Hyvin samoilla linjoilla Antin kanssa. Vaikea nähdä, että mestaruustaisteluun olisi kukaan tunkeutumassa kolmikon Ogier-Neuville-Tänak ulkopuolelta. Viime vuoteen verrattuna Tänakin täytyy tosiaan oppia jättämään tietyissä paikoissa se viimeinen kymmenys puristamatta, ja Neuvillen täytyy jättää virheet pois. Kärjistettynä voisi sanoa, että Neuvillen täytyy enää oppia voittamaan mestaruus. Viime vuonna se oli niin tarjottimella, kuin olla ja saattaa, mutta siitä huolimatta Thierry ei kyennyt titteliä voittamaan. Ja nimenomaan näillä sanoin: ei kyennyt voittamaan. Ogierin uskon tallinvaihdoksesta huolimatta olevan yhä Ogier, eli pitkässä sarjassa äärimmäisen vaikea voitettava.
Latvalalle voisi turvallisesti ennustaa latvalamaista kautta. Se kiintiövoitto (tai jopa -voitot) tulee tänäkin vuonna, mutta matkalle mahtunee myös riittävä määrä huteja, jotta mestaruudesta voisi tälläkään kaudella loppuun saakka haastaa. Lisäksi Jyväskylän kaksinkamppailun häviäminen Östbergille nostaa mieleen kysymyksen, että alkaako JML olla urheilutermein ”past his prime”?
Mikkelsenille ja Meekelle ennustan vaikeaa kautta – hyvin pitkälti syistä, jotka Antin tekstissä jo tulivat ilmi. Norjalaisen ongelmana on edelleen yhtälö (Mikkelsen + Hyundai) / tasaisuus = x. Ja ’x’ ilmentää tässä kaavassa epäonnistumista. Meeken suurimmaksi haasteeksi ennustan sitä, että käytännössä koko Citroen-uransa hän oli tiellä pysyessään selvästi tallinsa nopein kuljettaja. Vaan eipä ole Toyotalla. Ja kun tähän lisätään krooninen virheherkkyys, on hyvin vaikea kuvitella skenaariota, jossa Meeke olisi riittävän nopea voittaakseen ja vieläpä varmempi suorittaja kuin aikaisemmin. Molempien em. kuljettajien taakkaa ei myöskään helpota se, että he ovat varmasti enemmän suurennuslasin alla, kuin sarjan muut vakiokiertäjät.
Ja M-Sportin osalta on syytä tosiaan toivoa, että paukut riittävät pitämään auto kilpailukykyisenä. Molemmat, Suninen ja Evans, ovat potentiaalisia yllättäjiä, mutta nykysarjassa kalustolla ei toki ole varaa antaa kymmenystäkään tasoitusta muille.
edit. Se piti vielä lisäämäni, että Lapin osalta avainsana tällä kaudella on nimenomaan mojo, kuten Antin tekstissä oli oivallisesti ilmaistu. Ja mitä Maestroon tulee, niin voittoja ei puhtaasti ajamalla enää tule, vaan se vaatii tapahtuakseen jo sitten rallijumalien merkittävää suopeutta.