Tämä uutinen kuuluu ainakin mielestäni tähän kauteen kun kerran tällä kaudella tämäkin tapahtui...
Kyseessä on siis harvojen, uriensa ajan silmälaseja ajaessaan käyttäneen, Jochen Rindtin vuoden 1970 tallikaverin ja sitä ennen F1:n harvojen nelivetoauton kuljettajien eli John Milesin poismenon ilmoituksesta 74 vuoden iässä vaikka tänä vuonna hän olisi kesäkuussa täyttänyt 75 vuotta.
Herra Miles tuntui aikanaan yhdeltä lahjakkaimmalta lupaukselta lajissa omaan suhtellisen ajajanuransa lyhyyteen ja aikaan nähden, mutta tuntui myös olevan enemmän huomattavan paljon lahjakkaampi insinöörinä kuin itse kilpa-ajajana vaikka menestyi kylläkin urheiluautoissa myös hyvin. John Milesilla oli myös melko myrskyisät välit Colin Chapmanin kanssa vaikka sitten suostui kuitenkin olemaan tallissa käytännössä kakkoskuljettajana ja lopulta senkin aseman alle menevänä henkiseltä tasoltaan ainakin.
Etenkin kun jopa nuori Emerson Fittipaldi tuntui olevan Chapmanille se tulevaisuus tai moni muukin nuori brittikuljettaja kuin Miles. Kyalamin 1970 jälkeen kun ongelmat tulivat niin mikään ei ollut entisensä ja kaksi karsiutumista ei autanut asiaa.
Sanottiin myös, että Miles olisi menestynyt lajissa jos vain olisi tullut ajamaan sen 10-15 aikaisemmin kuin mitä ajoi. Valitettavasti jo tuolloinkin eli vuoden 1970 aikaan laji oli omassa kääpiömäisessä mitassaan kovaa vauhtia ammattimaistumassa ja jos ei ammattimaistumassa niin jostain syystä sellaisia teknisiä puurtajia alkoi pikkuhiljaa uhata häviäminen lähtöruudukoista.
Milesilla sikäli tosiaan erikoista oli kaikissa väitteissään niiden todeksi toteamisesta huolimattakin, että mikäli niin todella oli huippuhyvä insinööri kuin oli niin minkä ihmeen takia niitä vikoja mitä tosiaan aina näissä vähän vanhemmissa Lotuksissa oli niin ei vain ikinä pystynyt sitten korjaamaan huipputulosten tai edes jatkettujen jäännöspisteiden varalle?
Miles kylläkin aavisti kuin pahan tiedon profeettana Rindtinkin kohtalon kun uuden Lotuksen rakenne oli keveydessään altis monille erittäin vaarallisille asioille ja osin Milesin irtisanominen taisi johtua juuri noista Lotuksen tallihenkilökunnan ja Chapmanin osuudesta Rindtin kuolemaan.
Lopulta Miles tosiaan lopetti ajajanuransa ja testaamisenkin kun F1:stä ei irronnut ajopaikkaa edes Niki Laudan lähdettyä BRM:ltä Ferrarille vuonna 1974 kun sitä ennen Miles oli ollut BRM:llä testaaja sen silloisessa erittäin harvinaisessa merkityksessään vuosina 1971-1973.
Miles tosin hieman erikoisesti ilmeisesti Chapmanin kanssa tehdyn yksityisen sovittelutapaamisen ja julkisten puheiden pehmentämisen jälkeen sai eräänlaisen insinöörin ja autonkehittelijän paikan Lotuksen katuautojen osaston puolella ja myöhemmin John Miles oli toki erittäinkin hyvä moottoriurheilujournalisti insinöörintaitojensa ohella. Chapmaninkin kanssa välit olivat esimerkiksi jo Chapmanin kuolemaan mennessä paljon paremmat ellei mitä parhaimmat kuin mitä oli ollut ajajauran aikana tai jopa oikein edes ennen sitäkään kun Miles ensimmäisiä kertojaan tapasi Chapmania.
Alun perin miehestä piti tulla näyttelijä, konsultti kovapalkkaisiin lääkärihallinnon ylivirkoihin tai jopa ydinfyysikko, mutta vauhti vei voiton. Isä oli tietenkin kuuluisa näyttelijä Bernard Miles.
Silmälasipäisiä kuljettajia ainakin itselläni näin äkisti vanhemmista kuljettajista puhuen mieleen tulee lähinnä juuri Milesin lisäksi Andrea de Adamich, Rolf Stommelen, Riccardo Paletti ja Ivan Capelli, mutta ei juuri muita.