No niin jälleen kerran never stop the madness jne. asetin itselleni ehdoksi suunnitella Suomen MM-ralli siten, että joka pätkästä on aina mahdollisimman nopea ja hidas versio. Nopealla ja hitaalla pitää olla siis edes metri samaa tieosuutta. Lisäksi lopulta kikkailin vielä reitit metrilleen yhtä pitkiksi. Onko tässä mitään järkeä? Ei, mutta hauskahan näitä on suunnitella. Samalla käy ilmi mistä pätkistä on saatavilla vain nopeita versioita (esim Myhinpää) ja mistä vain hitaita (esim Murakka). Joistan pätkistä ei edes ole kuin yksi versio olemassa. Joistain pätkistä taas on mahdollista tehdä pitkiä nopeita versioita mutta lyhyitä hitaita tai toisinpäin jne.
Torstai
Shakedown Ruuhimäki. Nopea versio pelkkää isoa tietä pohjoisesta etelään. Hitaassa versiossa lähtö Mikroradan huoltotieltä kuten 2011, loppu taas 2017 reittiä vastaseen. Molemmat versiot ovat yhtä pitkät.
EK1+10 Killeri. Ainoa yleisöpätkä josta voi saada nopean version eli vuoden 2000 ovaali, tuolloin pohja-aika 118 km/h vauhdilla . Hitaana taas ajetaan tutumpi kahden auton pyöritys.
Perjantai
EK2+6 Lankamaa/Myllypohja. Nopea versio on vuosien 1988-1991 osuus jossa on keskellä yksi ysikymppiristeys ja sen jälkeen vielä pari etuviistoa. Tosi kovaa mennään koko ajan, vuoden 1991 pohjat 126 km/h ja koko rallin nopein pätkä. Hitaana versiona taas Myllypohja eli lähdetään Latomutkan suunnalta vuoden 2013 tapaan ja ajetaan samaan maaliin kuin nopea versio. Matkalla on vain yksi varsinainen risteys, mutta useampi tiukka mutka ja pieni tie on koko ajan teknistä. Tosin ehkä tämän hitaan version nopeimpia pätkiä.
EK3+7 Palsankylä/Kelloperä. Palsankylä ajetaan vuosien 1969-1973 kuusikilometrisessä muodossa jossa on yksi risteys keskellä ja lopussa se iso hyppy. 1973 keskinopeus 107 km/h eli nopeampi kuin Ouninpohja. Hidas versio taas menee vuosien 2001-2003 pätkää vastaseen ja jättää molemmista päistä ison tien osuudet pois. Ei tämäkään ihan kaikkein hitainta kokonaisuutena ole lukuunottamatta eteläistä pienen tien osuutta.
EK4+8 Urria/Metsä-Piesala. Urria ajetaan vuoden 1973 muodossa eli 13.1 km ilman risteyksiä. 1973 pohjat 114 km/h, rallin nopeimpia pätkiä. Hidas versio taas ajetaan 2007 viimeksi ajetusta alkuosasta isolla tiellä käväisten vuosien 2018-2019 alkuosaan vastaseen.
EK5+9 Parkkola/Hirvimäki. Alun perin nopeana versiona olisi ajettu Horkka, jälleen kerran 12 km suoraa tietä Hirvimäestä Painaaseen, mutta ratamestari joutui taikomaan lisää kilometrejä, joten nyt käännytään kohti Moksia hieman pienemmälle mutta silti nopealle tielle, jonka keskellä on myös ysikymppi (vuonna 2001 Grönholmin keskinopeus n. 123 km/h) ja lopulta käännytään vielä pätkän neljännestä(!) risteyksestä kohti Parkkolaa. Hidas versio taas on vuoden 2008 Hirvimäki, jonka kummassakin päässä on vielä pätkät valtiontietä ja täten ylimääräiset risteykset.
Lauantai
EK11+15 Ristijärvi/Riukusalmi. Ristijärvi ajetaan kuten 1988, mutta alusta ja lopusta risteykset ja pienet tiet pois, pelkästään 19 km "pakoputken puhdistusta" kuten Markku Alen sanoi katsojaoppaassa. Tuolloin keskinopeus oli "vain" 120 km/h mutta ilman pikkuteitä se olisi voinut olla yli 130 km/h A-ryhmäläisilläkin. Hidas versio taas on pelkkä Riukusalmen pikkutie idästä länteen, ja molemmissa päissä pienet pätkät isoa tietä.
EK12+16 Ouninpohja/Secton Sähäkkä. Molemmissa versioissa rallin pisin ja varmasti myös haastavin erikoiskoe. Ouninpohja ajetaan Hämepohjasta Arvajaan, 25 km isoa tietä ilman risteyksiä. Hidas versio taas lähtee hieman ennen Ounin taloa, kääntyy 1987 Unionin sähäkän reitille, sieltä 2022 Rapsulan reitille ja lopulta vielä 1987 Arvajan reitille vastaseen. 38 kilsaa täyttä tavaraa, siitä pientä tietä lähes 30 km.
EK13+17 Vaheri/Himos. Nopea versio periaatteessa kuten 1977 mutta vastaseen, eli vastapäivään. Isoa tietä ja yksi risteys keskellä. 1977 pohjat 112 km/h eli nopeampi kuin Ouninpohja. Himos taas alkaa kuten Patajoki 2021, sitten kääntyy kohti Himosta ja loppu kuten Himos 2015 ja lopussa vielä lisäpyöritystä vuodelta 2009.
EK14+18 Ehikki/Vekkula. Nopea versio Juokslahdelta Huhtiaan, 15 kilsaa ilman risteyksiä. Viimeksi "suora" Ehikki ajettiin lyhyempänä ja toiseen suuntaan 1986, silloin pohjat 123 km/h. 1988 taas ajettiin yhdellä risteyksellä pitkä Ehikki 121 km/h. Hidas Vekkula taas osa vuoden 2022 pätkää mutta Vekkulantietä lähdetäänkin itään ja käännytään vielä Ruostekankaantielle kuten 1985 Ehikki 2:ssa.
Sunnuntai
EK19+21 Lempää/Rakokivi. Nopea versio tuttu Lempää paitsi lopusta napsaistu hitaimpia pikkuteitä pois. Tälläkin pätkällä on jopa kaksi ysikymppiä ja yksi etuviisto risteys. Lempää oli 1996 rallin nopein pätkä, pohjat lähes 126 km/h kun Ounissa vaivaiset 121 km/h. Rakokivi taas alkaa Lempää 1987-1991 loppupään tiestöltä ja jatkaa siitä vuosien 1992-1999 loppuosaan Hirvipohjaan.
EK20+22 Oittila/Herapohja power stage. Nopea versio on pelkkä Mutasen lenkki ja sitten Oittilan valtiontietä itään. Hidas taas on vuosien 2018-2021 pikkutie ja maalilippu juuri isolle tielle saavuttaessa.
https://www.mapfab.com/map/AbKS/Rally-Finland-SLOWhttps://www.mapfab.com/map/AbKR/Rally-Finland-FAST