Vierailin lauantaina ja sunnuntaina Long Beachissa IMSA:n ja IndyCarin osakilpailuissa. IMSA:n kisasta laitoinkin jo nipun kuvia GT ja proto -ketjuun, mutta sananen siitäkin. IMSA:n varikoilla pääsi kiertelemään ilman eri veloitusta ja siellä tulikin käytyä katselemassa kalustoa, DPi-autoja kun en aikaisemmin ollut luonnossa nähnytkään. Meidän katsomopaikka oli tässä ketjussakin näkyvän pohjakartan mukainen 25, mikä ei ollut aivan paras mahdollinen. Tuolta katsoen lähin screen oli vähän liian kaukana, mutta radan tapahtumiin tuo menetteli näkyvyyden ollessa kahteen eri mutkaan.
LMP2-autojen puuttuessa IMSA oli vähän pienilukuinen, mutta lähtihän se kisa käyntiin, kun vain alkuvaiheen pitkä keltainen väistyi. Protojen parhaat äänet oli Cadillacissa, GT-autojen Fordissa. Lauantai-iltana olisi kisannut myös IMSA GTO Historic, mutta sen jätimme väliin koska se olisi tiennyt yli tunnin venttailua edellä mainitun ruutulipun jälkeen.
IndyCarin harjoitukset ja aika-ajo tulikin jo lauantaiaamuna nähtyä ja varsinainen kisa oli sunnuntaina. Sunnuntaina myös Pirelli GT4 ajoi oman lähtönsä, tuohon sarjaan ei ehkä ollut niin suurta mielenkiintoa. Kyseessä kun ei ollut Blancpain GT American pääluokka jota Toni Vilander käsittääkseni ajaa tälläkin kaudella(?). Parasta GT4-lähdössä taisi olla muutamien ns. herrasmiesten ajolinjat, välillä tuli mieleen enemmänkin Juha Kankkusen ajot Stadissa WRC-Corollalla kuin maailmanluokan rata-ajo.
Sunnuntaina tuli kierrettyä myös IndyCarin varikkoa, lippu oli melkoisen arvokas $27 yhdelle päivälle. Vanhojakin starboja näkyi varikolla pyörimässä mm. Al Unser Jr. Varsinainen kisa alkoi sitten kaikenlaisen karnevaalin jälkeen, oli tähtilippulaskuvarjoa ja hävittäjän ylilentoa. Alussahan oli pientä dramatiikkaa, kun liikenneympyrän kukkaketoa käytiin vähän kyntämässä. Kisa nyt sinänsä ei ollut mikään huippujännittävä, odotin että Scott Dixon tai Josef Newgarden olisi vähän paremmin pystynyt haastamaan Rossin. Mutta Rossilla oli selvästi kaikki palaset kohdallaan niin lopputulos oli ylivoimainen voitto.
Äänet IndyCar-autoissa oli kohdallaan, pääsuoralla kuului myös teräviä pamauksia ylöspäin vaihdoissa.
Sää oli kisapäivinä varsin sopiva tällaiselle ulkoilmatapahtumalle, lauantaina muistaakseni 24 astetta siniseltä taivaalta. Sunnuntaiaamuna oli vielä paksu merisumukerros ja viileähkö lämpötila, mutta ennen puoltapäivää pilvet väistyivät ja lämpötila nousi 22 asteen tienoille.
Tuolla muutama kuva sunnuntailta
https://buglightjaguar.smugmug.com/Acura-Grand-Prix-of-Long-Beach/