Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8774
Sijainti
Vantaa
https://www.is.fi/formula1/art-2000006039435.html

Wihuri sanoi:
Yllätyitkö Valtteri Bottaksen ylivoimaisesta voitosta Australian GP:ssä?

– En yllättynyt. Tiesin, että Mercedeksen autot ovat hyvässä kunnossa.

Yllätyitkö siitä, että juuri Valtteri Bottas oli voittaja?

– En. Hamiltoninhan autossa oli teknisiä vikoja alusta asti. Se (Bottaksen voitto) oli tiedossa.
Onpa vähättelevä asenne Bottaksen voittoon. Oliko sittenkin Bottaksen kuitti Wihurille? Tuskin sentään. Olisko mennyt pahemman kerran sukset ristiin eli katkaistu voimassa oleva sopimus?

Mitä se selittää, että Bottaksen voitto oli selvä, kun Hamiltonilla viat tiedossa?
 
Viimeksi muokattu:

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
https://www.is.fi/formula1/art-2000006039435.html



Onpa vähättelevä asenne Bottaksen voittoon. Oliko sittenkin Bottaksen kuitti Wihurille? Tuskin sentään. Olisko mennyt pahemman kerran sukset ristiin eli katkaistu voimassa oleva sopimus?

Mitä se selittää, että Bottaksen voitto oli selvä, kun Hamiltonilla viat tiedossa?
No onpa vain.. oliko tuo "vika*" edes tiedossa kisan aikana? Tai sit vastas typeriin kysymyksiin vastaavalla tavalla :)

*kannattaa muiden kopsata tuo osa, ku tuo 20 sekkaa kisan aikana etua per taka-rengas :p /s
 

Alfakukko

Member
Liittynyt
16.2.2019
Viestit
24
Sijainti
Tuurikalsarit
Onpa vähättelevä asenne Bottaksen voittoon. Oliko sittenkin Bottaksen kuitti Wihurille? Tuskin sentään. Olisko mennyt pahemman kerran sukset ristiin eli katkaistu voimassa oleva sopimus?
Bottaksen reaktio johonkin arvosteluun on selkeästi että osui ja upposi. Mutta hienoa jos on päässyt siitä yli tai saanut käännettyä voimaksi sen.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4600
Sijainti
Kokkola
Ehkä se AAW:n ratkaisu oli osaltaan hyvä heräte, koska viime kausi oli sellainen floppi, ettei sitä vaan voi hyväksyä. Sunnuntaina kaikki meni putkeen, ja uskon että Vale olisi voittanut ilman Hamin ongelmiakin, koska Mersulla ainakin edes jossain määrin Hamiltonin tallikaverillakin on mahdollisuus voittaa eikä kuten Ferrarilla, että Leclercillekin näytettiin saman tien kaapin paikka. Tällä hetkellä Valella lienee eniten kehitettävää lauantain tekemisessä, koska tuo Hamiltonin kyky pamauttaa hirmuaikoja viime hetkillä menee yli kaiken ymmärryksen.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Vähissä on ne ihmiset tässä maailmassa jotka pystyy Hämiksen lyömään aika-ajossa edes samalla autolla.

Mielenkiintoista oli Valen kommentti, ettei viime kauden Sotshia enää tapahdu. Pistää vastaan siis.
 

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2737
Ainut toimiva tapa pistää vastaan on olla päästämättä pistetilannetta sellaiseksi, sitä lienee tarkottanutkin (?)
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1051
Täytyy myöntää, että Williams kausien jälkeen Bottaksesta on tullut mieleen Heikki Kovalainen 2.0. Suomalaiseen mentaliteettiin kuitenkin sopii, että altavastaajan asemasta nousevien puolia pidetään, joten toivon kyllä Bottaksen menestystä. Paineet on kovat ja sen näkee Bottaksen olemuksesta, mutta tällä hetkellä ainakin mies itse vaikuttaa olevan tilanteen herra. Toivotaan, että alkukaudesta olisi aavistuksen myös tuuria matkassa ja pääsisi kunnolla mukaan MM-taistoon. Vielä on epäselvää onko Ferrareilla tai RB edes todellista mahdollisuutta taistella MM:stä, joten voi olla hyvinkin kahden kauppa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Toivotaan, että alkukaudesta olisi aavistuksen myös tuuria matkassa ja pääsisi kunnolla mukaan MM-taistoon.
Kuvitellaanpa näin.

Nyt on ollut kova uho.

Seuraavissa aika-ajoissa Bottas jää Hamiltonin taakse ja Verstappenkin ehtii Bottaksen edelle.

Kilpailussa kovalla asenteella yrittämistä, mistä seurauksena on virhe. Sen jälkeen Hamilton onkin pisteissä kaukana Bottaksen edellä.

Sen jälkeen seuraavassa kilpailussa Bottaksen on yritettävä entistä kovemmin, mikä taas lisää jännittyneisyyttä ja yliyrittämistä, mistä seuraa huono suoritus.

Pahoinpa pelkään, että näin se menee.

Bottaksen olisi tärkeää pystyä ajamaan rennosti toistuvasti kakkoseksi aika-ajoissa ja pystyä pitämään sijoituksensa kilpailussa. Siitä itseluottamus vähitellen rakentuisi.

Nämä nyt nähdyt uhoamiset ovat lähinnä noloja. Ne vain kasaavat Bottakselle itselleen paineita. Uhoamisen jälkeen on pakko onnistua. Se on vaikeaa, koska hermosto ei toimi optimaalisesti paineen alla.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
226
Kuvitellaanpa näin.

Nyt on ollut kova uho.

Seuraavissa aika-ajoissa Bottas jää Hamiltonin taakse ja Verstappenkin ehtii Bottaksen edelle.

Kilpailussa kovalla asenteella yrittämistä, mistä seurauksena on virhe. Sen jälkeen Hamilton onkin pisteissä kaukana Bottaksen edellä.

Sen jälkeen seuraavassa kilpailussa Bottaksen on yritettävä entistä kovemmin, mikä taas lisää jännittyneisyyttä ja yliyrittämistä, mistä seuraa huono suoritus.

Pahoinpa pelkään, että näin se menee.

Bottaksen olisi tärkeää pystyä ajamaan rennosti toistuvasti kakkoseksi aika-ajoissa ja pystyä pitämään sijoituksensa kilpailussa. Siitä itseluottamus vähitellen rakentuisi.

Nämä nyt nähdyt uhoamiset ovat lähinnä noloja. Ne vain kasaavat Bottakselle itselleen paineita. Uhoamisen jälkeen on pakko onnistua. Se on vaikeaa, koska hermosto ei toimi optimaalisesti paineen alla.
Oon itse hieman eri mieltä tästä. Bottaalla on perinteisesti pakka lähtenyt hajoamaan vasta siinä vaiheessa, kun alla ollut pidempään itsestä johtumatonta epäonnea (etenkin viime vuonna) ja ajautunut asemaan, jossa joutuu hirveällä riskillä hakemaan voittoa, jotta voisi teoreettisesti säilyä mukana MM-taistossa haastamassa Hamiltonia ja Vetteliä. Sitten kun nämä mahdollisuudet ovat menneet, niin paketti hajonnut totaalisesti ja loppukausi ollut melkoista ryömimistä kakkoskuskin roolissa. Tämä toistunut käytännössä nyt kahtena vuotena peräkkäin (ok, 2017 pari vikaa kisaa olivat hyviä). Varsinaisesti suurempia ajovirheitä ei ole ollut hirveästi mutta (todennäköisesti) yliyrittämisellä on etenkin loppukaudesta tuhonnut renkaita ja sijoitus valahtanut podiumilta sijoille 4-6 toisella stintillä. Tällaiseen ei tietenkään ole varaa.

Järkevin lähestymistapa olisi ehdottomasti hyökätä silloin kuin kulkee (kuten Australiassa) ja heikompina viikonloppuina (niitäkin tulee) ottaa maksimipisteet mitkä otettavissa ilman älyttömiä riskejä. 18 pistettä on aina parempi kuin 10-12 pistettä tai peräti nolla, jos mestaruustaistoa mietitään. Pelkästään Hamiltonin takana ajamalla kakkossijoja ei mestaruudesta kuitenkaan taistella. Hyvänä päivänä Bottas pystyy haastamaan Hamiltonin niin aika-ajoissa kuin kisassa. Niitä hyviä päiviä vaaditaan tosin lähes 50 % jäljellä olevista kisoista plus riittävää tuuria. Ja maltti mukaan huonompina päivinä ajoon ettei mene silloin yliyrittämiseksi.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4349
Oon itse hieman eri mieltä tästä. Bottaalla on perinteisesti pakka lähtenyt hajoamaan vasta siinä vaiheessa, kun alla ollut pidempään itsestä johtumatonta epäonnea (etenkin viime vuonna) ja ajautunut asemaan, jossa joutuu hirveällä riskillä hakemaan voittoa, jotta voisi teoreettisesti säilyä mukana MM-taistossa haastamassa Hamiltonia ja Vetteliä. Sitten kun nämä mahdollisuudet ovat menneet, niin paketti hajonnut totaalisesti ja loppukausi ollut melkoista ryömimistä kakkoskuskin roolissa. Tämä toistunut käytännössä nyt kahtena vuotena peräkkäin (ok, 2017 pari vikaa kisaa olivat hyviä). Varsinaisesti suurempia ajovirheitä ei ole ollut hirveästi mutta (todennäköisesti) yliyrittämisellä on etenkin loppukaudesta tuhonnut renkaita ja sijoitus valahtanut podiumilta sijoille 4-6 toisella stintillä. Tällaiseen ei tietenkään ole varaa.

Järkevin lähestymistapa olisi ehdottomasti hyökätä silloin kuin kulkee (kuten Australiassa) ja heikompina viikonloppuina (niitäkin tulee) ottaa maksimipisteet mitkä otettavissa ilman älyttömiä riskejä. 18 pistettä on aina parempi kuin 10-12 pistettä tai peräti nolla, jos mestaruustaistoa mietitään. Pelkästään Hamiltonin takana ajamalla kakkossijoja ei mestaruudesta kuitenkaan taistella. Hyvänä päivänä Bottas pystyy haastamaan Hamiltonin niin aika-ajoissa kuin kisassa. Niitä hyviä päiviä vaaditaan tosin lähes 50 % jäljellä olevista kisoista plus riittävää tuuria. Ja maltti mukaan huonompina päivinä ajoon ettei mene silloin yliyrittämiseksi.
Bottaksen viimekauden syömähampaat oli Bakun ja Sotshin kisat joista toisesta olisi tullut voitto ilman epäonnea ja toisesta voitto ilman tallimääräystä.
 

Alfakukko

Member
Liittynyt
16.2.2019
Viestit
24
Sijainti
Tuurikalsarit
Nämä nyt nähdyt uhoamiset ovat lähinnä noloja. Ne vain kasaavat Bottakselle itselleen paineita. Uhoamisen jälkeen on pakko onnistua. Se on vaikeaa, koska hermosto ei toimi optimaalisesti paineen alla.
Huvittaahan se uho. Mutta jos sillä saa positiivisen paineen tekemiseen, niin mikäs siinä. Paras toki antaa näytöt ajamalla, eikä hissuttelusta ja odotusten ylittämisestä jaeta lisäpisteitä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Nämä nyt nähdyt uhoamiset ovat lähinnä noloja. Ne vain kasaavat Bottakselle itselleen paineita. Uhoamisen jälkeen on pakko onnistua. Se on vaikeaa, koska hermosto ei toimi optimaalisesti paineen alla.
Eri mieltä. Suuri osa urheilijoista tekee parhaan tuloksensa paineen alla. Toki on myös jännittäjiä, jotka eivät saa itsestään parasta irti paineen alla. Mutta hyvässä endorfiini ja adrealiini buustissa myös hermosto toimii paremmin kuin paineettomassa tilassa. Proaktivisuus ja resilienttisyys itsessään jo auttaa. Mutta ihan toistojen kautta pystyy oppimaan toimimaan paineessa.

Suurimmat painetilat ykkösissä on lähdössä. Omien havaintojen mukaan Valtterin reagointi valojen sammumiseen on ollut esim. Kimiä nopeampaa. Eli silmä-käsi hermotus toimii varsin hyvin.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
226
Bottaksen viimekauden syömähampaat oli Bakun ja Sotshin kisat joista toisesta olisi tullut voitto ilman epäonnea ja toisesta voitto ilman tallimääräystä.
Lisäksi Kiinassa voitto meni Toro Rosso -kuskien tunaroinnin seurauksena tulleeseen turva-autoon. Britanniassa voitto oli kanssa aika lähellä, mutta turva-auto tuli sotkemaan ja Bottasta ajatettiin riskitaktiikalla kuluneilla renkailla kärjessä. Olihan siinä jo jotain. Viime vuonna Bottas oli niskan päällä tai ainakin selvä mahdollisuus voittaa Hamilton seuraavissa kisoissa:

- Bahrain
- Kiina
- Azerbaidzan
- Kanada
- Itävalta (Tosin sössi jo lähdön itse eli homma kuivui siinä kokoon. Konerikko kruunasi viikonlopun.)
- Britannia (Hamilton tosin pyörähti lähdössä Kimin osumasta)
- Saksa (Hamiltonilla satumainen tuuri sateen kanssa ja turva-auton jälkeen James heitti legendaa)
- Venäjä

Eli 8/21 skabaa. Loppukausi oli tosin sellaista taaperrusta Bottakselta, että se suoritustaso hieman vääristää tuossa. Vastaavaan sukellukseen ei ole missään nimessä varaa ja 100 % iskulla olisi voinut jossain kisassa Hamiltonia haastaa (esim Japani ja Abu Dhabi). Tosin esimerkiksi Belgiassa, Singaporessa ja jenkeissä Hamilton ollut niin paljon Bottasta edellä viimeisenä kahtena kautena, että vaatisi konerikon tai Hamiltonin virheen että siellä voisi Hamiltonin voittaa tällä kaudella.

Summa summarum. Tasaisella huippusuorittamisella Bottaksella on mahdollisuus jos on onnea matkassa. Tilaisuudet pitää käyttää sataprosenttisesti hyödyksi, huonoina päivinä ottaa maksimitulos ja vaatii lisäksi pientä epäonnea Hamiltonille. Esim Australia ennakkoon piti olla Hamiltonin rata eli eka erä ja ennakkon Hamiltonin rata voitettu. Mahdollisuudet varmaan mestaruuteen max 10 % luokkaa tällä hetkellä jos Mesellä paras kalusto keskimäärin myös jatkossa, mutta ei se mahdotonta ole.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
226
Eri mieltä. Suuri osa urheilijoista tekee parhaan tuloksensa paineen alla. Toki on myös jännittäjiä, jotka eivät saa itsestään parasta irti paineen alla. Mutta hyvässä endorfiini ja adrealiini buustissa myös hermosto toimii paremmin kuin paineettomassa tilassa. Proaktivisuus ja resilienttisyys itsessään jo auttaa. Mutta ihan toistojen kautta pystyy oppimaan toimimaan paineessa.

Suurimmat painetilat ykkösissä on lähdössä. Omien havaintojen mukaan Valtterin reagointi valojen sammumiseen on ollut esim. Kimiä nopeampaa. Eli silmä-käsi hermotus toimii varsin hyvin.
Oon Mossen kanssa samoilla linjoilla. Bottas onnistunut niin aika-ajoissa kuin lähdöissä yleensä etenkin alkukaudesta kun ollut mestaruustaistossa panosta aika hyvin suhteessa odotuksiin. Suomalaisista Kimillä oli lähtöjen ja Q3:n kanssa paljon enemmän ongelmia. Monta kertaa lähti Vetteliä vastaan viime vuonna aika-ajojen vikaan osioon pienenä ennakkosuosikkina harjoitusten ja aika-ajojen ensimmäisten osien perusteella, mutta suli sitten omaan virheeseen lopussa.

Lisäyksenä tähän viestiin, että ylipäänsä Bottas suoriutunut parhaiten paineen alla kun ollut panosta (mestaruustaistelu ja sopimus katkolla). Kun pudonnut mestaruustaistelusta ja sopimus varmistettu, suoritustaso on pudonnut dramaattisesti. Kimillä ollut ennemmin päin vastoin etenkin 2007 mestaruuden jälkeen. Jännä nähdä miten menee tänä vuonna, jos Bottas mestaruustaistelussa vielä kesätauolle mentäessä täysillä mukana.
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Ehkä se AAW:n ratkaisu oli osaltaan hyvä heräte, koska viime kausi oli sellainen floppi, ettei sitä vaan voi hyväksyä.
AWW oli koko tallin sponsori. Eikä se suurimmalle osalle katsojista välity kenen kautta tallin tukeminen on valittu. Molemmat mestaruudet tuli, joten ei sitä voi floppina pitää. Valtteri ei enää tukea tarvitse ja F1-sarjassa mukana oleminen pienellä tarralla ei heille ole kannattavaa edes mestaritallissa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Oon Mossen kanssa samoilla linjoilla. Bottas onnistunut niin aika-ajoissa kuin lähdöissä yleensä etenkin alkukaudesta kun ollut mestaruustaistossa panosta aika hyvin suhteessa odotuksiin. Suomalaisista Kimillä oli lähtöjen ja Q3:n kanssa paljon enemmän ongelmia. Monta kertaa lähti Vetteliä vastaan viime vuonna aika-ajojen vikaan osioon pienenä ennakkosuosikkina harjoitusten ja aika-ajojen ensimmäisten osien perusteella, mutta suli sitten omaan virheeseen lopussa.

Lisäyksenä tähän viestiin, että ylipäänsä Bottas suoriutunut parhaiten paineen alla kun ollut panosta (mestaruustaistelu ja sopimus katkolla). Kun pudonnut mestaruustaistelusta ja sopimus varmistettu, suoritustaso on pudonnut dramaattisesti. Kimillä ollut ennemmin päin vastoin etenkin 2007 mestaruuden jälkeen. Jännä nähdä miten menee tänä vuonna, jos Bottas mestaruustaistelussa vielä kesätauolle mentäessä täysillä mukana.
Kyllä. Hyvä pointti.

Hurmurisija kirjoitti hermostosta. Tarkoittikohan hermoja (hermojen hallintaa). Ja nyt F1-Jumala toi vielä esiin seuraavan seikan eli motivaation ja suoriutuminen vähemmän paineisessa tilassa. Jos tallin toiminta on vienyt motivaation vitumaation puolelle, niin paljonko kiinnostaa yrittää tavoitella kakkossijaan maksimissaan?

Valmentajakursseilla ja työelämän valmennuksissa nousee esille urheilijan/työntekijän motivointi. Mielestäni Toto oli todella heikko johtaja viime kaudella. Tuhosi täysin Valtterin motivaation ensin ja sen perään itsetunnon. Pientä pelisilmää ja antanut voiton Sotshissa Valelle ja koko tiimi olisi voinut paremmin. Puhumattakaan siitä, paljonko negatiivista huomioita talli sai toiminnallaan. Ja Vale pilkkaa.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
897
Samaa mieltä olen kyllä Mossen kanssa tuosta Toton johtamisesta viime kaudella. Eikä sovi unohtaa sitäkään, että mikäli Valen olisi annettu voittaa Sotshissa, olisi Hämis toki edelleen ollut kuskien maailmanmestari, mutta Valtteri olisi ollut viidennen sijaan kolmas. Toki tämä tallin sisällä on varmasti ollut koko ajan muistissa, mutta talli sai omalla turhaksi osoittautuneella toiminnallaan Bottaksen näyttämään huonommalta kuin mihin oma suoritustaso olisi yltänyt. Aika paljonhan ulkopuolisessa kritiikissä kauden jälkeen vedottiin nimenomaan tuohon viidenteen sijaan vs. Hämiksen ykkönen.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8774
Sijainti
Vantaa
Valmentajakursseilla ja työelämän valmennuksissa nousee esille urheilijan/työntekijän motivointi. Mielestäni Toto oli todella heikko johtaja viime kaudella. Tuhosi täysin Valtterin motivaation ensin ja sen perään itsetunnon. Pientä pelisilmää ja antanut voiton Sotshissa Valelle ja koko tiimi olisi voinut paremmin. Puhumattakaan siitä, paljonko negatiivista huomioita talli sai toiminnallaan. Ja Vale pilkkaa.
Hyvin kiteytetty
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8774
Sijainti
Vantaa
Samaa mieltä olen kyllä Mossen kanssa tuosta Toton johtamisesta viime kaudella. Eikä sovi unohtaa sitäkään, että mikäli Valen olisi annettu voittaa Sotshissa, olisi Hämis toki edelleen ollut kuskien maailmanmestari, mutta Valtteri olisi ollut viidennen sijaan kolmas. Toki tämä tallin sisällä on varmasti ollut koko ajan muistissa, mutta talli sai omalla turhaksi osoittautuneella toiminnallaan Bottaksen näyttämään huonommalta kuin mihin oma suoritustaso olisi yltänyt. Aika paljonhan ulkopuolisessa kritiikissä kauden jälkeen vedottiin nimenomaan tuohon viidenteen sijaan vs. Hämiksen ykkönen.
Veikkaan, että olisi vaikuttanut enemmänkin. Valtterin paremman motivaation vuoksi tulokset olisivat olleet loppukaudessa vielä paremmat. Olikohan ekan kauden tuloslaskun aiheuttaja sama. Kerrottiin kesällä, että nyt Hamilton ykkönen?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8774
Sijainti
Vantaa
Täytyy myöntää, että Williams kausien jälkeen Bottaksesta on tullut mieleen Heikki Kovalainen 2.0. Suomalaiseen mentaliteettiin kuitenkin sopii, että altavastaajan asemasta nousevien puolia pidetään, joten toivon kyllä Bottaksen menestystä. Paineet on kovat ja sen näkee Bottaksen olemuksesta, mutta tällä hetkellä ainakin mies itse vaikuttaa olevan tilanteen herra. Toivotaan, että alkukaudesta olisi aavistuksen myös tuuria matkassa ja pääsisi kunnolla mukaan MM-taistoon. Vielä on epäselvää onko Ferrareilla tai RB edes todellista mahdollisuutta taistella MM:stä, joten voi olla hyvinkin kahden kauppa.
Milloin Kovalainen löylytti Hamiltonia 20s verran? Bottas oli liian lepsu viime kauden loppuun asti, nyt näkyy miehen olemuksessa uusi tuleminen.
 
Ylös