WRC-kausi 2019

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Aivan kammottava tilasto. Toki tekniikkaviat ja räätälöidyt ohjelmat hieman osaltaan vääristävät, mutta joka tapauksessa. Lopputuloksen voisi tiivistää niin, että siinä yritysmaailmassa peräänkuulutetussa lisäarvon tuottamisessa suomalaiset ovat sarjan heikoimpia.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
758
Ilman isoa onnistumista Australiassa Lapille on tulossa heikompi kausi kuin edellisillä Toytoa-vuosilla. Latvalalla myös meneillään huonoin kausi ainakin tällä vuosikymmenellä. Suninen on sentään parantanut tuosta viime kauden 4,91:stä. Tuon karmaisevan kolmen kisan alun jälkeenhän Teemu on vetänyt itse asiassa ihan mukiinmenevällä 8,8 pisteen keskiarvolla, jääden pisteittä ainoastaan Walesissa.

Kris Meekellä oli ennen kauden alkua aika suuret puheet tästä kaudesta, mutta keskiarvollisesti ei kovin mairitteleva ole Citroen-vuosiin verrattuna.

2013: 0
2014: 7,08
2015: 8,62
2016: 9,14
2017: 6,42
2018: 7,17
2019: 7,54

Citroen-uralla 53 kilpailuun tuli siis kesimäärin 7,32 pistettä. Jos Meeke nappaa Australiassa täydet 30 pistettä hän nousisi keskiarvossa tasoihin vuoden 2016 kanssa.

Kaudet keskenään eivät ole täysin vertailukelpoisia myöskään Power Stage systeemin muuttumisen myötä. Jos Power Stage pisteet jätettäisiin huomioimatta kokonaan Meeken keskiarvo tällä kaudella olisi jopa Citroen-vuosia heikompi nimittäin Citroenilla keskiarvo oli 6,72. Toyotalla hän on jäänyt jopa alle tuon arvon:

2014: 6,77
2015: 8,08
2016: 8,86
2017: 5,5
2018: 5,83
2019: 6,23

Krisille tulee ensi kaudella 41 vuotta täyteen. Riittääkö Tommilla vielä uskoa, että kelkka kääntyisi noin myöhäisessä vaiheessa uraa?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14768
Sijainti
Tampereen lenkki
Pistekeskiarvot kaudelle 2019...ei näytä hyvältä suomalaisittain


toisesta ketjusta:

Suomalaiset olivat myös huonoimmat koko kauden ajaneet kuljettajat. Koko kauden ajaneita kuskeja oli 7, ja tällä listalla sijoitukset ovat 5,6 ja 7. Kaikkien suomalaisten edelle ehtivät kymmenen kisaa ajaneet Mikkelsen ja Evans, Sunisen ja Lapin edelle vielä vain kahdeksan kisaa ajanut Dani Sordo, jonka Latvala onnistui voittaa viidellä pisteellä.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
758
Muutamia sekalaisia huomioita:

- Jos kuljettajat laitettaisiin Olympialaisten tyyliin mitallitaulukkoon vuodesta 1977 alkaen, Neuville nousisi viidennen MM-hopean myötä kaikkien aikojen parhaaksi ei maailmanmestaruutta/Fia-Cuppia voittaneeksi kuljettajaksi ohi Hirvosen, joka oli neljä kertaa toinen ja kahdesti kolmas.

- Kolmas kerta historiassa kun samat kolme kuljettajaa muodostaa MM-sarjan kärkikolmikon kolmatta kautta putkeen. Vuosina 1990-1992 kolmikko oli Kankkunen, Sainz ja Auriol. Vuosina 1996-1998 Mäkinen, McRae ja Sainz. Järjestys ei toki ole ollut sama joka kerta.

- Vuodesta 2017 alkaen Ogier on kerännyt 668 pistettä, Neuville 636 ja Tänak 635. Näiden kolmen lisäksi ainoastaan Latvala on ajanut kaikki 39 rallia näiden vuosien aikana. Latvalan saldo 358 pistettä. Hirveä on ollut kuilu tuon kärkiporukan jälkeen.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2075
Olisipa ollut kiusallista jos kuljettajien mestaruus ei olisi ratkennut jo Kataloniassa.
Noinkohan kisajärjestäjät ja FIA olisivat tehneet tuossakin tapauksessa samanlaisen päätöksen rallin perumisesta?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olisipa ollut kiusallista jos kuljettajien mestaruus ei olisi ratkennut jo Kataloniassa.
Noinkohan kisajärjestäjät ja FIA olisivat tehneet tuossakin tapauksessa samanlaisen päätöksen rallin perumisesta?
Kyllä varmasti. Julkinen paine olisi joka tapauksessa ollut yhtä kova ja jos viimeisiä palokarttoja katsoo, niin eipä siellä olisi tainnut edes ollut paikkoja joissa ajaa. Ja onhan se myöskin "oikeudenmukaisempaa", että mestaruus ratkaistaan ns. oikeissa ralleissa, eikä sillä, että ajetaan x-määrä yleisöpätkiä putkeen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
https://www.redbull.com/int-en/events/fia-world-rally-championship-australia/live/fia-wrc-2019-australia-saturday-highlights-video

Red Bullin Australia recapissa on hyviä haastatteluita, erityisesti Ogierin reaktio kysymykseen "mitä teet ensi vuonna" on jännä
Onhan Ogierin sopimuksessa myös sponsori-puoli. Eikös Ogierin mukana ole Red Bull siirtynyt tallista toiseen? Miten se istuu Toyotan muottiin?

Tosin onhan Gazoo Racingillä Red Bull-historiaa.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
378
Onhan Ogierin sopimuksessa myös sponsori-puoli. Eikös Ogierin mukana ole Red Bull siirtynyt tallista toiseen? Miten se istuu Toyotan muottiin?

Tosin onhan Gazoo Racingillä Red Bull-historiaa.
Olisihan Ogier, Evans & Rovanperä aika Red Bull Dream team jo pelkästään sen takia, että jokaisella heistä on RB myös henk. koht sponsorina.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14768
Sijainti
Tampereen lenkki
Olisihan Ogier, Evans & Rovanperä aika Red Bull Dream team jo pelkästään sen takia, että jokaisella heistä on RB myös henk. koht sponsorina.
Erittäin hyvin sanottu siellä takana. Toyota Gazoo Racingin autot on kyllä muissakin lajeissa olleet vahvasti valko-musta-punaisia, eikä sponsoreiden tarroilla ole ollut kovin suurta pinta-alaa autoissa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7514
Erittäin hyvin sanottu siellä takana. Toyota Gazoo Racingin autot on kyllä muissakin lajeissa olleet vahvasti valko-musta-punaisia, eikä sponsoreiden tarroilla ole ollut kovin suurta pinta-alaa autoissa.
Volkkarilla oli sama filosofia auton värityksen kanssa, mutta siihenkin kyllä mahtui Red Bullin logot mukaan.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5151
Erittäin hyvin sanottu siellä takana. Toyota Gazoo Racingin autot on kyllä muissakin lajeissa olleet vahvasti valko-musta-punaisia, eikä sponsoreiden tarroilla ole ollut kovin suurta pinta-alaa autoissa.
No se tarkoittaa vain sitä, että Toyota haluaa ajaa omalla rahallaan eikä brändäytyä isompien tuotemerkkien kisälliksi.
 
Ylös