WRC-kausi 2019

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Chormecastissa on sellainen kumma juttu tullut vastaan että Android kännykällä ei kuvaa voi siirtää telkkariin , mutta Ipadilla se kyllä on onnistunut, tosin välillä sen kanssa on saanut tapella aika kauan.

En oo keksinyt mistä tää voi johtua.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Niin no siis omat selostajat ja studiot, mutta näyttää kaikki livepätkät. Mikä on vähän kummallisesti sanottu kun kaikki pätkäthän on nykyään live. Vai tarkoittaneeko jotain muuta?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5636
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Niin no siis omat selostajat ja studiot, mutta näyttää kaikki livepätkät. Mikä on vähän kummallisesti sanottu kun kaikki pätkäthän on nykyään live. Vai tarkoittaneeko jotain muuta?
All Livessä on toki kaikki pätkät livenä, mutta yleisesti "live-pätkillä" käsittääkseni tarkoitetaan niitä muutamaa erikoiskoetta per ralli, jotka lähtevät kansainväliseen tv-jakeluun. Eli olettaisin Jyväskylän osalta kyseessä olevan juuri näiden, eikä kaikkien pätkien. Eritoten, kun niiden mainitaan tulevan YLE1:ltä tai YLE2:lta. Areenassa All Live-kokeilu olisi vielä ollut mahdollinen, mutta ei perinteisen tv:n puolella.
 

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Voi tietysti olla. Muutama hassu pätkä ja "feature strongly" on kyllä sitten aika pitkälle vedettyä markkinointihehkutusta.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Kertokaas nyt joku viisaampi, kuinka tuo uusi WRC-tiimien testausrajoitus tälle kaudelle menee? Kun FIAhan vaatii, että testausalue on enää 10km halkaisijaltaan pysyvän testauspaikan osalta.
Tarkoittaako tuo esim. Toyotan tapauksessa sitä, että heidän on ilmoitettava jostakin päin karttaa halkaisijaltaan 10km alue, jonka sisällä he vain saavat testata?
Vai koskeeko tuo 10km alue vain tiimin kotipaikkaa, eli Jyväskylää? Saavatko he jatkaa testiä silti rajattomasti muiden kuntien alueella, esim. Jämsässä, vai astuuko silloin voimaan se 42 testipäivän sääntö ,jotka kannattaisi testata muualla päin Eurooppaa? Esim. Bosse testasi Saarijärven kaupungin alueella, kuluttiko tämä näitä 42 testipäivää?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Se menee niin että pysyvän lokaation sisällä saa testata niin paljon kuin huvittaa, ja muut testit kuluttaa sitä testipäiväsaldoa. Ilmeisesti tuo 10 km alue ei tarvitse olla kuitenkaan tallin päämaja, vaan voivat asettaa sen vaikka Mutasen risteykseen tms. paikkaan, jossa on erilaisia teitä (oikeasti Mutasen risteystä ei kannata valita, koska tiet todennäköisesti menevät MM-rallin takia testauskieltoon).

Bossen tapausta ja vastaavia varten taas on lisäpykälä, jonka mukaan 7 ylimääräistä testipäivää sallitaan "vieraileville" kuskeille, jotka eivät ole ajaneet kuluvalla tai edellisellä kaudella valmistajieen mestaruuspisteistä. Hänninenhän muuten osuu nyt jo tähän kategoriaan...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Koitetaas taas vähän ennustaa kautta 2019

Mestarikandidaatit
Tänä vuonna mestaruustaistelusta tulee kyllä mielenkiintoinen. Ogier on taas uudessa tallissa jonka auton toiminnasta ei ole mitään takeita. Neuville ja Tänak taas ovat tutuissa autoissaan ja varmasti parantavat menoaan edelliskaudesta, mutta molempien autoissa on myös ollut omat ongelmansa. Tänakille ehkä olennaisempaa ottaa välillä rauhallisemmin, että auto kestää maaliin asti; Neuvillelle taas ehkä enemmän henkisen kasvun paikka, ettei kävisi sellaisia virheitä kuten viime vuonna Jyskälässä, Walesissa ja Australian ekana päivänä.

Muut koko kauden ajavat
Latvala näistä varmasti lähimmäksi kärkikolmikkoa pääsee, loppukausi meni tosi hyvin, vaikka raa'assa vauhdissa ei kärkikolmikolle koskaan pystynytkään, ja tappio Jyskälässä Østbergille oli suorastaan nolo juttu. Meekellä painaa varmasti kisatauko ja uuteen autoon totuttelu, enkä usko että virheherkkyys on mihinkään lopullisesti kadonnut.

Mikkelsenin pitäisi opetella ajamaan Hyundaita, vaikka on sitä jo yli kokonaisen kauden opetellut. Jossain Monten ennakossa puhui taas että pitää vaihtaa ajotyyliä, joten en usko että tästä nyt mitään sen parempaa tulee. Toivottavasti sorakisoissa auto kulkee ja kestää. Lapin pitäisi myöskin opetella uusi auto ja löytää sitä mojoa jota on väläytellyt monien rallien lauantai- ja sunnuntaipäivinä, ja opetella heräämään jo perjantaina. Turhia virheitä pitäisi myös välttää ja ottaa edes arvokkaita kokemuskilsoja talteen.

Evansilta ja Suniselta odotan parempia tuloksia tältä kaudelta siksi, että pääsevät nyt testaamaan ja säätämään autoaan paremmin, mutta toivottavasti auto ei ala jäämään kehityksessä jälkeen. Suninen on myös edelleen sarjan kokemattomin kuljettaja, ja ainoa, joka ei ole vielä voittanut MM-rallia.

Keikkakuskit
Loebilta voimme varmasti odottaa vahvoja suorituksia, mutta toki tähdet saa olla aika hyvin kohdillaan että sieltä voittoja tulee. Sordo varmasti jatkaa Sordomaista suorittamistaan, vähän auki vielä miten hän jakaa kisat Loebin kanssa, mutta tämän uuden auton kanssa ollut jopa varmempi soralla kuin assulla. Molemmilla myös tulossa hyvät lähtöpaikat teknisiin sorakisoihin vajaan ohjelman turvin.

Tidemandilla on näytön paikka, mutta Montesta on kyllä vaikea aloittaa. Huhujen mukaan hänen ohjelmansa käsittäisi jopa kahdeksan rallia WRC-autolla, joten luulisi jossain niistä onnistavan. Toivottavasti Ruotsissa ainakin kulkee. Greensmithiltä taas en odota yhtään mitään, ehkä vähän liian aikaisin hyppää WRC:n puikkoihin.

15 ensimmäistä vuotta kuljettajien maailmanmestaruudesta vietettiin ilman ranskalaismestareita ennen Didier Auriolia 1994, nyt taas viimeiset 15 vuotta on ollut pelkkiä ranskalaismestareita. Olisiko nyt symmetrian tähden muutoksen vuosi?
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
Koitetaas taas vähän ennustaa kautta 2019

Mestarikandidaatit
Tänä vuonna mestaruustaistelusta tulee kyllä mielenkiintoinen. Ogier on taas uudessa tallissa jonka auton toiminnasta ei ole mitään takeita. Neuville ja Tänak taas ovat tutuissa autoissaan ja varmasti parantavat menoaan edelliskaudesta, mutta molempien autoissa on myös ollut omat ongelmansa. Tänakille ehkä olennaisempaa ottaa välillä rauhallisemmin, että auto kestää maaliin asti; Neuvillelle taas ehkä enemmän henkisen kasvun paikka, ettei kävisi sellaisia virheitä kuten viime vuonna Jyskälässä, Walesissa ja Australian ekana päivänä.

Muut koko kauden ajavat
Latvala näistä varmasti lähimmäksi kärkikolmikkoa pääsee, loppukausi meni tosi hyvin, vaikka raa'assa vauhdissa ei kärkikolmikolle koskaan pystynytkään, ja tappio Jyskälässä Østbergille oli suorastaan nolo juttu. Meekellä painaa varmasti kisatauko ja uuteen autoon totuttelu, enkä usko että virheherkkyys on mihinkään lopullisesti kadonnut.

Mikkelsenin pitäisi opetella ajamaan Hyundaita, vaikka on sitä jo yli kokonaisen kauden opetellut. Jossain Monten ennakossa puhui taas että pitää vaihtaa ajotyyliä, joten en usko että tästä nyt mitään sen parempaa tulee. Toivottavasti sorakisoissa auto kulkee ja kestää. Lapin pitäisi myöskin opetella uusi auto ja löytää sitä mojoa jota on väläytellyt monien rallien lauantai- ja sunnuntaipäivinä, ja opetella heräämään jo perjantaina. Turhia virheitä pitäisi myös välttää ja ottaa edes arvokkaita kokemuskilsoja talteen.

Evansilta ja Suniselta odotan parempia tuloksia tältä kaudelta siksi, että pääsevät nyt testaamaan ja säätämään autoaan paremmin, mutta toivottavasti auto ei ala jäämään kehityksessä jälkeen. Suninen on myös edelleen sarjan kokemattomin kuljettaja, ja ainoa, joka ei ole vielä voittanut MM-rallia.

Keikkakuskit
Loebilta voimme varmasti odottaa vahvoja suorituksia, mutta toki tähdet saa olla aika hyvin kohdillaan että sieltä voittoja tulee. Sordo varmasti jatkaa Sordomaista suorittamistaan, vähän auki vielä miten hän jakaa kisat Loebin kanssa, mutta tämän uuden auton kanssa ollut jopa varmempi soralla kuin assulla. Molemmilla myös tulossa hyvät lähtöpaikat teknisiin sorakisoihin vajaan ohjelman turvin.

Tidemandilla on näytön paikka, mutta Montesta on kyllä vaikea aloittaa. Huhujen mukaan hänen ohjelmansa käsittäisi jopa kahdeksan rallia WRC-autolla, joten luulisi jossain niistä onnistavan. Toivottavasti Ruotsissa ainakin kulkee. Greensmithiltä taas en odota yhtään mitään, ehkä vähän liian aikaisin hyppää WRC:n puikkoihin.

15 ensimmäistä vuotta kuljettajien maailmanmestaruudesta vietettiin ilman ranskalaismestareita ennen Didier Auriolia 1994, nyt taas viimeiset 15 vuotta on ollut pelkkiä ranskalaismestareita. Olisiko nyt symmetrian tähden muutoksen vuosi?
Komppaan kyl mielipiteitäs osin. En millään jaksa uskoa, että Ogier vielä yhden kerran naaraisi uudella autolla mestaruuden, toivon todellakin, että Tänak ja Neuville pistää ihan tosissaan kampoihin. Uskoisin, että Tänak on vahvin ehdokas mestariksi. Neuville oli aika vaisu muutamissa ralleissa, missä joutui auraamaan tietä.

Toivon että Latvala jatkaa loppukauden meiningillä, edelliskauden alku ei saa toistua. Meekellä on varmasti tekemistä, että pääsee vauhtiin, mutta voi yllättää. Mikkelsen oli erittäin vaisu viime kaudella, tasapaksua suorittamista läpi kauden. Lapilla oli ihan kohtuullinen viime kausi, Jyskälän epäonnistuminen jäi kuitenkin päällimmäisenä mieleen. Tuliko liikaa paineita yllätysvoiton seurauksena? Evansilla myöskin aika tasapaksua tekemistä, sijat 5 ja 6 tuli turhan tutuiksi. Suniselta odotan kyl, et pystyy sinne top6:seen murtautumaan.

Loeb haastaa kärkeä ralleissa, toisten epäonnen avulla voi voittaa. Sordo on ollut viime kausina pirteä, viime vuonna seitsemästä kisasta viidessä maaliin, ja huonoin sijoitus viides.

Tidemandin mahdollisuuksiin en jaksa uskoa, Ruotsissa voi ehkä yllättää, mutta riittääkö kuitenkaan? Greensmith hyppää liian aikaisin WRC-auton rattiin.

Tuohino ja Grönholm huitelee sijojen 6-12 tuntumassa Ruotsissa, ei sen ylemmäs.

Mestaruuden voittaa Tänak, ja merkkimestaruuden Toyota tai Hyundai.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Mikkelsen oli erittäin vaisu viime kaudella, tasapaksua suorittamista läpi kauden.
Tästä olen eri mieltä. Kaikkea muuta kuin tasapaksua. Pohja-aikoja tuli ja ralleja johdettiin, mutta tekniset ongelmat vei pari kisaa kun taas joissain ralleissa oltiin ihan hukassa, etenkin assulla. No, Meksikossa ehkä oli vähän sellaista tasapaksua podiumsijojen takana roikkumista...
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
902
Sijainti
Pohjois-Karjala
No rallissahan tulokset ratkaisee hyvin usein, mutta pääsihän se Meekekin Toyotalle, vaikka itse sanoinkin alkukauden jälkeen että ei enää mihinkään talliin niillä näytöillä.
EDIT: Kävin katsomassa loppupisteitä, ja ei tuo alkukausi nyt huonosti mennyt Mikkelsenillä, kolmas, neljäs, seitsemäs ja viides, mut sen jälkeen oli aikas musta loppukausi, kuitenkin WRC-autolla on kokemusta jo aikas paljon.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
No rallissahan tulokset ratkaisee hyvin usein, mutta pääsihän se Meekekin Toyotalle, vaikka itse sanoinkin alkukauden jälkeen että ei enää mihinkään talliin niillä näytöillä.
EDIT: Kävin katsomassa loppupisteitä, ja ei tuo alkukausi nyt huonosti mennyt Mikkelsenillä, kolmas, neljäs, seitsemäs ja viides, mut sen jälkeen oli aikas musta loppukausi, kuitenkin WRC-autolla on kokemusta jo aikas paljon.
Minusta on aina mielekkäämpää katsoa mitä ralleissa on tapahtunut, kuin pelkkää lopputulosta

Montessa oli Ogierin perässä kunnes laturi hajosi (tosin kävi myös itse pihalla)
Ruotsissa podiumille
Meksikossa ei ollut vauhdissa, muttei tehnyt virheitäkään
Korsikalla oli koko ajan hitain tehdas-WRC. Lappi oli nopeampi, vaikka vaihtoi renkaan pätkällä.
Argentiinassa johti kisaa aamupäivän, sitten rengasrikko pudotti.
Portugalissa ekana päivänä rallin voittaneen Neuvillen edellä, sitten ohjaustehostin hajosi
Sardiniassa johti rallia kunnes vaihteisto hajosi
Jyskälässä Hyundait on aina olleet hukassa, teki myös ajovirheen
Saksassa oli taas hitain tehdas-WRC
Turkissa olisi voinut voittaa, mutta voimansiirto hajosi
Walesissa ekana ja vikana päivänä kapeilla teillä hukassa, tokana päivänä leveämmillä teillä kärkiaikoja
Kataloniassa ekana päivänä jopa pohjat pitkälle pätkälle, assupätkillä ylivoimaisesti hitain tehdas-WRC
Australiassa kaato kolmospätkällä 9. sijalta traktorin hämäämänä.

Kaikenkaikkiaan siis todella kaksijakoista suorittamista ja neljä teoreettista menetettyä voittoa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Jännä nyt nähdä, mikä Ogierin iskukyky on uudessa autossa. Monte ei tietenkään kerro koko totuutta. Asvaltilla menee varmasti kovaa, mutta vauhti soralla ratkaisee onko Ogierilla mahdollisuuksia mestaruustaisteluun. Lapin mukaan autossa on potentiaalia, mutta kuinka nopeasti se saadaan kaivettua kokonaan esiin? Tänakia ja Neuvillea vastaan ei voi antaa enää yhtään tasoitusta nopeudessa, koska molemmista on kasvanut myös erittäin varmoja kuskeja.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5636
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Hyvin samoilla linjoilla Antin kanssa. Vaikea nähdä, että mestaruustaisteluun olisi kukaan tunkeutumassa kolmikon Ogier-Neuville-Tänak ulkopuolelta. Viime vuoteen verrattuna Tänakin täytyy tosiaan oppia jättämään tietyissä paikoissa se viimeinen kymmenys puristamatta, ja Neuvillen täytyy jättää virheet pois. Kärjistettynä voisi sanoa, että Neuvillen täytyy enää oppia voittamaan mestaruus. Viime vuonna se oli niin tarjottimella, kuin olla ja saattaa, mutta siitä huolimatta Thierry ei kyennyt titteliä voittamaan. Ja nimenomaan näillä sanoin: ei kyennyt voittamaan. Ogierin uskon tallinvaihdoksesta huolimatta olevan yhä Ogier, eli pitkässä sarjassa äärimmäisen vaikea voitettava.

Latvalalle voisi turvallisesti ennustaa latvalamaista kautta. Se kiintiövoitto (tai jopa -voitot) tulee tänäkin vuonna, mutta matkalle mahtunee myös riittävä määrä huteja, jotta mestaruudesta voisi tälläkään kaudella loppuun saakka haastaa. Lisäksi Jyväskylän kaksinkamppailun häviäminen Östbergille nostaa mieleen kysymyksen, että alkaako JML olla urheilutermein ”past his prime”?

Mikkelsenille ja Meekelle ennustan vaikeaa kautta – hyvin pitkälti syistä, jotka Antin tekstissä jo tulivat ilmi. Norjalaisen ongelmana on edelleen yhtälö (Mikkelsen + Hyundai) / tasaisuus = x. Ja ’x’ ilmentää tässä kaavassa epäonnistumista. Meeken suurimmaksi haasteeksi ennustan sitä, että käytännössä koko Citroen-uransa hän oli tiellä pysyessään selvästi tallinsa nopein kuljettaja. Vaan eipä ole Toyotalla. Ja kun tähän lisätään krooninen virheherkkyys, on hyvin vaikea kuvitella skenaariota, jossa Meeke olisi riittävän nopea voittaakseen ja vieläpä varmempi suorittaja kuin aikaisemmin. Molempien em. kuljettajien taakkaa ei myöskään helpota se, että he ovat varmasti enemmän suurennuslasin alla, kuin sarjan muut vakiokiertäjät.

Ja M-Sportin osalta on syytä tosiaan toivoa, että paukut riittävät pitämään auto kilpailukykyisenä. Molemmat, Suninen ja Evans, ovat potentiaalisia yllättäjiä, mutta nykysarjassa kalustolla ei toki ole varaa antaa kymmenystäkään tasoitusta muille.

edit. Se piti vielä lisäämäni, että Lapin osalta avainsana tällä kaudella on nimenomaan mojo, kuten Antin tekstissä oli oivallisesti ilmaistu. Ja mitä Maestroon tulee, niin voittoja ei puhtaasti ajamalla enää tule, vaan se vaatii tapahtuakseen jo sitten rallijumalien merkittävää suopeutta.
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1554
Sijainti
Porvoo
https://yle.fi/urheilu/3-10604616

Tossa on vielä Miika Wuorelan näkemys kuskeista
Musta taas Citikkaa vähätellään liikaa. Citikka oli viime kaudella lumella ja hiekalla jopa yllättävän nopea, vaikka puikoissa oli melko keskinkertaisia kuskeja (kärjistettynä). Assulla ei toiminut noilla kuskeilla, mutta Loebin tullessa puikkoihin voitettiin assullakin. Nyt tulee talliin ehkä se kovin assu kuski, niin uskon vahvasti että Citikka on heti podiumilla jo Montessa ja Ruotsissa ollaan kiinni voitossa. Voin olla väärässä, mutta kyllä Ogier tuo sellaisen tieto/taitoarsenaalin mukanaan että kärkitalleja ovat jo ensi vuonna.

Heitetään muutamia pikkuveikkauksia:
- Tänäk tai Ogier vie MM:n.
- Hyundai vie valmistajien mestaruuden. Toyotan vielä pieni luotettavuus ongelma yhdistettynä Latvalan ja Meeken keskeyttämisherkkyyteen ei tuo mm:ää.
- Neuville ei vieläkään vie mestaruutta. Jyväskylässä viimeistään alkaa taas alamäki.
- Loeb voittaa yhden kisan.
- Lappi on Jyväskylässä nopein, pysyykö ladulla on eri kysymys.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Jos WRC2-kautta pitäisi ennustaa, niin onko Rovis juniorille edes haastajia?
Kopecky ja Østberg.

Vähän silpuksihan tuo WRC2 menee kun kovimmat nimet on WRC2 Prossa keskenään, ja sitten osa saattaa ajaa kauden jaettuna noiden kahden välille (esim Pietarinen)
 
Ylös