Suunnittele oma ralli

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1188
Hieno idea! Pätkät on kyllä lopulta aika kovavauhtisia. Viitapohjan olen itse ajanut ja se on kyllä sellainen jossa ei hirveästi pääse kiihdyttelemään.
Joo, kyllä ne keskinopeudet taitaa väkisinkin nousta aika suuriksi. Tosin pidemmille suorille voi laittaa heinäpaalishikaaneja vähän hillitsemään vauhtia, mutta eipä siitä suurta apua ole. Olen joitakin vuosia sitten ajanut nuo kaikki metsä-asvalttipätkät läpi ja varsinkin tuo Parkkuu ja Kapee on kyllä tosi mutkaisia teitä, selkeästi hitaampia kuin esim. Tampereen SM-Rallissa-98 ajettu Kekkoskylän asvaltti-ek. Googlen street view aina vääristää kaikki tiet paljon suoremmiksi, kuin ne todellisuudessa ovat.
Joskus 90-luvullahan oli kovasti puhetta, että Suomeen pitäisi järjestää asvalttiralli, mutta nykyään se ajatus on jo tainnut unohtua. Ei taida kuskeilla olla suurta hinkua alkaa muuttamaan autoihin asvalttialustaa yhtä kisaa varten.
Itse olen aina tykännyt paikan päällä katsella assuosuuksia esim. yleisö-ek:illa. Ainakaan ei tiet pölyä, eikä lennä kiviä päälle.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
669
Sijainti
Porvoo
Eihän tästä ole kuin pari vuotta kun oli jo luvat Vakka-Suomen assuralliin, mut ei sitä ikinä järjestetty. En muista mistä johtui peruuntuminen. Olisko ollut vain 15 osallistujaa.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7952
Sijainti
Lake City
Itse olen aina tykännyt paikan päällä katsella assuosuuksia esim. yleisö-ek:illa. Ainakaan ei tiet pölyä, eikä lennä kiviä päälle.
Toki on eri juttu kun ajetaan sorapyörillä ja -alustalla assulla, verrattuna siihen että on pelit ja vehkeet assua varten kunnossa. Esim silloin 1998 Kekkosen pätkää varten taisi ainakin kärkikuskeilla olla slicksit alla ja vauhti sen mukaista.
 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3070
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Eihän tästä ole kuin pari vuotta kun oli jo luvat Vakka-Suomen assuralliin, mut ei sitä ikinä järjestetty. En muista mistä johtui peruuntuminen. Olisko ollut vain 15 osallistujaa.
Riihimäellä kahdesti (?) 90-luvun lopulla järjestetyssä assurallissa oli kanssa ihan naurettavan vähän osallistujia, joku 30-40 jos en ihan väärin muista.
 

rölligölli

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
70
edit3 onnistukin, silti vielä tässä vielä pätkät
harju 6,6km ss1 ss7 ss13
kattilanaho 19,4km ss2 ss8 ss15 power
vanhatie 10km ss3 ss9 ss14
utrasniemi 13km shake ss4 ss10
oronmylly 9,1km ss5 ss11
muikkulahti 18km ss6 ss12




Yritin väsätä jotain. ei oo yhtään muisti kuvaa että onko kinttupolkuja eksyny reiteille ja enkä tarkemmin miettiny huollon yms paikka. harju on kokonaan asfalttia ja vanhatie noin puoliksi kilsoja joku 190km
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1188
Tässä Neste Rallin, (tai nykyään kai pelkkä Rally Finland) reittiin vaihtelua kaipaaville "Rally Finland East edition". Eli pelkästään Päijänteen itäpuolelle keskittyvä reitti:

Ensiksi torstain shakedown Humalamäessä ja illalla yleisö-ek Harjulla. Tällä kertaa Harju ajetaan vastakkaiseen suuntaan ja lisäksi lähtö-ja maalipaikkaan pieni muutos.
Perjantaina suunnataan aamulla Hauhanpohjaan, jonka jälkeen Mynnilään. Seuraavana Vartiamäki, jonka lähtömutkat kurvaillaan Josemoran radalla. Aamun lenkin päättää Pitkäjärvi, josta Paviljonkiin päivähuoltoon. Huollon jälkeen sama lenkki toistamiseen ja illalla vielä Harju 2.
Lauantaina suunnataan jälleen Päijänteen itäpuolelle, mutta kierretään toisesta suunnasta. Avauspätkänä Halttula, jonka jälkeen Soimaharju. Sitten 28-kilometrinen Lempää ja Oittilan kautta päivähuoltoon. Iltapäivällä sama lenkki uudestaan.
Sunnuntaina klassikkotavaraa; Myhinpää ja Ruuhimäki kahdesti ja ralli päättyy siis Ruuhimäen power stageen.

Kartta: https://www.mapfab.com/map/AVqR/Rally-Finland-East

Reitti:

Torstai

Testierikoiskoe Humalamäki (3,70 km)
EK 1 Harju 1 (2,50 km)

Torstain EK-kilometrit: 2,50 km

Perjantai

Huolto Paviljonki, 15 min
EK 2 Hauhanpohja (11,3 km)
EK 3 Mynnilä (23,5 km)
EK 4 Vartiamäki(19,8 km)
EK 5 Pitkäjärvi (10,4 km)

Huolto Paviljonki, 40 min

EK 6 Hauhanpohja 2 (11,3 km)
EK 7 Mynnilä 2 (23,5 km)
EK 8 Vartiamäki 2 (19,8 km)
EK 9 Pitkäjärvi 2 (10,4 km)
EK 10 Harju 2 (2,50 km)

Huolto Paviljonki, 45 min

Perjantain EK-kilometrit: 132,5 km

Lauantai

Huolto Paviljonki, 15 min
EK 11 Halttula (16,5 km)
EK 12 Soimaharju (12,2 km)
EK 13 Lempää (28,1 km)
EK 14 Oittila (19,2 km)

Huolto Paviljonki, 40 min

EK 15 Halttula 2 (16,5 km)
EK 16 Soimaharju 2 (12,2 km)
EK 17 Lempää 2 (28,1 km)
EK 18 Oittila 2 (19,2 km)

Huolto Paviljonki, 45 min

Lauantain EK-kilometrit: 152 km

Sunnuntai

Huolto Paviljonki, 15 min
EK 19 Myhinpää (15,5 km)
EK 20 Ruuhimäki (11,2 km)

Huolto Paviljonki, 45 min

EK 21 Myhinpää 2 (15,5 km)
EK 22 Ruuhimäki 2 (11,2 km) - POWER STAGE

Huolto Paviljonki, 10 min
Maali Paviljonki

Sunnuntain EK-kilometrit: 53,4 km
EK-kilometrit yhteensä: 340,4 km
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7952
Sijainti
Lake City
Hauska ideahan se tämäkin. Lienee turha edes ääneen sanoa että kovavauhtisia pätkiä, mutta tuo Halttulan Hoho-osuus tai Soimaharjun alku on jo suorastaan tylsää pitkine suorineen. Vähän ehkä epärealistinen ajatus että paikalliset järkkärit tekisivät rallin samalle alueelle kahtena päivänä. Voisihan tuossa vielä hyödyntää Laukaan ja Äänekosken suuntaakin, sekin on vielä itäpuolta :)
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
246
Sijainti
Vantaa
Seuraavaksi seuraa erittäin fiktiivinen totaalisen mahdollinen skenaario.

Lentokenttä jakaa Vantaan itä- ja länsipuoleen. Tämä jako on myös urheilussa, joka suurimmilta osin keskittyy itä-Vantaalle, joka ei tietenkään länsivantaalaisia miellytä. Siis jopa hiihdon, tuon urheilulajeista maalaisimman (poislukien pesäpallo), Suomen Cup järjestettiin itä-Vantaalla, vaikka kolmostietä Helsinkiin päin ajaessa ensimmäinen asia, mikä Vantaan puolella tulee vastaan on peltoja ja lato. Mikä nyt olisi sen maalaisempaa? No, kaupunginvaltuusto päätti sitten houreissaan (tarina ei kerro, johtuiko tämä koronavirustartunnasta aiheutuneesta kuumeesta vaiko liiallisesta Corona-oluen juonnista), että länsi-Vantaalla tulee järjestää jonkin urheilulajin kovatasoiset kisat. Aluksi etsittiin lista urheilulajeista aakkojärjestyksessä, joka teipattiin sitten kokoushuoneen seinään ja sitten sitä listaa heitettiin tikalla. Virallisen tarinan mukaan tikka osui ralli-autoilun kohdalle, mutta kaikki eivät sitä usko, vaan yhtenä vaihtoehtona on pidetty sitä, että tikka osui oikeasti squashin tapaisen mailapelin nimeltään rackets kohdalle ja pikaisen googlauksen (koska kukaan ei ollut koskaan tuollaisesta lajista kuullutkaan) perusteella laji todettiin liian brittiläiseksi, ja sen myötä päätettiin, että kyllä se tikka nyt ihan oikeasti oli tuossa ralli-autoilun kohdalla.

Eli nyt oli päätetty järjestää ralli, mutta mikä tahansa kyläkisa ei kelpaa, vaan mukana pitää olla isoja nimiä, kansainvälisiä tähtiä yms. Joku sitten sai idean soittaa FIAn pomolle ja kysyä, josko yhden MM-rallin voisi järjestää Vantaalla. Legendan mukaan Jean Todt nauraa vieläkin, mutta hän onnistui jotenkuten ilmoittamaan, että Suomessa ajetaan jo kaksi MM-rallia. Kaikki tietysti muistavat, että Jyväskylässä ajetaan ralli elokuussa, mutta googlaamalla selvisi, että Lapissa ajetaan helmikuun lopussa myös. Samalla päätettiin, että yritetään saada nuo MM-tallit ajamaan tänne Vantaalle. Toyota ja Hyundai ei suostunut, vaikka kaupunginisät kuinka yrittivät maanitella heitä mukaan järjestämällä baarikierroksen, johon sisältyivät niinkin legendaariset paikat kuin hotelli Vantaa ja dondo. M-Sport sentään saatiin mukaan lupaamalla näille Konalan Laakkoselta varastetut lahjoituksena saadut Ford Fiestat, joista rakentaa lisää ralliautoja.

Joku oli sillä välin koittanut etsiä tietoa, kuinka ralli järjestetään ja onnistui jostain kirjaston hyllystä löytämään vanhan Vauhdin Maailma -lehden, jossa oli raportti Vantaan Miljoonarallista. Ja kun kerta MM-rallia ei saatu, niin järjestetään sitten tuollainen "miljoonaralli". Mutta kuka sen järjestää? Vantaan Urheiluautoilijoiden puhelinnumerosta ei vastattu, mutta sitten joku muisti, että se olikohan se AKK:n toimisto täällä Vantaalla. AKK saatiin mukaan tarjoutumalla maksamaan AKK:n johtajille buffetlounaat Koivuhaan Teboililla loppuvuodeksi. Tämän lisäkustannuksen takia Vantaa nosti kunnallisveroprosenttinsa 25 %:iin. Palkinnoksi oltiin ajateltu miljoonaa euroa, mutta tähän ei ollut enää rahaa, sillä ne meni AKK:n lounaisiin. Tämän vuoksi kaikkia terveyskeskusmaksuja nostettiin 100€ ja niillä rahoilla palkattiin markkinointifirma miettimään pääpalkintoa.

Kilpailu ajetaan MM-tunturin jälkeisenä lauantain 6.3., ja koska koronatilanne on huono, ei yleisöä päästetä reitin varrelle. Mutta ei hätää, joka erikoiskokeelta lähetetään maailmanluokan live-kuvaa vieläpä ilmaiseksi. Tämä kaikki rahoitetaan tuplaamalla kaikki päivähoitomaksut.

Kilpailun lähtö on Myyrmäen torilla, josta suunnataan Pähkinärinteeseen, jonka länsipuolella ajetaan Ek1 Lammaslampi. Tämän jälkeen suunnataan itään päin, kun vuorossa on tekojärven rannalla kulkeva Ek2 Silvola, jonka jälkeen on lyhyt huolto Voutilan ST1:llä. Huollon jälkeen suunnataan pohjoiseen, jossa ajetaan Ek3 Peräjänkulma ja Ek4 Nahkela. Tämän jälkeen suunnataan kohti viimeistä erikoiskoetta, Ek5 Petikko, joka ajetaan Petikon ulkoilualueella. Koska on talvi, on noilla reiteillä tietysti ladut, ja tämähän ei tietenkään sopinut länsivantaalaisille hiihtäjille, jotka uhkasivat hakata jokaikisen kilpailijan kuoliaaksi sauvoillaan. Hiihtäjät saatiin rauhoittumaan lupaamalla, että 50% länsi-Vantaan kevyen liikenteen kulkureiteistä tehdään talvisin laduiksi seuraavaksi 10 vuodeksi, vaikka sitten tykkilumella. Petikon jälkeen suunnataan takaisin Myyrmäen torille, jossa on kilpailun maali. Palkinnot tosin toimitetaan vasta kesällä, kunhan kaupungin kesätyöntekijät ovat saaneet ongittua miljoona lohta.

 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1188
Seuraavaksi fiktioon perustuva "turhautuneiden Jyskälä-järjestäjien" suunnittelema reitti.
FIA on taas kerran muuttanut sääntöjään MM-rallien reittivaatimusten suhteen ja ilmoittaa uusien keskinopeussuositusten tulevan voimaan vain kuukausi ennen Jyväskylän MM-rallia. Näin ollen Rally Finlandin järjestäjien kova työ valuu hukkaan, kun hyvä reitti on koitettava muuttaa vain kuukautta ennen kisan alkua. Aikaa on aivan liian vähän ja turhautuminen ja vitutus iskee. FIAn uusia suosituksia on lähes mahdoton noudattaa ja niinpä Rally Finlandin reittitiimi kyhää kiireessä seuraavanlaisen reittiehdotuksen FIAlle tarkastettavaksi. Samalla kisan viralliseksi nimeksi tulee IS Rally Finland. Nimi ei suinkaan viittaa tunnettuun iltapäivälehteen, vaan kirjainlyhenne tulee sanoista Ihan sama. Virallisen kisaoppaan tekee tällä kertaa 7 päivää-lehti.
Monte Carlon hengessä on päätetty, että myös Suomen MM-rallin yhteyteen pitää saada kokoontumisajo. Niinpä kilpailijat lähetetään jo 3 päivää ennen kisan alkua matkaan Posiolta, josta ajetaan pitkä ja uuvuttava siirtymä Jyväskylään. Eikä toki suorinta reittiä, vaan ylimääräisiä kiertoreittejä pitkin.
Kilpailukeskus ja Service park on päätetty siirtää Jyväskylän jäteasemalle. Torstai-iltana ajetaan sitten perinteinen Harjun erikoiskoe. Tällä kertaa pätkästä on haluttu tehdä tylsempi ja niinpä ajetaan vain Yliopistonkatua alaspäin, käännös ympäri ja maali samantien Yliopistonkadun toisessa päässä.
Perjantaina startataan sitten Jämsää kohti. EK2 on erittäin vauhdikas asvalttierikoiskoe, joka alkaa Muuramesta ja päättyy Korpilahdelle. Erikoiskoe kulkee legendaarista ysitietä pitkin.
EK3 ajetaan Himoksen parkkialueella, johon on tehty jännittävä tynnyreiden pujottelu. Tällä pätkällä ennakoidaan syntyvän jo ratkaisevia eroja ja huimia tilanteita. Erikoiskokeen maali on ärsyttävästi umpikujassa, eikä sieltä oikein pääse pois. Sumaa saattaa kertyä maali-at:lle ja tässä tapauksessa pätkä saatetaan joutua loppujen kilpailijoiden osalta perumaan.
EK4 on perinteinen Ouninpohja. Tällä kertaa ajetaan vain Kakaristosta Mutasen risteykseen, jolloin saadaan erittäin huimat keskinopeudet.
Sitten on melko pitkä siirtymäosuus, sillä EK5 ajetaan Kuopiossa. Puijon näkötornille johtava erikoiskoe on päättyvä tie, jolloin kilpailijoiden on odoteltava huipulla siihen asti, että kaikki kilpailijat ovat suorittaneet erikoiskokeen. Seuraavaksi ajetaan yötauolle Jyväskylän jäteasemalle ja lauantaina pidetäänkin tällä kertaa välipäivä ilman erikoiskokeita. Sunnuntai-iltapäivään on sitten säästetty vielä kisan päättävä powerstage EK6 Ruuhimäessä. Tällä kertaa Ruuhimäestä on päätetty jättää hyppyosuus kokonaan pois ja pätkä alkaa vasta hyppysuoran jälkeen. Samantien koukataan pienemmälle tielle, joka on äärimmäisen suoraa. Tästä päästään Mikkeliin johtavalle valtatielle, jossa loppukiihdytykset pätkän maaliin.

Kartta: https://www.MapFab.com/map/AV2i/IS-Rally-Finland
 
Ylös