H-kaaviokeskustelusta en kyllä muista. Sen kuitenkin muistan, että Airikkala oli pettyny, että siirtyessään Subarulle Tommi Mäkinen alentu vaihtelemaan vaihteita rattivaihteilla. Tommi oli siihen tallinvaihtoon asti käyttäny Mitsulla sekventaalikeppiä ja Pentti oli siinäkin asiassa sen verran old school, että oli sitä mieltä että keppi on ehdottomasti parempi kun rattivaihteet...ja jos nyt veikata pitäis niin todennäkösesti ois pitäny H-kaaviota optimiratkasuna.Eikös Pentti Airikkala väitellyt jonkun kuskin kanssa myös aiheesta H-kaavio vs. sekventaali ??
Suoranaista väittelyä en itsekkään muista, mutta tuolta 2000-luvun alkupuolelta muistelen lukeneeni VM:n artikkelin Pentistä, jossa vielä tuolloinkin Pentti oli H-kaavion puolestapuhuja. Piti sitä sequa parempana esim. Täydestä laulusta hitaaseen risteykseen tultaessa.Eikös Pentti Airikkala väitellyt jonkun kuskin kanssa myös aiheesta H-kaavio vs. sekventaali ??
Lisäyksenä vielä tähän Airikkalan alustansäätöjuttuun.Pentti oli myös siihen aikaan melko aktiivinen jäsen kansainvälisellä rallifoorumilla ja aina sillon tällön tuli terävää kannanottoa rallimaailman menoon myös siellä. Mieleen jäi myös erityisesti tarina valmistautumisesta 1983 Suurajoihin Lancian 037:lla. Pentti oli säätäny auton viimesen päälle tikkiin Jyskälää varten ja Alén halus koittaa kanssa Pentin säätöjä. No Alén tykästy kovasti niihin ja halus Pentin säädöt heti omaan autoonsa ja samalla kielsi Penttiä itseensä ajamasta omilla säädöillään itse kisassa! Talli sitten piti huolen, että tohtori Alénin toiveet kanssa toteutu ja Airikkala joutu tyytymään Alénin vanhoihin säätöihin. Osattiin sitä jo sillonkin tallipelit.
Löppösen ja Okieerin välinen metsuri vs. nöösipoika kisailuhan meni ihan siihen asti, että ensinmainittu ohitti ns. komentoketjun ja vaati (ja sai) itselleen suvereenin 1. kuljettajan aseman tiimissä menemällä ihan Citroenin isojen pomojen puheille. Ogier ei tästä pelistä tykännyt eikä kai myöskään nimellinen tallipäällikkö.Sinänsä näiden herrojen vertailu keskenään on kyllä täysin turhaa, vähän ehkä kun Maradonan ja Messin keskinäistä paremmuutta pohtis. Mutta tuon yhdeksän sarjan ja kaiken muun hyvän lisäks Loebin pisteitä itsellä nostaa se, että kaveri on pitkälle päälle nelikymppisenä tullu takas voittaan MM-rallin nykypäivän MM-sarjassa. Ja olihan se Chilenkin suoritus vielä tänä vuonna aika kova. Mutta tunnustaudun myös Ogier-faniksi ja onhan siinä kanssa huima kuski, ei siitä pääse yhtään mihinkään. Ogierilta löytyy myös sellainen positiivinen aggressiviisuus ja killer instinct jota Loebilla ei ehkä ihan samalla tavalla ollut, toki Loeb ei sitten toisaalta juuri koskaan kyllä turhista valitellut tai protestoinut. Näin jälkikäteen mietittynä olihan siinä varsin historiallinen kausi 2011 kun nää kaks mestaria otti mies miestä vastaan yhteen samassa tiimissä. Vanha mestari vs. oppipoika. Kipinät sinkoili, tallimääräyksiä ei noudatettu ja ilmapiiri oli välillä yhtä tulehtunu tallikavereitten välillä kuten formuloissa parhaimmillaan, ai että. Harmi, että sitä herkkua riitti vaan yhdeks kaudeks, mutta saatiinpa edes se kuitenkin. Se oli rallin oma Senna vs. Prost tai Alonso vs. Hamilton kausi.
Tää on joo, oikeestaanhan on ollut vain 2 nopeaa rallikuskia kautta aikojen. Muut ovat olleet vain hitaita rallikuskeja, oisivat lopetelleet vaan, kun näkivät ettei riitä..Roger Federerkin ainoa ihminen, joka oikeesti osas pelata tennistä.Löppösen ja Okieerin välinen metsuri vs. nöösipoika kisailuhan meni ihan siihen asti, että ensinmainittu ohitti ns. komentoketjun ja vaati (ja sai) itselleen suvereenin 1. kuljettajan aseman tiimissä menemällä ihan Citroenin isojen pomojen puheille. Ogier ei tästä pelistä tykännyt eikä kai myöskään nimellinen tallipäällikkö.
Harmi vain että Suomesta ei enää ole tullut sen tasoisia kuskeja, jotka olisivat kyenneet pistämään ranskanpullille patongit kurkkuun.
Toisaalta voidaan jossitella onko niitä koskaan ollutkaan. Mäkinen ajoi neljä mestaruutta Mitsubishilla, jonka kehityksessä Lasse Lampi oli kohtalaisen suuressa roolissa. Mitsubishin pudottua kelkasta Mäkinen siirtyi Subarulle mutta ei kyennyt enää mainittavaan menestykseen. Vain yksi voitto, kourallinen podium-sijoja ja molemmilla Subbe-kausilla sarjan 8s sija... Bossella olisi ollut otolliset saumat enempäänkin, mutta se kellosepän suoritusvarmuus ei koskaan kuulunut hänen tavaramerkkeihinsä. Etenkin uran alkuvuosina homma oli mieluummin ulos kuin tulos. Hirvonen ja Latvala nyt ovat vain olleet joko hitaita tai kohveleita.
Jotenkin niin tuttua touhua tuossa tallissa. Ranskalainen ykköskuski on se jolle hommaa pedataan ja toisen kuljettajan rooli on toimia hänen sekundanttinaan. Ei puhettakaan että voisi ajaa oikeasti kilpaa tallikaveria vastaan."Portugalissa mentiin eteenpäin. Ehkä meillä sitten olikin osia, mutta siitä ei minulle kerrottu."
Mielenkiintosta lisäinfoo tähän caseen! :thumbup:Lisäyksenä vielä tähän Airikkalan alustansäätöjuttuun.
Pena kävi kilpailun aikana reitin varrella sijainneella tutulla etelä-hämäläisellä huoltoasemalla, tehtaalta salaa säätämässä alustaa pehmeämmäksi.
Tämän aikanaan itselleni kertoi huoltoaseman omistaja. Ihmettelinkin silloin, miksi salaa, mutta tuossa selitys.
Tommin Subaru-ajasta voi toki myös jossitella lisää - mitä olisi tullut ilman Argentiinan volttisarjaa kerien 2002...tämä kun tuntui syövän Mäkiseltä loppu-uran ajohalut. Alkukaudellahan vauhti oli ollut vielä ihan hyvää ja lupasi parempaa..Mäkinen ajoi neljä mestaruutta Mitsubishilla, jonka kehityksessä Lasse Lampi oli kohtalaisen suuressa roolissa. Mitsubishin pudottua kelkasta Mäkinen siirtyi Subarulle mutta ei kyennyt enää mainittavaan menestykseen. Vain yksi voitto, kourallinen podium-sijoja ja molemmilla Subbe-kausilla sarjan 8s sija...
Ja täytyy muistaa, että Subaru-kausilla Mäkinen alkoi väistämättä olla past his prime, jos termejä ammentaa muiden urheilulajien puolelta. 38 vee ja neljä mestaruutta vyöllä - harvan urheilijan suoritustaso pysyy näistä lähtökohdista enää ennallaan.Tommin Subaru-ajasta voi toki myös jossitella lisää - mitä olisi tullut ilman Argentiinan volttisarjaa kerien 2002...tämä kun tuntui syövän Mäkiseltä loppu-uran ajohalut. Alkukaudellahan vauhti oli ollut vielä ihan hyvää ja lupasi parempaa..
Tommin Subaru-ajasta voi toki myös jossitella lisää - mitä olisi tullut ilman Argentiinan volttisarjaa kerien 2002...tämä kun tuntui syövän Mäkiseltä loppu-uran ajohalut. Alkukaudellahan vauhti oli ollut vielä ihan hyvää ja lupasi parempaa..
Ei nyt mikään varsinainen luottamuksen osoitus Adamolta Mikkelseniä kohtaan ladata julkisesti tuollaista tarinaa...Breen saattaa ajaa Turkin ja Walesin Hyundailla. Adamolta myös aika levotonta juttua lopussa
"In Sardinia he was talking about [Ott] Tanak. I said: 'Fucking hell! He has to go to pee just like you! What do you want me to say? Toyota is faster, OK so now we pack up and we go home?'
"No. We have to fight and we will fucking fight."
https://www.autosport.com/wrc/news/145095/breen-could-get-further-wrc-outings-with-hyundai
Tähän piti vastata jo aikaisemmin mutta pääsi jostain syystä unohtumaan. Kv foruumilla yksi jäsen oli saanut haltuunsa Skoda Fabian dynagraafin mutta ei julkistanut sitä koskaan mutta antoi sentään lukemat.Eikös Fabia WRC:ssä ollu vähän sama vika kun A-ryhmän Mazda 323:ssa eli muuten ois ollu ihan passeli haastaja muita vastaan, mutta auto oli ihan mopo tehoiltaan.