WRC-kausi 2019

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Sordolle saattaa tulla pienoisia ongelmia ohjelmansa kanssa, sillä AS:n mukaan Loeb haluaisi ajaa Monten lisäksi ainakin Chilessä, Korsikalla, Saksassa ja Espanjassa: Kaikki kisoja, joihin myös Sordo haluaisi osallistua. Tuossa myös väitetään, että Ruotsiin ei edelleenkään olisi kolmatta kuljettajaa, sillä kumpikaan osa-aikaiskuljettaja ei haluaisi ajaa lumella. Paddonille tarjottu yksi osakilpailu olisi nimenomaan ollut Ruotsi. Mikäli Loeb tai Sordo ei muuta mielipidettään lumella ajamisesta niin Ruotsiin osallistuisi Huttunen.

Viimeisessä kappaleessa homma lähtee hieman laukalle sillä toimittaja spekuloi skenaariolla, että Loeb voittaa Monte Carlon ja tämän jälkeen hän haluaisi osallistua Ruotsiin ja yhä useampaan ralliin taistellakseen kymmenennestä maailmanmestaruudesta, mikä aiheuttaisi lisää ongelmia espanjalaisen ohjelmalle. Ruotsiin osallistuminen pitäisi vaan kaiketi lyödä lukkoon jo ennen Monte Carloa?

https://as.com/motor/2018/12/15/mas_motor/1544893355_613458.html?m1=cG9ydGFkYV9wb3J0YWRh&m2=QUNUVUFMSURBRA==&m3=&m4=&=bm9ybWFs
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16104
Sijainti
Tampereen lenkki
Wanhoina hyvinä rallivuosina oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus että kuski-kartturi parit eivät olleet mitenkään kiinteitä. Maximum Attackia lukuunottamatta käytännössä kaikki kärkikuljettajat ajoivat samankin kauden aikana useiden karttureiden kanssa. Vatasella oli aktiiviurallaan käytännössä neljä kartanlukijaa. Ensin David Richards, sitten Terry Harryman, Bruno Berglund ja viimeksi Fabrizia Pons.

Kankkusella oli pitkään kartanlukijoina Juhat Piironen ja Repo sekä Nicky Grist. Keikkaluontoisesti vieressä istuivat myös mm. Dennis Giraudet, Risto Mannisenmäki ja Seppo Harjanne. Mikkola luotti Vatasen tapaan paljon ulkomaalaisiin karttureihin. Vakionaamoja olivat Bruno Berglund, Arne Hertz ja Christian Geistdörfer.

Oikeastaan vasta viime vuosikymmeninä on tullut muotiin ilmiö että kuskilla on yksi ja sama kartanlukija lähes koko uran ajan. Timo Rautiainen aloitti 1995 loppuvuodesta Bossen vieressä eikä sen jälkeen siitä poistunut käytännössä kertaakaan. Timo Jaakkola tuurasi yhdessä kotimaisessa rallissa 2002 ja aktiiviuran jälkeen pari kertaa San Marinon Rallylegendsissä. Hirvosella on ollut Jarmo Lehtinen kyyditettävänä lähes koko kv. uran. 2002 Lehtinen jakoi hommat Miika Anttilan kanssa ja sitä ennen SM-sarjassa 2000 ja 01 oli satunnaisia karttureita.
Kankkusen osalta kartturit vaihtuivat käytännön syistä. Gallagher ja Todt eivät tulleet keskenään toimeen, ja sopivasti samaan aikaan Juha Piironen oli kyllästynyt Henri Toivosen hurjiin otteisiin Lancialla. Piirosen osalta taas kaikki muistavat uran päättäneen sairastumisen Argentiinassa 1993, jonka jälkeen otettiin nopeasti tilalle ketä sattui löytymään. Giraudet ajoi yhden kisan, Grist lopulta pari kautta. Sitten taas Gristille tuli komennus McRaeta rauhoittelemaan, minkä jälkeen Juha Repo istui Kankkusen kyydissä aktiiviuran loppuun asti. Harjanne ja Mannisenmäki on olleet vain "harrastuskisoja" kartturoimassa.

Vatasen osalta David Richards taisi lopettaa uransa vuoteen 1981 jolloin Vatanen vaihtoi Harrymaniin. Sitä en tiedä miksi Harryman lopetti Vatasen kanssa kaudelle 1987, mutta Bruno Berglund oli tuttu kaveri Fordin tallista, tämän oltua Blomqvistin kartturi. Sitten taas tämän jälkeiset Vatasen ajot ovat olleet niin "silppua", ettei yhteistyö saman kartturin kanssa ole varmaankaan käytännön syistä onnistunut.

Mikkolalle Arne Hertz taisi olla aktiiviuran "vakiokartturi" ja esimerkiksi Berglund istui vieressä Subarussa Ruotsin rallissa 1993 siksi että Mikkola tuurasi Vatasta. On myös kysymysmerkki, miksi Hertz lopetti Mikkolan kanssa 1988 ja siirtyi myöhemmin Schwarzin kyytiin, mutta Geistdörfer ainakin oli työttömänä Röhrlin lopetettua ajamisen, ja tuttu Mikkolalle Audin ajoilta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16104
Sijainti
Tampereen lenkki
Sordolle saattaa tulla pienoisia ongelmia ohjelmansa kanssa, sillä AS:n mukaan Loeb haluaisi ajaa Monten lisäksi ainakin Chilessä, Korsikalla, Saksassa ja Espanjassa: Kaikki kisoja, joihin myös Sordo haluaisi osallistua. Tuossa myös väitetään, että Ruotsiin ei edelleenkään olisi kolmatta kuljettajaa, sillä kumpikaan osa-aikaiskuljettaja ei haluaisi ajaa lumella. Paddonille tarjottu yksi osakilpailu olisi nimenomaan ollut Ruotsi. Mikäli Loeb tai Sordo ei muuta mielipidettään lumella ajamisesta niin Ruotsiin osallistuisi Huttunen.

Viimeisessä kappaleessa homma lähtee hieman laukalle sillä toimittaja spekuloi skenaariolla, että Loeb voittaa Monte Carlon ja tämän jälkeen hän haluaisi osallistua Ruotsiin ja yhä useampaan ralliin taistellakseen kymmenennestä maailmanmestaruudesta, mikä aiheuttaisi lisää ongelmia espanjalaisen ohjelmalle. Ruotsiin osallistuminen pitäisi vaan kaiketi lyödä lukkoon jo ennen Monte Carloa?

https://as.com/motor/2018/12/15/mas_motor/1544893355_613458.html?m1=cG9ydGFkYV9wb3J0YWRh&m2=QUNUVUFMSURBRA==&m3=&m4=&=bm9ybWFs
Tässä jutussa mainittiin myös, että Mikkelsen on ihan lakimiesten kautta tehnyt varmaksi, että ensi kaudelle tulee täydet ajot. Onhan se outoa että Loeb ja Sordo vuorottelee samoissa kisoissa, kun esim asfalttikisoihin olisi varmasti kova ratkaisu laittaa molemmat Neuvillen kavereiksi, ja vastaavasti kumpikaan ei varmaan halua ajaa Jyskälää.

Paljon on varmaan vielä auki Hyundaillakin, voi olla että ajot päätetään vähän kauden etenemisen mukaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5638
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mikkolasta...

Se on tosiaan jännä juttu, että miksi Hertz jättäytyi pois Hannun kyydistä kauden 1987 jälkeen. Geistdorfer ehti ajaa Hannun kanssa kaksi kautta 1988-1989, kunnes Arne palasi ruoriin kaudeksi 1990.

Itse aiheesta...

Siinä ei kyllä ole kerrassaan mitään järkeä, että Loeb ja Sordo jakaisivat auton. Jotain tuosta Hyundain kuviosta on vielä kertomatta. Tai sitten palikat ovat ihan oikeasti sekaisin. Jotenkin se viime viikon tiedotekin vaikutti aika hätäisesti ja jopa vähän amatöörimäisesti kyhätyltä.

Ja aivan yhtä käsittämättömältä tuntuu se, että Mikkelsenillä olisi taskussa klausuuleiltaan "vahvempi" sopimus, kuin mitä vaikkapa Paddonilla ja Sordolla oli täksi kaudeksi. Hämmentävää, mikäli Hyundai-kaltaisessa ammattiorganisaatiossa joku on tällaisen tilanteen päästänyt syntymään.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
Huihain tilanteeseen varmaan vaikutti se että Loebin tilanne tuli täysin puskista... Muutama viikko sitten kukaan ei uskonut että se edes voisi olla mahdollista. Siksi sopimuksia on nyt monella kuskilla ja kun osa jäi vielä rannallekin niin ei varmaan ole kokonaisuus ihan selvinnyt edes niile itselleen. Jos Loebin tilanne olisi ollut selvä jo kesällä niin tuskin olisivat Sordolle sopparia tehneet.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5638
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Huihain tilanteeseen varmaan vaikutti se että Loebin tilanne tuli täysin puskista... Muutama viikko sitten kukaan ei uskonut että se edes voisi olla mahdollista. Siksi sopimuksia on nyt monella kuskilla ja kun osa jäi vielä rannallekin niin ei varmaan ole kokonaisuus ihan selvinnyt edes niile itselleen. Jos Loebin tilanne olisi ollut selvä jo kesällä niin tuskin olisivat Sordolle sopparia tehneet.
Varmasti juuri näin. Jokin epäloogisuus siinä vain on, että samalla kun Loeb otetaan sisään, Paddonille näytetään faktisesti ovea. Oli Sordon kanssa kuinka ehditty tehdä sopimus tai ei. Ja toisin kuin Mikkelsenin kohdalla, tuo sopimus puolestaan näyttäisi olevan hyvinkin joustavaa sorttia, jos kilpailumäärä putosi kymmenestä kahdeksaan käytännössä yhdessä päivässä. Täysin mahdotonta uskoa, että Hyundai lähtisi keväällä esim. Korsikalle triolla Neuville-Loeb-Mikkelsen ja jättäisi Sordon kotiin.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Mikkolasta...

Se on tosiaan jännä juttu, että miksi Hertz jättäytyi pois Hannun kyydistä kauden 1987 jälkeen. Geistdorfer ehti ajaa Hannun kanssa kaksi kautta 1988-1989, kunnes Arne palasi ruoriin kaudeksi 1990.

.
Mikkolalla oli kartturina myös Johnny Johansson, ainakin Jyskälässä-91. Onko Mikkola muuten ajanut enää ralliautolla kunnon kisavauhtia vuoden 2005 jälkeen, kun ajoi rajusti ulos WRC Skodalla Mäntyharjulla? Ainakin silloin uhosi, että rallin ajaminen sai riittää. Väärän topicin aiheita tämä, pahoittelut..
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5638
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.autosport.com/wrc/news/140701/msport-seeks-extension-in-fight-for-wrc-future

M-Sportilla ei ole vielä varaa ilmoittautua ensi kaudelle tehdastiimiksi ja ilmot menee kiinni perjantaina
Ei hyvä, ei hyvä. Jos uloste osuu ihan täysimääräisenä tuulettimeen, niin tässä on vielä Sunisenkin ensi vuoden ajot liipasimella. Jos Malcolm todella joutuu vetämään WRC-töpselin seinästä, niin Jouhki tuskin kovin montaa rallia WRC:llä ihan puhtaasti omakustannehintaan haluaa ajattaa ja rahoittaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
https://www.autosport.com/wrc/news/140701/msport-seeks-extension-in-fight-for-wrc-future

M-Sportilla ei ole vielä varaa ilmoittautua ensi kaudelle tehdastiimiksi ja ilmot menee kiinni perjantaina
Ilta-Sanomat oli myös löytänyt tuon artikkelin. Jos (ja ilmeisesti KUN) M-Sport ei kykene lähtemään mukaan valmistajien MM-sarjaan, niin siitä voitanee vetää johtopäätöksiä, että ylipäätään kuluja karsitaan rankasti. Tällöin kaukorallit, kuten Mexico, Argentina, Chile ja Australia lienevät ensimmäisenä liipasimella. Pahimmassa skenaariossa M-Sport ei lainkaan ajata WRC-autoja ensi vuonna vaan Evans & Suninen saavat tyytyä ajelemaan R5 kalustolla niissä ralleissa, joihin itse saavat järkättyä rahoituksen....
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16104
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuskin tosiaan Euroopan ulkopuolelle raahaavat WRC-autoa Sunista varten jos ei ole pakko ajaa koko kautta. Tällöin ei myöskään saa tehdä luokitusjokereita (ei sillä että niitä olisi rahaakaan tehdä)
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tämä on kyllä rallin mm-sarjassa jotenkin niiiiin tuttua. Aina kun sarjalla menee hyvin, niin ei mene kauaa :wall: Vielä pari kuukautta sitten tuli niin hehkutettua, kun on paljon talleja ja lisää voi tulla ja WRC voi paremmin kuin koskaan. Kyllä voi homma lässähtää pienessä ajassa. Nyt on Citikka kutistunut 2 auton tiimiksi, Hyundaillakin arvotaan kuka ajaa mitäkin ja monellako autolla ja M-Sport uhkaa jäädä pois. Suomalaistenkin tilanne on vähän heikentynyt; Suninen kysymysmerkki, Huttunen kysymysmerkki, Nordgren?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Tämä on kyllä rallin mm-sarjassa jotenkin niiiiin tuttua. Aina kun sarjalla menee hyvin, niin ei mene kauaa :wall: Vielä pari kuukautta sitten tuli niin hehkutettua, kun on paljon talleja ja lisää voi tulla ja WRC voi paremmin kuin koskaan. Kyllä voi homma lässähtää pienessä ajassa. Nyt on Citikka kutistunut 2 auton tiimiksi, Hyundaillakin arvotaan kuka ajaa mitäkin ja monellako autolla ja M-Sport uhkaa jäädä pois. Suomalaistenkin tilanne on vähän heikentynyt; Suninen kysymysmerkki, Huttunen kysymysmerkki, Nordgren?
Vähän ylireagiontia? Eri juttu kun se on M-Sport, eikä mikään muu noista kolmesta. Vaikka keulassa onkin Fordin logo, niin ilmeisesti Ford ei paljon varsinaisesta budjetista maksa. Autosportin uutisesta ja lainauksista on rivien välistä luettavissa, että Malcolmin rahat meni omasta pussista Ogierin palkkaan ja ei auta varmaan sekään, että R5-autoja ei ole mennyt kaupaksi niin paljon kuin aiemmin.

Fordin osalta kyllä ihme kitupiikkihommaa, kun helposti olisivat voineet jo aiempina vuosina nostaa rahoitusta joko nykyisestä/nollasta varsinaisesti itse tekemättä mitään (=riskittömyys).
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5638
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Vähän ylireagiontia? Eri juttu kun se on M-Sport, eikä mikään muu noista kolmesta. Vaikka keulassa onkin Fordin logo, niin ilmeisesti Ford ei paljon varsinaisesta budjetista maksa. Autosportin uutisesta ja lainauksista on rivien välistä luettavissa, että Malcolmin rahat meni omasta pussista Ogierin palkkaan ja ei auta varmaan sekään, että R5-autoja ei ole mennyt kaupaksi niin paljon kuin aiemmin.

Fordin osalta kyllä ihme kitupiikkihommaa, kun helposti olisivat voineet jo aiempina vuosina nostaa rahoitusta joko nykyisestä/nollasta varsinaisesti itse tekemättä mitään (=riskittömyys).
En nyt pitäisi tuota kyllä millään muotoa ylireagointina. Fakta on se, että viivalta on kadonnut vähän laskentatavasta riippuen 2-4 WRC:tä kauden 2017 alusta ja jos M-Sport poistuu pääluokasta takavasemmalle, voi tilannetta pitää jo aidosti kriittisenä. Ensi kauden mestaruuskamppailuun M-Sportin tilanne tuskin suoranaisesti vaikuttaa - siitä on tulossa huikea yhtä kaikki - mutta jos katsotaan vähänkään pidemmällä perspektiivillä, niin em. skenaarion realisoituessa siellä on kaudelle 2020 monta huippukuljettajaa vailla tallipaikkaa = ei lajin etu.

Kyllähän noissa nykyisissä WRC-autoissa on vähän sellainen "liian hyvää ollakseen totta"-vaikutelma, mutta toivotaan, ettei loppu ihan vielä ole näköpiirissä.

Ja mitä Fordin tulee, niin "tekemättä mitään" on aika karski heitto, eikä kyllä pidä sellaisenaan paikkansa. Ford Europen Gerard Quinn heitti tästä FB:ssä taannoin vähän faktaa. Sanoisin, että juuri tällä hetkellä rallifanit saavat olla aika tyytyväisiä pienimpäänkin Fordin panostukseen. Siellä voisi nimittäin rahahanat olla moottoriurheilun suhteen vieläkin tiukemmalla: https://industryeurope.com/ford-may-cut-24-000-jobs-in-european-re-vamp/
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16104
Sijainti
Tampereen lenkki

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Todella paska juttu mikäli M-Sport nyt joutuukin vetäytymään kokonaan sarjasta. Kyllä MM-sarjaan iso aukko tulee mikäli yksi talli noista neljästä jää kokonaan pois. Kyllä alkaa kiire tulemaan Wilsonille että saa perjantaiksi kerättyä tarpeeksi sponsoreita mukaan. Al-Qassimista ei ole kuulunut mitään, toivottavasti rallihommat miestä vielä kiinnostaisivat niin paljon että lähtisi rahoittamaan M-Sportia.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Manageri-Veiby suuntaa suojattejaan nyt Hyundaille, jossa olisi mahdollisuus edetä WRC-pääluokkaan. Jossain aiemmin olikin jo Veiby juniorin kommentti, että Citroenin R5 on ihan susi. Tidemandin osalta taas sanoo että tulevaisuus Skodalla Kallen varjossa ei kiinnostanut, ja nyt tähdätään WRC-luokan ajoon jo Ruotsin ralliin.

https://www.rallit.fi/manageri-paljasti-miksi-ruotsalaistahti-jatti-skodan-he-ajattelevat-nyt-enemman-kallea/
Ainoa mahdollisuus Tidemandilla osallistua Ruotsin ralliin WRC-autolla lienee M-Sport mikäli talli jatkaa MM-sarjassa. Hyundailla alkaa olemaan kohta halukkaita jonoksi asti, onpahan ainakin mistä valita mikäli kuskivaihdoksia haluavat tehdä.
 
Ylös