WRC-kausi 2019

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Mielenkiintoista nähdä myös, kuinka Hyundai istuu Loebin käteen. Citroen oli aina kuin tehty hänelle samaan tapaan kuin Mitsu aikoinaan Tommi Mäkiselle. Sitten kun Tommi siirtyi Subarulle, ei ajo luistanutkaan enää entiseen malliin. En silti jaksa uskoa, että Loebin taidoilla olisi mitään ongelmia ottaa auto kuin auto haltuun.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Järkisyyt ja tasauspyörästöt ei paljoa paina, jos Seb sanoo haluavansa ajaa Chilessä. Eiköhän tuolle halutessaan järjestettäisi vaikka kokonainen kausi.

Tuosta linkkaamastani AS:n jutusta piti vielä mainita, että sen mukaan Mikkelsenillä on sopimus kaikkien kilpailujen ajamisesta. Tuloksellisessa mielessähän Sordo ansaitsisi olla Mikkelsenin sijaan Montessa, mutta olisiko Mikkelsenin taustatiimi neuvotellut sen verran mehevän purkuklausuulin norjalaiselle, että ainakaan vielä Hyundai ei lähde kompensaatioita makselemaan.

YLE:
Suurimmaksi kompastuskiveksi Jouhki näkee Hyundain epävarmuudesta kielivän toiminnan. Kuljettajakatraasta ainoastaan Thierry Neuville saa ajettavakseen täyden 14 osakilpailun sarjan, muiden kuljettajien jakaessa ajotehtävät vuoden aikana.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
Sordo 8kisaa ja Loeb siis 6... Kumpikaan en oo parhaimmillaan ruotsissa ja suomessa joten tuskin ajavat niitä... Jos Paddon ei saa mitään kisoja ens kaudelle niin noissa kisoissa olis huttusen saumat wrc:n rattiin...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5638
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Huihai saattaa siis liittyä Sirtuunan ja Wilson Car for Hiren seuraan ja ajattaa vain kahta autoa.
Sanoisin että pikemminkin päinvastoin. En olisi lainkaan yllättynyt, vaikka muutamassa kisassa nähtäisiin neljäkin Hyundaita. Jos Penasse ja Nandan ovat palanneet Koreasta korvat punaisina, niin veikkaan, että 2019 tehdään kaikki mahdollinen, ja tarvittaessa vähän ylikin, jotta mestaruuspokaali(t) saadaan kauden päätteeksi vitriiniin.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Twitterissä joku kirjoitti listan sopimuksettomista kuskeista:

Östberg
Evans
Breen
Paddon
Tidemand
Camilli
Nordgren
Lefebvre
Huttunen

Hyvältähän tää siinämielessä näyttää että kisaa paikoista on. Todennäköisintä on paikkojen löytyminen Evans, Breen, Östberg, Paddon - nelikolle (ja vieläpä aikalailla tuossa järjestyksessä). Lopuista on paha mennä sanomaan.

Tidemand, Nordgren, Huttunen... WRC2:een? Vai onko Tidemand jo "yli-ikäinen" / liikaa kausia takana tuossa luokassa (vai joko tää sääntö on vanhentunutta tietoa, sääntökirjassa ei ainakaan ollut mainintaa)

Camilli - Lefebvreen en oikeen usko. Ellei sitten taskusta löydy sen verran fyrkkaa et saa köyhemmät kattella.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16104
Sijainti
Tampereen lenkki
Sordo 8kisaa ja Loeb siis 6... Kumpikaan en oo parhaimmillaan ruotsissa ja suomessa joten tuskin ajavat niitä... Jos Paddon ei saa mitään kisoja ens kaudelle niin noissa kisoissa olis huttusen saumat wrc:n rattiin...
Ruotsin Ralli jo twiittasi että Loeb nähdään viivalla
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5638
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Paddon ei aja ensi vuonna WRC:ssä. Hyundai oli tarjonnut vain yhtä kisaa (Jyskälä?)
Varmaan juurikin Jyskälä, nyt kun Maestro lähtee myös Ruotsiin. En sitten tiedä, mitä tuo tarkoittaa Huttusen kannalta. Tavallaan kuulostaa huolestuttavalta, jos tilanne on ollut se, että Paddonille on tarjottu yhden kisan sopparia ennemmin, kuin luotettu tulevaisuuden satsaukseen. Suomeenhan Hyundai tosin edelleen tarvitsee sen kolmannen auton - olisiko siinä Huttusen ainoa sauma?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5638
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Twitter-kuvien perusteella siellä on Juho istunut Jari-Matin kyydissä Monten testeissä. Ei toki ole ensimmäinen kerta kun moista tapahtuu, mutta tuli totaalisen pöljän silly seasonin innoittamana mieleen, että siinähän voisi olla yksi, käsikirjoitukseen mainiosti sopiva siirto vielä - Anttila sivuun ja Juho tilalle :tongue:

https://twitter.com/JariMattiWRC/status/1073295544334893057
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16104
Sijainti
Tampereen lenkki
Varmaan juurikin Jyskälä, nyt kun Maestro lähtee myös Ruotsiin. En sitten tiedä, mitä tuo tarkoittaa Huttusen kannalta. Tavallaan kuulostaa huolestuttavalta, jos tilanne on ollut se, että Paddonille on tarjottu yhden kisan sopparia ennemmin, kuin luotettu tulevaisuuden satsaukseen. Suomeenhan Hyundai tosin edelleen tarvitsee sen kolmannen auton - olisiko siinä Huttusen ainoa sauma?
Siis varmasti Paddonin päätös olla ottamatta edes yhtä kisaa on Huttusen hyväksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16104
Sijainti
Tampereen lenkki
Twitter-kuvien perusteella siellä on Juho istunut Jari-Matin kyydissä Monten testeissä. Ei toki ole ensimmäinen kerta kun moista tapahtuu, mutta tuli totaalisen pöljän silly seasonin innoittamana mieleen, että siinähän voisi olla yksi, käsikirjoitukseen mainiosti sopiva siirto vielä - Anttila sivuun ja Juho tilalle :tongue:

https://twitter.com/JariMattiWRC/status/1073295544334893057
Tietääkseni juuri tällaista vaihtoa ei ole luvassa, mutta karttureiden osalta silly season ei ole vielä ohi.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5638
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tietääkseni juuri tällaista vaihtoa ei ole luvassa, mutta karttureiden osalta silly season ei ole vielä ohi.
Hmm... jos Sunisen ja Markkulan viilentyneen ajohuumorin lopputulemaa käyttää indikaattorina, niin Lappi/Ferm voisi olla seuraava pari, jossa nähdään muutoksia. Mutta joo, tämä viesti ei siis odotakaan vastausta - kohtahan se nähdään minkälaisia pareja sieltä löytyy Monten lähtölistalta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3616
Sijainti
JKL
Hmm... jos Sunisen ja Markkulan viilentyneen ajohuumorin lopputulemaa käyttää indikaattorina, niin Lappi/Ferm voisi olla seuraava pari, jossa nähdään muutoksia.
Tuohon Lapin ja Fermin kuvioon tuskin on muutoksia tulossa. Eikä noista pätkillä/heti pätkän jälkeen tapahtuneista ärähdyksistä kannata muutenkaan vetää mitään johtopäätöksiä. Niitä tulee kaikille kun kyseessä on kilpaurheilu ja ne unohtuu samatien... Kuskit elää tunteella, keskittyy täysillä ja tilanteet tulee niin nopeasti joten räjähdyksiä tulee mutta ne sammuu yhtä nopeasti kuin syttyykin...
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Siis varmasti Paddonin päätös olla ottamatta edes yhtä kisaa on Huttusen hyväksi.
No ei siitä ainakaan haittaa ole. Sen sijaan sen, että ilmeisesti ennemmin olisivat laittaneet Paddonin ajamaan sen yhden kisan kuin antaneet tulevaisuuden lupauksen ajaa kotikisassaan WRC:llä, ainakin voi nähdä huolestuttavana merkkinä.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
767
Mielestäni ihan ymmärrettävää Hyundain puolelta, että todennäköisemmät merkkimestaruuspisteet meritoituneemman kuljettajan kanssa menee prioriteettilistalla kärkeen. Hyundaillakin varmaan alkaa viimeistään ensi kauden jälkeen päitä kunnolla putoilemaan, jos tulee kuudes kuiva kausi putkeen.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Twitter-kuvien perusteella siellä on Juho istunut Jari-Matin kyydissä Monten testeissä. Ei toki ole ensimmäinen kerta kun moista tapahtuu, mutta tuli totaalisen pöljän silly seasonin innoittamana mieleen, että siinähän voisi olla yksi, käsikirjoitukseen mainiosti sopiva siirto vielä - Anttila sivuun ja Juho tilalle :tongue:
Onhan tuollainen vastaava tapaus myös Evgeny Novikov, joka siirtyi WRC:n ratista kartturiksi. Mutta voisi kuvitella, että on varmaan täyttä tuskaa istua kyydissä Juhollakin, kun poltetta riittäisi varmasti vielä ajamiseenkin.

Jotenkin omaan silmään näyttää siltä, että Latvalan ja Anttilan yhteistyö ei toimi kovin luontevasti. Voin olla toki täysin väärässä, eikä minkään tv-kuvien ja haastattelujen perusteella voi paljon tehdä johtopäätöksiä, mutta Anttilan olemuksesta tuntuu paistavan sellainen "mä oon täällä vaan töissä"-asenne. Eli hän kyllä hoitaa työnsä ammattimaisesti, mutta ei sieltä kovin arvostavaa ja kannustavaa kommenttia Jari-Matille tunnu tulevan. Tai mitään erityistä tukea ja tsemppaamista silloin kun ajo menee sähläämiseksi. En tiedä ovatko missään tekemisissä vapaa-ajallakaan tai kisaviikoilla muutenkaan ralliauton kabiinia lukuunottamatta.
Vähän tällainen kylmä ammatillinen suhde tuntui olevan myös Räikkönen-Lindström kaksikolla. Eipä sielläkään osastolla mitään rentoa kaveruutta tuntunut olevan.

Tuosta Sunisen ja Markkulan yhteistyön kariutumisesta jäi kyllä aika vahva fiilis, että taisi Markkulan tiukka ja kriittinen palaute hermostuttaa Sunisen. Ehkäpä sama syy sai aiemmin Mikkelseninkin laittamaan kartturin vaihtoon. Silloin tosin luulin, että syy oli enemmänkin se, kun Mikkelsen edustaa tätä "kaikki pitää olla niin coolia ja aina täytyy olla kivaa ja hauskaa"- osastoa, kun taas Markkula vaikuttaa niin tunnolliselta ja särmältä tyypiltä tuohon kuvioon. Kaikki tämä toki vain omaa spekulaatiota. Se mikä julkisuudessa näkyy ja kuuluu ihmisistä, ei välttämättä kerro yhtään mitään kuinka asiat oikeasti ovat.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Wanhoina hyvinä rallivuosina oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus että kuski-kartturi parit eivät olleet mitenkään kiinteitä. Maximum Attackia lukuunottamatta käytännössä kaikki kärkikuljettajat ajoivat samankin kauden aikana useiden karttureiden kanssa. Vatasella oli aktiiviurallaan käytännössä neljä kartanlukijaa. Ensin David Richards, sitten Terry Harryman, Bruno Berglund ja viimeksi Fabrizia Pons.

Kankkusella oli pitkään kartanlukijoina Juhat Piironen ja Repo sekä Nicky Grist. Keikkaluontoisesti vieressä istuivat myös mm. Dennis Giraudet, Risto Mannisenmäki ja Seppo Harjanne. Mikkola luotti Vatasen tapaan paljon ulkomaalaisiin karttureihin. Vakionaamoja olivat Bruno Berglund, Arne Hertz ja Christian Geistdörfer.

Oikeastaan vasta viime vuosikymmeninä on tullut muotiin ilmiö että kuskilla on yksi ja sama kartanlukija lähes koko uran ajan. Timo Rautiainen aloitti 1995 loppuvuodesta Bossen vieressä eikä sen jälkeen siitä poistunut käytännössä kertaakaan. Timo Jaakkola tuurasi yhdessä kotimaisessa rallissa 2002 ja aktiiviuran jälkeen pari kertaa San Marinon Rallylegendsissä. Hirvosella on ollut Jarmo Lehtinen kyyditettävänä lähes koko kv. uran. 2002 Lehtinen jakoi hommat Miika Anttilan kanssa ja sitä ennen SM-sarjassa 2000 ja 01 oli satunnaisia karttureita.
 
Ylös