Suunnittele oma ralli

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
308
Sijainti
Vantaa
Ripatin sijasta voisi ajaa 1987 Ruonin, ja olisihan tuolla vaikka 40-kilsainen Kokkosenlahti tarjolla
Jotenkin tuo 1987 on mulle aivan musta aukko reitin suhteen. Samoin 70-luku kokonaisuudessaan.

Mutta joo, olihan siellä noita vaihtoehtoja näköjään. Ehkä seuraavalla kerralla muistaa sitten käydä vilä paremmin läpi noita pätkiä (y)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11459
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Vedetääs välillä jotain ihan muuta, nimittäin oma sävellys Monte Carloon

Torstaina ajetaan kohti Gapia ja aloitetaan vuoden 2018 malliin rallin pisimmällä pätkällä Sisteronilla, yleisimpään ajosuuntaan nähden "vastaseen". Pohjoisrinteet ovat hyvin jäisiä ja lumisia, muuten pätkä on kuiva, joten rengasvalinta on hankala. Illan pimennyttyä entisestään ajetaan Bayons - Selonnet, jonka alussa on ikoninen Les Tourniquets -neulansilmäpaikka, jossa käsijarrun kirske sekoittuu ilotulitteiden paukkeeseen.

Perjantaina ajetaan kolmen pätkän lenkki Monacon länsipuolella. Puget-Theniersin alkuosa tunnetaan Krestan kaidekiikkupaikasta, lopussa taas harvemmin ajettu mutkainen alamäkiosuus. Aiglunin alussa on ikoninen kalliopenkerepaikka siltoineen ja tunneleineen, ja pätkän lopussa on reilusti neulansilmiä. Kolmas pätkä on vuosien 2021-2022 power stage, jonka odotetaan olevan hyvin luminen ja kiperä sekä lopussa on jälleen neulansilmien sarja.

Lauantaina suunnataan Turinille. Varsinainen Turini ajetaan perinteisesti idästä länteen ja sen jälkeen Lantosquesta Luceramiin pätkä, jolla riittää kiperiä vuoristomutkia. Illan päätteeksi kurvaillaan Monacossa katuerikoiskoe osittain F1-radalla, mutta mukana on myös vähän muuta jäynää.

Sunnuntaina palataan Turinille ja ajetaan hieman vuosien 2018-2020 mukaiset päätöspätkät, eli ensin Turini eri suuntaan kuin lauantaina ja Turinilta käännytään Peira-Cavaan, sen jälkeen powerina Col de Braus, jota kuitenkin on jatkettu pidemmälle lounaaseen, jotta saadaan lisää neulansilmiä mukaan.

Shakedownia unohdin miettiä, mutta olkoon vaikka sama kuin tänä vuonna.


Thursday
SS1Thoard - Sisteron36.69 km
SS2Bayons - Selonnet26.18 km
Thursday Total62.87 km
Friday
SS3Puget-Theniers - St. Antonin 119.50 km
SS4Aiglun - Le Mas - Col de Bleine 125.83 km
SS5Brianconnet - Entrevaux 114.31 km
Leg Total59.64 km
SS6Puget-Theniers - St. Antonin 219.50 km
SS7Aiglun - Le Mas - Col de Bleine 225.83 km
SS8Brianconnet - Entrevaux 214.31 km
Leg Total59.64 km
Friday Total119.28 km
Saturday
SS9Moulinet - La Bollene-Vesubie 123.54 km
SS10Lantosque - Luceram 118.95 km
Leg Total42.49 km
SS11Moulinet - La Bollene-Vesubie 223.54 km
SS12Lantosque - Luceram 218.95 km
SS13Monaco Circuit2.70 km
Leg Total45.19 km
Saturday Total87.68 km
Sunday
SS14La Bollene-Vesubie - Peira Cava 118.48 km
SS15La Cabanette - St. Laurent 118.96 km
SS16La Bollene-Vesubie - Peira Cava 218.48 km
SS17La Cabanette - St. Laurent 218.96 km
Sunday Total74.88 km
Rally Total344.71 km
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11459
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Tampereen MM-rallin olen suunnitellut "keltanokkana" 2017, ja sen jälkeen myös EM-rallia, talvista MM-rallia ja vuoden 2000 tyylistä MM-rallia, mutta nyt taas vaihteeksi ihan moderni ja nykymeiningin mukainen kisa kotiseuduille. Koitin myös välillä tehdä vähän eri valintoja pätkien suhteen kuin aina.

Kilpailun parc ferme on Hotelli Tornissa, mutta huoltoparkki Ideaparkissa. Torstaina on shakedown Sarvikas tutuissa Lastusen maisemissa aivan lähellä huoltoparkkia. Illalla on seremoniastartti keskustorilla ja sitten siitä lyhyt siirtymä Tampereen yleisöpätkälle, joka kurvaillaan Näsinpuiston ja Mustanlahden maisemissa, Särkänniemestä on erinomaiset katselumahdollisuudet.

Perjantaina ajetaan tuttuja Jyskäläpätkiä Jämsän suunnalla, eli Juupajoki, Kakaristo ja Päijälä. Juupajoki 2007 malliin, Kakaristo 2019 ja Päijälä 2018 käännettynä. Ennen huoltoa vielä Savo, jonka lopussa on pieni "asvalttisprintosuus", ja huoltoon matkaa aivan kivenheitto.

Lauantaina ajetaan etelän suuntaan katsojia houkuttelemaan. Ekojärvi päättyy Latomaan pätkän suunnalle, ja tällä kertaa startti ei ole Kaltsilassa vaan siellä missä SM-ralleissa viime vuosina. Raitoo ajetaan Waltikka 2006 tapaan "vastaseen" ja lopussa Suurajoissa ennen näkemätön pikkutie. Lauantain TV-pätkänä on Ohtinen, jossa on keskellä pieni asvalttilinkki ja lopussa komeat peltomaisemat. Ennen huoltoa vielä Pyörönmaa, joka niin ikään päättyy todella lähelle huoltoa. Illalla tosin käydään vielä Valkeakosken yleisöpätkän kautta, se ajetaan tällä kertaa 1994 Suurajojen muodossa.

Sunnuntaina suunnataan Ylöjärven maisemiin, päivän ohjelmassa kahteen kertaan Pinsiö ja Pengonpohja, joista jälkimmäinen on power stage. Lopullinen podiumseremonia taas on upouudella Uro...eikun siis Nokia Arenalla, jonne hybridiautot rullaavat äänettömästi ja savuttomasti sähköllä.


9:01SDShakedown, Sarvikas6.09 km
Ceremonial Start, Keskustori
19:00SS1Tampere2.00 km
Thursday totals2.00 km
Friday
7:55Service Ideapark
9:39SS2Juupajoki 122.14 km
10:40SS3Kakaristo 118.70 km
11:57SS4Päijälä 123.92 km
13:28SS5Savo 110.43 km
13:55Service Ideapark
16:01SS6Juupajoki 222.14 km
17:02SS7Kakaristo 218.70 km
18:19SS8Päijälä 223.92 km
19:53SS9Savo 210.43 km
20:20Service Ideapark
Friday totals150.38 km
Saturday
8:39Service Ideapark
9:54SS10Ekojärvi 124.05 km
11:11SS11Raitoo 110.50 km
12:08SS12Ohtinen 1 (Live TV)18.87 km
13:23SS13Pyörönmaa 110.70 km
14:14Service Ideapark
15:54SS14Ekojärvi 224.05 km
17:11SS15Raitoo 210.50 km
18:08SS16Ohtinen 2 (Live TV)18.87 km
19:12SS17Valkeakoski3.00 km
20:00SS18Pyörönmaa 210.70 km
20:50Service
Saturday totals128.24 km
Sunday
9:07Service Ideapark
10:07SS19Pinsiö 111.30 km
11:08SS20Pengonpohja 1 (Live TV)16.70 km
10:59SS21Pinsiö 211.30 km
13:18SS22Pengonpohja 2 (Power Stage)16.70 km
Podium Ceremony, Nokia Arena
Sunday totals56.00 km
Rally totals336.62 km

Aikataulut laskettu tarkalleen siirtymien pituuksien jne perusteella, tarkka itinerary täällä
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1365
Perinteisen RAC-rallin avauspäivänä kierreltiin aina ns. "Mickey Mouse"-puistopätkiä ja tässä hengessä suunnittelin Suomeen vastaavan MM-rallin avauspäivän. Paikaksi valikoitui Hämeenlinna, josta sopivia alueita tuntui löytyvän ihan mukavasti.
https://www.MapFab.com/map/AZce/H%C3%A4meenlinna-Rally

EK1 Aulangonpuisto (4,1 km) kiertelee Scandic Hotel Aulankoa ympäröivillä puistoalueilla, paikoitellen aivan järven rannassa. Isoilla nurmikkoalueilla yleisön on mukava istuskella piknikillä ja katsella, kuinka Rally1-autot laittaa kapeat puistotiet ja nurmikot rullalle. Jethro Rostedt toimii kenttäkuuluttajana ja asiantuntijakommentaattorina olkoon vaikka Mikko Eskelinen.
Kuva pätkältä: https://goo.gl/maps/uyPo3wZGyt4jUV4y9

EK2 Aulanko (2,8 km) starttaa vain muutaman sadan metrin päästä. Kapeaa asvalttitietä noustaan ylös näkötornin parkkipaikalle, josta lasketellaan toista puolta alas. Hyviä katselupaikkoja täällä kansallispuiston alueella löytyy runsaasti. Näkötornille pääsee vain yhdestä risteyksestä, mutta tämä risteys ja tien alkuosa toimii aidalla erotettuna siirtymänä, josta lähtöön ajavat ja maalista poistuvat kilpa-autot pääsevät sujuvasti sivuuttamaan toisensa.

EK3 (2,6 km) Vanha kunnon Ahveniston kilparata. Nähty jo 60-luvullakin Jyskälässä.

EK4 Vanajanlinna (4,6 km). Lähtö Vanajanlinnan tuntumasta ja reitti kiertelee rantamaisemissa ja golfkentän alueella. Kuva pätkältä: https://goo.gl/maps/ofpw7BJ57s4qyKzAA

EK5 Kaupunginpuisto (1,6 km) Lyhyt rykäisy aivan kaupungin keskustassa, mutta erittäin hienoissa, metsäisissä puistomaisemissa. Kuva pätkältä: https://goo.gl/maps/zru937rm2H4XVVFDA
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11459
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Aulangon lenkkiä fiilistelin kanssa rallipätkäksi pari kolme vuotta sitten ja suunnittelin myös viime syksyn yleisöpyörityskisaa varten tällaisen version. Siltä Aulangon lenkiltä menee eteläpäästä alas pieni tie jota voisi ajaa ainakin siirtymänä.


RAC-rallissa tosin mikkihiiripätkiä oli aina yksi per kaupunki, joten periaatteessa tällainen avauspäivä voisi olla vaikka Helsingistä Jyväskylään tyyliin

EK1 Helsinki kaupunki-ek
EK2 Riihimäki Varuskunta
EK3 Ahvenisto
EK4 Valkeakoski
EK5 Himos
EK6 Harju

Samaa ajatusta myös hahmoteltiin tässä ketjussa aiemmin RAC Rally Finlandiassa
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1365
Jyväskylän MM-rallin järjestäjät ovat tässä versiossa päättäneet kokeilla erittäin kompaktia lähestymistapaa reitin osalta. Huoltoparkki sekä torstai-ja perjantai-illan Harjun erikoiskokeet on perinteisesti Jyväskylässä, mutta muuten koko rallin reitti on sijoitettu erittäin tiiviisti Jämsään. Lähtökohtaisesti koko idea on tuhoon tuomittu ruuhkien osalta, mutta järjestäjillä on kunnianhimoinen tavoite saada jopa puolet katsojista käyttämään suuria etäpeltoparkkeja, joista sitten liikutaan pätkien välillä lyhyitä siirtymiä ympäristöystävällisesti jalkaisin, pyörällä tai bussilla. Kaikki pätkät ovat niin lähellä toisiaan ja aikataulu sopivan väljä, että omaa autoa ei ole pakko käyttää. Toki sekin vaihtoehto on edelleen mahdollista, jos niin haluaa.
Järjestäjä on panostanut peltoparkeista lähteviin nonstop-bussikuljetuksiin ja lisäksi vuokrattavissa on tuhansittain polkupyöriä, sähköskuutteja ja sähköpyöriä. Myös katsojaopas on suunniteltu vahvasti pyörällä ja jalkaisin liikkuvia katsojia ajatellen. Näin pyritään minimoimaan ruuhkat.

Kilpailun avauspätkänä perinteisesti to-iltana Harju, mutta tällä kertaa eri ajosuuntaan. Erityisen mielenkiintoinen paikka on maalipäässä tiukka takaviistoristeys, kun vesitornilta lasketaan alas Yliopistonkadulle.

Perjantaina suunnataan Jämsään, jossa päivän avaa Himoksen yleisö-ek, samassa muodossa kuin mm. 2013. Tästä vain muutamien kilometrien päästä EK3 Tarvajärvi, joka on tuttua tietä aiemmilta vuosilta Vaherin ek:lta. Tästä jälleen muutaman kilometrin päästä starttaa EK4 Vaheri, joka on osittain samaa tietä, kuin viime vuoden Patajoen ek. Patajoen jälkeen EK5 Karhumäki, joka starttaa viime vuotisen Patajoen ek:n maalista ja kulkee Vaherintielle asti. Tämän lenkin jälkeen kilpailijat ajavat Paviljonkiin huoltoon ja iltapäivällä sama lenkki uudestaan. Perjantai-iltana vielä Harju 2 Jyväskylässä. Perjantain lenkillä katsojat pystyvät helposti näkemään esim. EK2:sen ja EK5:n, jotka ovat pyörämatkan päässä toisistaan ja vastaavasti EK4 ja EK5 kulkevat niin lähekkäin, että joistakin kohdista väliteitä kävellen on vain 500m välimatkaa.

Lauantaina ajellaan taas Jämsässä. Päivän avauksena kisan pisin ek Konivuori (19,1 km). Lähtö on Haikupohjantieltä ja maali Konivuorentiellä. Lyhyt siirtymä ja seuraavana EK12 Vuorisjärvi. Lähtö keltaisen talon hypyn tuntumasta ja siitä käännytään pian pienemmälle Vainiontielle, joka johtaa Vuorisjärventien kautta Salavamäentielle. EK13 Hassi ajetaan ns. väärään suuntaan Hassintietä ja tullaan Kilpijärventietä takaisinpäin. Tästä vielä lyhyt siirtymä EK14:lle, joka kulkee Kassalantietä ja Vehkajärventietä 24-tien varteen. Päivähuolto Paviljongilla ja sama lenkki iltapäivällä uudestaan. Näilläkin pätkillä yleisöllä on jälleen lyhyet siirtymät pätkältä toiselle.

Sunnuntaina ollaan ,yllätys yllätys jälleen Jämsässä. Ensin Pitkäjärven ek, jonka jälkeen Kakariston ek. Lähtö Vuorisjärventieltä, josta Salavajärventien ja Rapsulantien kautta Okskulmantielle. Maali Kakariston risteysalueella. Kokoomatauko Jämsän Shellillä ja sama lenkki uudestaan. Kakariston ek toimii powerstagena ja maaliseremoniat nähdään Kakariston risteyksessä, johon on rakennettu näyttävä podium pellolle.

Ja siitä vielä reittikartta:
https://www.MapFab.com/map/AZd9/WRC-Finland-J%C3%A4ms%C3%A4
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11459
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Mielenkiintoinen idea jota voisi vielä jatkojalostaa. Ralliautothan voivat ajaa siirtymää, mutta yleisön ei tarvitse. Esimerkiksi jos reitti menisi perjantaina

Vaheri 1
Hassi 1
Vaheri 2
Hassi 2
HUOLTO
Himos 1
Ouninpohja 1
Himos 2
Ouninpohja 2

niin katsoja voisi viettää koko päivän joko Ouni-Hassi-alueella tai Vaherinniemellä nähden silti neljä erikoiskoetta, mutta koko aluetta ei tarvitsisi vetää silti aivan tukkoon. Leustu-Surkee-akselillehan saisi tällaisia varmasti myös rakennettua.

Tarkiainen muuten sanoi joskus Ralli-illassa, ettei Harjua voida ajaa vastaseen koska nimenomaan tuosta alamäkitakapiikistä valuisi liikaa soraa kadulle jarrutuksissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11459
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto

Tämä kuuluu varmaan tähän ketjuun. Eli siis vuoden 1987 Suurajot mutta ilman järjettömiä shikaaneja ja kärrypolkuja. Asiaa lähestytään taas datan kautta, eli kylmästi lasketaan keskinopeuksista aiempien vuosien pätkiä ja valitaan niistä sopivat pätkät reitille. Lopputuloksena reitti muistuttaa suurilta osin vuotta 1986 Tampereen yötaukoineen, mutta lisättynä lyhyellä torstailenkillä.

Postauksessa on myös vastaus kysymyksiin: kuinka paljon nopeampia vuoden 1986 B-ryhmäläiset olivat kuin 1987 A-ryhmäläiset? Tai: kuinka kauas taaksepäin historiassa pitää mennä, että autot olivat hitaampia kuin vuoden 1987 Lanciat? Lopulta voidaan myös todeta, että vuoden 1987 rallin järjestäjät eivät voineet mitenkään tietää vastauksia näihin kysymyksiin reittiä laatiessaan. Jälkiviisaanahan voidaan todeta, että vuoden 1986 tai jopa vuoden 1988 reitti olisi varmaan kelvannut FISAlle 1987 autojen kanssa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11459
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
No niin jälleen kerran never stop the madness jne. asetin itselleni ehdoksi suunnitella Suomen MM-ralli siten, että joka pätkästä on aina mahdollisimman nopea ja hidas versio. Nopealla ja hitaalla pitää olla siis edes metri samaa tieosuutta. Lisäksi lopulta kikkailin vielä reitit metrilleen yhtä pitkiksi. Onko tässä mitään järkeä? Ei, mutta hauskahan näitä on suunnitella. Samalla käy ilmi mistä pätkistä on saatavilla vain nopeita versioita (esim Myhinpää) ja mistä vain hitaita (esim Murakka). Joistan pätkistä ei edes ole kuin yksi versio olemassa. Joistain pätkistä taas on mahdollista tehdä pitkiä nopeita versioita mutta lyhyitä hitaita tai toisinpäin jne.

Torstai

Shakedown Ruuhimäki. Nopea versio pelkkää isoa tietä pohjoisesta etelään. Hitaassa versiossa lähtö Mikroradan huoltotieltä kuten 2011, loppu taas 2017 reittiä vastaseen. Molemmat versiot ovat yhtä pitkät.

EK1+10 Killeri. Ainoa yleisöpätkä josta voi saada nopean version eli vuoden 2000 ovaali, tuolloin pohja-aika 118 km/h vauhdilla . Hitaana taas ajetaan tutumpi kahden auton pyöritys.

Perjantai

EK2+6 Lankamaa/Myllypohja. Nopea versio on vuosien 1988-1991 osuus jossa on keskellä yksi ysikymppiristeys ja sen jälkeen vielä pari etuviistoa. Tosi kovaa mennään koko ajan, vuoden 1991 pohjat 126 km/h ja koko rallin nopein pätkä. Hitaana versiona taas Myllypohja eli lähdetään Latomutkan suunnalta vuoden 2013 tapaan ja ajetaan samaan maaliin kuin nopea versio. Matkalla on vain yksi varsinainen risteys, mutta useampi tiukka mutka ja pieni tie on koko ajan teknistä. Tosin ehkä tämän hitaan version nopeimpia pätkiä.

EK3+7 Palsankylä/Kelloperä. Palsankylä ajetaan vuosien 1969-1973 kuusikilometrisessä muodossa jossa on yksi risteys keskellä ja lopussa se iso hyppy. 1973 keskinopeus 107 km/h eli nopeampi kuin Ouninpohja. Hidas versio taas menee vuosien 2001-2003 pätkää vastaseen ja jättää molemmista päistä ison tien osuudet pois. Ei tämäkään ihan kaikkein hitainta kokonaisuutena ole lukuunottamatta eteläistä pienen tien osuutta.

EK4+8 Urria/Metsä-Piesala. Urria ajetaan vuoden 1973 muodossa eli 13.1 km ilman risteyksiä. 1973 pohjat 114 km/h, rallin nopeimpia pätkiä. Hidas versio taas ajetaan 2007 viimeksi ajetusta alkuosasta isolla tiellä käväisten vuosien 2018-2019 alkuosaan vastaseen.

EK5+9 Parkkola/Hirvimäki. Alun perin nopeana versiona olisi ajettu Horkka, jälleen kerran 12 km suoraa tietä Hirvimäestä Painaaseen, mutta ratamestari joutui taikomaan lisää kilometrejä, joten nyt käännytään kohti Moksia hieman pienemmälle mutta silti nopealle tielle, jonka keskellä on myös ysikymppi (vuonna 2001 Grönholmin keskinopeus n. 123 km/h) ja lopulta käännytään vielä pätkän neljännestä(!) risteyksestä kohti Parkkolaa. Hidas versio taas on vuoden 2008 Hirvimäki, jonka kummassakin päässä on vielä pätkät valtiontietä ja täten ylimääräiset risteykset.

Lauantai

EK11+15 Ristijärvi/Riukusalmi. Ristijärvi ajetaan kuten 1988, mutta alusta ja lopusta risteykset ja pienet tiet pois, pelkästään 19 km "pakoputken puhdistusta" kuten Markku Alen sanoi katsojaoppaassa. Tuolloin keskinopeus oli "vain" 120 km/h mutta ilman pikkuteitä se olisi voinut olla yli 130 km/h A-ryhmäläisilläkin. Hidas versio taas on pelkkä Riukusalmen pikkutie idästä länteen, ja molemmissa päissä pienet pätkät isoa tietä.

EK12+16 Ouninpohja/Secton Sähäkkä. Molemmissa versioissa rallin pisin ja varmasti myös haastavin erikoiskoe. Ouninpohja ajetaan Hämepohjasta Arvajaan, 25 km isoa tietä ilman risteyksiä. Hidas versio taas lähtee hieman ennen Ounin taloa, kääntyy 1987 Unionin sähäkän reitille, sieltä 2022 Rapsulan reitille ja lopulta vielä 1987 Arvajan reitille vastaseen. 38 kilsaa täyttä tavaraa, siitä pientä tietä lähes 30 km.

EK13+17 Vaheri/Himos. Nopea versio periaatteessa kuten 1977 mutta vastaseen, eli vastapäivään. Isoa tietä ja yksi risteys keskellä. 1977 pohjat 112 km/h eli nopeampi kuin Ouninpohja. Himos taas alkaa kuten Patajoki 2021, sitten kääntyy kohti Himosta ja loppu kuten Himos 2015 ja lopussa vielä lisäpyöritystä vuodelta 2009.

EK14+18 Ehikki/Vekkula. Nopea versio Juokslahdelta Huhtiaan, 15 kilsaa ilman risteyksiä. Viimeksi "suora" Ehikki ajettiin lyhyempänä ja toiseen suuntaan 1986, silloin pohjat 123 km/h. 1988 taas ajettiin yhdellä risteyksellä pitkä Ehikki 121 km/h. Hidas Vekkula taas osa vuoden 2022 pätkää mutta Vekkulantietä lähdetäänkin itään ja käännytään vielä Ruostekankaantielle kuten 1985 Ehikki 2:ssa.

Sunnuntai

EK19+21 Lempää/Rakokivi. Nopea versio tuttu Lempää paitsi lopusta napsaistu hitaimpia pikkuteitä pois. Tälläkin pätkällä on jopa kaksi ysikymppiä ja yksi etuviisto risteys. Lempää oli 1996 rallin nopein pätkä, pohjat lähes 126 km/h kun Ounissa vaivaiset 121 km/h. Rakokivi taas alkaa Lempää 1987-1991 loppupään tiestöltä ja jatkaa siitä vuosien 1992-1999 loppuosaan Hirvipohjaan.

EK20+22 Oittila/Herapohja power stage. Nopea versio on pelkkä Mutasen lenkki ja sitten Oittilan valtiontietä itään. Hidas taas on vuosien 2018-2021 pikkutie ja maalilippu juuri isolle tielle saavuttaessa.

Screenshot 2022-09-20 at 19.11.53.png

 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11459
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Sitten jotain aivan muuta, nimittäin

ERC Eckerö Line Rally Åland

Koska EM-sarjassa on ajettu saariralleja Azoreilla ja Kanarialla niin miksei Ahvenanmaallakin, olkoonkin sitten ettei koko saarella ole ajettu varmaan vuosikymmeniin kuin sprinttiä ja jokkista. Kilpailu ajetaan maaseudun sorateillä, tosin jokaisella pätkällä on noin 30% asvalttiakin, ja jatkuvat pinnan- ja rytminvaihdokset ovatkin tämän kilpailun olennaisin luonteenpiirre. Kilpailu voidaan järjestää jo toukokuussa, koska Ahvenanmaalla kesä on pidemmällä kuin manner-Suomessa.

Shakedownina on sprinteistä tuttu Ytterbyn pätkä, jossa on hieman assua alussa, koska sitä tulee olemaan jokaisella pätkälläkin. Perjantaina kurvaillaan myös Maarianhaminan keskustassa yleisöpyöritys, jossa on sekä puistoteitä että katuja. Seremoniastartti on torilla juuri ennen pätkän lähtöä.

Lauantaina ajetaan kolme pätkää kahdesti. Södersunda alkaa Maarianhaminan lentokentän länsipuolelta ja Södersundan kylän asvalttiosuudella on pari pihankiertoa shikaaneina. Saltvik on rallin pisin erikoiskoe, 23.3 km ja tästä asvalttia vain 5.3 km. Rytmi vaihtuu alussa pariin kertaan kapean soratien ja nopean asvaltin välillä. Päivän täydentää Åttböle, joka saattaa olla rallin nopein pätkä, ja etenkin lopun leveä soratie on nautinnollista, jos renkaissa on vielä nappulaa jäljellä.

Sunnuntain kolmen pätkän lenkki alkaa päivän pisimmällä. Djurvik on 18.5 km pätkä, jossa on sekä pitkiä nopeita osuuksia että tiheiden risteysten sarjoja. Daglösa on rallin assupitoisin pätkä, 12.55 km mitasta jopa 37.6% on asvalttia, mutta mukana on myös pieniä ja teknisiä soraosuuksia. Vastaavasti power stagena toimiva Vessingsboda on rallin sorapitoisin, ja myös lyhin metsäpätkä. Se tosin myös päättyy Vessingsbodan jokkisradalle.

Disclaimer: en ole ajanut näitä teitä läpi, mutta street view:n maisemien perusteella voisi joskus vaikka tehdä fillarireissua. Yritin myös tehdä sellaista Monten tyylistä MM-rallia että lähtö ja maali olisi Ahvenanmaalla mutta huoltoparkki Turussa, mutta kyllä se aika logistiikkahelvetiltä alkoi vaikuttaa... tämän enempää yli ~10 km pätkiä myöskään tuskin tälle saarelle saa järjestettyä.

Friday
ShakedownYtterby4.37 km
SS1Mariehamn2.14 km
Friday Total2.14 km
Saturday
SS2Södersunda 115.63 km5.07 km10.56 km32.44%
SS3Saltvik 123.33 km5.36 km17.97 km22.97%
SS4Åttböle 112.20 km3.74 km8.46 km30.66%
Leg Total51.16 km
SS5Södersunda 215.63 km5.07 km10.56 km32.44%
SS6Saltvik 223.33 km5.36 km17.97 km22.97%
SS7Åttböle 212.20 km3.74 km8.46 km30.66%
Leg Total51.16 km
Saturday Total102.32 km
Sunday
SS8Djurvik 118.50 km5.46 km13.04 km29.51%
SS9Daglösa 112.55 km4.72 km7.83 km37.61%
SS10Vessingsboda 18.20 km1.60 km6.60 km19.51%
Leg Total39.25 km
SS11Djurvik 218.50 km5.46 km13.04 km29.51%
SS12Daglösa 212.55 km4.72 km7.83 km37.61%
SS13Vessingsboda 28.20 km1.60 km6.60 km19.51%
Leg Total39.25 km
Sunday Total78.50 km
Rally Total182.96 km

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11459
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Sitten hieman dystooppisempaa skenaariota eli Secto Rally Finland 2023 ilman yhtäkään valtiontietä osana erikoiskoetta. Valtionteiden luvittaminenhan on vaikeutunut viime vuosina, joten entä jos niistä jouduttaisiin luopumaan kokonaan? Tämä projekti voisi olla vielä haastavampi, jos ei saisi käyttää itse sävellettyjä osuuksia vaan pitäisi luottaa täysin aiemmin ajettuihin osuuksiin, eli varmasti reittitiimille tulisi kovasti töitä.

Shakedownille löytyy vaihtoehtoja. Rannankyläkin kävisi, mutta tällä kertaa ajetaan Ruuhimäki mutta legendaaristen hyppyjen sijaan kurvaillaan mikroradan huoltoteiden kautta lopun keinohypylle. Harjukin voidaan ajaa kuten 2022, koska kaupungin tiet eivät ole valtion teitä.

Perjantaina ajetaan pohjoisessa, ja aloitetaan heti rallin pisimmällä erikoiskokeella Kruununperä, joka alkaa kuten 2009 ja päättyy kuten 2003, mutta hieman pidennettynä. Yleisölle on monta välitietä, risteystä ja peltoaluetta. Pätkä on nopea, mutta mukana on myös teknisiä osuuksia. Palsankylä ajetaan lähes normaalisti, vain alusta on lyhyt valtiontien osuus pitänyt jättää pois. Myllypohja on Lankamaan läntinen osuus, tällä kertaa taas tuttuun suuntaan ajettuna. Lopussa käännytään aiemmin MM-rallissa ajamattomalle – mutta kyläkisoissa ja Kankkusen testeissä käytetylle – Raiskintielle. Lopun risteyksissä on hyviä katselupaikkoja. Lenkin täydentää Laukaa, jossa ajetaan ensin uusi itäinen osuus ja sitten etelään tutumpi läntinen osuus. Yleisölle on hyvät tilat pätkän pohjoisella osuudella.

Lauantaina aloitetaan Leustulla, joka alkaa uudelta osuudelta Palolahdesta. Yleisölle on monta tuttua katselupaikkaa alun risteyksissä, Saakoskella ja pätkän maalissa. Päijälästäkin voitaisiin ajaa Liehuntie tai Päijäläntie, mutta parhaat katsomispaikat jäisivät pois. Kakaristo on typistynyt Ounin pikkutieksi ja Kakariston välitieksi, jossa maali on nyt siis hieman Tommin hypyn jälkeen, mihin myös suurimmat yleisömassat kerääntyvät. Himos on kuin 2008, mutta lopussa kierretään Himoksen huipun kautta kuten 2013-2015. Himoksen alueella onkin yleisölle ja VIP-teltoille rutkasti tilaa. Vekkulassa on uusi pikkutie alussa, sitten liitytään mainion tuplaristeyspeltokatselupaikan kautta 1992-1993 Ehikin reitille eri suuntaan ja lopulta 2022 Vekkulan reitille eri suuntaan.

Sunnuntai alkaa uudella EK:lla Vallasmäki, jossa parhaat katselupaikat ovat lopussa peltoaukeilla. Pätkän maali on lannoituslentokone(?)kiitoradan päässä. Oittila olisi myös sopinut tähän slottiin lopusta lyhennettynä, mutta yleisölle pelkästä Raidanlahdentiestä ja pikkutielenkistä koostuva EK ei olisi ollut toimiva. Power stagena ajetaan Vartiamäki hieman 1997 tyyliin mutta eri suuntaan, eli alussa on tutut rappuset, kun taas maali ja podiumit on Josemoran radalla.

Thursday
ShakedownRuuhimäki3.53 km
SS1Harju 13.48 km
Thursday Total3.48 km
Friday
SS2Kruununperä 129.07 km
SS3Palsankylä 112.75 km
SS4Myllypohja 113.20 km
SS5Laukaa 111.06 km
Leg Total66.08 km
SS6Kruununperä 229.07 km
SS7Palsankylä 212.75 km
SS8Myllypohja 213.20 km
SS9Laukaa 211.06 km
SS10Harju 22.01 km
Leg Total68.09 km
Friday Total134.17 km
Saturday
SS11Leustu 118.46 km
SS12Kakaristo 18.30 km
SS13Himos 117.11 km
SS14Vekkula 119.59 km
Leg Total63.46 km
SS15Leustu 218.46 km
SS16Kakaristo 28.30 km
SS17Himos 217.11 km
SS18Vekkula 219.59 km
Leg Total63.46 km
Saturday Total126.92 km
Sunday
SS19Vallasmäki 111.23 km
SS20Vartiamäki 111.61 km
SS21Vallasmäki 211.23 km
SS22Vartiamäki 2 (Power Stage)11.61 km
Sunday Total45.68 km
Rally Total310.25 km

 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11459
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Avasin mapfabin ja rupesin miettiin että mitä ne vois ajaa siellä ens vuoden Jyväskylän Talvirallissa. Rajoituksena että ei käydä MM-rallin teillä. Rupesin miettimään tietysti kaikkia pikkuteitä jotka on kesäkisoihin liian pehmeitä, oikeassa SM-rallissa varmaan ajetaan enemmän valtionteitä...joka tapauksessa tää on tosi nopeesti roiskaistu ja vaihtoehtojahan on ihan miljoonia. Ja sen verran katsoin vanhoja Talvirallien karttoja, että kisaa on ajettu sekä länsi- että itäpuolella, tässä on nyt vähän molempia.

Perjantai-iltana aloitetaan. Yleisö-EK:na Seppälänkangas frisbeegolf-radan maisemissa ja pyöritystä jollain tyhjällä tontilla(?) Laajavuori jossa loppuosa menee jotain laskettelurinteen huoltotietä alas, ettei tuhota hiihtolatuja. Pimeässä ajetaan vielä Valkola, jossa pientä tietä alussa, keskellä ja lopussa, ja sitten Pitkäjärvi, joka alkaa Ruuhimäen kylältä ja päättyy uudelle pikkutieosuudelle.

Lauantain alkajaisiksi Vellipohja, joka alkaa Toyotan testeissä käyttämältä Harjun metsätieltä, ja varsinainen Vellipohjan osuus ajetaan vastaseen. Seuraavat pätkät Hirvimäki – Sahloinen ja Tiilimaa – Kuohu on nimiensä osalta aika itsestäänselviä, eli metsäautoteiden kautta on saatu yhdistettyä kaksi eri pätkää, on isoa ja pientä, nopeaa ja hidasta molemmissa. Sahloisten maalissa Ruoppaan montulla vielä pieni lisäpyöritys. Huollon jälkeen ajetaan Humalamäki, joka alkaa pikkutieosuudelta ja jatkuu tosi nopeana klassiselle osuudelle. Sitten vielä uudestaan Tiilimaa-Kuohu ja Laajavuori.

Friday
SS1Seppälänkangas 12.09 km
SS2Valkola10.28 km
SS3Pitkäjärvi18.88 km
Friday Total31.25 km
Saturday
SS4Vellipohja10.90 km
SS5Hirvimäki – Sahloinen24.51 km
SS6Tiilimaa – Kuohu 122.45 km
Leg Total57.86 km
SS7Humalamäki13.73 km
SS8Tiilimaa – Kuohu 222.45 km
SS9Seppälänkangas 22.09 km
Leg Total38.27 km
Saturday Total96.13 km
Rally Total127.38 km

 
Viimeksi muokattu:

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
689
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Rally Finland 202x

Tosiaan, suunnittelimme Joonas Lönnin kanssa oman unelmien Jyväskylän MM-rallin. Sääntönä/ohjearvoina oli se, että FIA:n rajoituksista voidaan joustaa hieman, ja haluttiin myös kilvanajoa torstaille ja sunnuntaille nykyistä enemmän. Se, että mitenkä realistinen tämä on, siihen on vaikea ottaa täyttä kantaa, mutta ainakin perjantai ja lauantai ovat kilometrimäärällisesti nykyisen kaltaisella tasolla. Haluttiin myös muokata nykyistä konstruktiota, joten lenkit ovat rakennettu hieman eri muotoon, mitä nykyään on mahdollista. Vanhoja pätkiä on kaivettu naftaliinista, ja koitettu tehdä mielenkiintoinen kokonaisuus, jossa katsojille olisi paljon erilaista nähtävää.

https://www.mapfab.com/map/Abrk/Rally-Finland

Thursday/Torstai
Shakedown Puuppola 6,68 KM
EK1 Mökkiperä 1 14,11 KM
EK2 Muittari 12,69 KM
EK3 Mökkiperä 2 14,11 KM
EK4 Harju 2,00 KM
Thursday total: 42.91 KM
Friday/Perjantai
EK5 Lankamaa 1 21,96 KM
EK6 Kalliokoski 1 11,64 KM
EK7 Ruuhimäki 1 10,05 KM
Huolto
EK8 Lankamaa 2 21,96 KM
EK9 Kalliokoski 2 11,64 KM
EK10 Ruuhimäki 2 10,05 KM
Huolto
EK11 Lempää 1 21,95 KM
EK12 Ohensalo 1 15,70 KM
EK13 Lempää 2 21,95 KM
EK14 Ohensalo 2 15,70 KM
Friday total: 162.24 KM
Saturday/Lauantai
EK15 Vellipohja 17,00 KM
EK16 Mutanen 29,58 KM
EK17 Vaheri 22,67 KM
Huolto
EK18 Vellipohja 2 17,00 KM
EK19 Mutanen 2 29,58 KM
EK20 Vaheri 2 22,67 KM
Huolto
EK21 Humalamäki 5,93 KM
EK22 Laajavuori 4,27 KM (illan pimeydessä)
Saturday total: 148.11 KM
Sunnuntai/Sunday
EK23 Vesala 11,28 KM
EK24 Urria 9,74 KM
EK25 Hirvimäki 29,18 KM
Renkaanvaihto Tikkalan koulu
EK26 Vesala 2 11,28 KM
EK27 Urria 2 9,74 KM
EK28 Powerstage Hirvimäki 2 29,18 KM
Sunday total: 100,4 KM
Total: 453.66 KM

Kommentointi on sallittua, jopa suotavaa!
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
11459
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Konsepti on hauska ja itsekin mieluusti venyttäisin sääntöjä sillä tavalla että pätkiä olisi enemmän, vaikka toki ymmärrän realiteetit. Itse pätkissä on omaan makuun turhan tylsää isolla tiellä suorien ajamista ja onhan tuo Mutanen esimerkiksi ihan törkeä pätkä :D Ehkä nää pätkät menis vielä jollain A-ryhmän autoilla. Muittarissa oli vuonna 2000 vielä enemmän pikkutietä ja keskinopeus oli 133 km/h. Kalliokoskellakin on ainakin pari talonpihaa oikaistu sen jälkeen kun viimeksi on ajettu.

Iltapuhteena tein aikataulun teidän reittiin periaatteella ihanneaika = minuutti per pätkäkilsa TAI huoltoaika PLUS sen jälkeinen siirtymä minuutti per kilsa plus 5 min at-asema-aikaa ja ehkä 10 minuuttia jos ajetaan ruuhkaisella alueella ja 10 minuuttia jos pitää tankata. Lisäksi TV-pätkiä varten kokoomatauot että alkamisminuutit menee oikein. Yllättävän toimiva tästä tuli, mutta sunnuntaihin en soveltanut All Live -sääntöä, että pätkien alkamisen välillä on oltava tunti. Muualla ne välit tulikin melkein luonnostaan.


1669846776556.png
1669846977708.png
 
Ylös