WRC-kausi 2019

kosmi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2009
Viestit
214
Eikös Pentti Airikkala väitellyt jonkun kuskin kanssa myös aiheesta H-kaavio vs. sekventaali ??
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
871
Eikös Pentti Airikkala väitellyt jonkun kuskin kanssa myös aiheesta H-kaavio vs. sekventaali ??
H-kaaviokeskustelusta en kyllä muista. Sen kuitenkin muistan, että Airikkala oli pettyny, että siirtyessään Subarulle Tommi Mäkinen alentu vaihtelemaan vaihteita rattivaihteilla. Tommi oli siihen tallinvaihtoon asti käyttäny Mitsulla sekventaalikeppiä ja Pentti oli siinäkin asiassa sen verran old school, että oli sitä mieltä että keppi on ehdottomasti parempi kun rattivaihteet...ja jos nyt veikata pitäis niin todennäkösesti ois pitäny H-kaaviota optimiratkasuna.
 

Sälli

Well-known member
Liittynyt
27.10.2013
Viestit
86
Eikös Pentti Airikkala väitellyt jonkun kuskin kanssa myös aiheesta H-kaavio vs. sekventaali ??
Suoranaista väittelyä en itsekkään muista, mutta tuolta 2000-luvun alkupuolelta muistelen lukeneeni VM:n artikkelin Pentistä, jossa vielä tuolloinkin Pentti oli H-kaavion puolestapuhuja. Piti sitä sequa parempana esim. Täydestä laulusta hitaaseen risteykseen tultaessa.

Tämä kaikki toki täysin ulkomuistista nykäistynä tuolta omilta teiniajoilta. Pikainen googlaus kertoi, että Pentistä olisi juttu ollut numerossa 5/2003. Lehtiä ei enää itsellä tallessa ole, mutta jos jollakulla vuosikerran omaavalla on intoa homma tarkastaa, niin mukava olisi kuulla menikö sinnepäinkään :D

E: pahoittelut, OT
 
Viimeksi muokattu:

XmaX

Member
Liittynyt
9.8.2003
Viestit
5
Sijainti
hämeenlinna
Pentti oli myös siihen aikaan melko aktiivinen jäsen kansainvälisellä rallifoorumilla ja aina sillon tällön tuli terävää kannanottoa rallimaailman menoon myös siellä. Mieleen jäi myös erityisesti tarina valmistautumisesta 1983 Suurajoihin Lancian 037:lla. Pentti oli säätäny auton viimesen päälle tikkiin Jyskälää varten ja Alén halus koittaa kanssa Pentin säätöjä. No Alén tykästy kovasti niihin ja halus Pentin säädöt heti omaan autoonsa ja samalla kielsi Penttiä itseensä ajamasta omilla säädöillään itse kisassa! Talli sitten piti huolen, että tohtori Alénin toiveet kanssa toteutu ja Airikkala joutu tyytymään Alénin vanhoihin säätöihin. Osattiin sitä jo sillonkin tallipelit. :D
Lisäyksenä vielä tähän Airikkalan alustansäätöjuttuun.
Pena kävi kilpailun aikana reitin varrella sijainneella tutulla etelä-hämäläisellä huoltoasemalla, tehtaalta salaa säätämässä alustaa pehmeämmäksi.
Tämän aikanaan itselleni kertoi huoltoaseman omistaja. Ihmettelinkin silloin, miksi salaa, mutta tuossa selitys.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Sinänsä näiden herrojen vertailu keskenään on kyllä täysin turhaa, vähän ehkä kun Maradonan ja Messin keskinäistä paremmuutta pohtis. Mutta tuon yhdeksän sarjan ja kaiken muun hyvän lisäks Loebin pisteitä itsellä nostaa se, että kaveri on pitkälle päälle nelikymppisenä tullu takas voittaan MM-rallin nykypäivän MM-sarjassa. Ja olihan se Chilenkin suoritus vielä tänä vuonna aika kova. Mutta tunnustaudun myös Ogier-faniksi ja onhan siinä kanssa huima kuski, ei siitä pääse yhtään mihinkään. Ogierilta löytyy myös sellainen positiivinen aggressiviisuus ja killer instinct jota Loebilla ei ehkä ihan samalla tavalla ollut, toki Loeb ei sitten toisaalta juuri koskaan kyllä turhista valitellut tai protestoinut. Näin jälkikäteen mietittynä olihan siinä varsin historiallinen kausi 2011 kun nää kaks mestaria otti mies miestä vastaan yhteen samassa tiimissä. Vanha mestari vs. oppipoika. Kipinät sinkoili, tallimääräyksiä ei noudatettu ja ilmapiiri oli välillä yhtä tulehtunu tallikavereitten välillä kuten formuloissa parhaimmillaan, ai että. Harmi, että sitä herkkua riitti vaan yhdeks kaudeks, mutta saatiinpa edes se kuitenkin. Se oli rallin oma Senna vs. Prost tai Alonso vs. Hamilton kausi.
Löppösen ja Okieerin välinen metsuri vs. nöösipoika kisailuhan meni ihan siihen asti, että ensinmainittu ohitti ns. komentoketjun ja vaati (ja sai) itselleen suvereenin 1. kuljettajan aseman tiimissä menemällä ihan Citroenin isojen pomojen puheille. Ogier ei tästä pelistä tykännyt eikä kai myöskään nimellinen tallipäällikkö.

Harmi vain että Suomesta ei enää ole tullut sen tasoisia kuskeja, jotka olisivat kyenneet pistämään ranskanpullille patongit kurkkuun.
Toisaalta voidaan jossitella onko niitä koskaan ollutkaan. Mäkinen ajoi neljä mestaruutta Mitsubishilla, jonka kehityksessä Lasse Lampi oli kohtalaisen suuressa roolissa. Mitsubishin pudottua kelkasta Mäkinen siirtyi Subarulle mutta ei kyennyt enää mainittavaan menestykseen. Vain yksi voitto, kourallinen podium-sijoja ja molemmilla Subbe-kausilla sarjan 8s sija... Bossella olisi ollut otolliset saumat enempäänkin, mutta se kellosepän suoritusvarmuus ei koskaan kuulunut hänen tavaramerkkeihinsä. Etenkin uran alkuvuosina homma oli mieluummin ulos kuin tulos. Hirvonen ja Latvala nyt ovat vain olleet joko hitaita tai kohveleita.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1025
Löppösen ja Okieerin välinen metsuri vs. nöösipoika kisailuhan meni ihan siihen asti, että ensinmainittu ohitti ns. komentoketjun ja vaati (ja sai) itselleen suvereenin 1. kuljettajan aseman tiimissä menemällä ihan Citroenin isojen pomojen puheille. Ogier ei tästä pelistä tykännyt eikä kai myöskään nimellinen tallipäällikkö.

Harmi vain että Suomesta ei enää ole tullut sen tasoisia kuskeja, jotka olisivat kyenneet pistämään ranskanpullille patongit kurkkuun.
Toisaalta voidaan jossitella onko niitä koskaan ollutkaan. Mäkinen ajoi neljä mestaruutta Mitsubishilla, jonka kehityksessä Lasse Lampi oli kohtalaisen suuressa roolissa. Mitsubishin pudottua kelkasta Mäkinen siirtyi Subarulle mutta ei kyennyt enää mainittavaan menestykseen. Vain yksi voitto, kourallinen podium-sijoja ja molemmilla Subbe-kausilla sarjan 8s sija... Bossella olisi ollut otolliset saumat enempäänkin, mutta se kellosepän suoritusvarmuus ei koskaan kuulunut hänen tavaramerkkeihinsä. Etenkin uran alkuvuosina homma oli mieluummin ulos kuin tulos. Hirvonen ja Latvala nyt ovat vain olleet joko hitaita tai kohveleita.
Tää on joo, oikeestaanhan on ollut vain 2 nopeaa rallikuskia kautta aikojen. Muut ovat olleet vain hitaita rallikuskeja, oisivat lopetelleet vaan, kun näkivät ettei riitä..Roger Federerkin ainoa ihminen, joka oikeesti osas pelata tennistä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3203
Sijainti
JKL
Lappihan totesi tuossa haastattelussa että on muuttanut ajotyyliään Sitikalle sopivammaksi mutta ei pysty muutamaan sitä niin paljon kuin pitäisi. Auto on niin erilainen perustaltaan. Ja tulihan tuossa myös rivien välistä vahvistus sille että Ogier on se joka saa parhaat osat ja Lappi joutuu tyytymään siihen mitä saa.

"Portugalissa mentiin eteenpäin. Ehkä meillä sitten olikin osia, mutta siitä ei minulle kerrottu."
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
"Portugalissa mentiin eteenpäin. Ehkä meillä sitten olikin osia, mutta siitä ei minulle kerrottu."
Jotenkin niin tuttua touhua tuossa tallissa. Ranskalainen ykköskuski on se jolle hommaa pedataan ja toisen kuljettajan rooli on toimia hänen sekundanttinaan. Ei puhettakaan että voisi ajaa oikeasti kilpaa tallikaveria vastaan.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
871
Lisäyksenä vielä tähän Airikkalan alustansäätöjuttuun.
Pena kävi kilpailun aikana reitin varrella sijainneella tutulla etelä-hämäläisellä huoltoasemalla, tehtaalta salaa säätämässä alustaa pehmeämmäksi.
Tämän aikanaan itselleni kertoi huoltoaseman omistaja. Ihmettelinkin silloin, miksi salaa, mutta tuossa selitys.
Mielenkiintosta lisäinfoo tähän caseen! :thumbup:

Vielä liittyen Lanciaan ja taruakin ihmeellisempiin tallipeleihin, myös 1983 Korsikalla oli aika legendaarinen tapaus. 037 oli Korsikalla kotonaan ja Lancioilla oli ylivoimainen kolmoisjohto joten talli päätti tehdä Lancian perinteiset eli jäädyttää pelin kun rallista oli vielä puolet ajamatta. Alén johti ja Röhrl oli toisena. Walter kuitenkin körötteli liian kovaa Markun mieleen ja siitä on videokuvaakin kun Markku vaahtoo Ninni Russolle, että joko Walter laitetaan kuriin tai hän ottaa seuraavan lennon saarelta veke.

Siihen aikaanhan tallin helikopterit sai vapaasti lennellä autojen yläpuolella rallin aikana ja vaikka laskeutua auttamaan huoltotöissä tarvittaessa. En tiedä sitten oliko idea Markun vai tallipäällikkö Cesare Fiorion, mutta tallin helikopteripilotti oli saanu rallin viimeselle pätkälle ohjeet olla valmiudessa laskeutumaan erikoiskokeelle Walterin auton eteen, blokkaan Walterin etenemisen, mikäli käsky tulee. Helikopteri-tiesulkua ei kuitenkaan sitten lopulta tarvittu vaan Walter körötteli sovinnolla hitaasti viimesen pätkän Korsikan vuoristomaisemista nauttien.

Joo sori, liitty taas helvetisti WRC-kauteen 2019, mutta gotta love the 80s. :D
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3185
Sijainti
Lahti
Mitä tästä opimme? Ainakin sen, että on niitä tallimääräyksiä jaettu suomalaistenkin eduksi:)
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2354
Mäkinen ajoi neljä mestaruutta Mitsubishilla, jonka kehityksessä Lasse Lampi oli kohtalaisen suuressa roolissa. Mitsubishin pudottua kelkasta Mäkinen siirtyi Subarulle mutta ei kyennyt enää mainittavaan menestykseen. Vain yksi voitto, kourallinen podium-sijoja ja molemmilla Subbe-kausilla sarjan 8s sija...
Tommin Subaru-ajasta voi toki myös jossitella lisää - mitä olisi tullut ilman Argentiinan volttisarjaa kerien 2002...tämä kun tuntui syövän Mäkiseltä loppu-uran ajohalut. Alkukaudellahan vauhti oli ollut vielä ihan hyvää ja lupasi parempaa..
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5265
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tommin Subaru-ajasta voi toki myös jossitella lisää - mitä olisi tullut ilman Argentiinan volttisarjaa kerien 2002...tämä kun tuntui syövän Mäkiseltä loppu-uran ajohalut. Alkukaudellahan vauhti oli ollut vielä ihan hyvää ja lupasi parempaa..
Ja täytyy muistaa, että Subaru-kausilla Mäkinen alkoi väistämättä olla past his prime, jos termejä ammentaa muiden urheilulajien puolelta. 38 vee ja neljä mestaruutta vyöllä - harvan urheilijan suoritustaso pysyy näistä lähtökohdista enää ennallaan.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
871
Tommin Subaru-ajasta voi toki myös jossitella lisää - mitä olisi tullut ilman Argentiinan volttisarjaa kerien 2002...tämä kun tuntui syövän Mäkiseltä loppu-uran ajohalut. Alkukaudellahan vauhti oli ollut vielä ihan hyvää ja lupasi parempaa..

Joo kyllä se jotain terää tais Tommilta viedä. Lindströmin kypärä halkes ja Mäkisenkin pää oli ihan mustelmilla sen pyörityksen jälkeen. En muista, että Mäkinen ois kertaakaan enää ollu kunnolla rallin voittokamppailussa mukana tuon jälkeen. Ja se tuli ainoostaan puolisen vuotta Korsikan pahan mällin jälkeen, jossa oli senteistä kiinni ettei ois käyny tosi pahasti...vaikka Mannisenmäen uranhan se valitettavasti lopetti jo sellasenaankin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14667
Sijainti
Tampereen lenkki

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5265
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Breen saattaa ajaa Turkin ja Walesin Hyundailla. Adamolta myös aika levotonta juttua lopussa

"In Sardinia he was talking about [Ott] Tanak. I said: 'Fucking hell! He has to go to pee just like you! What do you want me to say? Toyota is faster, OK so now we pack up and we go home?'

"No. We have to fight and we will fucking fight."

https://www.autosport.com/wrc/news/145095/breen-could-get-further-wrc-outings-with-hyundai
Ei nyt mikään varsinainen luottamuksen osoitus Adamolta Mikkelseniä kohtaan ladata julkisesti tuollaista tarinaa...
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4967
Sijainti
Parc Fermé
Adamo on kyllä sen näköinen karpaasi et en ihmettele jos tulisi uutinen et herralla on jotain kasvuhormoonia ollut hallussaan.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Eikös Fabia WRC:ssä ollu vähän sama vika kun A-ryhmän Mazda 323:ssa eli muuten ois ollu ihan passeli haastaja muita vastaan, mutta auto oli ihan mopo tehoiltaan.
Tähän piti vastata jo aikaisemmin mutta pääsi jostain syystä unohtumaan. Kv foruumilla yksi jäsen oli saanut haltuunsa Skoda Fabian dynagraafin mutta ei julkistanut sitä koskaan mutta antoi sentään lukemat.

Korkein teho oli 303 hv 4200 r/min. Teho käytännössä tasainen 4000 – 5500 r/min välillä.
Korkein vääntö 550 Nm 3690 r/min.

Ahtopaine:
2,0 bar / 3000 r/min
3,3 bar / 3500 r/min
2,9 bar / 4000 r/min
2,3 bar / 5000 r/min
1,9 bar / 6000 r/min
1,4 bar / 7500 r/min

Kun sitten vielä tietäisi muitten teho/vääntölukemia, niin voisi vertailla.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
En tiä Fabia WRC:n altavastaajuudesta vs. kilpailijat, mutta ei se tehon puute aina haittaa. Skoda pisti aikaan selkeäsi alitehoisella A-ryhmän Favoritilla lujasti hanttiin isommilleen.
 
Ylös