F1-Uutisia 2019

  • Viestiketjun aloittaja hila
  • Aloituspäivämäärä

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Jean Todt'kin alkaa viimein herätä siihen todellisuuteen, ettei nykyformulasta saa kiinnostavaa näytöstä ilman välitankkauksia. Hän ehdottaa nyt välitankkausten palauttamista kaudesta 2021 alkaen. Pienenä kuriositeettina edellinenkin välitankkauskielto kesti vuosikymmenen verran 1984–1994. Mikäli tankkauskielto kumottaisiin ehdotuksen mukaisesti, niin se olisi ollut tällä kertaa voimassa vuoden pidempään eli 11 kisakauden verran. Kuinka se sitten istutettaisiin nykyisiin sääntöihin ja ilmapiiriin, että bensaa saisi polttaa mahdollisimman vähän? Onko välitankkauksessa edes mitään järkeä, jos kisan aikana saa edelleen kuluttaa vain noin 100 kiloa bensaa. Ennen muinoin taidettiin tankata sen verran lisää yhdellä pitstopilla. Nyt varmaan taktiikan mukaan riittäisi 30–50 litraa. Muistaakseni vanhat tankkauskoneet syöttivät 9 l/s eli yksi tankkaus kestäisi sitten sellaiset 3–5 sekuntia ehkäpä.

Siinä Todt on aivan oikeassa, että autot ovat aivan liian painavia (ja isoja). Ja muutos bussin kokoisiin autoihin tapahtui juuri silloin, kun välitankkaus kiellettiin. Nykyään tosin tankin koko on paljon pienempi ja hybriditeknologia on ottanut vapautuneen tilan haltuunsa, joten aivan viime vuosikymmenen lopun kaltaisiin pieniin ja ketteriin formuloihin ei ole paluuta.
En tiedä kun ehkä pohdiskelu polttoaineista tai välitankkauksista kuuluisi enemmän tekniikkapuolelle, mutta vuosien 1994-2009 tankkauskoneiden syöttönopeus oli 12 litraa sekunnissa ja tätä ennen liian kaukaiseen historiaan menemättä mitä erinäisimpien ja jopa ajoittain erittäin vaarallistenkin kokeilujen jälkeen vuosina 1982-1983 Brabhamilla ja huhutun vuoden 1994 Benettonin välitankkauskohun ryvettämässä laitteistossa syöttönopeus oli 25 litraa sekunnissa.

Nykyisin tietääkseni kulutus on 105 kiloa kun sitähän korotettiin täksi kaudeksi tai jo viime kaudeksikin kun tätä ennen oli kyllä vain 100 kiloa ja sitä on aiottu harkita korotettavaksi vahvasti myös 110 kiloon alkaen ensi vuodesta tai sitten tuosta vuodesta 2021 milloin voi aikaisintaankin tulla takaisin tuo välitankkaus.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15084
Vilkaisin tuossa, että ennen välitankkauksen kieltämistä F1-autoissa oli noin sata kiloa mahduttava bensatankki (kuten nytkin) eli välitankkauksen salliminen ei juurikaan vaikuttaisi auton fyysisiin mittoihin. Mercedes ehkä saisi sen kyttyränsä hiottua pois. Sen sijaan autojen painoon se vaikuttaisi jonkin verran, ettei kisaan startattaisi useimmiten 105 kiloa bensaa tankissa vaan ehkä 40-50 kiloa vähemmän. Tuskin tässä nyt millään turvamääräyksillä on vaikutusta asiaan. Mieleen muistuu se Ferrarin turbopanssarin keissi vuodelta 2014, kun puhuttiin kai kolmesta kilosta, kun Ferrari oli yrittänyt jättää turbon räjähtämiseltä suojaavan, pakollisen suojakilven pois autostaan.

edit: Itse asiassa minimipainoon ei lasketa bensa eli jos bensamäärissä olisi 50 kiloa eroa, niin se tulee täysimääräisesti laskea tuohon minimipainosta aiheutuvan eron päälle. Nykysäännöillä puhuttaisiin siis jopa 200 kilon erosta vuoden 2004 startteihin.
Välitankkausaikana ennen vuotta 2010 sen tullessa kielletyksi sen viimeisenä vuotena 2009 polttoainetta mahtui tankkiin sen 160 litraa vähintään ja aivan enimmillään vähän enemmän aina sinne 175 litraan asti. V10-aikoina ja V12-aikoina vuosina 1994-2009 muutoin polttoainetta sitten kyllä mahtui enemmän kun niitä käytettiin eli 180-240 litraa.

Tosin välitankkausaikana lähdettiin erittäin harvoin todella suurella polttoainekuormalla kisaan. Sebastien Bourdais taisi lähteä yhteen uransa viimeisimpään kisaan kaikkein isoimmalla mahdollisella tankilla polttoainetta ja se oli todella hidas taktiikka joka ei kantanut hedelmää.

Vastaavasti kertaalleen Mika Salo onnistui toki valtavalla onnella ja melkein jo polttoaineensa täysin menettäneenä saamaan Monacossa 1997 pisteitä kun lähti niin isolla tankillisella polttoainetta kuin vain auto salli mennä ja kun oli käymättä varikolla.

Vuodesta 2014 ja turboaikakaudesta lähtienhän tankin koot ovat tietääkseni olleet pienempiä kuin jopa vuosina 2010-2013?

Kun ymmärtääkseni viimeisen 5 vuoden aikana polttoainetta autoihin on tankattu vain 130-140 litraa mikä on todella vähän, mutta nykyään turbot ja oikeammin jo hybriditurbot ovat äärettömän polttoaineystävällisiä moottoreita kulutukseltaan jolloin painojakauma tulee valtavammaksi auton muista osista ja ehkä myös osin turbostakin johtuen kuin itse tankista tai sen runkokotelosta suhteessa monokokkiin.

Vuosina 2010-2013 kun vielä käytettiin vapaastihengittäviä moottoreita niin tuolloin vielä polttoainetankki oli suurempi kuin mitä se on ollut turboaikakaudella ja se oli sitä itse asiassa hämmentävänkin pitkään.

Tuolloin muun muassa MTV3:n Monacon 2010 kisalähetyksessä JJ näytti selvän eron vuoden 2009 ja vuoden 2010 polttoainemäärän suhteen vertailemalla niitä isoja mustia kanistereita keskenään ja vuoden 2009 tai yleensäkin välitankkausajan tuon hetken normaali polttoainekoko näytti aika kapealta tötteröputkelta verrattuna vuoden 2010 vastaavaan tynnyrikoon luokkaan vaikka sekin tietysti kalpeni joihinkin V12-ajan vastaaviin polttoainetankkien kokoluokkaan kuten myös V10-moottorienkin vastaaviin ennen kuin siinä kokoluokassa alettiin myös ajatella bensaetua.

Vuonna 2010 näin esimerkiksi kuten todennäköisesti aina tuohon vuoden 2013 loppuun asti noiden vuosien kuskit keskimäärin lähtivät Monacoa huomioimatta kisaan 210 litran polttoainelastilla alle 200 litran ollessa melkoisen harvinaista paitsi Monacossa missä selvisi ihan todella alhaisella polttoainemäärällä itse asiassa jopa jo 1980-luvun turboajallakin jolloin lähdettiin 140-180 litran polttoainelasteissa ja jopa alle 140 litran polttoainelasteillakin. Varsin samaa luokkaa olivat myös vuosien 2010-2013 polttoainelastit Monacossa.

Vuosien 2010-2013 vapaastihengittävien autojen aikakauden aikana välitankkauskiellon ollessa voimassa tankkiin mahtui tietääkseni ja myös vuoden 2010 Monacon MTV3:n lähetyksen mukaan enintään 220 litraa polttoainetta eli selvästi enemmän kuin miten nykyään tai viimeisen 5 vuoden ajalta turboaikana on ollut.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Eivätkös hybridit ole WEC-sarjassakin paljon hitaampia kuin autot ilman ekohömppää? LMP1-sarjassa FIA pakotti privatiimit jarruttelemaan keskellä suoraa, jotta ne eivät kulkisi Toyotan leluja kovempaa. Kyllä siinä hybridin rooli laskee merkittävästi, jos autoihin saa pumpata lisää bensaa. Nythän hybridejä tarvitaan vain raahaamaan autot ruutulipulle bensarajoitusten takia.
Höpö höpö. Tuhat heppaa käytössä 1,6 litraisesta turbomyllystä ja noilla virtausrsjoituksilla. Olisipa hauska nähdä sama vaparista.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5747
F1-autossa polttomoottori tuottaa kaksi kolmannesta ja hybridi täydellä teholla yhden kolmanneksen energiasta. Toyotan LMP1-auto taitaa olla yhtä pykälää tehokkaammalla hybridillä mutta auto myös painaa helvetisti enemmän. Ei niillä hepoilla ole mitään arvoa, jos vastapainoksi autossa on 200 kg ylimääräistä painoa. Sitä paitsi hybridissä riittää energiaa vain osalle kierrosta. WEC-sarjassa ei-hybrideille on kaksi tai kolme erityistä rajoitusta: he saavat ajaa vain Toyotaa lyhyempiä stinttejä, bensankulutus per kierros on rajoitettu todella tiukasti (joutuvat nostamaan keskellä suoraa) ja lisäksi bensan virtausta on rajoitettu kuristimella, eli auto ei kiihtyisi vaikka löpöä saisikin polttaa. Toki Toyotillekin on rajoituksia mutta ne rajoitukset ovat paljon löyhemmät. Olikohan autolle jotain painorajaa säädetty tms.
 

OriginalFormulastara

Well-known member
Liittynyt
22.2.2017
Viestit
338
Vilkaisin tuossa, että ennen välitankkauksen kieltämistä F1-autoissa oli noin sata kiloa mahduttava bensatankki (kuten nytkin) eli välitankkauksen salliminen ei juurikaan vaikuttaisi auton fyysisiin mittoihin. Mercedes ehkä saisi sen kyttyränsä hiottua pois. Sen sijaan autojen painoon se vaikuttaisi jonkin verran, ettei kisaan startattaisi useimmiten 105 kiloa bensaa tankissa vaan ehkä 40-50 kiloa vähemmän. Tuskin tässä nyt millään turvamääräyksillä on vaikutusta asiaan. Mieleen muistuu se Ferrarin turbopanssarin keissi vuodelta 2014, kun puhuttiin kai kolmesta kilosta, kun Ferrari oli yrittänyt jättää turbon räjähtämiseltä suojaavan, pakollisen suojakilven pois autostaan.

edit: Itse asiassa minimipainoon ei lasketa bensa eli jos bensamäärissä olisi 50 kiloa eroa, niin se tulee täysimääräisesti laskea tuohon minimipainosta aiheutuvan eron päälle. Nykysäännöillä puhuttaisiin siis jopa 200 kilon erosta vuoden 2004 startteihin.
Mitähän kyttyrää tarkoitat. Mersun loivasti laskevaa moottorikatetta? Samantyyppinen oli viime kauden Ferrarissa, en näe sitä itse kyttyränä :)

https://www.motorsport.com/f1/news/ferrari-car-comparison-video-sf71h-1017929/1397948/
 
Viimeksi muokattu:

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
914
Rich Energyn viime ajan tapahtumat ovat olleet melkoista farssia, mutta uusia yllättäviä käänteitä riittää yhä: Nyt Rich Energy ei enää ole Rich Energy, toimitusjohtaja eroaa eikä tämä ole varmasti vielä tässä: https://www.motorsport.com/f1/news/haas-sponsor-saga-rich-energy-renamed/4496401/?utm_source=RSS&utm_medium=referral&utm_campaign=RSS-F1&utm_term=News&utm_content=www

Saa nähdä missä värityksessä Haas ajaa loppukauden ja saako koskaan osaakaan jo sovituista sponsorimiljoonista. Onneksi takana on ilmeisesti sentään aika iso firma ja paljon rahaa, mutta eihän tämä oikein hääviltä näytä silti.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Rich Energyn viime ajan tapahtumat ovat olleet melkoista farssia, mutta uusia yllättäviä käänteitä riittää yhä: Nyt Rich Energy ei enää ole Rich Energy, toimitusjohtaja eroaa eikä tämä ole varmasti vielä tässä: https://www.motorsport.com/f1/news/haas-sponsor-saga-rich-energy-renamed/4496401/?utm_source=RSS&utm_medium=referral&utm_campaign=RSS-F1&utm_term=News&utm_content=www

Saa nähdä missä värityksessä Haas ajaa loppukauden ja saako koskaan osaakaan jo sovituista sponsorimiljoonista. Onneksi takana on ilmeisesti sentään aika iso firma ja paljon rahaa, mutta eihän tämä oikein hääviltä näytä silti.
Ja samalla auto on tullut lähes vaarallisen huonoksi ajettavaksi. Mitähän päivitystä siihen on tehty, kun vikuroi laila nuoren orhin?
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Riittää auton teippaajilla ja franchisen tekijöillä hommia kun kaikki menee uusiksi koko ajan.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2219
Ja samalla auto on tullut lähes vaarallisen huonoksi ajettavaksi. Mitähän päivitystä siihen on tehty, kun vikuroi laila nuoren orhin?
Kuten tuossa uutisen videossa kerrottiin, ajoi Grosjean Silverstonessa käytännössä Melbournen versiolla. Magnussenilla oli käytössä Barcelonan kehityspaketti. Vanhaa ja nykyistä oli tarkoitus verrata kisassa. Se vertailu kesti mutkaan 5.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Kuten tuossa uutisen videossa kerrottiin, ajoi Grosjean Silverstonessa käytännössä Melbournen versiolla. Magnussenilla oli käytössä Barcelonan kehityspaketti. Vanhaa ja nykyistä oli tarkoitus verrata kisassa. Se vertailu kesti mutkaan 5.
Vahvaa tekemistä!:eek:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Kuten tuossa uutisen videossa kerrottiin, ajoi Grosjean Silverstonessa käytännössä Melbournen versiolla. Magnussenilla oli käytössä Barcelonan kehityspaketti. Vanhaa ja nykyistä oli tarkoitus verrata kisassa. Se vertailu kesti mutkaan 5.
Ei ihme että pitävät gridin peräpäätä Williamsin kanssa. Jo 3 kausi putkeen kun auto ei kehity.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei ihme että pitävät gridin peräpäätä Williamsin kanssa. Jo 3 kausi putkeen kun auto ei kehity.
Haas on tosiaan aloittanut kaudet vahvasti, mutta auto ei kehity kauden aikana. Ainakaan samaan tahtiin kuin muilla talleilla.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Gunther Steiner on sen verran vihainen tällä hetkellä, että en ihmettelisi vaikka autoja ajaisi kesäloman jälkeen muut kuljettajat.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Restan lähtö vahvistettu myös Alfan toimesta.

Nyt Alfa Romeo on vahvistanut, että erittäin suuressa arvossa pidetty Resta jättää tallin heinäkuun lopussa. Uutena teknisenä johtajana aloittaa 1. elokuuta Jan Monchaux, joka toimii nykyään tallin aerodynamiikkaosaston johtajana.

Ferrari ei ole vielä tiedottanut Restan paluusta, mutta oletettavaa ja todennäköistä on, että Resta aloittaa työnsä Maranellossa, kun kesätauko päättyy syyskuun alussa. Resta työskenteli Ferrarilla vuosina 2001–18. Hän siirtyi Alfa Romeolle, silloiselle Sauberille, viime kesänä.

– Haluan kiittää Simonea hänen panoksestaan tallin kehityksen eteen. Toivotan hänelle kaikkea parasta tulevaan, tallipäällikkö Frédéric Vasseur sanoo tiedotteessa.
 

Corvair

Well-known member
Liittynyt
10.10.2016
Viestit
914

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4401
Ylös