Analysoinpa hieman Bottaksen suorituksia kesätauon jälkeen suhteessa Hamiltoniin:
Bottas oli Belgiassa neljäs, Hamilton toinen. Hyvä ajo Bottakselta, lähti 17. sijalta moottorin osien vaihdon seurauksena, kun osien määrä ylitti kaudelle sallitun maksimimäärän. Tätä kisaa on vaikea vertailla lähtöasetelmien takia.
Italiassa hävisi aika-ajossa Hamiltonille 0,362 sekuntia. Kisassa Bottas uhrattiin Hamiltonin apupojaksi. Hamiltonin tullessa kierroksella 28 varikolle hän oli Bottasta vajaat 16 sekuntia edellä. Hamilton oli Bottasta keskimäärin 0,265 sekuntia nopeampi per kierros. Valtterin nopein kierros kisassa oli 0,410 Hamiltonin nopeinta hitaampi. Hamiltonilla tallikaveriaan nopeampia kierroksia 33 – 20 (Bottas nopeampi kuin Hamilton siis 20 kierroksella).
Singaporessa hävisi Hamiltonille aika-ajossa 0,687 sekuntia. Kisassa neljäs, kun tallikaveri voitti. Hamilton tuli varikolla kierroksella 15. Ero Bottakseen tällöin melkein 10 sekuntia. Hamilton kisassa kesimäärin 0,851 sekuntia Bottasta nopeampi kierroksella. Hamiltonin nopein kierros kisassa 1,807 sekuntia Bottasta nopeampi. Kierrokset Hamiltonille 45 – 16.
Venäjällä oli Hamiltonia nopeampi aika-ajossa 0,145 sekuntia ja olisi voittanut kisan, mutta tallimääräyksellä joutui luovuttamaan voiton. Bottas tuli varikolle kierroksella 12, oli Lewistä edellä noin 1,3 sekuntia. Bottas keskimäärin kisakierroksella 0,048 sekuntia Hamiltonia hitaampi. Bottaksen nopein kierros 0,055 sekuntia Hamiltonin nopeinta kovempi. Kierrokset Hamiltonille 29 – 24.
Japani 0.227 sekunnin tappio Hamiltonille aika-ajossa. Kisassa toinen häviten Hamiltonille maalissa liki 13 sekuntia. Bottas pysähtyi Mersuista ensimmäisenä kierroksella 23, tässä vaiheessa hän oli jäänyt Hamiltonille noin 5 sekuntia. Bottas jäi Hamiltonille kisassa keskimäärin 0,244 sekuntia per kierros. Lewiksen nopein 0,325 sekuntia Valtteria nopeampi. Kierrokset Hamiltonille 37 – 16.
USA 0,379 sekunnin tappio aika-ajossa Hamiltonille. Kisassa huonoin top 6 autoista, oli viides (Ricciardo keskeytti). Hamilton kolmas, Valtteri tallikaveriaan 22 sekuntia perässä maalissa. Hamilton sisään kierrokselta 11, tässä vaiheessa ero Bottakseen miltei 11 sekuntia. Osin selittyy taktiikalla, Hamilton oli kahdella stopilla ja Bottas yhdellä. Bottas keskimäärin 0,400 sekuntia Hamiltonia hitaampi per kierros. Ero nopeimmassa kierroksessa Hamiltonin hyväksi 1,078 sekuntia. Kierrokset Hamiltonille 39 – 17.
Meksiko 0,266 sekunnin tappio Hamiltonille aika-ajossa, Hamilton aa:n kolmas, Bottas viides. Kisassa Hamilton neljäs, Bottas viides. Bottas jäi kärjelle yhden kierroksen Hamiltonin oltua maalissa kärkeä perässä myös miltei kierroksen. Kumpikin Mersu varikolle ensimmäisen kerran kierroksella 11. Tässä vaiheessa Hamilton Bottasta edellä miltei 10 sekuntia. Kisassa Hamilton keskimäärin 0,260 sekuntia kierroksella nopeampi. Bottas kävi lopussa vaihtamassa uudet renkaat, oltuaan niin paljon jäljessä, niin vaihto voitiin tehdä menettämättä mitään. Muutoin kummankin Mersu-kuljettajan taktiikka oli tähän saakka sama. Bottaksen nopein kierros 1,987 sekuntia Hamiltonin nopeinta kierrosta kovempi. Kierrokset Hamiltonille 40 – 30.
Brasilian aika-ajossa 0,160 sekunnin tappio Hamiltonille aika-ajossa, Hamilton paalulla, Bottas kolmas. Kisassa Lewis voittaa ja Bottas viides, miltei 23 sekuntia Hamiltonia maalissa jäljessä. Bottas ensimmäisenä Mersuista varikolla kierroksella 18, tällöin oli jäänyt Hamiltonille noin 7 sekuntia. Bottas jäi Hamiltonille keskimäärin kisakierroksella 0,323 sekuntia. Bottas kävi kisan lopussa vaihtamassa uudet renkaat, muutoin taktiikka oli sama kuin Hamiltonilla. Bottaksen nopein kierros näillä uusilla renkailla 1,255 sekuntia Hamiltonin nopeinta kierrosta nopeampi. Kierrokset Hamiltonille 39 – 32.
Kuljettajien mestaruuden ratkettua odotin, että Bottaksen taso nousee suhteessa Hamiltoniin. Olin väärässä. Bottaksen tekeminen Venäjän GP:tä lukuun ottamatta ei ole ollut kovinkaan vakuuttavaa. Valitettavasti näyttää siltä, ettei Bottas ole pystynyt parantamaan suorituksiaan suhteessa Hamiltoniin miltei ollenkaan. Ura Mercedeksellä alkoi lupaavasti, kun eroa Hamiltoniin ei varsinkaan aika-ajoissa ajallisesti ollut paljoa, omat muistikuvat olivat, että Rosberg tuntui aina häviävän Hamiltonille varsinkin aika-ajoissa. Nyt vaikuttaa kuitenkin siltä, että suhteessa Bottas on ollut koko ajan vain heikompi. Bottaksella vaikuttaa olevan muutama vahva rata ja muissa tulee tallikaverina olevalta Hamiltonilta lähes poikkeuksetta takkiin. Vertailu on sinänsä turhaa, mutta kerran tuli Rosbergiin verrattua niin vastaavat kisat kesätauon jälkeen Rosbergin ja Hamiltonin välillä vuodelta 2016:
Belgiassa Hamilton starttasi 15. ruudusta, Rosbergin lähtiessä paalulta, joten ei voi vertailla.
Italiassa Lewis paalulla, Nico toinen 0,478 sekuntia hitaampana. Kisassa Hamilton jäi ensimmäisellä kierroksella kuudenneksi. Rosberg voitti kisan, Hamilton toinen. Taktiikat käytännössä samat. Nico ensimmäisenä sisään kierroksella 25 ero Hamiltoniin tuolloin noin 7,5 sekuntia. Nico kisassa keskimäärin 0,284 sekuntia Lewistä nopeampi. Hamiltonin nopein 0,296 Nicon nopeinta nopeampi. Kierrokset Nicolle 32 – 25.
Singapore. Nico aika-ajossa paalulla, Hamilton kolmas. Ero aika-ajossa 0,7 sekuntia Nicon hyväksi. Kisassa Nico teki yhden stopin Hamiltonia vähemmän. Lewis ensin sisään kierroksella 15, tällöin Nicoa noin 11 sekuntia perässä. Nico keskimäärin 0,132 sekuntia Hamiltonia nopeampi per kierros. Hamiltonin nopein kierros 2,544 sekuntia Nicon nopeinta nopeampi. Kierrokset Hamiltonille 37 – 24.
Venäjä ajettiin keväällä, ei tässä mukana.
Japanissa Nico paalulla 0,013 sekuntia Hamiltonia nopeampana. Kisan voitti Nico, Lewiksen ollessa kolmas. Lewis otti huonon lähdön ja tippui kahdeksanneksi. Maalissa Lewis 5,7 sekuntia Nicoa perässä. Kisassa taktiikat miltei samat. Nico keskimäärin 0,109 sekuntia Hamiltonia nopeampi per kierros. Hamiltonin nopein kierros 0,897 sekuntia Nicon nopeinta nopeampi. Kierrokset Hamiltonille 31 – 22.
USA: Hamilton paalulla, Nico kolmas. Ero 0,216 sekuntia. Kisassa pysähdykset peräkkäisillä kierroksilla Nico ajoi keskimmäisen stintin kovemmalla seoksella kuin Lewis. Lewis voitti, Nico toinen. Ero maalissa 4,5 sekuntia. Hamilton keskimäärin 0,081 sekuntia Nicoa nopeampi kierroksella. Nicon nopein kierros 0,489 sekuntia Hamiltonin nopeinta nopeampi. Kierrokset Hamiltonille 33 – 23.
Meksikossa Lewis paalulla, Nico toinen. Ero 0,254 sekuntia. Samat sijat kisassa, Nico ruutulipulla noin 8,4 sekuntia perässä. Kisataktiikassa ei juuri eroa. Hamilton tuli sisään ensin kierroksella 18, ero tällöin Rosbergiin 5,7 sekuntia. Hamilton keskimäärin 0,118 sekuntia nopeampi per kierros ja nopein kierros 0,196 sekuntia Rosbergia nopeampi. Kierrokset Hamiltonille 42 – 29.
Brasiliassa Hamilton paalulla 0,102 Rosbergia nopeampi, joka oli toinen. Kisa sadekelissä Lewis voitti noin 11,5 sekunnin erolla Rosbergiin, joka oli toinen. Taktiikat kisassa käytännössä täysin samat. Lewis keskimäärin 0,161 sekuntia Nicoa nopeampi ja nopein kierros 0,583 Rosbergin nopeinta nopeampi. Kierrokset Hamiltonille 52 – 19.
Näistä nähdään, että Hamilton oli Rosbergia nopeampi yhteensä 67 kierroksella, kun hän ollut Valtteria nopeampi 102 kierroksella. Hamilton oli keskimääräisesti Rosbergia hitaampi 0,00275 sekuntia kilpailuissa kierroksella, kun taas Hamilton on ollut Bottasta nopeampi 0,3905 sekuntia keskimäärin per kierros kilpailuissa.
Ensinnäkin on todettava, että omat muistikuvat taisivat osoittautua vääräksi. Tässä on tietenkin hyvä pitää mielessä vuodelle 2017 todella paljon muuttuneet autot ja säännöt, jotka vievät vertailulta pohjaa. Voihan olla, ettei Rosberg olisi ollut näillä korkeamman downforcen autoilla yhtään Bottasta nopeampi. Toisaalta Valtterin aikana maailmanmestaruudesta eivät ole ajaneet pelkät Mersut keskenään, kuten Rosbergin aikana tällä turbo-hybridiaikakaudella.
Mitä Bottaksen vaihtamiseen tulee, niin asiassa on aina kaksi puolta. Nyt tallissa on selkeästi parempi ilmapiiri kuin Hamiltonin ja Rosbergin aikana. Bottas ei kyllä valitettavasti vaikuta siltä, että hän voisi tasaisesti haastaa Hamiltonia koko kauden ajan ja kisata näin mestaruudesta. Mercedeksellä varmaan tiedetään datan perusteella, kumpi on nopeampi Bottas vai Ocon. Toisaalta myös Mercedeksen junioriohjelman uskottavuus on koetuksella, mikäli Mercedekselle ei ole ohjelman kautta tietä. Tässä on hieman vastaava tilanne kuin Ferrarilla oli, ennen kuin Leclercin sopimus julkistettiin. Jos Ocon on Bottasta nopeampi niin ainahan on se mahdollisuus, että ilmapiiri tallissa kiristyy jälleen, mikäli Ocon nostettaisiin Mersulle ja tämä onnistuisi haastamaan Hamiltonin tasaisesti läpi kauden. En kylläkään pidä tätä uskottavana vaihtoehtona, kun ottaa huomioon, miten Ocon on pärjännyt Pereziä vastaan. Oconista ei myöskään ole jäänyt sellaista kuvaa, että hän tekisi todella erinomaista tulosta kokoajan, kalustosta huolimatta. Tässä on myös aina muistettava, että vertailua tehdään Lewis Hamiltoniin, viisinkertaiseen maailmanmestariin, lajin yhteen kaikkien aikojen parhaimpaan kuljettajaan ja erityisesti aika-ajajaan. Bottas on hyvä kuljettaja, mutta hyvä ei riitä Hamiltonia vastaan ajettaessa. Tämän pienen analyysin jälkeen arvostukseni Rosbergia kohtaan kyllä nousi. Bottas taitaa olla tilanteessa, jossa pitäisi löytää jokin toinen kilpailukykyinen talli, mikäli haluaa ajaa mestaruudesta.