Suunnittele oma ralli

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
385
Sijainti
Vantaa
Koska Helsingin seudulla ei juurikaan oikeita ralleja järjestetä, niin piti tehdä oma.

Klaukkala-ralli
Viisi erikoiskoetta, joilla pituutta yhteensä 33 km. Koko reitillä pituutta yhteensä 94 km.
Reittimestari suosittelee: Skogbyn erikoiskoe on todellinen haaste kuljettajille.

LÄHTÖ Klaukkalan Urheilupuisto
EK1/SS1 Suontaka 1 – 8,23 km
EK2/SS2 Lepsämä 1 – 6,87 km
EK3/SS3 Skogby – 3,14 km
HUOLTO 30 minuuttia Klaukkalan Urheilupuisto
EK4/SS4 Suontaka 2 – 8,23 km
EK5/SS5 Lepsämä 2 – 6,87 km
MAALI Klaukkalan Urheilupuisto

https://www.mapfab.com/map/2Mk/Klaukkala-ralli
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5632
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Näin perjantai-illan ratoksi idealla kyllähän minä jos muutkin...

Tiet ovat olemassa, joten niiltä osin reitti olisi täydellisessä maailmassa jopa mahdollinen. Lupa- yms. seikkojen johdosta moisen kilpailun toteuttamismahdollisuudet ovat uskoakseni kuitenkin korkeintaan teoreettiset. Eli suurin piirtein yhtä hölmö idea, kuin katuratakilpailut Helsingin Sörnäisissä.

Vaikka olemmekin tottuneet ns. pysyvään järjestykseen, ei muuttuvassa maailmassa mikään ole kuitenkaan mahdotonta – ja kaikkeen tulee varautua. Tästä syystä seuraava skenaario pohjautuu ainakin tällä haavaa epärealistisen kuuloiseen tilanteeseen, jossa valtio on joutunut rahapulassa myymään Jyväskylän ympäröivine alueineen Ruotsille. Näin ollen AKK joutuu paniikin valtaan; sopimus WRC-promoottorin kanssa on yhä voimassa, mutta rallia, reitteineen ja järjestelykoneistoineen, ei ole enää olemassa. Tilanne on kriittinen, joten apuun hälytetään miehistä parhaat. Siispä Antti Syvälahti saa toimeksiannon ottaa välittömästi yhteyttä Pariisiin FIA:n pääkonttoriin. Vanha rallimies ei petä; varttia ja yhtä puhelinsoittoa myöhemmin Suomella on yhä MM-ralli. Koska Jyväskylä perinteisine erikoiskokeineen on pois laskuista, täytyy AKK:n herättää vanha hirviö henkiin… niinpä vastoin kaikkia ennakko-odotuksia Suomen MM-ralli vuonna 2020 onkin XXXVI Helsinki-ralli.

Koko pääkaupunkiseudun näivettynyt moottoriurheiluelämä saa kerta laakista valtaisan piristysruiskeen. Helsingin UA herätetään henkiin, ja Jorma Saarikivi alkaa metsästää yhteistyökumppaneita valtavalla vimmalla saatuaan Syvälahdelta Hankirallin 1990 tienkunnostuskorvauksiin verrattavan budjetin. Rahasta rallin järjestäminen ei siis tule jäämään kiinni.

Muutaman kuukauden urakoimisen jälkeen kasassa on kuin onkin nykystandardit täyttävä MM-ralli. Kalastajatorppa oli tosin ehditty jo varata johonkin puisevaan yritysseminaariin, joten rallin keskuspaikaksi valitaan 90-luvun hengessä Järvenpää. Service Park nousee katsastuskonttorin pihalle, ja lähtöramppi saadaan juna-aseman laajennuksesta huolimatta yhä mahtumaan Scandic Hotellin edustalle. Suurin yllätys kilpailun alla on Pekka Rantakarin ilmestyminen viivalle valtavan suurin Mikado-tarroin koristellulla viimeisimmän kehitysversion Fiesta WRC:llä.

Kilpailun ensimmäinen erikoiskoe ja samalla päivä on totutun lyhyt. Jäniksenlinna vastaa etelä-suomalaista käsitystä yleisö-ek:sta. Neljään kilometriin mahtuu suorastaan järjetöntä kaahaamista leveällä sorabaanalla, Kakariston vastineeksi suunniteltu valtava yleisökeskittymä Peikkolantien ja Vaasan yksityistien risteyksessä, sekä viimeinen kilometri Suomen mittakaavassa haastavahkolla asfalttitiellä. Ja kun aina puhutaan, että rallia pitää päästä katsomaan myös julkisilla kulkuneuvoilla, niin tässä päästään Helsingin rautatieasemalta aidon metsäpätkän varteen alle tunnissa. Ei huono. Ja mikäli Jouhki ei saa tähän kisaan neuvoteltua Suniselle autoa, niin Teemu voi kyydittää rallibussista ulosjääneet Jokelan juna-asemalta pätkälle tarvittaessa vaikka pyörällä.

Ensimmäinen varsinainen kisapäivä sisältää kahdesti ajettavan neljän ek:n lenkin. Ohkolan nimellä kulkeva ek on yhdistelmä vanhaa Kivistöä ja Arolan kylätietä. Ohkolalaisia hemmotellaan kahdella asfalttiristeyksellä, jotka yhdistävät nämä kaksi reittiä toisiinsa. Onkimaalla mennään taas aivan miljoonaa, mutta sekä Kankkillassa että Köpinkulmassa täytyy kuljettajien taas kääntää rattiakin muutaman kerran. Sama lenkki Jäniksenlinnalla terästettynä täydentää ensimmäisen päivän. Illan päätteeksi autot ajetaan parc ferme’hen Scandicin parkkihalliin. Veroviranomaiset käyvät yön aikana repimässä Rantakarin Fiestasta Mikado-tarrat pois, mutta perusteita kilpailusta sulkemiselle ei kuitenkaan löydetä.

Toinen päivä viekin kilpailijat sitten pitkälle retkelle. Lenkki sisältää vivahteita niin myöhempien aikojen Helsinki- ja Hankiralleista, kuin myös suhteellisen tuoreesta MM-rallistakin. Hirvijärven, jossa vuoden 1995 Helsinki-rallin nostotalkoot jäävät tällä kertaa näkemättä, ja Kytäjän kautta koukataan Ansioon, joka ajetaan mm. vuoden 1994 Riihimäki-rallista tutussa lyhyessä muodossa. Seuraavaksi siirrytään Koukunmaalle, jossa ajetaan muutaman vuoden tauon jälkeen taas WRC-autoilla. Ajosuunta on tosin tällä kertaa käännetty. Lenkin päätteeksi ajetaan vielä Lukonkulma, koska järjestäjän saamien ohjeiden mukaan Etelä-Suomessa ei oikein voi järjestää rallia, jossa sitä ei ajettaisi.

Kilpailun kolmas ja viimeinen päivä alkaa skandaalinkäryisesti. Michele Mouton on edellisenä iltana käynyt ajamassa läpi päivän aloitukseksi suunnitellun Östersundomin erikoiskokeen, mutta on jopa siviili-RAV4:llä onnistunut kellottamaan keskinopeuden, joka on lähempänä kahtasataa kuin sääntöjen sallimaa sataakolmeakymppiä. Ja koska kotopuolessa Jean-Paul Luc ja Jean-Claude Andruet ovat kertoneet Moutonille Suomen olevan poliisivaltio, jossa viranomainen päättää kaikesta, soittaa Michele entiselle poliisiylijohtaja Olli Urposelle, joka tekee myöhään illalla rajun päätöksen: pätkä perutaan. Ykkösverkon ylimääräisessä uutislähetyksessä juuri ennen keskiyötä Urponen tosin kertoo, että ”ei tiedä” kuka peruuttamispäätöksen lopulta teki.

Viimeinen päivä on joka tapauksessa sekin ajettava alta pois. Kilpailijat ovat tyytyväisiä, koska aamun ensimmäinen siirtymä lyhenee yön tapahtumien jäljiltä huomattavasti. Päivän ensimmäisessä pätkässä, mielikuvituksettomasti Pornainen-nimellä kulkevassa rykäisyssä, yhdistyvät ratamestarin kokemukset Tikkurilan miljoonacupista ja paljon hauskoja katselukokemuksia tarjonneesta Kirveskoskentiestä. Lenkin, ja samalla kilpailun – toimien myös Power Stagena – päättää Halkiankoski-nimellä kulkeva erikoiskoe, joka tarjoilee lähes postikorttimaisia näkyjä Itä-Uudeltamaalta.

XXXVI Helsinki-ralli

EK1 Jäniksenlinna 1 - 4,00km

EK2 Ohkola 1 - 16,04km
EK3 Onkimaa 1 - 8,82km
EK4 Kankkila 1 - 15,27km
EK5 Köpinkulma 1 - 17,70km

EK6 Ohkola 2 - 16,04km
EK7 Onkimaa 2 - 8,82km
EK8 Kankkila 2 - 15,27km
EK9 Köpinkulma 2 - 17,70km
EK10 Jäniksenlinna 2 - 4,00km

EK11 Hirvijärvi 1 - 15,74km
EK12 Kytäjä 1 - 8,90km
EK13 Ansio 1 - 12,95km
EK14 Koukunmaa 1 - 13,68km
EK15 Lukonkulma 1 - 8,70km

EK16 Hirvijärvi 2 - 15,74km
EK17 Kytäjä 2 - 8,90km
EK18 Ansio 2 - 12,95km
EK19 Koukunmaa 2 - 13,68km
EK20 Lukonkulma 2 - 8,70km

EK21 Östersundom 1 - 7,15km
EK22 Pornainen 1 - 12,36km
EK23 Halkiankoski 1 - 13,43km

EK24 Östersundom 2 - 7,15km
EK25 Pornainen 2 - 12,36km
EK26 Halkiankoski 2 - 13,43km

Total 309,48km

https://www.mapfab.com/map/2JI/XXXVI-Helsinki-ralli
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
No niin, nyt vetää sanattomaksi :alppu:

Noista teistä en kyllä tiedä mitään, en edes Koukunmaasta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Näin perjantai-illan ratoksi ......
Östersundomin erikoiskokeen, mutta on jopa siviili-RAV4:llä onnistunut kellottamaan keskinopeuden, joka on lähempänä kahtasataa kuin sääntöjen sallimaa sataakolmeakymppiä.
Ei kai se Östersundom ihan niin nopee oo? Tai no, voi olla että muistan väärin... Entisen forumistin thefirstin kanssa on siellä joskus Honda Accordia koeajettu aivan liian järjettömällä nopeudella... oh those summer nights...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Olen pyöritellyt kotiseuturakkaana ajatusleikkiä, jossa Jyskälän MM-ralli starttaisi Tampereelta avausyön verran. Nykysääntöjen puitteissa tämä onnistuisi siten, että shakedown olisi vielä Jyskälässä, ja sitten autot voisi viedä torstaina vaikka trailerilla Tampereelle seremoniastarttiin. Tampereella ajettaisiin eka pätkä. Yötauolla ei olisi huoltoa ja tokana päivänä ajettaisiin pätkiä Jyväskylään päivätauolle, iltapäivällä osittain samoja pätkiä toinen lenkki.

Yleisöpyörityksen sijasta ajettaisiin torstaina Pengonpohja pimeässä/hämärässä. Perjantaina aamulla sitten sama pätkä uusiksi, Ruoveden kautta väärinpäin ajettavaan Väärinmajaan (ilman Hurstin metsäteitä) ja sitten Mänttän kautta Jämsäkoskelle Ehikkiin. Lopuksi vielä Surkee länsi-itä-suunnassa ennen päivähuoltoa. Iltapäivän lenkin alkuun ja loppuun Urriasta mielenkiintoinen versio yhdistellen vanhaa alkua, klassikko-osuuksia ja uusia alkuja loppuun, osittain väärään suuntaan. Keskellä Ehikki ja Surkee uudestaan. Täten Väärinmaja olisi ainoa yhteen kertaan ajettava pätkä.

Olen piirtänyt ja suunnitellut tähän vain torstai-perjantain, loput rallista voisi olla vaikka samaa kuin viime vuonna.

https://www.mapfab.com/map/2Nk/Rally-Finland-With-Tampere-Start

TORSTAI
SS1 Pengonpohja 8.34 km

PERJANTAI
SS2 Pengonpohja 2 8.34 km
SS3 Väärinmaja 20.60 km
SS4 Ehikki 23.00 km
SS5 Surkee 14.80 km
Lenkki yhteensä 66.74 km

SS6 Urria 17.00 km
SS7 Ehikki 2 23.00 km
SS8 Surkee 2 14.80 km
SS9 Urria 2 17.00 km
SS10 Harju 2.31 km
Lenkki yhteensä 74.11 km
Perjantai yhteensä 140.85 km

Toinen mahdollinen reitti voisi perustua siihen, että torstain pätkä olisi Savo, josta jatkettaisiin perjantaina väärinpäin ajetun Koivulahden kautta kohti viime vuoden pätkiä Päijälä, Kakaristo ja Tuohikotanen. Nämä kolme myös ajettaisiin päivähuollon jälkeen uusiksi, ja kilsat täytettäisiin vielä vaikka Oittilalla tai Surkeella. Lauantaina pitäisikin sitten ajaa jossain muulla suunnalla pätkiä. Savo voisi kuitenkin olla yleisön kannalta Pengonpohjaa ongelmallisempi, kun pätkälle ei mene kuin yksi välitie. Keskinopeuden puolesta taas en näe ongelmaa kummassakaan, mutkia kyllä riittää, vaikka mitään kärrypolkuja ei ajeta.
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Konnevesi-Ralli

Jatketaan Keski-Suomen pohjoisosien alueiden ralleilla, seuraavana vuorossa Konnevesi-Ralli.
Kesällä ajettava kuuden erikoiskokeen vauhdikas ralli Konneveden ja Sumiaisten alueella.
Rallin huolto sijaitsee Konneveden lukion pihassa.
Rallin lähtö tapahtuu Konneveden Salen/S-Marketin väliseltä parkkialueelta.

Ensin suunnataan Konneveden itäpuolelle, jossa ajetaan Jyväskylän Suurajoistakin tutut Leskelänkylä ja Jouhtikylä.
Sen jälkeen suunnataan huoltoon, jossa on aikaa nauttia evästä ja huoltaa autoa.
Huollon jälkeen ajetaan myöskin Suurajoista tutut Sirkkamäki ja Kalliokoski Konneveden eteläpuolella.
Toisen ja viimeisen huollon jälkeen ajetaan vielä entisen Sumiaisten kunnan alueella Pukara, ja Haapakylä. Haapakylä on tuttu vuoden 1992 Suurajoista.
Maaliin saavutaan Konneveden Salen/S-Marketin väliselle parkkialueelle.

Ratamestarin vinkit: EK2 Jouhtikylän puolivälin risteys on suht näyttävä katselupaikka, ja EK:t 5 ja 6 tarjoavat myöskin hyviä katselupaikkoja.

Tervetuloa viihtymään Konnevedelle!

Reittilinkki: https://www.mapfab.com/map/2Ns/Konnevesi-Ralli



Lähtö Sale Konneveden P-paikka

EK1 Leskelänkylä 8,86 KM Konneveden UA/MK

EK2 Jouhtikylä 10,15 KM Konneveden UA/MK

HUOLTO 20 minuuttia Konneveden lukion piha

EK3 Sirkkamäki 6,90 KM Hankasalmen UA

EK4 Kalliokoski 18,43 KM Laukaan Moottorimiehet

HUOLTO 30 minuuttia Konneveden lukion piha

EK5 Pukara 12,42 KM Äänekosken UA

EK6 Haapakylä 15,37 KM Konginkankaan UA

Maali Sale Konneveden P-paikka

Rallin pituus: 72,1 KM
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Joensuun MM-ralli

Tehdessäni edellistä Itärallia, tuli mieleen, että mitä jos Joensuussa järjestettäisiinkin MM-ralli. Eli tässä se sitten on: Joensuun MM-ralli. Erikoiskokeita on 21 kappaletta, ja yhteispituus 339 EK-kilometriä. Toki majoituksen yms. suhteen voisi tulla ongelmia, mutta pitäähän sitä kokeilla ainakin tehdä. Toki onhan esim. Gapissa vähemmän asukkeja.

Ralli on suunniteltu talvisia olosuhteita ajatellen.

Katselualueet on merkitty reitin varrelle kirjaimin. Myöskin kaikki huolto-asemat reitin varrella/lähellä, missä voi tankata, on merkitty karttaan.

Kilpailun huoltoalueena toimii Joensuun Tokmannin parkkipaikka-alue.

Torstaina ralli aloitetaan aamulla testi-EK:lta Joensuun eteläpuolelta, Mulonsalosta. Testi-EK:n jälkeen kilpailijoilla on aikaa valmistautua rallin starttiin.
Rallin seremoniallinen startti tapahtuu Joensuun uusitulta torilta. Kilpailun ensimmäinen erikoiskoe ajetaan Joensuun raviradalla , jonka jälkeen siirrytään yötauolle.

Ensimmäinen päivä on erityisen vaativa. Aamu startataan miltei 35 kilometriä pitkällä Romon erikoiskokeella, joka varmasti karistaa aamu-unisten unihiekat silmistä. Sen jälkeen ajetaan kuvankauniin Koitereen lähistöllä erittäin nopea Hiiskosken erikoiskoe. Hiiskosken jälkeen ajetaan vielä Revonkylä, ja Röksä ennen päivän huoltotaukoa. Huollon jälkeen ajetaan kaikki pätkät uudelleen, ja illan päättää jälleen kerran Linnunlahden yleisö-EK, jonka jälkeen kilpailijat pääsevät ansaitulle yötauolle.

Lauantai-aamulla aloitetaan Joensuun seudun rallien tutuilla pätkillä. Aamun ensimmäinen erikoiskoe on legendaarinen Mäkrän pikataival. Mäkrän jälkeen ajetaan Vaara-Karjalan Ouninpohja, Oskola, pituutta 26 kilometriä. Kolmantena pikataipaleena ennen huoltoa ajetaan tuttuakin tutumpi Palon EK. Huollon jälkeen ajetaan sama lenkki uudelleen, ja näiden jälkeen ajetaan vielä Murtoin EK Tohmajärven lähellä ennen yötaukoa.

Sunnuntai-aamu valkenee raikkaana, ja edessä on vielä reilu 60 EK-kilometriä. Ensin ajetaan perinteinen Satulavaaran EK hieman pidennettynä versiona, jonka jälkeen ajetaan hienoissa maisemissa Tikkalan EK. Viimeisen huollon jälkeen ajetaan samat erikoiskokeet uudelleen, ja Tikkalan toinen ajokerta toimii kilpailun PowerStage-erikoiskokeena. Maaliin saavutaan Joensuun torille.

Ratamestari suosittelee:
EK1/10 Linnunlahti
EK2/6 Romo
EK3/7 Hiiskoski
EK12/15 Oskola
EK13/16 Palo
EK18/20 Satulavaara
EK19/21 Tikkala

Reittilinkki: https://www.mapfab.com/map/2ho/Joensuun-MM-ralli

Palaillaan asiaan tuonnempana, jos keksisi vielä toisen version reitistä.

Torstai:

Shakedown Mulonsalo 4,93 KM

Lähtö Joensuun tori

EK1 Linnunlahti 1 2,31 KM

Day Total: 2,31 KM

Perjantai:

Huolto A 15 min

EK2 Romo 1 34,78 KM

EK3 Hiiskoski 1 15,75 KM

EK4 Revonkylä 1 20,47 KM

EK5 Röksä 1 13,09 KM

Huolto B 30 min

EK6 Romo 2 34,78 KM

EK7 Hiiskoski 2 15,75 KM

EK8 Revonkylä 2 20,47 KM

EK9 Röksä 2 13,09 KM

EK10 Linnunlahti 2 2,31 KM

Huolto C 45 min

Day total: 170,49 KM

Lauantai:

EK11 Mäkrä 1 9,14 KM

EK12 Oskola 1 26,22 KM

EK13 Palo 1 11,34 KM

Huolto D 30 min

EK14 Mäkrä 2 9,14 KM

EK15 Oskola 2 26,22 KM

EK16 Palo 2 11,34 KM

EK17 Murtoi 10,51 KM

Huolto E 45 min

Day total: 103,91 KM

Sunnuntai:

EK18 Satulavaara 1 19,10 KM

EK19 Tikkala 1 12,42 KM

Huolto F 30 min

EK20 Satulavaara 2 19,10 KM

EK21 Powerstage Tikkala 2 12,42 KM

MAALI Joensuun Tori

Day Total: 63,04 KM

Rally Total: 339,75 KM
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Britannian MM-ralli ajettuna Pohjois-Englannissa

En tiedä alueen teistä ja pätkistä enempää kuin 80-90-luvun reittikartat kertovat, voihan se olla että näitä teitäkin on asfaltoitu tai muuten pilattu. Mutta tällainen idea tuli mieleen tehdä nykyformaattiin sopiva kisa Kielderin yms. klassikkoteillä. Oikeastaan tein kaksi versiota eri kisakeskuksilla, mutta Carlislen versio toimii ehkä paremmin.

Versio 1: Newcastle

Torstaina lähtö Carlislesta, ei yleisöpyöritystä

Perjantaina Grizedalen kautta Newcastleen ja illalla pari pätkää lähiseudulla
EK1 Comb 8.82 km (vuoden 1991 versio)
EK2 Grizedale 27 km (yhdistelmä vanhoja East ja West -versioita, kun briteissä saa nyt ajaa myös valtionteillä rallia)
EK3 Comb 2
EK4 Grizedale 2
EK5 Stang 7 km (vähän pidennetty entisestä)
HUOLTO Newcastle
EK6 Hamsterley 28 km (vähän muokkailtu entisestä)
EK7 Stang 2
EK8 Hamsterley 2
EK9 SUPERSPECIAL Newcastlessa

Lauantai Kielderin metsissä
EK10 Pundershaw 32 km (oma versio)
EK11 Wauchope 11 km (kuten 1991 itäversio)
EK12 Redesdale 26 km (lähes kuten 1991)
HUOLTO
EK13 Pundershaw 2
EK14 Wauchope 2
EK15 Redesdale 2

Sunnuntai Yorkshiressa
EK16 Gale Rigg 10 km
EK17 Dalby 10 km
EK18 Gale Rigg 2
EK19 Dalby 2 Power Stage

Haasteena tässä olisi pitkät siirtymät perjantaipäivänä Grizedalesta Newcastleen ja sitten sunnuntaiaamuna Yorkshireen...


Versio 2: Carlisle


Torstai:
EK1 SUPER SPECIAL Carlislessa

Perjantai:
EK2 Comb 8.82 km (vuoden 1991 versio)
EK3 Grizedale 27 km (yhdistelmä vanhoja East ja West -versioita, kun briteissä saa nyt ajaa myös valtionteillä rallia)
EK4 Comb 2
EK5 Grizedale 2
HUOLTO Carlisle
EK6 Castle O'Er 20 km (yhdistetty vuoden 1986 Twiglees ja Castle O'Er valtiontie ylittämällä, ajosuunta käännetty, vähän lyhennetty)
EK7 Craik 13 km (vuoden 1986 versio)
EK8 Kershope 11 km (oma versio, mutta tälle alueelle saa monta erilaista)
EK9 Castle O'Er 2
EK10 Craik 2

Lauantai:
Kielderiä kuten versio 1:ssä

Sunnuntai:
Stang ja Hamsterley sopivan pitkinä, jälkimmäisestä power stage.

Vielä jos löytäisi jotain pätkiä Grizedalen ja Carlislen väliltä niin voisi ajaa koko perjantain siellä ja sitten sunnuntaina Skotlannin puolelle (Castle O'Er, Craik jne) power stage ajamaan, olisi aika tiukassa nipussa koko ralli.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Autourheilun Kansallinen Keskusliitto eli meidän rakas AKK ilmoitti 2.4 järjestävänsä rallin aluemestaruuskilpailut vuonna 2020 "kerrasta poikki" järjestelmällä.
Itä-Suomen Alue 3:sella syntyikin järjestelykomitea, joka alkoi etsimään sopivaa rallia.
Yllättäen kukaan ei ollutkaan kiinnostunut, ei Kuopiossa, ei Sonkajärvellä, ei Savonlinnassa, eikä Kiteellä, eikä oikeastaan Joensuun alueella.
Lopulta rallin järjestäjä löytyi, ja kilpailulle löytyikin vielä nimisponsori.

Muuan Ari Vatanenkin ilmoittautui kilpailuun, tietenkin Rothmans-väritteisellä Escortilla :)

ST1 Kontiolahti - Ralli

Ralli on kaksipäiväinen aluemestaruuskilpailu, yhteensä kuusi erikoiskoetta hienoilla teillä.
Rallissa kunnioitetaan vanhoja perinteitä aloittamalla illan hämärissä perjantaina ja jatkamalla lauantaina viiden erikoiskokeen verran.
Rallin lähtö ja maali sijaitsevat Kontiolahden torilla, ja huollot ovat keskitetty Kontiolahden liikuntahallille.

Tapahtumaan on järjestetty kaksi erillistä bussikuljetusta: EK3 Kauheelle Enosta, ja EK4&6 Romoon Kontiolahdelta.

Lähtöön/maaliin ja huoltoalueelle on vapaa pääsy.
Kilpailussa on rallipaketti, joka sisältää rallioppaan (reittikartta, lähtöluettelo) sekä kaksi lippua, jolla pääsee jokaiselle erikoiskokeelle. Rallipaketin hinta 7 euroa.
Rallin aikana on myynnissä rallikahvi+munkki ST1 Kontiolahdella, hinta ruhtinaalliset 4 euroa. :)
Rallieväät saa parhaiten K-Marketeista Kontiolahdelta ja Enosta!

Rallipaketti ja rallieväitä on myytävänä seuraavissa toimipisteissä:
Lähi-ABC Kontiolahti
ST1 Kontiolahti
K-Market Kontiolahti
K-Market Eno

Reittikartta: https://www.mapfab.com/map/58c/ST1-Kontiolahti-Ralli


ST1 Kontiolahti-Rallin reitti

Lähtö (Kontiolahden tori) 1.auto klo 18.00

EK1 Pyytivaara - 5,27 KM 1.auto klo 18.25

Yötauko

Huolto 20 min (Liikuntahalli) klo 09.00

EK2 Kyykkä 1 - 15,72 KM 1.auto klo 09.55

EK3 Kauhee - 11,47 KM 1.auto klo 10.35

EK4 Romo 1 - 11,63 KM 1.auto klo 11.28

Huolto 45 min (Liikuntahalli) 1.auto klo 12.00

EK5 Kyykkä 2 - 15,72 KM 1.auto klo 13.20

EK6 Romo 2 - 11,63 KM 1.auto klo 14.13

Maali (Kontiolahden tori) 1.auto klo 15.00

Rallin pituus: 71,4 KM


Tervetuloa viettämään ralliviikonloppua Kontiolahdelle!
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Tengtools-Ralli

Lisää Pohjois-Karjalan ralleja, vuorossa Tengtools-Ralli Kiteellä.
Uutta, ja vanhaa pätkää luvassa. Hieman lyhyenläntä ralli kieltämättä, vissiinkin olisi pitänyt Tohmajärven yläpuolisia erikoiskokeita käyttää myöskin.

Jossakin vaiheessa työstän lisää Pohjois-Karjalan ralleja, Keski-Suomen tientuntemus on niin heikkoa että ei kehtaa sinne mennä muuta kuin laitaseuduille, joutuu vielä naurunalaiseksi :D

Ralli voisi olla esimerkiksi 2020 Aluemestaruus-ralli.

Ralli aloitetaan kolmella Kiteen eteläpuolisella erikoiskokeella.

Rallin avaa Puhossalon erikoiskoe, jossa on vaihtelevuutta. Alkuosa on hieman mutkaisempaa, mutta loppuosassa saa ottaa kaikki hevosvoimat autoista käyttöön.

Kaksi seuraavaa erikoiskoetta onkin sitten "perinteisiä" Kiteen seudun erikoiskokeita.

Erikoiskokeena 2 on perinteinen Papinniemi, joka ajetaan eri suuntaan kuin vuonna 2016. Ensimmäisen lenkin viimeisenä erikoiskokeena on myöskin tuttu nimi: Rokkala, pituutta 8,4 kilometriä.

Kolmen erikoiskokeen jälkeen suunnataan tauolle Kiteen lukiolle, jossa on aikaa huoltaa niin autoja kuin kuljettajiakin.

Tauon jälkeen on vielä vähän alle puolet erikoiskoekilometreistä jäljellä.

Ruppovaara on lyhyt mutta vaativa erikoiskoe lähellä Kiteen keskustaa, joten sinne kannattaa suunnata :)

Kilpailun toiseksi viimeisenä erikoiskokeena on vuoden 2018 rallista tuttu Riikolan erikoiskoe, pituutta vajaa kahdeksan kilometriä. Riikolassa on yksi hämäävämpi paikka erikoiskokeen varrella, jossa nähtiin vuonna 2018 runsaasti ulosajoja.

Viimeistä viedään, ja toisen lenkin pisin erikoiskoe, Raikko. Pituutta erikoiskokeella on karvan verran yli kymmenen kilometriä.

Tämän jälkeen kuskit voivat hengähtää, ja suunnata legendaarisen Pajarinhovin tai Hotelli Kiteenhovin iltarientoihin, tai vaikka katsomaan Kiteen Pallon pesäpallo-ottelua, vastassa on Sallan Siepparit ;)

Rallipaketin hinta on 8 euroa, ja se sisältää reittikartan, lähtöluettelon, ja passin, jolla pääsee erikoiskokeelle & huoltoon, sekä illalla vaikka sinne tansseihin tai pesis-otteluun :)

Rallipaketin saa seuraavista toimipisteistä:
K-Supermarket Kupiainen
Neste Villala
Neste Tolosenmäki
Teboil Kitee
Lähi-ABC Kitee
Gulf Honkavaara

Reittikartta: https://www.mapfab.com/map/6Zo/Tengtools-Ralli


Lähtö S-Market Kitee

EK1 Puhossalo / Autotalo Waschko 11,17 KM

EK2 Papinniemi / Pajarinhovi 11,40 KM

EK3 Rokkala / Hotelli Kiteenhovi 8,45 KM

HUOLTO 45 minuuttia Kiteen lukio

EK4 Ruppovaara / Kiteen AIMO 5,96 KM

EK5 Riikola / Kupiainen 7,98 KM

EK6 Raikko / K-Rauta Kitee 10,04 KM

MAALI S-Market Kitee

Rallin pituus: 55 KM
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Ouneva Group Rally Finland

Kuten DC ansiokkaasti omassa Helsinki-Rallissaan totesi, valtio on joutunut myymään rahapulassa Jyväskylän alueen Ruotsille. Loistavaa Helsinki-Rallia seuraavana vuonna 2021 Autourheilun Kansallinen Keskusliitto eli AKK suunnittelee järjestävänsä Helsinki-Tallinna MM-rallin, missä ensin ajeltaisiin tyypillisiä eteläsuomalaisia erikoiskokeita, kuten Lukonkulma ja Hyvinkään RC-rata, ja sen jälkeen siirryttäisiin Peter Fryckmanin Tallinna-tunnelia pitkin Viron puolelle, jossa ajettaisiin 35 kertaa putkeen Laululavan erikoiskoe, ja sen jälkeen joku pölyinen sorapätkä, jonka jälkeen siirryttäisiin kaljatunnelmiin Tallinnan yöhön.

Viron autourheiluliiton johtaja Ari Vatanen ehdottaa kuitenkin: "Mitäpä oisitte mieltä jos ajaisittekin tuolla Joensuussa, voin tulla kilpailun suojelijaksi ja ajamaan nolla-autoa."
Ja niin Joensuussa puuhamiehet käynnistivät rallin suunnittelemisen. Rallin kilpailukeskusta ajateltiin ensin Joensuun Tokmannin pihalle, mutta konsernin puheenjohtajan sana oli synkkä ei rallille, ja näin ollen järjestäjät joutuivat etsimään uuden paikan.

Rallin reittijohtajat tutkivat vanhoja Jyväskylän MM-rallien karttoja perjantai-iltana viikkoa ennen rallia toimistolla Rally-Maps.comista. He huomasivat, että vuonna 2000 huoltoparkki sijaitsi ensimmäisen päivän Tikkakosken lentoasemalla, joten suuren maailman tyyliin sitähän on pakko kopioida.
Rallin huoltoparkki sijaitsee siis Joensuun lentoaseman tiloissa, eli Deturin lomalentoja Alanyaan ei valitettavasti kyseisenä viikonloppuna ole.

Kilpailun testierikoiskokeena toimii lentoaseman aivan välittömässä läheisyydessä oleva Puntarikosken erikoiskoe. Erikoiskokeen keskivaiheilla yhdessä mutkassa on kielletty katselualue, koska siellä sijaitsee poronpallerojäkälää ja melkomoisen hyvä mustikkapaikka, ja minä haluan niitä mustikoita syödä.
Suomen MM-rallin paikka kalenterissa on tyypillisesti elokuun alussa, joten reittiryhmän piti unohtaa perinteinen Raviradan Yleisö-EK ensimmäisenä erikoiskokeena pölyämisen ja Botanian kasvien elinolojen vaarantumisen takia.

Torstain avauserikoiskokeeksi löytyi kuitenkin aivan huoltoparkin naapurissa sijaitseva Ylämyllyn RC-rata, jossa showtyyliin ajetaan kolme kierrosta radan ympäri. Tuolla erikoiskokeella ei voi voittaa mitään, mutta siellä voi hävitä. Erikoiskokeen jälkeen kuljettajat suuntaavat autojensa kanssa huoltoon lentoasemalle, ja kuskit suuntaavat kuka mihinkin.

Perjantaina suunnataan Joensuun pohjoispuolelle hienoille teille. Aamu avataan rallin toisiksi pisimmällä erikoiskokeella, 20 kilometrin pituisella Kyykällä. Pätkä kulkee Pohjois-Karjalan luonnonkohteen Kolvananuuron ohi. Pätkän loppupuolella on puusilta, joka on hyvin haastava kuljettajille, joten Vapaapalokunta sukeltajineenkin on paikalla.
Lenkin toisena erikoiskokeena ajetaan Kauheen erikoiskoe, joka ei kuitenkaan ole nimensä mukainen. Erikoiskokeen puolivälissä on talonpiha, jossa oli ohjelmaa 2018 Itärallin avauserikoiskokeella.
Erikoiskokeen jälkeen suunnataan aivan perkeleen pitkälle siirtymälle Enon kulmilta aina Ilomantsintielle asti, sillä tie Mönnistä Sarvinkiin olikin asfaltoitu.
Lenkin kolmantena erikoiskokeena on Röksän erikoiskoe, jossa on hyvin perinteistä karjalaista tietä. Nothing else to say.
Lenkin viimeisenä erikoiskokeella ajetaan perinteikäs Romon erikoiskoe, jossa on perinteistä Romontietä, sekä hieman kapeampaa tietä.
Tämän jälkeen suunnataan huoltoparkkiin, jossa on pitkä huolto.
Huoltotauon jälkeen ajellaan kaikki erikoiskokeet uudestaan, ja illan päättää jälleen Ylämyllyn erikoiskoe parhaaseen katseluaikaan.
Perjantai on siis takana, vajaa 130 EK-kilometriä suhteellisen pienellä alueella.

Lauantai, se katsojarikkain päivä, sen takia suunnataankin sinne, mistä Itäralli ja Joensuun seudun tiet ovat tulleet tunnetuiksi.
Aamun ensimmäinen erikoiskoe on legendaarinen Palon erikoiskoe, eri suuntaan ajettuna kuin aikaisempina vuosina.
Monet varmaankin odottaisivat Oskolaa seuraavaksi erikoiskokeeksi, mutta ei, sitä se ei ole.
Lenkin toinen erikoiskoe on Luostarinvaara, joka on Oskola 2018 väärinpäin, ja vain noin puoliväliin asti. Erikoiskokeelta löytyy silti ulosajopaikkoja.
Lenkin kolmas, ja samalla yksi kilpailun ratkaisuerikoiskokeista, melkein 30 kilometriä pitkä Tervavaara. Erikoiskoe on tuttu niin Itäralleista kuin vuoden 2015 Tengtools-Rallista. Erikoiskoe erottelee jyvät akanoista.
Legin neljäs, ja viimeinen erikoiskoe on myöskin perinteinen Ruskeakoski. Pätkän alkuosa on tuttuakin tutumpaa Oskolaa, mutta pätkän loppuosa onkin melkein kaikille kuskeille uutta. Pätkä suuntaa uskomattomiin maisemiin Ruskeakosken voimalaitoksen luokse.
Lenkin jälkeen suunnataan huoltoon, jonka jälkeen ajetaan uudelleen sama lenkki.
Kilpailun pisin päivä on takana, ja jokainen, joka on tänne asti selvinnyt, voi huokaista hetkeksi helpotuksesta, mutta vielä ei kannata juhlia, on viisi pitkää erikoiskoetta ajettavana.

Sunnuntaipäivä on usein nähty tylsänä, mutta Joensuussa on saatu mahdutettua yli 70 EK-kilometriä sunnuntaille.
Aamu aloitetaan yhdellä Pohjois-Karjalan klassikkoerikoiskokeella, Satulavaaralla, joka on hieman pidennettynä.
Satulavaaran jälkeen ajetaan vain kertaalleen Sykönvaaran erikoiskoe, joka on mm. tuttu vuoden 2019 Itärallista.
Kahden erikoiskokeen jälkeen moni tarvitsee tankkausmahdollisuutta, ja sellainen järjestyy Hammaslahden SEO:lta, jossa on ihan helevetin kallista polttoainetta.
Lenkin kolmas erikoiskoe on Sintsin erikoiskoe, joka on osalle kuskeista tuttu mm. Itäralleista vuodelta 2010 ja 2013.
Lenkin jälkeen käydään vihoviimeisen kerran huollossa, jonka jälkeen ajetaan Satulavaaran ja Sintsin erikoiskokeet uudelleen. Sintsin erikoiskoe toimiikin Powerstagena, ja powerin maali onkin laajoilla peltoalueilla.

Maaliin suunnataan Joensuun torille.

Pitkä ja vaativa ralli, tuskin oikeasti olisi mahdollinen, ainakaan tuo lauantain pienellä alueella ajettava kolmen erikoiskokeen lähtö- ja maalipäiden sumppu tuskin olisi mahdollinen. Vähän parempi suunnitelma mielestäni kuin tuo aiempi suunnitelma.

Ouneva Group Rally Finland 2021

5.-8.8.2021 Joensuu

Reittikartta: https://www.mapfab.com/map/6gw/Ouneva-Group-Rally-Finland

Torstai
Testi-EK Puntarikoski 3,77 KM

EK1 Ylämylly 1 3,34 KM

Day Total: 3,34 KM

Perjantai

Service A 20 min Lentoasema

EK2 Kyykkä 1 20,33 KM

EK3 Kauhee 1 13,83 KM

EK4 Röksä 1 11,90 KM

EK5 Romo 1 15,72 KM

Service B 60 min Lentoasema

EK6 Kyykkä 2 20,33 KM

EK7 Kauhee 2 13,83 KM

EK8 Röksä 2 11,90 KM

EK9 Romo 2 15,72 KM

EK10 Ylämylly 2 3,34 KM

Service C 40 min Lentoasema

Day total: 126,90 KM

Lauantai

Service D 20 min Lentoasema

EK11 Palo 1 12,57 KM

EK12 Luostarinvaara 1 14,60 KM

EK13 Tervavaara 1 29,53 KM

EK14 Ruskeakoski 1 16,83 KM

Service E 60 min Lentoasema

EK15 Palo 2 12,57 KM

EK16 Luostarinvaara 2 14,60 KM

EK17 Tervavaara 2 29,53 KM

EK18 Ruskeakoski 2 16,83 KM

Service F 40 min Lentoasema

Day Total: 147,06 KM

Sunnuntai

Service H 20 min Lentoasema

EK19 Satulavaara 1 15,54 KM

EK20 Sykönvaara 6,31 KM

EK21 Sintsi 1 17,50 KM

Service I 20 min Lentoasema

EK22 Satulavaara 1 15,54 KM

EK23 Sintsi 2 17,50 KM

MAALI Joensuun Tori

Day total: 72,39 KM

Total length: 349,69 KM
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Pakko nostaa hattua perusteellisuudelle, mutta alueen teistä en tiedä juuri mitään. Tosin kartalta katsottuna pätkät on aika tiukassa nipussa, joten odottaisin aika kovia ruuhkia kun yleisö ja kilpailijat tötöilevät samoilla pikkuteillä eikä pätkilläkään ole aina edes peltoparkin mahdollisuutta. Lisäksi FIA:n tarkkailija huomauttaa, että tankkauspaikkoja saa olla vain kolme, joista yksi huoltoparkissa. Sunnuntaina saisi myös aika aikaisin lähteä matkaan, että power stage starttaa klo 12:18 ja sitä ennen ehditään käydä kokoomatauollakin (missä?)
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Pakko nostaa hattua perusteellisuudelle, mutta alueen teistä en tiedä juuri mitään. Tosin kartalta katsottuna pätkät on aika tiukassa nipussa, joten odottaisin aika kovia ruuhkia kun yleisö ja kilpailijat tötöilevät samoilla pikkuteillä eikä pätkilläkään ole aina edes peltoparkin mahdollisuutta. Lisäksi FIA:n tarkkailija huomauttaa, että tankkauspaikkoja saa olla vain kolme, joista yksi huoltoparkissa. Sunnuntaina saisi myös aika aikaisin lähteä matkaan, että power stage starttaa klo 12:18 ja sitä ennen ehditään käydä kokoomatauollakin (missä?)
Kiitos kommenteistasi :) Reittiä olisi voinut ulottaa kylläkin huomattavasti laajemmallekkin, mutta juuri nuo tiet ovat itselle niitä kaikista tutuimpia. Totta tuokin, että paikoitusmahdollisuudet voisivat olla tiukassa, toki esimerkiksi perjantaina Romon suunnalla on pelto, mistä pääsee peräti kahdelle erikoiskokeelle. Noita huoltoasemia tuli lisättyä ihan muuten vain. Olettaen, että huoltoparkissa lentoasemalla on yksi tankkausmahdollisuus, niin muita tankkauspaikkoja olis varmaankin sit ST1 Kontiolahti ja SEO Heinävaara. Lisäsinkin kokoomatauon sunnuntaille Hammaslahden urheilukentälle. Sunnuntaista tulee kyl semi pitkä päivä, varmaan jo seiskan nurkilla olis syytä aloitella, että ehtisi. Tuli huomattua että Jyskälässä ei sunnuntaina ole huoltoa, niin lyhensin huoltoajan 20 minuuttiin, jos etähuollot olisivat mahdollisia niin käyttäisin sitä kylläkin.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Kiitos kommenteistasi :) Reittiä olisi voinut ulottaa kylläkin huomattavasti laajemmallekkin, mutta juuri nuo tiet ovat itselle niitä kaikista tutuimpia. Totta tuokin, että paikoitusmahdollisuudet voisivat olla tiukassa, toki esimerkiksi perjantaina Romon suunnalla on pelto, mistä pääsee peräti kahdelle erikoiskokeelle. Noita huoltoasemia tuli lisättyä ihan muuten vain. Olettaen, että huoltoparkissa lentoasemalla on yksi tankkausmahdollisuus, niin muita tankkauspaikkoja olis varmaankin sit ST1 Kontiolahti ja SEO Heinävaara. Lisäsinkin kokoomatauon sunnuntaille Hammaslahden urheilukentälle. Sunnuntaista tulee kyl semi pitkä päivä, varmaan jo seiskan nurkilla olis syytä aloitella, että ehtisi. Tuli huomattua että Jyskälässä ei sunnuntaina ole huoltoa, niin lyhensin huoltoajan 20 minuuttiin, jos etähuollot olisivat mahdollisia niin käyttäisin sitä kylläkin.
Ei kannattane tukkia P-Karjalan huoltsikoita rallin tankkauspaikoilla. Niissä on takuulla tunkua jo pelkän yleisöryntäyksen ansiosta, kun huhu leviää että Tervavaara ajetaan pitkänä MM-rallissa. Ja Oskolan mastolla on eturivi täynnä jo perjantaina iltapäivällä. Niin ja siis ei niihin mm-ralliautoihin moneenkaan mene ysikasia, ne on semmosia mukavan hintasia sinisiä tynnyreitä mistä tankataan.

Vakavasti puhuen tuolta löytyisi paljonkin korjattavaa väliteiden ym suhteen, mutta jätetään ne johonkin toiseen kertaan ja vakavampaan visiointiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Niin ja siis ei niihin mm-ralliautoihin moneenkaan mene ysikasia, ne on semmosia mukavan hintasia sinisiä tynnyreitä mistä tankataan.
Näin on, MM-sarjan polttoainetoimittaja hoitaa löpöt tankkauspaikoille, sen voi siis suorittaa muuallakin kuin huoltoasemalla. Korjaan muuten äskeistä lausuntoani, että siis päivän aikana saa olla enintään kolme tankkauspistettä, joista yksi huoltoparkissa. Käytännössä tosin lenkki pyritään hoitamaan yhden etätankkauksen taktiikalla, koska tankkausasemien pystyttäminen on kallista puuhaa rallin järjestäjille.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16081
Sijainti
Tampereen lenkki
Yksi selvin noista henkan mainitsemista korjauksista on EK2 ja EK3 välistä puuttuva välitie, nyt pätkien välinen alue on "motissa". Se tosin olisi helppo korjata lyhentämällä EK2 loppumaan jo ennen risteystä.

EDIT: Sama myös EK12 ja EK13, koska EK14 tukkii välitien.
 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Arvasin että parranpärinää tulee riittämään, ja hyvähän se on ;) Olisi vissiin se Antin uutinen MM-rallin rajoituksista kannattanut lukea ennen tän tekemistä :) Pieniä mokia huomasin itsekkin, tosiaan ei tuon Kyykän noin pitkä tarvitsisi olla, Romo voisi loppua ennen viimeistä risteystä ja samoinkin Luostarinvaara voisi olla lyhyempi tai toiseen suuntaan ajatettuna, niin Tervavaaran saisi toiselta suunnalta käyttöön paremmin. Ja tuo Ruskeakosken voimalaitososuus on vähintäänkin hullu idea. Mutta vähän hullu pitää ollakin että saa reittiä ulotettua tarpeeksi laajalle. Ensin mietin, että ajattaisin perjantai-aamun Liperin seudun teillä, mutta siellä oli aika lyhyitä erikoiskokeita, eikä sieltä saanut oikein järkevän kokoista lenkkiä. Ehkä tuon Ruskeakosken tilalle olis voinut laittaa 9-tien eteläpuolisen pätkän, ehkä sit se siirtymä huoltoon olis turhan pitkä. Mutta hauskaa touhua tämä on, lapsesta asti piirrellyt karttaan rallireittejä niin tää on oiva työkalu.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Ilomantsi-Ralli

Jälleen kerran yksi Pohjois-Karjalan ralli, tällä kertaa vuorossa Suomen itäisimmän kunnan Ilomantsin Ilomantsi-Ralli.
Rallin kilpailukeskus, lähtö ja maali sekä huolto sijaitsevat Pogostan koulun viereisellä urheilukentällä.

Ralli aloitetaan Putkelan lyhyellä pyrähdyksellä, josta yleisölle ei paljoa paikkoja löydy, erikoiskokeelle pääsee vain lähtö- tai maalipäästä.
Kilpailun toinen erikoiskoe on melkein 20 kilometriä pitkä Viinivaara, jossa voidaan tehdä ratkaisuja. Pätkän maali sijaitsee lähellä Möhkön kylää, kuuluisaa Suomen sodan taistelupaikkaa.
Ensimmäisen lenkin viimeinen erikoiskoe on Kuuksenvaara, jossa ajetaan pieni osuus asfaltillakin erikoiskokeen puolivälissä.

Tämän jälkeen suunnataan huoltoon.
Huollon jälkeen on vielä yli puolet EK-kilometreistä jäljellä.

Kilpailun pisin erikoiskoe, Sonkajanranta ajetaan kilpailun neljäntenä erikoiskokeena. Pituutta erikoiskokeella on melkein 20 kilometriä.
Sonkajanrannan erikoiskokeen jälkeen suunnataankin Jerusalemiin :D kyllä, Jerusalemiin käy matka. Vaativa erikoiskoe kyseessä, yleisölle löytyy parikin paikkaa missä katsella.
Kilpailun viimeisenä erikoiskokeena onkin Sonkajan erikoiskoe, pituutta reilu 10 kilometriä. Vielä viimeinen rypistys ennen maalia.

Tämän jälkeen koittaakin maalilippu.

Tervetulloo viihtymään Ilomantsiin! :)

Reittikartta: https://www.mapfab.com/map/68A/Ilomantsi-Ralli


EK1 Putkela / Arskan Kone OY 4,81 KM

EK2 Viinivaara / Möhkön Rajakartano 19,03 KM

EK3 Kuuksenvaara / Ravintola Parppeinpirtti 7,12 KM

HUOLTO 45 min Pogostan koulu

EK4 Sonkajanranta / Kahvila Jäätelökesä 19,28 KM

EK5 Jerusalemi 10,09 KM

EK6 Sonkaja / Hermannin Viinitila OY 10,07 KM

MAALI Pogostan koulu

Rallin pituus: 70,40 KM
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Parin minuutin vanhoilla karttaselauksilla aikaansaatu Jyväskylä. Eri juttu sitten, miten toimiva.

Ässämäki
Urria
Vellipohja
Kuohu

Laukaa
Lankamaa
Valkola
Mökkiperä

Vaheri
Ouninpohja
Päijälä
Juupajoki

Ruuhimäki
Myhinpää
Jouhtikylä
 
Ylös