2019 IndyCar Series

Saunatakki

Walk a Crooked Mile
Liittynyt
3.8.2014
Viestit
2362
Tässä on nyt sellaista aitoa potentiaalin makua. Ai että!

E: Striimi pimeni, perhana.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Katselin suomalaista juhannusta vastaavissa olosuhteissa ajetun kisan tänään uusintana. Olipa jännittävä loppu, kun toisiksi viimeisellä Simon Pagenaud meni heittäen Dixonista ohi.

Felix Rosenqvistilla oli myös vahva alku, harmi että polttoaineletku tms. ei ollut kunnolla kiinni ja auto oli palaa kahteen kertaan.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Eka aika-ajo 500 menossa. Pigot nopein toistaiseksi. Alonsolla ja Hinchcliffellä menee tiukille läpi pääsy.
 

zenit

Well-known member
Liittynyt
11.6.2008
Viestit
651
Sijainti
Lahti
Ja niinhän siinä kävi että Graham Rahalin viime hetken nopea veto pudotti myös Alonson suoralta jatkopaikalta. Molemmat joutuivat huomenna ajamaan viimeinen lähtörivin paikoista ennen fast 9 osiota.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Edelleen vaikea ymmärtää perusteluja miksi osallistujamäärää näillä ilmoittautumisilla pitää rajoittaa. Autot ovat turvallisempia kuin ennen, pyrkiviä osallistujia on vähemmän ja osallistumisen kustannukset ovat ilmeisesti suhteessa huomattavasti korkeammat kuin muutama vuosikymmen sitten. Päästäisivät vaan nuo kaikki kisaan mukaan.

Jos pyrkiviä osallistujia olisi vaikka 50 niin silloinkin olisi mahdollisuuksia esim. jakaa lähtöryhmittelyt kahteen erilliseen osaan pienellä välillä. Pitkässä kisassa nousut takaakin on mahdollisia.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9716
Sijainti
Helsinki
Edelleen vaikea ymmärtää perusteluja miksi osallistujamäärää näillä ilmoittautumisilla pitää rajoittaa. Autot ovat turvallisempia kuin ennen, pyrkiviä osallistujia on vähemmän ja osallistumisen kustannukset ovat ilmeisesti suhteessa huomattavasti korkeammat kuin muutama vuosikymmen sitten. Päästäisivät vaan nuo kaikki kisaan mukaan.

Jos pyrkiviä osallistujia olisi vaikka 50 niin silloinkin olisi mahdollisuuksia esim. jakaa lähtöryhmittelyt kahteen erilliseen osaan pienellä välillä. Pitkässä kisassa nousut takaakin on mahdollisia.
Vuonna 1997 oli jopa 35 ajajaa mukana, mutta pääsaääntöisesti turvallisuuden vuoksi osallistujamäärä on rajoitettu 33:een vuodesta 1934 alkaen. Tämä on tehty radan koon vuoksi.

After 40 cars started in the inaugural race in 1911, the Contest Board of the American Automobile Association (AAA), the sanctioning body at the time, mandated a formula for limiting the size of a starting field according to the size of the track. It was determined that the safe distance between each car spread equally around a course would be 400 feet, thereby limiting the 2.5-mile Indianapolis Motor Speedway to 33 cars.
https://www.indianapolismotorspeedway.com/events/indy500/history/indy-500-traditions-faqs/faqs
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
Millä tuon sitten mittaa, mikä on oikea määrä. Las Vegasissa oli vuoden 2011 finaalissa 34 autoa ja se oli ihan liikaa puolitoistamailiselle.
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Alonso DNQ. Sponsorinsa dumppaama Kyle Kaiser bumppasi espanjalaisen viimeisellä vedolla.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Zak Brown oli ainakin ensijärkytyksen jälkeen sitä mieltä, että eivät osta Alonsolle paikkaa kisaan.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Enemmän taisi olla vikaa McLarenissa/tiimissä kuin Alonsossa. Liian ylimielinen asenne.

Huhun mukaan täksi päiväksi hankkivat Andrettilta iskunvaimentimet ja Penskeltä auton asetukset, joka kuvastaa homman homman epätoivoisuutta, ettei voinut aiemmin turvautua apuun kun ongelmia selvästi oli.

McLarenin olisi pitänyt osallistua joko viime kauden lopun ovaalikisoihin tai alkukauden kisoihin vaikkeivat ne olekaan ovaaleja, mutta olisi auto tullut tutummaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Vuonna 1997 oli jopa 35 ajajaa mukana, mutta pääsaääntöisesti turvallisuuden vuoksi osallistujamäärä on rajoitettu 33:een vuodesta 1934 alkaen. Tämä on tehty radan koon vuoksi.



https://www.indianapolismotorspeedway.com/events/indy500/history/indy-500-traditions-faqs/faqs
Tuossa taidetaan tarkoittaa vain sitä, että mistä tuo 33 on tullut.

En mä nyt voi uskoa, että tuolloin tehdyllä turvavälilaskemalla olisi mitään merkitystä nykypäivänä. :frank:

Eli syy olisi pikemmin "koska perinne". Lisäksi tuo Bump Day (nyt Last Row ja vitsikkäästi Slow 6) on oma hypensä ja shownsa, vaikka näidän ulosjäävien sponsorit ei siitä varmaan tykkää.
 
Viimeksi muokattu:

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5714
Enemmän taisi olla vikaa McLarenissa/tiimissä kuin Alonsossa. Liian ylimielinen asenne.

Huhun mukaan täksi päiväksi hankkivat Andrettilta iskunvaimentimet ja Penskeltä auton asetukset, joka kuvastaa homman homman epätoivoisuutta, ettei voinut aiemmin turvautua apuun kun ongelmia selvästi oli.
Olivat näköjään muodostaneet allianssin Carlin-tallin kanssa ja myös Carlinin kolmesta omasta autosta kaksi jäi tuloslistan viimeiseksi Alonson kanssa. Eli helvetin hyvin valittu yhteistyökumppani taas kerran. Vaihtoehtoja heillä tuskin oli mutta silti. Carlin näyttää aloittaneen indyissä vasta viime kaudella eli talli on vielä hyvin sekaisin itsekin ja on miehittänyt lähinnä gridin hitaampaa puoliskoa. Mitähän ihmettä McLaren odotti?

Mutta kyllä minä ymmärrän sen, ettei tallia kiinnostanut harjoitella osallistumalla muihin indykisoihin. Kyse on vain Alonson miellyttämisestä ja hänen fokuksensa on ollut voittaa Indy 500, ei ajella rinkiä jossain jenkkisarjassa. Alonsolla on mediassa paljon suunnitelmia mutta ei häntä Indycar kiinnosta sarjana.

Parempi taktiikka Alonsolle olisi tehdä soppari oikean Indycar-tallin kanssa ja ajaa osa-aikaisena muutama kisa ennen Indy 500:n alla.
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Tuossa taidetaan tarkoittaa vain sitä, että mistä tuo 33 on tullut.

En mä nyt voi uskoa, että tuolloin tehdyllä turvavälilaskemalla olisi mitään merkitystä nykypäivänä. :frank:

Eli syy olisi pikemmin "koska perinne". Lisäksi tuo Bump Day (nyt Last Row ja vitsikkäästi Slow 6) on oma hypensä ja shownsa, vaikka näidän ulosjäävien sponsorit ei siitä varmaan tykkää.
Perinne ja hype osastoon tämä varmaankin menee. Tosin kallis hype kun katsojiakin oli vain kourallinen (jos fyysisiä katsojia edes tarvitsee) ;). Jos tämä hype lajin kannalta tarvitaan niin silloin olisi hyvä että aina karsittaisiin x määrä osallistujia oli osallistujamäärä mikä tahansa. Turvallisuuden osalta on vaikea kommentoida, kai teoriassa aina turvallisempaa mitä vähemmän autoja radalla.

Taloudellisesti tuntuisi järkevämmältä että mikäli kaikkia ei voida suoraan laskea mukaan esim. hypen tai turvallisuus aspektin takia, niin jätettäisiin sitten ainakin jokin takaportti karsiutujille. Esim. jos kisan ensimmäisen 15 kierroksen aikana tulisi kolareita tai keskeytyksiä niin sitten keskeyttäneiden määrä karsiutuneita pääsisi kisaan mukaan kesken kisan aina 15 kierroksen täyttymiseen asti. Sen jälkeen aina keltaisten tullessa nämä karsiutujat saisivat turvallisesti ja ohjatusti ottaa keltaisten alla nopeammin kierroksia kiinni toisten mennessä turva-auton perässä (joku extended lucky dog tyyppinen) kunnes saavuttavat viimeisen normistarttaajan. Siten karsiutujillakin olisi vielä teoreettiset mahdollisuudet päästä kisaan mukaan ajamaan ihan sijoituksista ja lisäksi tämä voisi luoda vaikka uuden jenkeille sopivan hypen jossa ennen kaikkea kaikkien sponssit voittaa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4613
Sijainti
Salo
McLarenin olisi pitänyt osallistua joko viime kauden lopun ovaalikisoihin tai alkukauden kisoihin vaikkeivat ne olekaan ovaaleja, mutta olisi auto tullut tutummaksi.
Tässähän se onkin. Nyt McLaren tavallaan teki käänteisesti sen mitä Michael Andretti teki McLarenilla 90-luvun alussa. Vain rusinat pullassa kiinnostivat.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Alonsolla on mediassa paljon suunnitelmia mutta ei häntä Indycar kiinnosta sarjana.
En usko tuota ennen kuin tulee Alonson omasta suusta. Osa-aikainen ohjelma tai koko kausi olisi jo voinut toteutua, mutta siltojen poltto Hondan suuntaan ja myös se että Hondalle vissiin oli ongelma Toyota/WEC-sopimus taisi pilata jo aika monta mahdollisuutta toisissa talleissa.

WEC-kausi päättyy nyt kesäkuuhun ja Alonson loppuvuosi on tyhjä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Tässähän se onkin. Nyt McLaren tavallaan teki käänteisesti sen mitä Michael Andretti teki McLarenilla 90-luvun alussa. Vain rusinat pullassa kiinnostivat.
Mikäs pointti tässä nyt oli? Andrettihan ajeli koko kauden alusta alkaen McLarenilla, kunnes sai potkut. Andretti on sanonut, että Dennis yritti savustaa häntä ulos heti ensimmäisestä kisasta alkaen eli yritti saada Häkkistä autoon.
 
Ylös