NASCAR-kausihan on jälleen täällä ja vauhtiviikot rullaavat par aikaa käynnissä. Tällä kaudella en erikseen aika-ajoista kirjoittele, vaan liitän ne raporteinteihin jos niikseen tulee - uutiset ja muut tapahtumat käyn erikseen naputtelemassa tällaisen tullessa, mutta muuten pitäydyn kisatiivistyksissä alkuseasonista ja loppukautta kohti mentäessä alan taas vaihdetta isommin lyömään tekstiä valkopohjalle perspektoitavaksi
Erikseen en myöskään viime kauden lopun tapaan enää laita kanavia ja alkamisaikatauluja, koska kanavissa saattoi olla päivänkin varoitusaika olemassa ja tv-aikaa piti vyöhykkeen suhteen tarkkaan katsoa muunnettuna se Suomen aikaan paikallisesta, jolloin se aina toi lisälehtirallia netissä
Tämä kaikki tekee raportoinnista vaikeampaa kun kärkyt näitä yksityiskohtia viimeiseen saakka, että tämän lisän saa kirjoitukseen eikä niitä viitti käydä enää myöhemmin lisäämässä juuri sen tuoman raadollisuuden vuoksi. Perussääntö pätee, että suurin osa kisoista tulee Viasatin urheilupaketin annista ja kaikki kisat tulevat varmuudella Viaplaylta + luotettavat streamit palvelevat myös tässä jotka täällä palstalla oleville on hyvinkin tuttuja ja myös osaavat varautua mahdollisiin viime hetken "nettitoistosyötön" muutoksiin.
Clashissa viime viikonloppuna JJ pyöräytti autonsa epäviralliseen ensimmäiseen voittoon kauden aloitukseksi; kisan kruunasi peräti 17:sta auton kolarivyyhti 20:stä ja sen jälkeiset sananhälinät, mutta pisteitä eikä pudotuspelipaikkoja ei vielä jaettu. Johnson tuli rähinällä uudistuneen auton lookkinsa kanssa maisemiin ja antoi positiivisen alkujysäyksen kauden alkuun. Aika-ajot ajettiin tuolloin samana päivänä ennen tuota kisaa ja duelit on huomenna edessä. Daytona 500 vuorostaan sunnuntai-illan timanttina jolloin sesonki toden teolla taotaan telineiltä liikkeelle suurimman yksittäisen kisan muodossa.
SHR sai neljänneksi kuljettajakseen tosiaan Daniel Suarezin, joten Kevin Harvickin kipparoiman tallin perusteet ovat ihan hyvissä jamoissa. KH:n lisäksi Clint Bowyer ajaa varmasti ensi kaudellakin voitoista, Aric Almirolalla takana uran paras kausi ja Daniel Suarez hyppää nyt #41 autoon ja pystyy hänkin ajamaan parhaimillaan erittäinkin vahvasti, joten AA & DS ovatkin nostamassa uraansa uudelle tasolle (AA sen jo oikeastaan tekikin). SHR ja kaikkia Fordeja myös kosmeettisesti koristaa Mustangin kori tällä kaudella sekä siitä, että muusta muuttuneesta tästä linkistä:
https://www.nascar.com/gallery/whats-new-in-nascar-for-2019/#/1
Aerodynaamisten muutosten lisänä muuttunutta on myös se, että nykyään ei enää trackbaria autoissa ole kuskin käytössä, vaan kaikki hoidetaan kuten ennen vuotta 2015 että vuodet sen jälkijunassa. 4 vuotta lisurina oli ratinkääntäjän apuna sisäinen ratatangon säätelyn mahdollistanut käyttöjärjestelmä, mutta kuten kaikki kisoja katsoneet huomasivat, niin ne mitä sillä sai aikaan oli todella vähäistä. Pieniä eroja siellä täällä, mutta se paketti joka alla oli kisassa startatessa monesti oli niin hyvin hiottu mitä oli, että auton sisältä käsin voitiin pieniä apuja saada aikaan, mutta ei mitään sellaista siihen hätään mitä vetoon radalla haluttiin juurikaan - monesti se myös reistaili kisan aika, joka on osittainen syy sen poistamiseen täksi kaudeksi. Mikä jatkaa pääsäätelyvarana tästä eteenpäin, on auton takana oleva säädin varikkokäynnin yhteydessä käytettäessä trackbarin osalta joka on ollut myös huomattavasti enemmän apuja tuova, mutta ei sekään kilpailukykyä voi yllättäen takaisin tuoda vaan parantaa mikä autossa on luontaisesti jo valmiina tai löydettäessä kisaviikonlopun aikana. Yleensä juurikin kisassa näyttelee tärkeätä osaa.
Kisan jälkeinen tarkastus jos voittajalla epäonnistuu, niin kyseeseen voi tulla täysin hylätty ja voiton siirtäminen. Sarjaan tulee myös kolme uutta tulokasta mukaan; Daniel Hemric #8 auton paluussa kokoaikaiseksi RCR:lle (#31 osa-aikainen nykyään), Ryan Preece JTG-Daughertyn #47:llä ja Matt Tifft #36 FRM:llä.
Sonoman moottorirata vuorostaan ottaa radassa, alkuperäiseen venueeseen kuuluvan lisälenkin mukaan, joten rata pitenee n. kolmannesmailin joten moottorirataskene on nyt viime vuodesta alkaen hieman muuttunut Nascarissa.
Näistä lähdetään kohti mielenkiintoista kautta!