Suunnittele oma ralli

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Se jäi muuten harmittamaan, ettei tehty RAC-projektiin yhtään sellaista useamman pätkän sarjaa saman alueen sisällä, kuten vaikka Clocaenogin ja Hafrenin metsissä on ajettu monta pätkää vain numeroilla erotettuna toisistaan (myöhemmin myös ilmansuunnilla). Moksiin ja Vaheriin niitä olisi saanut reilusti. No, onhan Neste Rallissakin ollut Ouni Itä ja Länsi...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ounia ja Hassia on muuten hankala ajaa peräkkäin. Suurajoissa ajettiin yleensä ne vastakkaisiin suuntiin samalla lenkillä.
Joo. Oot muuten ihan oikeassa. Tuli pieni ajatuskatko. 35 km täyspitkä Ouni ja sen pariksi vaikka samaa mittaluokkaa oleva Vaheri.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Mielenkiintoinen ja totta tuo että tuolla on paljon teitä mitkä voisi "liippaa" läheltä toisiaan mutta silti ajettaisiin vaan pariin otteeseen. (y)

Heitetään ilmoille ajatus sulle, kun noista Neste rallien teistä sulla on paljon tietoa, niin tee vaihtoehtoinen Neste Ralli 2020, välttämällä yleisörysiä ja hyödyntämällä mahdollisimman paljon valmista reittiä? 🤔 (ei harjua, kakariston risteystä, ruuhimäen maalia jne.)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Heitetään ilmoille ajatus sulle, kun noista Neste rallien teistä sulla on paljon tietoa, niin tee vaihtoehtoinen Neste Ralli 2020, välttämällä yleisörysiä ja hyödyntämällä mahdollisimman paljon valmista reittiä? 🤔 (ei harjua, kakariston risteystä, ruuhimäen maalia jne.)
Jossain kohtaa jo suunnittelinkin vähän tuollaista "social distancing" -versiota Neste Rallista, jossa ajettaisiin mahdollisimman paljon pätkiä ilman väliteitä ja katselualueita, mutta se jäi jossain kohtaa arkistoon. esim Oittilan voisi ajaa niin, että jatkettaisiin vielä 1988-1994 maaliin, jolloin 23-kilsaisen pätkän varrelle pääsisi lähdön ja maalin lisäksi vain kahdesta välitiestä. Sitten esim Töppöspohja olisi sellainen, johon ei menisi yhtään välitietä.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Jossain kohtaa jo suunnittelinkin vähän tuollaista "social distancing" -versiota Neste Rallista, jossa ajettaisiin mahdollisimman paljon pätkiä ilman väliteitä ja katselualueita, mutta se jäi jossain kohtaa arkistoon. esim Oittilan voisi ajaa niin, että jatkettaisiin vielä 1988-1994 maaliin, jolloin 23-kilsaisen pätkän varrelle pääsisi lähdön ja maalin lisäksi vain kahdesta välitiestä. Sitten esim Töppöspohja olisi sellainen, johon ei menisi yhtään välitietä.
Toki noin, mutta olisiko se melkein parempi tuossa "socia distancing" versiossa että niitä väliteitä olisikin paljon, jolloin ruuhkaa ei tulisi yhdellekään pätkälle? Ja harmi jos jäi arkistoon. ☺
Itse pohtinut tuota että miten tuo voitaisiin toteuttaa salokikelpoisesti Elokuussa? Toki torstaina varmaan ollaan viisaampia kun AKK kokoontuu, ehkä jo tänään kun tulee uusia linjauksia.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo, tuossa kohtaa taisin suunnitella versiota, jossa pääsy yleisöltä voitaisiin kieltää kokonaan mahdollisimman tehokkaasti, eli sulkemalla mahdollisimman vähän teitä. Ehkä lähinnä järjestäjien ulostulot moisen idean mahdottomuudesta lannistivat suunnittelua pidemmälle.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Hyvä versio ja kaikenlaisia versioita olisi voinut yrittää syksyyn. Lyhennettynä, muutettuna jne. Tuossa sinunkin ehdotuksessa, ei olisi tullut kuin 2 uutta pätkää, ja esim. Lankamaankin olisi voinut jättää välistä. Ts, olisi ollut täysin toteutettavissa ja talkooväkeä olisi ehkä voinut saada tuohon vkl kun torstai puuttui.

Laitan tähän videon siitä miten AKK toimi tänä vuonna:
Tosiaan itsellä jäi vähän semmoinen kuva että nyt vaan annettiin auton mennä ojaan ilman että mitään ohjataan kuten videossa. Varmasti olisi ollut auttajia jos olisi annettu auttaa.
Toki taustalla oli paljon mitä en tiedä (esim. Neste OY:n painostus perumiseen jne.), mutta eihän oikein mitään yritettykään.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Voipi olla että Neste Oy:n suunnaltakin on jotain painostusta ollut etenkin kun nyt sitten hyppäsivät tyystin pois nimisponsorin paikalta. Ja mitkä olivat sen päätöksen taustalla vaikuttaneet syyt? YM:n ja VVM:n "omistajaohjaus" vaiko puhtaasti liiketaloudelliset syyt? Mut edelleen on olemassa mielestäni varteenotettava riski, että Suomen MM-ralli tippuu pidemmäksikin aikaa ulos WRC-kalenterista. Suomi ei ole mitenkään tärkeä markkina-alue autonvalmistajille ja kun 2021 ajettavien MM-rallin lukumäärää ollaan joka tapauksessa vähentämässä, niin saas sit näkee kenelle kellot soivat. Puuppolan verstas tietysti kallistaa omalta osaltaan vaakaa toiseen suuntaan, vaikka senkin toiminnot on isolta osin siirtymässä/jo siirretty Eestiin.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Voipi olla että Neste Oy:n suunnaltakin on jotain painostusta ollut etenkin kun nyt sitten hyppäsivät tyystin pois nimisponsorin paikalta. Ja mitkä olivat sen päätöksen taustalla vaikuttaneet syyt? YM:n ja VVM:n "omistajaohjaus" vaiko puhtaasti liiketaloudelliset syyt?
Tässä lainaus tuosta uutisesta :
Vaikka Suomessa pandemiatilanne onkin saatu varsin hyvin kontrolliin verrattuna moneen muuhun maahan, ei MM-rallin kautta haluttu kuitenkaan ottaa pienintäkään riskiä. Näin ollen se peruttiin jo hyvissä ajoin, pari kuukautta ennen kilpailun käynnistymistä.

– Niin meillä kuin tapahtumajärjestäjä AKK:lla oli peruuttamispäätöksen taustalla huoli osallistujien turvallisuudesta ja hyvinvoinnista. AKK teki lopullisen päätöksen perumisesta, mutta se käytiin läpi yhteistyössä eri tahojen kanssa, Tuomi taustoittaa.


http://urheiluuutiset.com/suomen-mm-rallilla-edessaan-nimen-vaihto-pitka-yhteistyo-nesteen-kanssa-paattyy/
Mut edelleen on olemassa mielestäni varteenotettava riski, että Suomen MM-ralli tippuu pidemmäksikin aikaa ulos WRC-kalenterista.
Tää ei kyllä tule tapahtumaan, toki on aina mahdollista että kierrätetään, mutta Suomen MM osakilpailu on WRC kaleterin kruunun jalokivi, vaikka pessimistiset suomalaiset muuta ajattelevatkin. Ei tule putoamaan kalenterista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tää ei kyllä tule tapahtumaan, toki on aina mahdollista että kierrätetään, mutta Suomen MM osakilpailu on WRC kaleterin kruunun jalokivi, vaikka pessimistiset suomalaiset muuta ajattelevatkin. Ei tule putoamaan kalenterista.
Jos Suomessa ei haluta järjestää rallia silloin kun FIA. sitä tarjoaa, niin joku muu - vaikka sitten Etelä-Helsingin Marko - voi olla halukkaampi yhteistyöhön.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Onneksi on mahdollisuus etätöihin, tuli tuosta pappa-videosta sellainen totaalirepeäminen tuossa asiayhteydessä ettei konttorilla olisi katsottu hyvällä :ROFLMAO:

Tää ei kyllä tule tapahtumaan, toki on aina mahdollista että kierrätetään, mutta Suomen MM osakilpailu on WRC kaleterin kruunun jalokivi, vaikka pessimistiset suomalaiset muuta ajattelevatkin. Ei tule putoamaan kalenterista.
Ei olisi ensimmäinen kerta (vaan toinen), en pidä välttämättä todennäköisenä, mutta nykyään mikään ei ole kuin ennen. Ei tarvi puuttua kuin kynnysraha? Tuskin etelä-Helsingissä saadaan yhtä tasokasta kilpailua pystyyen etenkään tällä varoajalla, mutta siinä ajassa missä meillä ei saada vietyä edes viittä vaille valmista kisaa maaliin, niin virolaiset pystyvät kehittämään oman kisan miltei tyhjästä. Tulee vähän autoteollisuus mieleen, vanhat ährää ja tuhraa, joku Tesla vaan porskuttaa miten tykkää.

Onko AKK muuten missään ottanut tuohon pääsponsori-asiaan kantaa vai onko siellä kaikki lomautettuna? Ei paljon pahempaa hetkeä voisi kuvitella, missään ei ole ylimääräistä rahaa, puhumattakaan sitten että jollain olisi kiinnostusta lähteä rallia sponsoroimaan.

Sorry off-topic.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Ei olisi ensimmäinen kerta (vaan toinen), en pidä välttämättä todennäköisenä, mutta nykyään mikään ei ole kuin ennen. Ei tarvi puuttua kuin kynnysraha? Tuskin etelä-Helsingissä saadaan yhtä tasokasta kilpailua pystyyen etenkään tällä varoajalla, mutta siinä ajassa missä meillä ei saada vietyä edes viittä vaille valmista kisaa maaliin, niin virolaiset pystyvät kehittämään oman kisan miltei tyhjästä. Tulee vähän autoteollisuus mieleen, vanhat ährää ja tuhraa, joku Tesla vaan porskuttaa miten tykkää.
Jatkan vähän vielä offtopicilla. Joo, ehkä oli vähän liian raflaavasti heittettyä tuo että ei putoamaan kalenterista, mutta totuushan on että kyllähän Suomi on silti se ralli josta kuskit välittää, tallit välittää jne. Eikä musta ole sattumaa vaikka onkin kesätauko että kesätestit tehdään aina Suomessa, ajatellen Suomen kisaa. Ei kukaan testaa Turkissa turkin kisaa varten, eli kyllähän Suomen mm-ralli on kauden päätavoitteita. Toki maailma on muuttuva ja vaikka uskon että Suomi on vahvasti paikallaan, ei tosiaan pidä tuudittautua siihen että vaikka luultavasti Viron mm-ralli tulee olemaan vähän kaukana Suomen tasosta etteikö he voisi silti ottaa Neste Rallin paikkaa jatkossa. Ei pidä ajatella mitä kaveri tekee vaan tehdä omasta paras jolloin se on jatkossakin kalenterissa. Ja tällä hetkellä AKK:lla valahti housuun ja se haisee pitkään, koska vasemmalta (Viro) ja oikealta (ja mahdollsesti Ypres) tuli kisoja jotka otti suomen rallin paikan ja suomen rallin ehdotetun toisen paikan. Syitä ei taaskaan tiedetä, mutta jos ajatellaan että pelättiin rahallista tappioita niin imagotappio tuosta tuli ja ihan totta, sillä voi olla kauaskantoisia seurauksia, ei vaan AKK:n tuloksen seuraaminen.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5096
Sijainti
Parc Fermé
Jatkan vähän vielä offtopicilla. Joo, ehkä oli vähän liian raflaavasti heittettyä tuo että ei putoamaan kalenterista, mutta totuushan on että kyllähän Suomi on silti se ralli josta kuskit välittää, tallit välittää jne. Eikä musta ole sattumaa vaikka onkin kesätauko että kesätestit tehdään aina Suomessa, ajatellen Suomen kisaa. Ei kukaan testaa Turkissa turkin kisaa varten, eli kyllähän Suomen mm-ralli on kauden päätavoitteita. Toki maailma on muuttuva ja vaikka uskon että Suomi on vahvasti paikallaan, ei tosiaan pidä tuudittautua siihen että vaikka luultavasti Viron mm-ralli tulee olemaan vähän kaukana Suomen tasosta etteikö he voisi silti ottaa Neste Rallin paikkaa jatkossa. Ei pidä ajatella mitä kaveri tekee vaan tehdä omasta paras jolloin se on jatkossakin kalenterissa. Ja tällä hetkellä AKK:lla valahti housuun ja se haisee pitkään, koska vasemmalta (Viro) ja oikealta (ja mahdollsesti Ypres) tuli kisoja jotka otti suomen rallin paikan ja suomen rallin ehdotetun toisen paikan. Syitä ei taaskaan tiedetä, mutta jos ajatellaan että pelättiin rahallista tappioita niin imagotappio tuosta tuli ja ihan totta, sillä voi olla kauaskantoisia seurauksia, ei vaan AKK:n tuloksen seuraaminen.
Eiköhän siellä johtoportaassa oteta tästä vuodesta opiksi. (vaikka kisan perumista en saa kyllä mitenkään Tarkiaisen ja kumppanien vastuulle) Pitää muistaa et rajoitteiden purku oli vielä 2pv ennen perumista ihan auki, kukaan ei tiennyt mitä kaikkea rajoitteita perutaan ja missä kaikkialla perutaan.

Uskon et siellä on useemmalla tekijällä näytönhalut aika korkeella "maailman parhaan mm-rallin" suhteen, ja tavoitteena ei oo enempää eikä vähempää kuin tehdä ensivuonna tuplasti parempi juhlakisa, mitä tänävuonna olisi tullut.

Toivottavasti tää välivuosi avaa myös niitten ikuisuusvalittajien silmiä ja korvia joille mikään ei ole hyvin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistetaas nyt vielä että Virossa ei ole vielä ajettu yhtäkään pätkää, niillä on vielä aika paljon tekemistä ja tilanteet voi muuttua myös niille epäsuotuisaksi, ja sitten se siirtäminen voi olla yhtä mahdotonta kuin AKK:lle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Näin vuonna 1986 Vauhdin maailman mukaan:
Screen Shot 2020-09-02 at 21.28.15.png

kuten tiedämme, näin ei koskaan käynyt, mutta siitä se ajatus lähti, eli

ERC Lake City Rally

Nykyisessä EM-rallin sapluunassa ajetaan n. 200 km pätkiä perjantaista sunnuntaihin. Perjantaina on shakedown/aika-ajo ja illalla yleisöpätkä. Lauantaina ja sunnuntaina ajetaan 100 km pätkiä ja sunnuntaina ei ole puolen päivän power stagea kuten MM-rallissa, vaan ralli saa loppua vasta iltapäivällä.

Yritin käyttää vanhoissa Tampereen kisoissa hyväksi havaittuja pätkiä mutta hieman modernisoituna. Koska EM-sarjaa ajetaan R5-autoilla, ei tarvitse miettiä hirveästi keskinopeuksia, mutta toisaalta pätkissä on silti rytminvaihtelua ja teknisyyttä. Yritin myös haastaa itseäni etten valitsisi aina samoja, mutta tiettyjä valintoja on vaikea vaihtaa kuin huonommaksi...

Shakedown kurvaillaan sprinteistäkin tutussa Pinsiössä lyhyellä pätkällä, jolla riittää mutkia ja pari risteystäkin.

Illan yleisö-EK Kauppi starttaa Rauhaniemen uimarannan kupeesta, jatkaa kuntopolkua Kaupin urheilupuistoon, päättyen UKK-instituutin parkkipaikalle. Urheilupuiston tuoretta silta-tunneli-yhdistelmää päästään heti hyödyntämään, ja pehmeiden latupohjien lisäksi pätkällä on myös parisataa metriä kunnon torpparinasvalttista tietä puiden välissä.

Lauantain lenkki suuntaa etelään. Ekojärvi on rallin pisin ja ajetaan Suurajojen 1986 muodossa mutta eri suuntaan – hyvää on vaikea muuttaa. Toisena pätkänä on Latomaa, jossa yhdistellään eri vuosien versioita, jatkuvasti käännytään tieltä toiselle. Lenkin päättää Savo, jota on suorastaan mahdoton muuttaa kuin suuntaa valitsemalla – nyt se ajetaan koilliseen.

Kun lauantain lenkille startataan uudestaan, kipaistaan Porintien kautta Autoglym-ralleista tutulle Nohkuan pätkälle, joka ajetaan vain kertaalleen. Erikoiskoe yhdistelee lyhyestä mitastaan huolimatta vauhdikkaita maalaisteitä, röykkyistä metsäautotietä sekä lyhyet pätkät leveää valtiontietä alussa ja lopussa.

Jos lauantaina kierrettiin Pyhäjärvi, sunnuntaina vuorossa on Näsijärvi. Viitapohja alkaa pienemmällä metsätieosuudella, ja lopuksi tullaan Terälahden erikoiskokeen reitille hieman eri kautta kuin yleensä. Toisena pätkänä on takavuosien Suurajoista tuttu Murole – myöskin ainoassa mahdollisessa muodossaan. Aamun lenkillä ajetaan tässä välissä kertaalleen Sarvana, jonka lähtö on asetettu niin, että yleisö voi päästä pätkän välille risteystä katsomaan. Rallin päättää itseoikeutetusti Pengonpohja pisimmässä mahdollisessa muodossaan Sulusta lähtien.

Friday
QualifyingPinsiö3.88 km
SS1Kauppi3.04 km
Day Total3.04 km
Saturday
SS2Ekojärvi 123.85 km
SS3Latomaa 117.14 km
SS4Savo 18.45 km
Leg Total49.44 km
SS5Nohkua8.14 km
SS6Ekojärvi 223.85 km
SS7Latomaa 217.14 km
SS8Savo 28.45 km
Leg Total57.58 km
Day Total107.02 km
Sunday
SS9Viitapohja 119.00 km
SS10Murole 17.47 km
SS11Sarvana6.39 km
SS12Pengonpohja 117.94 km
Leg Total50.80 km
SS13Viitapohja 219.00 km
SS14Murole 27.47 km
SS15Pengonpohja 217.94 km
Leg Total44.41 km
Day Total95.21 km
Grand Total205.27 km

Ja tässä kartat: https://www.mapfab.com/map/AUIy/Tampere-ERC

Tylsiä asioita, kuten huoltoparkin ja kisakeskuksen sijantia, en miettinyt laisinkaan.
 
Ylös