

Innoituksena toimi tuo edelliseltä sivulta löytyvä @AnttiL n Tampereen ERC-ralli, mutta siirretään sitä sen satakunta kilometriä etelään, eli kyseessä on

SSAB South Tavastia Rally

Kilpailukeskus toimii Hämeenlinnan urheilupuistossa, jossa myös kaikki huollot.

Perjantai alkaa reilun 5 km mittaisella Shakedownilla, joka ajetaan Hämeenlinnan länsipuolella Hyrvälässä. Mitään tietoa siitä onko tuota tietä koskaan käytetty minkäänlaiseen autourheiluun ei ole, mutta kartan perusteella vaikuttaa sopivalta shakedowniksi. Kilpailun lähtöseremoniat suoritetaan Hämeenlinnan torilla, jonne autot ajatetaan Raatihuoneenkadun kautta. Lähtölavalta ei ole kuin reilu puoli kilometriä ensimmäisen EK:n alkuun. Linnapuisto kulkee nimensä mukaisesti aluksi Hämeen linnan eteläpuolella olevan puistossa pitkin sorapintaisia raitteja, jonka jälkeen pujahdetaan linnan ja Museo Militarian välistä kiertämään Vanajaveden rantaa, ennen kuin pätkä päättyy aiemmin mainitun Museo Militarian pihalle. Jos tässä kohtaa luuli, että pääsee valmistautumaan yöpuulle, niin turha luulo, sillä ensin käydään Rengon suunnalla ajamassa 11,5 kilometrinen Ylimmäisten erikoiskoe. Kärkiautot eivät tarvinne lisävaloja hämärtyvässä kesäillassa, mutta loppupään autoissa ne kannatanee asentaa.

Lauantaina suunnataan Lammin ja Riihimäen hienoille ralliteille. Päivän aloittaa 9 km mittainen Evo, joka ajetaan kohti itää. Päivän toiselle erikoiskokeelle ajellaan Lammin läpi etelään, kyseessä on Porvola, jolla on mittaa hieman alta 20 kilometriä. Tämä versio on 2019 Riihimäkirallin Porvola vastakkaiseen suuntaan ajettuna. Seuraavana on vuorossa Puujaa, joka on yhdistemä vuosien 2015 ja 2019 Riihimäkirallien Puujaasta. Lähtö on Haminankylän suunnalta, mutta vuoden 2015 pätkästä jätetään se alun pohjoisessa kiertävä lenkki pois. Puujaanlenkille tultaessa on merkittavin ero noihin aiempiin; Varunteen kautta kiertämisen sijaan ajetaankin sprinteistä tutusti kohti Puujaan kylää, jonka läpi ajettua reitti seuraa vuoden 2019 reittiä, mutta vastakkaiseen suuntaan. Lenkin päättää Hirvijärvi, jonka reitti on vuoden 2019 Riihimäkirallista vastakkainen, ja viimeisestä risteyksestä ei käännytä Joentaan suuntaan, vaan maali on heti risteyksen jälkeen. Lenkki toistetaan sellaisenaan iltapäivällä.

Sunnuntaina suunnataan puolestaan pohjoiseen, Suurajoistakin tutuille reiteille. Aamuun saadaan hyvä herätys pitkän siirtymän jälkeen kun vuorossa on Savo, tällä kertaa koilisen suuntaan ajettuna. Savon jälkeen suunnataan Pälkäneveden pohjoisrannalle, jossa vuorossa Salmentaka. Reitti on sama kuin vuoden 2010 Autoglym-rallissa, eroina lähtö Pohjalahden jälkeen ja lisäksi käydään ajamassa lenkki Luikalassa. Kolmas erikoiskoe on puolestaan Koivulahti, joka ajetaan samassa muodossa kuin 2016 Autoglym-rallissa, tosin lähtö on hieman pidemmällä. Lenkin viimeisen erikoiskokeen tiet ovat nekin tuttuja, kyseessä Uskila. Tällaisena "suoristettuna" versiona sitä ei olekaan ajettu ennen: Lähtö on Laitikkalan kylältä ja maali on Ritvalan kylällä. Lenkki toistetaan iltapäivällä ja maali ja palkintojenjako sijaitsevat Pullerin pesäpallokentällä.


ERC SSAB Southern Tavastia Rally
Hämeenlinna, Finland
Service ParkHämeenlinnan Urheilupuisto
Stage dist.Liaison dist.Total dist.
FRIDAY
QualifyingHyrvälä5,30 km
StartHämeenlinnan tori
0,59 km
SS1Linnapuisto2,11 km
41,49 km
SS2Ylimmäinen11,53 km
25,49 km
Service A
Day total13,64 km67,57 km81,21 km
Stage dist.Liaison dist.Total dist.
SATURDAYStage dist.Liaison dist.Total dist.
43,62 km
SS3Evo 18,97 km
34,25 km
SS4Porvola 119,83 km
12,91 km
SS5Puujaa 113,25 km
25,47 km
SS6Hirvijärvi 116,30 km
45,36 km
Service B
Leg Total58,35 km107,61 km219,96 km
43,62 km
SS7Evo 28,97 km
34,25 km
SS8Porvola 219,83 km
12,91 km
SS9Puujaa 213,25 km
25,47 km
SS10Hirvijärvi 216,30 km
45,36 km
Service C
Leg Total58,35 km107,61 km219,96 km
Day Total116,70 km215,22 km439,92 km
Stage dist.Liaison dist.Total dist.
SUNDAYStage dist.Liaison dist.Total dist.
64,18 km
SS11Savo 18,07 km
28,69 km
SS12Salmentaka 110,47 km
16,81 km
SS13Koivulahti 18,87 km
14,77 km
SS14Uskila 116,92 km
40,91 km
Service D
Leg Total44,33 km165,36 km209,69 km
64,18 km
SS15Savo 28,97 km
28,69 km
SS16Salmentaka 219,83 km
16,81 km
SS17Koivulahti 213,25 km
14,77 km
SS18Uskila 216,30 km
40,91 km
FinishHämeenlinnan urheilupuisto
Leg Total44,33 km165,36 km209,69 km
Day Total88,66 km330,72 km419,38 km
Rally Total219,00 km613,51 km940,51 km
Stage dist.Liaison dist.Total dist.

Ja kartta tässä: https://www.mapfab.com/map/AVVB/Hämeenlinna-ERC

Sellaista vielä hahmottelin, että sunnuntaina olisi ajettu Savo viimeisenä pätkänä ja eri suuntaan kuin aamulla (kuten Lake City Ralli 2017), jolloin se sunnuntai-iltapäivän lenkki olisi ollut Salmentaka-Koivulahti-Uskila-Savo.
 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2890
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Antti Syvälahden Telex-numero on uusinta teknologiaa hyödyntäen kaapattu ja sitä kautta löytynyt vahvalla confidential-leimalla varustettu dokumentti, joka näkyy tässä alla. Samalla taisi selvitä sekin, miksi AKK:n herrat ovat vitkutelleet Rovaniemen kisaisännyyden julkistuksen kanssa. Suunnitelma ei koskaan ollutkaan mennä pohjoiseen, vaan Helsingin konttorin lämmössä on rauhassa seurattu sääennusteita ja nyt, kun talvi on viimein saapunut myös etelään, on kassakaappisuunnitelma valmis julkistettavaksi. Eli toinen vuoden 2021 Suomen MM-ralleista onkin wanha kunnon Hankiralli! Ja kun lyhyet välikisat jätetään huomiotta ja jatketaan siitä mihin vuonna 1994 jäätiin, on kyseessä juhlaralli – järjestyksessään 40. Hankis.

Ratamestarit ovat jakaneet reitin maantieteellisesti eri kisapäiville, yrittäen kunnioittaa vanhoja Hankisperinteitä, mutta samalla huomioiden WRC-promoottorin viimeisimmätkin vaatimukset reitin ja aikataulun osalta. Suunnitelman kunnianhimoisena lähtökohtana on ollut sijoittaa Service Park kaikkine härpäkkeineen Espoon Dipoliin. SP on oikeasti – siis leikisti oikeasti – Otaniemen urheilupuistossa, mutta perinteitä kunnioittaen järjestäjä haluaa käyttää Dipoli-nimeä kaikessa mainonnassa.

Tämä ratkaisu huoltoparkin sijainnista tuokin sitten omat haasteensa – nimittäin paikoitellen turhan pitkäksi venyvät siirtymät, mutta minkäs teet. Kyllähän kohtuuton matkailuajokin on tietyllä tapaa lajin perinteiden mukaista. Muilta osin reittiä on rakennettu sen perusprinsiipin varassa, että pätkien tulee olla Hankiksesta (1978-1994) tuttuja. Ei toki metrilleen, mutta ainakin osan pätkästä on tullut olla aikanaan mukana Hankisreitillä.

Tallien ja kilpailijoiden rankan arvostelun kohteeksi joutuva shakedown – jota em. periaate ei muuten koske - on vedetty Nurmijärvelle. Sieltä nyt kehtaa vielä kertaalleen ajaa takaisin Espooseen säätämään autoa, mutta tien puolesta SD jättää paljon toivomisen varaa. Järjestäjä on tehnyt minkä on voinut, ja venyttänyt reittiä kahdella pihankierrolla hieman yli kolmekilometriseksi. Ensimmäinen varsinainen EK kaasutellaan torstai-illan pimeydessä Vantaalla, Silvolan tekojärven ympärillä. VIP-katsojat värjöttelevät teltassa keskellä vantaalaista metsää, mutta ainakin muovituopista nautittava kolmosveroluokan Karjala on kylmää.

Kisan avauspäivänä reitti vie kilpailijat Espoosta länteen, jossa ajetaan neljän pätkän lenkki kahteen kertaan. Kela, Vassböle, Risten ja Finnböle eivät ole nykyjärjestäjille sen kummemmin tuttuja teitä, mutta kelloa vastaan ajettavaa kertyy kuitenkin vajaat 90 km.

Toisena päivänä – sen lisäksi, että maantietäkin kulutetaan kiitettävästi – ajetaan nykymittapuulla kova päivä: 155,40 ek-kilometriä! Reitti vie kilpailijat ensin Lopen suuntaan, jossa viime vuosina lähinnä Riihimäki-ralleista tutuilla teillä ajetaan Mustajoen ja Puujaan erikoiskokeet. Ensin mainittu tismalleen sellaisena, kuin pitkässä vuoden 1980 Hankiksessa. Jos tuon vuoden kisaa sanottiin ”Suomen Safariksi”, niin seuraavaa pätkää voi myöskin tituleerata samalla sloganilla: 36,64 kilometriseen Tillolaan on yhdistetty nippu Mäntsälän pohjoispuolen ralliteitä, ja erona vuoden 1984 versioon pätkää on vielä lopusta jatkettu hieman kääntymällä Lukontieltä Riiheläntielle. Matkalla takaisin huoltoparkkiin kaahataan vielä Kaukaan ek:lta tuttu Kivistönkulmantie, jossa todella mennään eikä meinata. Iltapäivällä toistetaan aamun pätkistä kolme viimeisintä ja päivän päätteeksi suunnataan lisävalot keulalla Myrskylään, jossa ajetaan Jaakkolan ek 90-luvun alusta tutussa muodossaan.

Kisan päätöspäivänä, sunnuntaina, liikkeelle on lähdettävä aikaisin, jotta ohjelma Power Stageineen ehditään vetää läpi aikatauluvaatimusten rajoissa. Koska järjestäjä halusi pitää kiinni maantieteellisesti myötäpäivään liikkumisesta, mennään nyt Espoosta koilliseen ja Sipoo-Pornainen-Numminen akselille. Aamun avaava Åbacka tekee paluun rallikäyttöön vuosien tauon jälkeen, mutta seuraava Laukkosken ek on sen sijaan hyvinkin tuttu tämän vuosituhannen kisoista. Tämän jälkeen vuorossa ovat Onkimaa (vuoden 2013 Mäntsälä-rallista tutulla, keskinopeussäännön pelossa FIAn paikallisen konsultin reittiin viime metreillä vaatimalla pikkuteiden koukulla) sekä harvoin tällä vuosituhannella rallitienä nähty Kalsola. Koska kisa pitää saada purkkiin iltapäivästä, ei Espooseen siirtymiseen ole yksinkertaisesti aikaa. Niinpä tyydytään renkaanvaihtoon Paippisissa ja sen jälkeen aamun lenkki miinus Kalsola ajetaan vielä uudestaan. Kisa huipentuu siis Powerina ajettavaa Onkimaahan, jonka päätteeksi Sardiniasta opitun mallin mukaisesti voittajat heitetään maali-at:lta näkyvään Karjakoskeen viilentymään. Toivoa sopii, että voittajapari on osannut varata autoon myös kuivaa ja lämmintä vaatetta mukaan; muussa tapauksessa viimeinen siirtymä Dipoliin voi olla tuskainen.

hankis1.JPG
hankis2.JPG

https://www.mapfab.com/map/AVVC/WRC-Hankiralli
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Jääkäri
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
452
Sijainti
Oskolan masto
Etelä-Suomen reittiprofessorin DC:n organisoima, erinomaisen reitin ja MM-arvon omannut 40. Hankiralli on juuri saatu ajettua, kun kaukaa Karjalasta kuuluu kummia. Paikalliset autourheiluvaikuttajat löivät päänsä yhteen ihan kirjaimellisesti erään Hotelli Kiteenhovissa vietetyn kosteahkon illan jälkeen, ja rallin FIA Scandinavian Rally Trophy rantautuu armon vuonna 2021 myös Karjalan kunnaille, kun luvassa on historian ensimmäinen Kiteenhovi-Ralli kaksi viikkoa Hankiksen jälkeen.
Kilpailukeskus sijoitetaan Keski-Karjalan upeimpaan moottoriurheilukeskukseen, Kiteen Tolosenmäellä sijaitsevaan Kiteen AIMO-kompleksiin. Kilpailukeskus on keskellä kaikkea, sijaitseehan siellä kilpailun testi- sekä yleisöerikoiskokeet, sekä kilpailun huoltoparkki.

Kilpailu on kaksipäiväinen, perjantaina kilpailijat ajavat kaksi erikoiskoetta, ja lauantaina luvassa on tiukka 7 erikoiskokeen rypistys Keski-Karjalan upeilla teillä.

Perjantaina kilpailu aloitetaan aamuvarhain testierikoiskokeella, ja itseoikeutetusti sellaisena toimii Kiteen AIMOn rallisprint-rata, jolla on pituutta hieman päälle 4 kilometriä. Täällä ei kellon lukemilla pitäisi olla mitään merkitystä, mutta kummasti joillakin kuljettajilla selkäranka on murentunut jo ennen kuin kello on startannut virallisessa kilpailumielessä yhtään kertaa. Perjantai startataan Kiteen torilta kellon lyödessä iltakuusi, ja matka suuntautuu kilpailun avauserikoiskokeelle, liki 12 kilometriä pitkälle Akkalan erikoiskokeelle. Erikoiskoe alkaa hienoista harjumaisemista, ja loppuosalla päästellään hyvinkin vauhdikkaasti ennen tiukempia maalimutkia, joihin on lyhyt matka läheiseltä seututieltä 486. Illan päätteeksi Tolosenmäen rallicross-radalla ajetaan yleisöpyöritys. Rataa kierretään vastakarvaan kuten Osatuonti Felke-rallissa aikanaan Hyvinkään seudulla mutta mukana on myös pieni osuus radan ulkopuolella.
Lauantai on pääpäivä tässäkin rallissa, onhan luvassa yli 80 EK-kilometriä vauhdikkaita Keski-Karjalan teitä. Aamu aloitetaan heti räväkästi Jyväskylän Suurajoistakin tutulta Papinniemen erikoiskokeelta, jolle reittiguru on tällä kertaa suonut pituutta karvan alle 14 kilometriä. Aamun toinen pidempi erikoiskoe on vajaa 12 kilometriä pitkä Rokkala, jossa on hyödynnetty isompaa sekä pienempää tieosuutta. Kahden ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen kuskit ajavat takaisin Tolosenmäkeen, jossa perjantai-iltana ajettu superspecial kurvaillaan ennen huoltotaukoa vielä uudemman kerran, joten hetkeksikään ei sovi levähtää aamupäivän lenkillä.

Raikkaan 45 minuutin huoltotauon jälkeen suunnataan kilpailun viimeiselle ja pisimmälle osuudelle. Ensimmäisenä yli 19 kilometriä pitkä Piimäjärven erikoiskoe, joka ajetaan hieman erilaisessa muodossa verrattuna vuoden 2017 Keski-Karjala Ralliin. Lenkin ensimmäinen erikoiskoe oli vasta ensimmäinen erä tässä taistelussa, sillä hieman pidemmän siirtymän jälkeen vuorossa on kilpailun pisin erikoiskoe, hiuskarvan verran yli 20 kilometriä pitkä Tervavaara, josta ei puutu korkeuseroja, tai vauhtia! Ehdottomasti kisan ratkaisun paikka. Tervavaaran jälkeen ajetaan toinen pidempi siirtymä kilpailun viimeiselle metsäerikoiskokeelle, myöskin Jyväskylän Suurajoista tutulle Petravaaran erikoiskokeelle. Petravaaran erikoiskokeella on myöskin Rokkalan tavoin hyödynnetty pikkutien lenkkejä kasvattamaan pituutta, ja hillitsemään keskinopeuksia jotka ovat varmasti varsin korkeat näin nopeilla teillä. Viimeisen metsäerikoiskokeen jälkeen suunnataan Kiteen keskustaan ja Hutsin urheilupyhättöön, johon on rakennettu ainakin Kiteellä ennennäkemätön spektaakkeli. "Rock&Rally in Kitee" nimellä rakennettu spektaakkeli alkaa jo kello 16 Hutsin hyppyrimäessä järjestettävällä mäkihyppykilpailulla, jossa ovat mukana Suomen kärkikaarti mäkihypyn osalta. Mäkihypyn jälkeen Kiteenhovi-Ralli saa arvoisensa päätöksen Hutsin yleisöerikoiskokeella, jossa kaasutellaan pururataa pitkin alas mäkihyppytorneilta, ja erikoiskokeen sekä rallin maali on Kiteen urheilukentän laidalla. Illan huipentaa palkintojenjako, ja itseoikeutetusti Kiteen kovimman yhtyeen, Nightwishin konsertti samaisella kentällä. (Rock&Rally in Kitee-tapahtuman liput maksavat huokeat 7 euroa, ja rallipakettikin on vaivaisen kympin.)

Tervetulloo viihtymmään Kitteelle!

Friday,5 March 2021
SD Kiteen Aimo 4,05 KM
Start Kiteen tori
EK1 Kiteenhovi/Akkala 11,76 KM
EK2 SSS Aimo 1 1,25 KM
Service A 15 min AIMO

Saturday, 6 March 2021
Service B 30 min AIMO
SS3 Kitee Zoo/Papinniemi 13,93 KM
SS4 Rokkala 11,95 KM
SS5 SSS Aimo 2 1,25 KM
Service C 45 min AIMO
SS6 Piimäjärvi 19,42 KM
SS7 Tervavaara 20,04 KM
SS8 Petravaara 12,80 KM
SS9 Rock&Rally in Kitee/SSS Hutsi 1,33 KM
Finish Kiteen urheilukenttä

Rally total: 93,73 KM

 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2890
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
3990
Sijainti
Parc Fermé
Ei voi kun hattua nostaa teidän mielikuvitukselle. Justihin ja justihin saa kartasta katsottua et mitkä pätkät on toisiaan lähellä, mutta sitten kaikki välitiet/etapit menisi turhan hankalaksi.

Ei itseltä onnistuisi yhtään lähialueen teille kisan suunnittelu. (tai no onnistuisi kun pistäisi kaikenlaisten hevoskärrypolkujen varteen ek:ita, se vaan paljastaisi ehkä turhankin paljon omasta sijainnista).

Virallisen näköisestä kisapohjasta jo annettava yläpeukkua.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7489
Tuli pitkästä aikaa lueskeltua taas tätä ketjua, ja pitihän sitä jotain omaakin koittaa vääntää...

Innoituksena toimi tuo edelliseltä sivulta löytyvä @AnttiL n Tampereen ERC-ralli, mutta siirretään sitä sen satakunta kilometriä etelään, eli kyseessä on

SSAB South Tavastia Rally

Kilpailukeskus toimii Hämeenlinnan urheilupuistossa, jossa myös kaikki huollot.

Perjantai alkaa reilun 5 km mittaisella Shakedownilla, joka ajetaan Hämeenlinnan länsipuolella Hyrvälässä. Mitään tietoa siitä onko tuota tietä koskaan käytetty minkäänlaiseen autourheiluun ei ole, mutta kartan perusteella vaikuttaa sopivalta shakedowniksi.

Ja kartta tässä: https://www.mapfab.com/map/AVVB/Hämeenlinna-ERC
Tää oli kanssa oikein mainio mukaelma EM-ralliksi vanhoilla Suurajopätkillä. Toki noilla mennään kovaa, mutta R5-autoille varmaan olis juuri vielä sopivia. Yleisöpätkä näytti myös hyvältä.

Shakedowniksi olisi voitu ottaa vanha Salinmäen erikoiskoe jossain muodossa?

 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7489
Etelä-Suomen reittiprofessorin DC:n organisoima, erinomaisen reitin ja MM-arvon omannut 40. Hankiralli on juuri saatu ajettua
Mutta eikö Itärallin järjestelytoimikunta erikoisasiantuntijoineen suunnitellut minkäänlaista reittiä mahdollista Suomen talvista MM-rallia varten? 🤔
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1116
Tässä lyhyt kuvaus Ouninpohja-Rallista, joka ajettaisiin kevät-kesällä 2022, samassa hengessä kuin viime keväälle suunniteltu Pengonpohja-ralli. Eli ideana ajaa väljällä aikataululla pienellä alueella monta erilaista pätkää ja käydä aina välillä huollossa. Toimii hyvänä testikisana esim SM-sarjan kuskeille ja myös Jyskälää varten. Reitissä täytyy toki huomioida se, kuinka Jyskälässä Ouninpohjan teitä aiotaan käyttää.
Lähtö ja huoltoalue toimii Himoksella, josta ajetaan n.14km siirtymä EK1:lle.

EK1 Okskulma 10,4km ja kulkee Kakaristosta Salavamäentielle ja Vuorisjärventielle, jossa maali 9-tien tuntumassa. Sieltä sitten huoltoon Himokselle.
EK2 Ouninpohja 10,5 km kulkee Jyrkysenkulmalta Hämepohjaan perinteistä Ouninpohjantietä ja lähtö hieman Konivuorentien risteyksen jälkeen. Tästä mennään siirtymänä Ysitietä huoltoon Himokselle.
EK3 Kilpijärvi 11,9 km. (Lähtö Lopeistontieltä, jota ajetaan n.1,3 km, risteys oikealle Kattilajärventielle, josta heti perään risteys vasemmalle Kilpijärventielle. Maali Kilpijärventien lopussa, lähellä Arvajanreitintietä, josta taas siirtymä huoltoon.
EK4 Konivuori 8,7km. (lähtö Konivuorentien alusta (Jyrkysenkulmalta) ja maali toisessa päässä Puukkoistentien tuntumassa.
EK5 Kassala 5,0km (lähtö Kassalantieltä Puukkoistentien tuntumasta ja maali toisessa päässä Kassalantietä, josta Vehkajärventietä siirtymänä 24-tielle.
EK6 Haikupohja 8,0km (Haikupohjantietä koko matka, Puukkoisista 24-tielle.)

Vaikka Hassintie ja Pitkäjärventie olisi hyviä ralliteitä, ne on jätetty tarkoituksella pois, koska niitä saatettaisiin käyttää Jyskälässä ja lisäksi Hassintie-Arvajanreitintie-Juuvantie ovat kaikki oleellisia reittejä yleisölle kuin Kilpailijoiden siirtymäosuuksinakin.
Pätkien ajosuunnat on suunniteltu myös niin, että kilpailijat ajavat mahdollisimman vähän toisiaan vastaan siirtymillä ja yleisönkin liikkuminen sujuu luontevasti pätkältä toiselle. Kilpailijat ajavat Jämsästä Hassintietä pitkin siirtymät EK2:n, EK4:n, EK5:n ja EK6:n lähtöön. Näin ei ajella vastakkaisiin suuntiin. Vastaavasti pois pätkältä päästään aina suoraan 9-tien, 24-tien ja Arvajanreitintien kautta. Yleisölle väliteitä myös riittää hyvin, eikä ruuhkia pääse pahasti syntymään. EK1:lle pääsee lähdön ja maalin lisäksi mm. Rapsulantietä ja Okskulmantietä Mutasesta päin. Ek2: n välille pääsee muutamaa pikkutietä 9-tieltä. EK3:lle päästään 24-tieltä päin. EK4:lle ja EK5:lle vain lähtöön ja maaliin. EK6:lle väliteitä Hujalantietä ja Saramäentietä pitkin.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7489
Ajellessani maastopyörälenkkiä Iidesrannassa satuin huomaamaan erään roska-astian vieressä ryppyisen paperinivaskan, jonka silti tunnistin kaukaa MM-rallin aikatauluksi. Kyseessähän oli Tampereen UA:n esitys saada talvinen MM-ralli järjestettäväkseen, mutta ilmeisesti tällä kertaa ei onnistanut, kun suunnitelma joutui roskikseen, mutta onneksi voin sen nyt julkaista täällä iloksenne!*

Kilpailun nimeksi on annettu Frozen Lake City Rally 2021. Kilpailukeskuksena toimii Tampereen Messu- ja urheilukeskus, tutummin Pirkkahalli. Torstain shakedown kurvaillaan Tampere-Pirkkalan lentoaseman eteläpuolella Säijässä. Se tarjoilee nopeita yksityisteitä ja ahtaita risteyksiä. Pätkän pituus on muuten 5,55 km, sattumaako?

SD.png

Torstai-illan ohjelmaa ei pidetä pandemiarajoitteiden takia todennäköisenä. Siltä varalta että tilanne yllättäen hellittää, on suunniteltu lähtölavan olevan juhlallisesti Keskustorin Viistokadulla, jossa tämän harvinaisen kerran ajettaisiin yksityisautoilla.

Heti perään kurvailtaisiin yleisöpätkä rallin nimen mukaisesti pyhäjärven jäällä** Rosendahlin rannassa. Kolmen kilometrin pätkä starttaisi Varalan urheiluopistolta, kiertäisi Pyynikinsaaret ja nousisi maihin Pyynikin uimarannasta.

SS1.png

Perjantai on kilometreiltään rallin pisin päivä, ja suunta on kohti pohjoista. Viitapohja alkaa tutusta paikasta, mutta jo kolmen kilometrin jälkeen kääntyy vaihtelevan mutkaisille metsäautoteille kohti Pukalan metsiä. Lopulta päädytään tehdastallien testeissä usein käytetylle Juurakon tielle, jolla vauhtia ja hyppyjä riittää kapeudesta huolimatta.

Kisan pisin ja ehkä vaikein erikoiskoe on komealta kalskahtava 35-kilometrinen Lauttakulma - Rutajärvi, joka nimensä mukaisesti yhdistää nämä kaksi hyvinkin eri tyylistä legendaarista erikoiskoetta. Lisäksi alkupuolella on lenkki pienempiä yksityisteitä, joita on ajettu kyläkisoissa ja testeissä, muttei MM-rallissa. Rutajärven reitille taas liitytään niin pienen tien kautta, ettei niitä kesällä ajettaisi missään rallissa. Paikalliset huoltoasemayrittäjät tarjosivat sievoisen summan rahaa saadakseen pätkän nimeksi “St1:n Sähäkkä”, mutta ratamestari pysyi lujana.

Siikalahti on tuttu nimi Suurajoista, mutta ei tässä muodossa - alku nyt nimittäin kaksi kilometriä pätkän keskellä ajetaan järven jäällä**! Reitti aurataan kiertelemään saarien rantoja pitkin, joten ihan täysiä ei jäälläkään pääse posottamaan. Myös alkuosa lähellä Jäminkipohjan kylää on uutta, sillä normaalisti tie päättyisi umpikujaan.

Pengonpohja olisi uusi erikoiskoe kaikille MM-sarjan kuskeille, mutta nyt siihenkin on lisätty uusia osuuksia. Alussa ajetaan Länsi-Teiskon kylältä nopeaa vuoristorataa kunnes käännytään klassiselle Pengonpohjan osuudelle, jossa vuoristoratamaisuus nousee toiseen potenssiin. Siitä missä normaalisti tultaisiin maaliin, käännytäänkin oikealle kapeille pikkuteille, joita ei kesärallien reiteillä nähtäisi.

Iltapäivän lenkillä Siikalahti ohitetaan. Sen sijaan illan päätteeksi käydään kurvailemassa lyhyt pätkä Pinsiössä, jonka kapeat yksityistiet ovat mutkikkaita ja vauhdikkaita. Risteyksiä on sekä etu- että takaviistoja, mutta lopullisen kulman määrää lumitilanne sekä auraaja!

Friday.png

Lauantaina ajetaan Tampereen eteläpuolella. Päivä on kestoltaan pidempi kuin perjantai, vaikka erikoiskilometrejä tuleekin vähemmän. Aamun pitkän siirtymän jälkeen startataan Rämsänkulman erikoiskokeelle. Tiestöhän on tuttua Suurajoista myös Välkkilänä ja Hankirallista Suolahtena. Nyt reitille on lisätty aiemmin ajamatonta pikkutietä, mutta ne vuoden 1986 Suurajojen videoista tutut näyttävät peltomutkat ovat mukana.

Pohjastenkulma koostuu suurimmaksi osaksi Vahosen erikoiskokeen mutkaisesta loppuosasta. Alkuun on kuitenkin lisätty pieniä maatilan huoltoteitä sekä muutaman sadan metrin osuus aurattuna pellolle!

Lauantain pisin ja koko kisan toiseksi pisin erikoiskoe on Ekojärvi - Latomaa. Jälleen ratamestari on yhdistänyt kaksi vanhaa erikoiskoetta yhteen. Lisäksi pätkän aluksi ajetaan Kaltsilan rallisprint-radan läpi. Jälleen kerran mutkia ja rytminvaihdoksia riittää koko 33 kilometrin matkalle!

Aamulenkin päätteeksi ja iltalenkin alkajaisiksi ajetaan Savo, jonka alkuun on lisätty muutama kilometri mutkaista mökkitietä. Tämä erikoiskoe myös televisioidaan, ja loppuosuuden kamerapaikat voidaankin ottaa suoraan vuoden 1992 YLEn lähetyksestä. Valitettavasti Timo Mäkistä ei saada enää kommentaattoriksi, mutta tiettävästi neuvottelut Harri Pöntisen kanssa ovat käynnissä.

Saturday.png

Sunnuntaina on ohjelmassa enää kolme erikoiskoetta, mutta silti vielä paljon avaimia ratkaisuun. Aamun alkajaisiksi ajetaan kertaalleen Uskila, josta on napsaistu vauhdikkain loppuosa pois ja korvattu se kolmella haastavalla pienen tien osuudella. Tällä erikoiskokeella rytmi vaihtuu äärilaidasta toiseen monta kertaa, eikä keskivauhtista “tolkun tietä” ole juuri laisinkaan.

Rallin päättää Lastunen, jossa jatketaan edellisen EK:n tyylisesti todella ison ja todella pienen tien vuorottelulla. Ratamestarin suositus katselijoille - mikäli pandemia suo - on Sarvikkaan ysikymppimutkissa pätkän lopulla. Risteyksiäkin on monta, joista viimeinen on koko kisan ainoa asvalttipintainen osuus.


Sunday.png



Lastusen maalista päästään suoraan Ideaparkkiin, jossa vietetään aluksi kokoomatauko, jonka aikana kuljettajat voivat tutkia kauppojen valikoimia (kunhan muistavat, ettei kilpailun aikana autoon saa ottaa “ulkopuolista apua”) ja sitten power stage -vedon jälkeen ruiskutetaan shampanjat.

Koko kisan erikoiskokeiden pituus on 336.18 kilometriä, mikä vastaa 27,82 % koko reitistä.

1610131883318.png

PDF-muodossa täydellinen aikataulu välitankkauksineen ja kokoomataukoineen
Kartta

*=oikeasti siis keksin kaiken omasta päästäni, Tampereen UA:lla ei ole oikeasti mitään tekemistä tämän suunnitelman kanssa
**=ratamestari huomauttaa, ettei ole tehnyt minkäänlaisia tutkimuksia jään kestävyydestä seudun järvillä helmikuun aikaan.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
644
Sijainti
Porvoo
Tää olis kyl huikea. Kertoo sinällään tän maan teistä että kyllä Tampereen ympäristöönkin sais mahtavan MM-rallin. 💪
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7489
Tää olis kyl huikea. Kertoo sinällään tän maan teistä että kyllä Tampereen ympäristöönkin sais mahtavan MM-rallin. 💪
Kyllähän niitä saisi moneenkin paikkaan. Tampereen etuna on, että pätkiä on kaikkiin ilmansuuntiin, ja alue on ollut mukana Suurajoissa usein. Taas ehkä vähän hämmentävää on, ettei seudulla ole mitään vakiintunutta kilpailua kuten Tunturi tai Itäralli. Taas tiestö sisältää Savon ja Pengonpohjan kaltaisia valtiontievuoristoratoja, jotka ei tarvitse edes pikkuteitä ollakseen salonkikelpoisia WRC-autoille.

Jännä juttu muuten kun tutkin tarkemmin DC:n tekemää MM-Hankista, aika paljon tuntuu sillä seudulla olevan mökkiteitä yms mustia karvoja, jotka on umpiperiä, joten niistä ei vahingossakaan saa mitään variaatiota pätkille. Lisäksi asvaltointi on tuottanut kaiketi enemmän tuhoa rallipätkille etelässä.
 
Ylös