Ruotsin MM-ralli 2019

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1343

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Skodan WRC2Pro-listalla Ruotsissa Rovanperä ja Pietarinen :thumbup:
Kuinkas paljon R5-autoissa on eroa yksityiskaluston ja tehdaskaluston välillä? Onko yhtä suuri ero kuin joskus aikoinaan tehdas-WRC:n ja yksityistiimin asiakasWRC:n välillä?
Mietin vaan, että antaako esim.Pietarinen TGS:n kalustolla ja Huttunen Printsportin laitteilla paljonkin tasoitusta Rovanperän tehdas-Skodalle.
Omaan silmään ainakin viime vuoden Jyskälässä SM-ukkojen Fabiat näytti jotenkin kesymmiltä kuin tehdas-R5:t, mutta saattoihan se hämätä kun ensin menee esim.Hyundain tai Citroenin R5 näyttävillä äänillä ja värityksillä ohi ja sitten tulee hiljaista suhinaa pitävä tavallisen näköinen Fabia. Kello kertoi kuitenkin muuta kuin auton äänet ja ulkonäkö antoi ymmärtää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16159
Sijainti
Tampereen lenkki
Kuinkas paljon R5-autoissa on eroa yksityiskaluston ja tehdaskaluston välillä? Onko yhtä suuri ero kuin joskus aikoinaan tehdas-WRC:n ja yksityistiimin asiakasWRC:n välillä?
Mietin vaan, että antaako esim.Pietarinen TGS:n kalustolla ja Huttunen Printsportin laitteilla paljonkin tasoitusta Rovanperän tehdas-Skodalle.
Omaan silmään ainakin viime vuoden Jyskälässä SM-ukkojen Fabiat näytti jotenkin kesymmiltä kuin tehdas-R5:t, mutta saattoihan se hämätä kun ensin menee esim.Hyundain tai Citroenin R5 näyttävillä äänillä ja värityksillä ohi ja sitten tulee hiljaista suhinaa pitävä tavallisen näköinen Fabia. Kello kertoi kuitenkin muuta kuin auton äänet ja ulkonäkö antoi ymmärtää.
No varmasti ne TGS:n Fabiat on jo vähän vanhempia, mutta eiköhän niitäkin päivitetä uusiin osiin, en usko että kovin suuria eroja nykysäännöillä voi saada aikaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3628
Sijainti
JKL
Ainahan se menee niin että suhteet ratkaisee autokaupoilla... Gardella kuitenkin pitkät ja hyvät suhteet Skodalle jo aktiivikuljettaja ajoista lähtien joten jos tehdas ajattaa TGR:n autoja Pro-luokassa niin silloin niillä on myös parhaat osat kiinni autoissa. Ja parhaat ohjelmat bokseissa. Ei se ns. asiakasversiokaan mikään huono ole mutta ei ehkä ihan sen tehdas laitteen veroinen.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Kuinkas paljon R5-autoissa on eroa yksityiskaluston ja tehdaskaluston välillä? Onko yhtä suuri ero kuin joskus aikoinaan tehdas-WRC:n ja yksityistiimin asiakasWRC:n välillä?
Mietin vaan, että antaako esim.Pietarinen TGS:n kalustolla ja Huttunen Printsportin laitteilla paljonkin tasoitusta Rovanperän tehdas-Skodalle.
Omaan silmään ainakin viime vuoden Jyskälässä SM-ukkojen Fabiat näytti jotenkin kesymmiltä kuin tehdas-R5:t, mutta saattoihan se hämätä kun ensin menee esim.Hyundain tai Citroenin R5 näyttävillä äänillä ja värityksillä ohi ja sitten tulee hiljaista suhinaa pitävä tavallisen näköinen Fabia. Kello kertoi kuitenkin muuta kuin auton äänet ja ulkonäkö antoi ymmärtää.

En usko että R5:ssa on niin suuria eroja kuin WRC autoissa aikoinaan. Ainahan on mahdollista että yksityisten autot toimitetaan moottorin ohjausyksiköllä joihin tauluihin on ladattu miedompia arvoja tehon suhteen. Ainakin S2000:n ohjausyksikön ohjelmisto (ei siis taulut joihin syötetään tiedot esim. bensan määrästä tietyillä kierrosluvuilla jne.) piti olla luokiteltu enkä usko että R5 osalta olisi annettu vapaammat kädet. Autothan on luokiteltu tietyillä osilla eikä valmistaja voi toimittaa yksityisille auton jossa on jotain kuttaperkkaosia.

Kuinka ajan tasalla auto on riippuu siitä milloin auto on ostettu ja kuinka monta jokeri-luokitusta valmistaja on tehnyt sen jälkeen. Ainahan on mahdollista hankkia ne jokeriosat jos vaan lompakko venyy. Alla on mitä sanottiin jokereista pari vuotta sitten. Ei niitä kovin monta ole mahdollista käyttää eli aika harkiten niitä pitää käyttää.


One erratum / joker is counted for each article modified (e.g. 1 engine flywheel = 1 Joker, etc.).

For the 24 first months (after homologation of the VR5 extension), a maximum of 3 "Jokers" may be homologated per homologation form.
In case of a safety and/or reliability problem during the first 24 months, 2 extra "jokers" may be homologated per homologation form.

If the VR5 extension has been homologated for more than 24 months:
-It will be possible to homologate 1 extension of up to 5 new "jokers" (5 articles). These maximum 5 jokers must be homologated in only one extension. This extension must be used in its entirety.
-After this homologation 2 extra "Jokers" may be homologated.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Ruotsin kisasta tulee varmaan yksi tämän kauden mielenkiintoisimmista. Bosse vs. Löppönen tulee olemaan yksi seurattavimpia taistelupareja ja luulenpa, että voipi olla aika tasaväkinen kisa näiden kahden välillä.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Piti lähtee kruisaileen

Tuohinolla on tuohta :alppu:

Voi voi jos ja kun Grönholmilla alkaa tekee mieli kisata Tuohinoa vastaan, niin mitehän käy.. :confused: :thumbup:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16159
Sijainti
Tampereen lenkki
Ruotsin kisasta tulee varmaan yksi tämän kauden mielenkiintoisimmista. Bosse vs. Löppönen tulee olemaan yksi seurattavimpia taistelupareja ja luulenpa, että voipi olla aika tasaväkinen kisa näiden kahden välillä.
Onhan tässä nyt se ero, että Grönholm on paluuta tekevä nautiskelija, kun taas Loeb ei ole lopettanut kilpailemista missään kohtaa ja on tehdastallin kuskina keräämässä maailmanmestaruuspisteitä, ja alla on viime vuodelta kolme rallia näillä uusilla autoilla. Ei ihan vertaiukelpoiset lähtöasetelmat, vaikka toki Bossella onkin parempi meriittilista Ruotsissa. Vertaillaan ennemmin Bossea ja Tuohinoa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5662
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Lähtökohtaisesti tällaisen Loeb vs. Grönholm taistelun pitäisi olla ihan no-contest. Siinä missä toinen on ajanut viimeksi nuotista kelloa vastaan yhdeksän vuotta sitten, toinen voitti viimeistä edellisen MM-rallin. Eli ei siitä nyt kovin tasaisia lähtöasetelmia saa tekemälläkään - vaikka kuinka ollaan Ruotsissa ja vaikka Bossella kuinka onkin testikilometrejä alla myös viime vuosien ajalta.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2542
Osallistujalistassa näyttäisi E. Pietarinen olevan Skodan ilmoittamana wrc2pro-luokkaan. Tällainen on kyllä mennyt itselläni ihan ohi mutta hienoa jos näin on!

Edit: jaa olihan tästä jo ylempänä puhetta. Sokea Reetta kuittaa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3416
Sijainti
Lahti
Lähtökohtaisesti tällaisen Loeb vs. Grönholm taistelun pitäisi olla ihan no-contest. Siinä missä toinen on ajanut viimeksi nuotista kelloa vastaan yhdeksän vuotta sitten, toinen voitti viimeistä edellisen MM-rallin. Eli ei siitä nyt kovin tasaisia lähtöasetelmia saa tekemälläkään - vaikka kuinka ollaan Ruotsissa ja vaikka Bossella kuinka onkin testikilometrejä alla myös viime vuosien ajalta.
Varmaankin näin, mutta yhtä muuttujaa ei arvaa jättää veks. Bossella on ihan älytön kilpailuvietti! En mä ihan tolkuttomasti yllättyisi, vaikka se posottaisi takatukka suorana muutamankin sellaisen "ei oo totta" pätkäajan:eek!: Se on sitten toinen asia kun pitäisi säilyttää fokus useampi päivä peräkkäin. Ei jaska!
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
1001
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Varmaankin näin, mutta yhtä muuttujaa ei arvaa jättää veks. Bossella on ihan älytön kilpailuvietti! En mä ihan tolkuttomasti yllättyisi, vaikka se posottaisi takatukka suorana muutamankin sellaisen "ei oo totta" pätkäajan:eek!: Se on sitten toinen asia kun pitäisi säilyttää fokus useampi päivä peräkkäin. Ei jaska!
Rautiasen kommentti YLE:llä:

Lähdemme Ruotsiin pitämään hauskaa ilman tulospaineita ja tavoitteita. Jos Bosse alkaa kyselemään toisten pätkäaikoja, niin minä sanon, että lähden pois kyydistä.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3416
Sijainti
Lahti
Rautiasen kommentti YLE:llä:

Lähdemme Ruotsiin pitämään hauskaa ilman tulospaineita ja tavoitteita. Jos Bosse alkaa kyselemään toisten pätkäaikoja, niin minä sanon, että lähden pois kyydistä.
Saakohan kartantulkitsijaa vaihtaa kesken kisan:) Ei vaiten, noin se saattaa mennä. Eikä ole mun ensisijainen seuraamisen kohde ko. rallissa. Hauska silti nähdä, pysyykö vanhalla hirmulla maltti valttina!
 

Anza

New member
Liittynyt
4.1.2018
Viestit
2
Kuinkas paljon R5-autoissa on eroa yksityiskaluston ja tehdaskaluston välillä? Onko yhtä suuri ero kuin joskus aikoinaan tehdas-WRC:n ja yksityistiimin asiakasWRC:n välillä?
Mietin vaan, että antaako esim.Pietarinen TGS:n kalustolla ja Huttunen Printsportin laitteilla paljonkin tasoitusta Rovanperän tehdas-Skodalle.
Omaan silmään ainakin viime vuoden Jyskälässä SM-ukkojen Fabiat näytti jotenkin kesymmiltä kuin tehdas-R5:t, mutta saattoihan se hämätä kun ensin menee esim.Hyundain tai Citroenin R5 näyttävillä äänillä ja värityksillä ohi ja sitten tulee hiljaista suhinaa pitävä tavallisen näköinen Fabia. Kello kertoi kuitenkin muuta kuin auton äänet ja ulkonäkö antoi ymmärtää.
On isot erot moottoreissa ja tehdas ei anna viimeisimpiä ohjelmia asiakasautoihin.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17753
Sijainti
East of Eden
Kyllä tulee Ruotsista mielenkiintoinen kisa. Tänak, Neuville ja Ogier (kestääkö sitikka?) tullevat olemaan kovin kolmikko, ja aivan siinä vanavedessä Meeke, Latvala ja Lappi, ehkä myös Loeb. Myös Sunisen panosta odotan mielenkiinnolla.

Grönholm voi sekoittaa kuuden kärkeä ja veikkaanpa, ja veikkanpa Bossen joka tapauksessa antavan kyytiä Löppösellekin, ainakin joillain pätkillä. Vaikka kartturin mielestä lähtisivät pitämään hauskaa ja ajamaan ilman paineita, niin juuri siinähän se on, ilman paineita voi ladata koviakin pätkäaikoja.

RC2 luokassa Rovanperä tullee olemaan pitelemätön. Muut suomalaiset RC2:ssa kisaavatkin sitten pienemmistä sijoituksista.

Mielenkiintoinen kisa siis tulossa, ja vaikea veikattava.
 

jokamies

Well-known member
Liittynyt
5.8.2014
Viestit
795
Kyllä tulee Ruotsista mielenkiintoinen kisa. Tänak, Neuville ja Ogier (kestääkö sitikka?) tullevat olemaan kovin kolmikko, ja aivan siinä vanavedessä Meeke, Latvala ja Lappi, ehkä myös Loeb. Myös Sunisen panosta odotan mielenkiinnolla.

Grönholm voi sekoittaa kuuden kärkeä ja veikkaanpa, ja veikkanpa Bossen joka tapauksessa antavan kyytiä Löppösellekin, ainakin joillain pätkillä. Vaikka kartturin mielestä lähtisivät pitämään hauskaa ja ajamaan ilman paineita, niin juuri siinähän se on, ilman paineita voi ladata koviakin pätkäaikoja.

RC2 luokassa Rovanperä tullee olemaan pitelemätön. Muut suomalaiset RC2:ssa kisaavatkin sitten pienemmistä sijoituksista.

Mielenkiintoinen kisa siis tulossa, ja vaikea veikattava.
Ogieria en kyllä kovinkaan korkealle Ruotsin ennakoissa nostaisi. Lähtöpaikka on sen verran heikko, lisäksi vastassa on kolme vahvaa Toyotaa ja Hyundaitkin menevät varmasti kovaa. Pidän onnistuneena suorituksena Ogierille sitä jos pystyy ajaman 5 parhaan joukkoon. Tänak lähtee Ruotsiin mielestäni kovimpana suosikkina. Latvalalla ja Meekellä myös hyvä lähtöpaikka, perjantaina se etu pitäisi osata käyttää hyödykseen. Lapilla myös iskunpaikka Monten mentyä pieleen. Loeb tuskin kerkiää ainakaan ihan terävimpään kärkeen. Sunisen tavoitteena varmasti olla nopein Ford-kuski, kokonaistuloksissa hyvä suoritus hänelle varmasti olisi pääsy 5 parhaan joukkoon.

Grönholm lähtee varmasti aluksi tunnustelemaan ja nosta vauhtiaan fiiliksen mukaan. Grönholm voi jossakin kohtaa rallia olla pätkäajoissa 5 parhaan joukossa, mutta mitään pohja-aikaodotuksia hänelle ei kannata ladata. Jännä nähdä mikä hänen vauhtinsa tulee olemaan verrattuna Loebiin, Loebilla etuna on se että kokemusta näistä nykyajan WRC-autoista on paljon enemmän kuin Grönholmilla. Grönholmilla varmasti menee oma aikansa tottua siihen miten kovaa näillä autoilla voi kuhunkin paikkaan mennä.

RC2-luokassa Kalle Rovanperä tulee menemään varmasti oma vauhtiaan. Huolimatta siitä että kyseessä on Rovanperälle eka kerta Ruotsissa, uskon että maksimaalinen vauhti löytyy samantien. Kalle osoitti jo viime kesänä Suomen rallissa sen että ei näitä ralleja tartte vuosikausia ajaa että se maksimaalinen vauhti löytyy.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16159
Sijainti
Tampereen lenkki
Muistakaa lähtöpaikkojen suhteen, että viime vuosi oli poikkeuksellisen luminen, ja lunta satoi pätkien aikanakin. Normaalisti Ruotsissa on hyvä startata kärjessä kun nastat saa puhtaan otteen jäähän eikä niukimmissa lumioloissa soraa ole vielä noussut pintaan nastoja tuhoamaan.

Tämän hetken tilanteen ja ennusteiden suhteen lumitilanne on hyvä, mutta toki ralliin on vielä monta viikkoa.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7582
JOS se Citikan C3 R5 on yhtään sinne päin, niin kovaa saa Kallekin mennä, mikäli mielii pitää Östbergin takanaan.
Joo ja Östberg muistaa Ruotsin tiet ulkoa, kun taas Kalle ajaa siellä ensimmäistä kertaa. Lisäksi on esimerkiksi Veiby, Huttunen, Pietarinen ja Gryazin kirittämässä.
 
Ylös