Näin vuonna 1986 Vauhdin maailman mukaan:
kuten tiedämme, näin ei koskaan käynyt, mutta siitä se ajatus lähti, eli
ERC Lake City Rally
Nykyisessä EM-rallin sapluunassa ajetaan n. 200 km pätkiä perjantaista sunnuntaihin. Perjantaina on shakedown/aika-ajo ja illalla yleisöpätkä. Lauantaina ja sunnuntaina ajetaan 100 km pätkiä ja sunnuntaina ei ole puolen päivän power stagea kuten MM-rallissa, vaan ralli saa loppua vasta iltapäivällä.
Yritin käyttää vanhoissa Tampereen kisoissa hyväksi havaittuja pätkiä mutta hieman modernisoituna. Koska EM-sarjaa ajetaan R5-autoilla, ei tarvitse miettiä hirveästi keskinopeuksia, mutta toisaalta pätkissä on silti rytminvaihtelua ja teknisyyttä. Yritin myös haastaa itseäni etten valitsisi aina samoja, mutta tiettyjä valintoja on vaikea vaihtaa kuin huonommaksi...
Shakedown kurvaillaan sprinteistäkin tutussa
Pinsiössä lyhyellä pätkällä, jolla riittää mutkia ja pari risteystäkin.
Illan yleisö-EK
Kauppi starttaa Rauhaniemen uimarannan kupeesta, jatkaa kuntopolkua Kaupin urheilupuistoon, päättyen UKK-instituutin parkkipaikalle. Urheilupuiston tuoretta silta-tunneli-yhdistelmää päästään heti hyödyntämään, ja pehmeiden latupohjien lisäksi pätkällä on myös parisataa metriä kunnon torpparinasvalttista tietä puiden välissä.
Lauantain lenkki suuntaa etelään.
Ekojärvi on rallin pisin ja ajetaan Suurajojen 1986 muodossa mutta eri suuntaan – hyvää on vaikea muuttaa. Toisena pätkänä on
Latomaa, jossa yhdistellään eri vuosien versioita, jatkuvasti käännytään tieltä toiselle. Lenkin päättää
Savo, jota on suorastaan mahdoton muuttaa kuin suuntaa valitsemalla – nyt se ajetaan koilliseen.
Kun lauantain lenkille startataan uudestaan, kipaistaan Porintien kautta Autoglym-ralleista tutulle
Nohkuan pätkälle, joka ajetaan vain kertaalleen. Erikoiskoe yhdistelee lyhyestä mitastaan huolimatta vauhdikkaita maalaisteitä, röykkyistä metsäautotietä sekä lyhyet pätkät leveää valtiontietä alussa ja lopussa.
Jos lauantaina kierrettiin Pyhäjärvi, sunnuntaina vuorossa on Näsijärvi.
Viitapohja alkaa pienemmällä metsätieosuudella, ja lopuksi tullaan Terälahden erikoiskokeen reitille hieman eri kautta kuin yleensä. Toisena pätkänä on takavuosien Suurajoista tuttu
Murole – myöskin ainoassa mahdollisessa muodossaan. Aamun lenkillä ajetaan tässä välissä kertaalleen
Sarvana, jonka lähtö on asetettu niin, että yleisö voi päästä pätkän välille risteystä katsomaan. Rallin päättää itseoikeutetusti
Pengonpohja pisimmässä mahdollisessa muodossaan Sulusta lähtien.
Friday | | | | |
Qualifying | Pinsiö | 3.88 km | | |
| | | | |
SS1 | Kauppi | 3.04 km | | |
| | | Day Total | 3.04 km |
Saturday | | | | |
SS2 | Ekojärvi 1 | 23.85 km | | |
SS3 | Latomaa 1 | 17.14 km | | |
SS4 | Savo 1 | 8.45 km | | |
| | | Leg Total | 49.44 km |
SS5 | Nohkua | 8.14 km | | |
SS6 | Ekojärvi 2 | 23.85 km | | |
SS7 | Latomaa 2 | 17.14 km | | |
SS8 | Savo 2 | 8.45 km | | |
| | | Leg Total | 57.58 km |
| | | Day Total | 107.02 km |
Sunday | | | | |
SS9 | Viitapohja 1 | 19.00 km | | |
SS10 | Murole 1 | 7.47 km | | |
SS11 | Sarvana | 6.39 km | | |
SS12 | Pengonpohja 1 | 17.94 km | | |
| | | Leg Total | 50.80 km |
SS13 | Viitapohja 2 | 19.00 km | | |
SS14 | Murole 2 | 7.47 km | | |
SS15 | Pengonpohja 2 | 17.94 km | | |
| | | Leg Total | 44.41 km |
| | | Day Total | 95.21 km |
| | | Grand Total | 205.27 km |
Ja tässä kartat:
https://www.mapfab.com/map/AUIy/Tampere-ERC
Tylsiä asioita, kuten huoltoparkin ja kisakeskuksen sijantia, en miettinyt laisinkaan.