WRC-kausi 2020

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuossa vielä vähän ensi kauden jälkeisiä näkymiä, Espanja ja Australia varmistaneet paikkansa 2021 kalenterille, molemmat etsivät uutta aluetta kisalle välivuoden aikana, kun taas esim Monte saattaa jäädä 2021 väliin rotaation hengessä

https://www.rallit.fi/rallin-mm-sarjasta-putoaville-osakilpailuille-myos-hyvia-uutisia/
Samassa hengessä myös Suomen MM-rallille koittanee välivuosi lähitulevaisuudessa. Kysymys kuuluukin, mitä sitten tapahtuu? Saadaanko yhteistyökumppaineita haalittua mukaan (varsinkaan ennen hybridi/bio/sähkö/mikätahansa-voimanlähteiden yleistymistä rallikäytössä) siinä mittakaavassa, että kv. tason rallin järjestäminen Suomessa ilman MM-statusta käy päinsä.

Todellisena ässänä hihasta; jos Suomelle koittaa välivuosi, niin jospa skipattaisiin Jyväskylä kokonaan ja järjestettäisiin tömäkkä kahden päivän kisa Etelä-Suomen teillä mukavine ja houkuttelevine palkintoineen? Ilmoittaudun välittömästi ratamestariksi.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7207
Samassa hengessä myös Suomen MM-rallille koittanee välivuosi lähitulevaisuudessa. Kysymys kuuluukin, mitä sitten tapahtuu? Saadaanko yhteistyökumppaineita haalittua mukaan (varsinkaan ennen hybridi/bio/sähkö/mikätahansa-voimanlähteiden yleistymistä rallikäytössä) siinä mittakaavassa, että kv. tason rallin järjestäminen Suomessa ilman MM-statusta käy päinsä.

Todellisena ässänä hihasta; jos Suomelle koittaa välivuosi, niin jospa skipattaisiin Jyväskylä kokonaan ja järjestettäisiin tömäkkä kahden päivän kisa Etelä-Suomen teillä mukavine ja houkuttelevine palkintoineen? Ilmoittaudun välittömästi ratamestariksi.
Minusta taas klassikkorallien statuksen omaavilla MM-ralleilla pitäisi olla kiintiöpaikka MM-sarjassa, eli ne olisivat pysyviä ralleja ja kaikki muut rallit voisivat osallistua vuorotteluun.

Eli Monte Carlo, Ruotsi, Suomi ja Iso-Britannia olisivat pysyviä ralleja nimenomaan klassikkorallin statuksen ansiosta ja muut rallit osallistuisivat vuorotteluun.

Uskoisin myös, että mikäli talleilta ja kuskeilta kysyttäisiin mielipidettä vuorottelusta, niin hekin varmasti kannattaisivat mainittujen neljän klassikkorallin pitämistä kisakalenterissa joka vuosi.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
219
2020 kalenterissa Meksikon, Chilen, Argentiinan, Portugalin, Sardinian, Safarin, Uuden Seelannin, Turkin ja Iso-Britannian rallit ovat samoina viikonloppuina kuin F1-sarjan kilpailut. Rallin MM-sarjaa ajetaan 14 kisaa ja F1-sarjaa 22 kisaa. Viikonlopuista 9 osuu päällekkäin ja Monte sekä Ruotsi ajetaan ennen F1-sarjan alkua.

Vähän liikaa ollakseen pelkkää sattumaa. Mitähän syitä tähän kalenterikorrelaatioon on?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Eiköhän näiden kalenterien rakenteluissa ole riittävästi haastetta ilmankin että rupeaa toistensa kanssa vielä neuvottelemaan. Mutta Tunturi on viikkoa ennen Montea, ja Mikkelin SM-ralli viikkoa ennen Ruotsia! Sen sijaan Oili Jalonen ja Pohjanmaan SM-ralli menevät päällekkäin Uuden-Seelannin ja Turkin MM-rallien kanssa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Minusta taas klassikkorallien statuksen omaavilla MM-ralleilla pitäisi olla kiintiöpaikka MM-sarjassa, eli ne olisivat pysyviä ralleja ja kaikki muut rallit voisivat osallistua vuorotteluun.

Eli Monte Carlo, Ruotsi, Suomi ja Iso-Britannia olisivat pysyviä ralleja nimenomaan klassikkorallin statuksen ansiosta ja muut rallit osallistuisivat vuorotteluun.

Uskoisin myös, että mikäli talleilta ja kuskeilta kysyttäisiin mielipidettä vuorottelusta, niin hekin varmasti kannattaisivat mainittujen neljän klassikkorallin pitämistä kisakalenterissa joka vuosi.
Olen periaatteessa, rallifanina, samaa mieltä, että tietyt kisat ansaitsisivat "suojan" mahdolliselta rotaatiolta, mutta se lienee helpommin sanottu kuin tehty. Tällaisesta listasta tuskin yksikään komitea pääsisi yksimielisyyteen, kaupallisten intressien huomioimisesta puhumattakaan. Kun vielä otetaan huomioon, että kisojen lukumäärän suhteen ollaan jo nyt kipurajalla, niin tällainen tilanne jossa tarjoajia on enemmän kuin vapaita ruutuja, johtanee vääjämättä jonkinasteiseen rotaatioon. Eikä se totta puhuen erityisen reilua olisi jotain vähemmän perinteikästä kisajärjestäjää kohtaan, että heidän tekemänsä työ joutuisi vuodeksi sapatille ainoastaan sen takia, että jotain kisaa on järjestetty tietyssä paikassa jo pidemmän aikaa. Ja kuten Todt sanoi, ongelmahan on sinänsä sangen positiivinen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
2020 kalenterissa Meksikon, Chilen, Argentiinan, Portugalin, Sardinian, Safarin, Uuden Seelannin, Turkin ja Iso-Britannian rallit ovat samoina viikonloppuina kuin F1-sarjan kilpailut. Rallin MM-sarjaa ajetaan 14 kisaa ja F1-sarjaa 22 kisaa. Viikonlopuista 9 osuu päällekkäin ja Monte sekä Ruotsi ajetaan ennen F1-sarjan alkua.

Vähän liikaa ollakseen pelkkää sattumaa. Mitähän syitä tähän kalenterikorrelaatioon on?
Kuten AnttiL ehti jo mainita, näiden rakentelu on jo sinänsä aikamoista palapeliä, ja kun ensi vuonna sattuu olemaan vielä sellaiset vaatimattomat urheilutapahtumat kuin jalkapallon EM-kisat ja kesäolympialaiset, niin keskinäiset päällekäisyydet tuskin ovat niitä pahimpia ongelmia kummallekaan, ralli- tai F1-organisaatiolle.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikös power stage ala siksi puoliltapäivin, että ehtii saada voittajan maaliin ennen formuloiden starttia?
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
170
2020 kalenterissa Meksikon, Chilen, Argentiinan, Portugalin, Sardinian, Safarin, Uuden Seelannin, Turkin ja Iso-Britannian rallit ovat samoina viikonloppuina kuin F1-sarjan kilpailut. Rallin MM-sarjaa ajetaan 14 kisaa ja F1-sarjaa 22 kisaa. Viikonlopuista 9 osuu päällekkäin ja Monte sekä Ruotsi ajetaan ennen F1-sarjan alkua.

Vähän liikaa ollakseen pelkkää sattumaa. Mitähän syitä tähän kalenterikorrelaatioon on?
Itse näkisin tuon lähinnä positiivisena ongelmana. Ei tarvi joka viikonloppua pyhittää autourheilulle, vaan voi keskittyä sitten molempiin kisoihin saman aikaisesti. Tuskin Formuloiden kanssa kovin moni ek osuu samaan aikaan.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
On muuten ollut omituisen hiljaista tällä rintamalla viimeisen parin viikon aikana. Ei mitään meheviä juoruja missään, vaikka juuri nyt on se hetki jolloin kaiken maailman spekuloinnin ja huhujen tulisi saavuttaa huippunsa. Boooooring.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
On muuten ollut omituisen hiljaista tällä rintamalla viimeisen parin viikon aikana. Ei mitään meheviä juoruja missään, vaikka juuri nyt on se hetki jolloin kaiken maailman spekuloinnin ja huhujen tulisi saavuttaa huippunsa. Boooooring.
Vaikuttaa siltä, että juuri minkäänlaista uusjakoa ei ole tapahtumassa. Breeni menee Hyundaille ajamaan valikoituja ralleja ja Meeke (tai Latvala) antaa tilaa pikku-Kallelle. Muutoin mennään vanhoilla nuoteilla.

Ei nuo Seiskassakin uutisoidut siviilielämän kuviot voi olla vaikuttamatta JML:n ennestäänkin haperoon fokusoitumiseen rallin ajamiseen, josta seuraa että Tommi miettii pää punaisena savuten antaako jatkosoppari Meekelle vai JML:lle.... Korvaavia nimiä kun ei ole oikein tyrkyllä ja Katsutasta ei ole ainakaan vielä varmojen tallipisteiden tuojaksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Kaksi viime silly seasonia on olleet aika herkullisia (2017 Tänak Toyotalle ja Mikkelsenin kuviot kesken kautta sekä 2018 Ogier Citroenille) mutta nyt on jotenkin latistunut. Toki Ogierin ja Neuvillen monivuotiset sopimuksetkin siihen vähän vaikutti.

Eiköhän Walesin aikana saada Tänakilta taas kommentit "haluan saada sopimuksen mahdollisimman pian" ja " managerit hoitavat asian puolestani" sekä tietysti "haluan olla parhaassa tiimissä".

Sunisella taitaa olla tietoa tulevaisuudestaan. https://www.rallit.fi/teemu-suninen-uskoo-nayttojen-riittavan-jatkoon-rallin-mm-sarjassa-ei-ole-huolta-huomisesta/
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://www.rallit.fi/tommi-makisen-wrc-tiimin-ja-tahtikuljettaja-tanakin-valilla-yha-vaantoa/

Kovat väännöt päällä. Mäkinen varmasti tietää, ettei Tänakilla ole muita vaihtoehtoja kuin Toyota, eikä ole valmis suostumaan kaikkiin vaatimuksiin
Ott ei ole vissiin joutanut miettimään näitä asioita ja sitä, milloin hän haluaa lähteä allekirjoittamaan sopimuksia. Ajetaan nyt rallia toistaiseksi.
Classic Tommi, ai että :D

Yllättävän kovat väännöt ovat kyllä saaneet aikaan. Tänakin "tilanne ei ole jumissa minun puoleltani" on kokolailla nollatason statement. Että ehdot on lyöty pöytään, ottakaa tai jättäkää.
 

veltto

Well-known member
Liittynyt
1.12.2010
Viestit
827
https://www.rallit.fi/tommi-makisen-wrc-tiimin-ja-tahtikuljettaja-tanakin-valilla-yha-vaantoa/

Kovat väännöt päällä. Mäkinen varmasti tietää, ettei Tänakilla ole muita vaihtoehtoja kuin Toyota, eikä ole valmis suostumaan kaikkiin vaatimuksiin

Märtin hoitaa niin palkka kuin muutkin vaatimukset ovat kovia. En tiedä muistanko oikein? Pidettiinkö Märtiniä omana aktiiviaikanaan myös ehkä vähän ylimielisenä hurjien vaatimustensa kanssa??
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Jos - siis JOS - ollaan klassisessa pattitilanteessa, niin on mielenkiintoista nähdä, kummalla puolen pöytää pokeri pettää ensin. Tommi lienee sen verran vahvasti rallimaailman sököpöydissä marinoitu, että kylmähermoinen kaveri saa Märtin olla, mikäli meinaa asiakkaansa (tai ystävänsä, kummin vaan) vaatimukset sellaisenaan läpi saada. Yksi mahdollinen skenaario lopputuloksesta lienee myös se, että Japanin herrat ns. laskevat alleen ja Tommi joutuu taipumaan.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2135
Jos - siis JOS - ollaan klassisessa pattitilanteessa, niin on mielenkiintoista nähdä, kummalla puolen pöytää pokeri pettää ensin. Tommi lienee sen verran vahvasti rallimaailman sököpöydissä marinoitu, että kylmähermoinen kaveri saa Märtin olla, mikäli meinaa asiakkaansa (tai ystävänsä, kummin vaan) vaatimukset sellaisenaan läpi saada. Yksi mahdollinen skenaario lopputuloksesta lienee myös se, että Japanin herrat ns. laskevat alleen ja Tommi joutuu taipumaan.
Mutta mitkähän ne vaatimukset ovat palkan lisäksi? Raha tulee jokatapauksessa Japanista, niin luulisi sen puolen olevan kunnossa. Mistähän siellä oikeasti kiikastaa?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mutta mitkähän ne vaatimukset ovat palkan lisäksi? Raha tulee jokatapauksessa Japanista, niin luulisi sen puolen olevan kunnossa. Mistähän siellä oikeasti kiikastaa?
Jossain vaiheessa huhuttiin, että Tänakin vaatimus ykköskuskin roolista paperilla ei oikein osuisi Tommin filosofiaan, jossa nokkimisjärjestys määräytyy lähtökohtaisesti alkukauden tulosten perusteella.
 
Ylös